ידיעון מספר 67 - יולי 2013

 

 

 

 

קוראים יקרים,

 

השנה אנחנו מציינים 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. מלחמה זו היתה ועודנה אירוע מכונן בתולדות מדינת ישראל.
החלטנו במסגרת כנס הביטחון הלאומי השנתי שלנו לדון בלקחי הזרוע האווירית ממלחמה זו ולהתמקד בעיקר באילו שלא נלמדו מספיק ו\או כאלו שלא תוקנו ברמה מספקת.

כל מי שפנינו אליו להשתתף בכנס נענה בשמחה מופגנת והרגשנו את הרצון האדיר של לוחמי האוויר של המלחמה ההיא לפרוט את לקחיהם בראיה לאחור ולשתף בתובנות שלהם את הדורות של היום.

 

הכנס היה מרתק והאולם היה המלא עד גדותיו במהלך הכנס כולו. בלטו בדיון נושא ההפתעה כאשר כאן למרבה הפליאה ציינו הדוברים כי לא הופתעו מהאויב אלא ממפקדיהם ומההחלטות שהורדו אליהם מהדרג המדיני. התמונה שהתקבלה הצביעה על  פגמים בתהליכי קבלת ההחלטות ברמה הבכירה ביותר של חה"א. בנוסף התברר ש"שיח" מבצעי אמיתי לא התאפשר ולמעשה בשלושת הימים הראשונים ביצועי כוחותינו היו מוגבלים למדי.

 

בהסתכלות אל העתיד הודגשו התהליכים הקריטיים הנדרשים על מנת להימנע מטעויות ונדונו הדרכים והאמצעים הנדרשים על מנת ליצור אווירת "שיח" הן בתוך חה"א וצה"ל והן גם בין חה"א\צה"ל והדרג המדיני.


שר הביטחון מר בוגי יעלון הדגיש את הקריטיות ליצירה אווירה דומה בכל בסיסי חה"א בפרט ושאר צה"ל בכלל. המשובים שקיבלנו ממשתתפי הכנס , כולל מקציני בכירים מאוד הן מחה"א והן מזרוע היבשה היו בכיוון חיזוק המגמה של לימוד וישום לקחי מלחמת יום הכיפורים לקראת אתגרים עתידיים הצפויים לנו בעתיד.


התקופה האחרונה מתאפיינת בפעילויות בעלות משמעות אופרטיביות ואסטרטגיות הנובעות מההתפתחויות הסוערות שמתרחשות סביבנו.


אנחנו ממשיכים בעבודת המחקר שלנו בתחום החלל האירני הרלוונטי מאוד לתחום היכולת הטילאית
האירנית וכן בביצוע הערכה מחודשת על יכולות כטב"מיות  באירן ובלבנון. התפתחויות אלו מציבות בפנינו צורך לעדכן את החשיבה שלנו בתחום ההתמודדות עם האיומים בצפון הן מסוריה ולבנון והן מהמעגל השלישי הרחוק יותר. אילוצי תקציב המדינה החדש מכתיבים דיון ומחשבה בתחום בניין הכח והתאמתו לצרכי העתיד מה גם שהשינויים הכ"כ דינמיים באזורנו מעמידים אותנו בפני האתגר איך לעשות זאת בצורה הכי יעילה מחד ובעיקר תוך שמירה על הרלוונטיות בעתיד מאידך.


בכירי המשתתפים בכנס האחרון שלנו כמו שר הביטחון, מח"א, מח"א לשעבר ומפקד הגייס הצפוני התייחסו לנושא זה אותו נמשיך ונפתח בחשיבה בתוך המכון.


ההכנות לכנס התעופה האזרחי הבינלאומי השנתי של מכון פישר בעיצומן (נובמבר 2013).

בהקשר זה אני שמח לציין את חתימת הסכם ההבנות בין המכון לארגון ה- Flight Safety Foundation  של אזור המזרח התיכון שבעזרתו נקיים סמינרים וכנסים משותפים וכן מחקרים רלוונטיים לאזורנו בתחום בטיחות הטיסה וההתמודדות עם התמורות והשינויים והצורך לעמוד בנורמות הבטיחות ואף לשפרן למרות אילוצי התקציבים והמצב הכלכלי הלא פשוט של חלק מהחברות.

 

אני מזמינכם לצפות בחומרים החדשים הרבים שהעלנו לאחרונה לספריה הדיגיטלית ולאתר המכון כולל ההרצאות מכנסינו האחרונים.


קריאה נעימה,

 

אסף אגמון
ראש המכון

 

 

 

 

ב 11.6 שיגרה סין לחלל שני אסטרונאוטים ואסטרונאוטית אחת
הטיסה נמשכה לפי התיכנון  15 ימים, והאסטרונאוטים שהתחברו במהלך הטיסה לתחנת החלל הסינית  Tiangong-1
בטכס חגיגי לפני השיגור ברך נשיא סין את האסטרונאוטים.

