ידיעון מספר 66 - מאי 2013


 

 

 

החודש יצא לאור מחקר חדש של מכון פישר "העימות האסימטרי – המהפכה התפיסתית בהפעלת הכוח והממד האווירי". המחקר שבוחן בצורה יסודית את אופי ומאפייני המלחמה האסימטרית ממליץ שחיל האויר כגורם מוביל בלחימה האסימטרית ייקח על עצמו גם את פיתוח החשיבה ותורת הלחימה החדשה. אנו תקווה שהמחקר יעורר דיון ציבורי וחשיבה רעננה ומעמיקה בקרב מקבלי ההחלטות על הדרכים להתמודד עם  האיומים של ארגוני הטרור שהפכו ממטרד לאיום ממשי על מדינת ישראל.

 

בחודש שעבר קיימנו כנס שעסק בתשתיות התעופה בישראל.  הכנס הדגיש את הצורך לתכנן את תשתיות התעופה לטווח ארוך של עשרות שנים. בכנס הובעו דעות מגוונות על הפתרונות הרצויים, ביניהם נושא המצוי במחלוקת חריפה - הקמת שדה תעופה על אי בים התיכון.  הכנס הפגיש גורמים רבים העוסקים בנושא ואנו תקווה שיתרום לזירוז תהליכי קבלת ההחלטות והביצוע.

 

אנו בעיצומן של הכנות הכנס התשיעי לביטחון לאומי : מלחמת יום כיפור – לקחים ותובנות לגבי הכוח האווירי, שיתקיים ביום רביעי  22.5, ויעסוק בסוגיות שליחן לא נס כמו –  תהליך עיצוב אסטרטגיה, ההפתעה וההתאוששות ממנה, מתקפת נגד, מתקפת נגד מקדימה, מכה מקדימה, בניין הכוח בעידן של שינויים מהירים ועוד. ההרשמה בעיצומה ומספר המקומות מוגבל.


באדיבותה של גב' תרצה מוסק תלינו החודש לקישוט  3 לוחות כנפיים מהאוסף של רס"ן צבי מוסק ז"ל. לוחות הכנפיים מציגים מגוון רחב של כנפיים מהעולם כולו  והם תלויים בפרוזדור של מכון פישר בבית חיל האויר. תודתנו לתרצה.


 

 

 

"העימות האסימטרי – המהפכה התפיסתית בהפעלת הכוח והממד האווירי"

זה שם המחקר אותו סיימנו לפני זמן קצר והוא זמין לקריאה ביקורתית. המחקר מניח את התשתית המושגית לנושא העימות האסימטרי ובנוסף, כפי שהשם רומז, הוא מצביע על תפיסת הפעלה אחרת של הכוח. תפיסה זו תנבע מרמת שיתוף פעולה גבוהה במיוחד בין המאמצים השונים, והיא תתבסס על הבנה עמוקה של יכולות כל שותף במערכה והבאתם לידי מיצוי מרבי.
טענה נוספת היא שאנשי הכוח האווירי הם אלה שיוכלו להוביל את השינוי.
אנו מקווים להמשיך ולעסוק בנושא תוך בחינה אופרטיבית של הרעיון הנמצא, בשלב זה, ברמה מופשטת.
בביצוע המחקר לקחו חלק :  תא"ל (מיל) אפרים סגולי, ד"ר סא"ל (מיל) רפאל רודניק, ד"ר סא"ל (מיל) עדו הכט ואל"מ (מיל) עופר נס.

 

ניתן לרכוש את המחקר במזכירות מכון פישר טל.  09-9510260 תמורת 40 ₪  כולל עלות משלוח


 
הכנס התשיעי לביטחון לאומי : מלחמת יום כיפור – לקחים ותובנות לגבי הכוח האווירי
הכנס יתקיים ביום רביעי, 22.5 בבית חיל האוויר בהרצליה. אין כוונה לקיים כנס היסטורי/נוסטלגי אלא לעשות שימוש במספר לקחים ממלחמת יום כיפור, הרלוונטיים גם לעימותים ולאתגרים הנוכחיים