 

                            נשיא סין מברך את האסטרונאוטים לפני הטיסה 

 

איראן חנכה תחנת מעקב לווינים
התחנה שוכנת ב Delijan כ 200 ק"מ דרומית לטהרן והיא תאפשר מעקב אחר לווינים שעוברים מעל איראן

 

                                 אחמינג'אד בטכס פתיחת תחנת המעקב

 

ב 2014 תשוגר לתחנת החלל הבינלאומית מדפסת 3 מימדים.
שיגור המדפסת נועד לבחון אפשרות שבטיסות ארוכות ייצרו האסטרונאוטים את המוצרים הדרושים להם בעצמם.

 

הדו"ח השנתי של משרד ההגנה האמריקאי לקונגרס על היכולות של סין בחלל 

US Department of Defense Reports on China’s Space Capabilities 

 

סוכנות החלל האירופית חנכה מרכז לתאום המעקב אחרי עצמים קרובים לכדור הארץ.
  Near-Earth Object Coordination Centre - NEO-CC 
המרכז החדש נמצא במכון מחקר החלל האירופי ב  Frascati  ליד רומא. 

 

נאס"א הודיעה על הצטרפות 8 אסטרונאוטים חדשים שסיימו את אימוניהם לצוות האסטרונאותים

 

נחשפו פרטים חדשים על התאונה שהביאה למותו של יורי גאגארין, האסטרונאוט הרוסי הראשון

לאונוב - ידידו של גאגארין טוען שמטוס המיג 15 בו טס גאגארין נכנס לסחרוור בגלל מעבר קרוב של מטוס סוחי 15 שסטה ממסלולו וטס במהירות גבוהה מאוד.

 

חברת לגו מכינה משחק הרכבה של רכב החלל קריוסיטי

 

 

תיירות חלל - וירג'ין גלקטיק דיווחה ש 600 אנשים חתמו עד כה על הזמנת טיסת חלל

החותמת ה 600 היא אנגליה. עד כה נרשמו לטיסות החלל 98 נשים. בין הנרשמים ידוענים רבים.

 

שביל החלב ואנדרומדה - גלקסיות במסלול התנגשות

עכשיו זה וודאי, הגלקסיה שלנו - שביל החלב וגלקסית אנדרומדה השכנה נמצאות במסלול התנגשות. מהירות ההתקרבות של שתי הגלקסיות 400.000 קמ"ש. החדשות הטובות - המפגש בין הגלקסיות יהיה בעוד 4 מליארד שנים.


איפה נמצאת תחנת החלל הבינלאומית עכשיו?
ISSTRACKER.COM  אתר מעקב בזמן אמת אחר מיקום תחנת החלל הבינלאומית.

 

מה קורה כאשר סוחטים מגבת רטובה בחלל? סרטון קצר של נאס"א


  

 

 

סכום הכנס התשיעי לביטחון לאומי: מלחמת יום כיפור- לקחים ותובנות לגבי הכוח האווירי

 

הכנס תוכנן לדיון בלקחים ממלחמת יום כיפור, הנראים רלוונטיים גם לאתגרים העומדים בפנינו כיום. לאחר תהליך חשיבה נבחרו ארבעה נושאים בהם החלטנו להתמקד:


1. השיח האסטרטגי – המפגש בין המדינאי לאיש הצבא בו מעוצבת האסטרטגיה.
2. תופעת ההפתעה וההתאוששות ממנה.
3. המכה המקדימה ומתקפת הנגד.
4. בניין הכוח בעידן של שינויים ותמורות.

 

כל מושב תוכנן להיפתח בתיאור התרחשות ממלחמת יום כיפור, זאת על מנת להתניע דיון עכשווי.
 
משלב מוקדם מאד הבנו שהרעיון שהגינו היה נכון שכן ההיענות הייתה מדהימה. תהליך ההרשמה החל מוקדם מאד והושלם ימים רבים לפני מועד הכנס.


גם ההיענות לבקשותינו להרצות או להנחות מושב נענו ברצון והיה ברור שיש לנו שותפים טובים בהבנת חשיבות הכנס.

התכנית בוצעה בשלמותה פרט להרצאת הפתיחה של ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט.

 

איכות ובכירות המרצים וכן התכנים שהועברו הביאו לכך שהנוכחות באולם הייתה מלאה לאורך כל היום והכיסוי התקשורתי היה רחב ומקיף. ניתן לצפות במהלך כל הכנס באתר המכון.

 

אנו מתמללים את ההרצאות מתוך כוונה לעורכן כחוברת ,כהרגלנו מידי כנס.

לסכום מפורט

 

 

 

עודפים וחומר מיותר בספרייה

חובבי תעופה מוזמנים להגיע לספריית מכון פישר לקחת עותקים מיותרים וכתבי עת ישנים שאינם דרושים לנו.

בתחילת יולי יפונו כל החומרים שישארו למיחזור נייר.

נא לתאם את הביקור בספרייה עם עמוס כהן, מנהל מרכז המידע של מכון פישר 

 

ספרים ופרסומים חדשים:

  • זיכרונות מהשואה 1944-1945  – לזר ישראל
  • 60 לטיסת הסילון הראשונה  1953-2013 - אילן ורשאי

  • מלחמת יום כיפור – זמן אמת , רונן ברגמן גיל מלצר
  • שמואליק שלנו – ספר זיכרון לקנדל שמואל, טייס חיל האויר ומנהל שדה התעופה בן גוריון 
  • אנציקלופדיה יפעת - 100 שנות תעופה וחלל בישראל  1913-2013
    הופק ב DVD , המחבר דני שלום. לעיון באינציקלופדיה הקש כאן  
      
  • ביעף תעופה וחלל מאי 2013 מס' 124, מהדורה אלקטרונית, בטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל.  בגליון החודש: סקירת חדשות בישראל ובעולם, כתבה שלישית בסדרה תעופה אזרחית בארץ ישראל המנדטורית - חברת אוירון 1942-1948 , סקירה על מוזאונים לתעופה בעולם, פארק המטוסים ההיסטורים במנחת התעופה הספוטיבית בראשון לציון מיסודו של דני שלום.
    לאתר האגודה

 

אלבום תמונות תחרות דאיה בכרמל משנת 1938, קורס חברת אוירון באפיקים, שדה לוד ועוד

 

תקומה:  1948-1988 50 השנים הראשונות  – סידרה תיעודית היסטורית בת 22 פרקים על מדינת ישראל, 8 תקליטורים, הפקה של רשות השידור – הטלוויזיה הישראלית.

 

סרט קצר על אסטרונאוטים משתעשעים בתחנת החלל הבינלאומית, הועלה ליוטיוב - ראה מס 221 בקטלוג הסרטים  

 

 

חדש באתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר

 

 

הסתיים השלב הראשון של סריקה והעלאת ספרי וחוברות זיכרון לנופלים. 

החודש הועלו לאתר ספרי זיכרון לנופלים הבאים:

 


 

תמונה להרכבה  Jigsaw Pazzel  של דף השער של אתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר

 

יצא לאור ספרו של שלמה אלוני - מטוסי אימון בחיל האויר  1948-1954 בגרסה אלקטרונית

 

 

 

בסיוע גורי פלטר   Airosafety.com

 

לוקהיד מרטין מסרה למדינת ישראל את מטוס ה-C-130J סופר הרקולס הראשון בטקס שנערך ב-26 ביוני במפעלי הייצור של החברה במארייטה, ג'ורג'יה. זהו הראשון מבין שלושה מטוסי C-130J שהוזמנו על-ידי משרד הביטחון.

 

ישראל תקבל ראשונה את מטוס ה־F-35

 

Solar Impulse   פרויקט ניסיוני של מטוס מונע באנרגיה סולארית שטס גם בלילה



סרט על התפתחות הכטבמי"מ בארה"ב


 

כטב"מ מביא הביתה פיצה


כטב"מ נשלט על ידי גלי המוח


 

ממצאי חקירת תאונת אייר פרנס: להנדסת האנוש של תא הטייס באיירבס חלק נכבד בתאונה – במטוס בואינג התאונה הייתה נמנעת.

 

מכונית-מסוק לכל פועל  PAL-V ONE   

 

לראשונה - תואר ד"ר  לתעופה

 

צנח עם המטוס וניצל


 

סין מייצרת חלקי טיטניום למטוסים בעזרת מדפסות 3D.

לדברי הסינים הייצור בשיטה זו זול בהרבה מהייצור בשיטות המקובלות והיא חוסכת אחוז גדול ממשקל החלקים.

 

הנה זה מגיע - מתחילים לחקור את האפשרות של הוצאת טייס אחד מהצוות.

האיחוד האירופי משקיע 40 מליון דולר בבדיקת האפשרות להטסה אוטומטית של מטוסים עם טייס אחד בלבד.

 

אין צורך לקחת כסף לחלל, בקרוב ניתן לבצע תשלומים מהחלל באמצעות  Paypal

 

סערת תא-על בטקסס, הקש לצפייה בסרטון

 

 

נוסטלגיה - תצוגת מטוסים מראשית עידן התעופה - The Shuttleworth Collection in Bedfordshire UK

 תודה לרפי אשכנזי

 

מטוס תחרה -מהנדסי אייבוס מציגים קונספט אפשרי למטוסי העתיד

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד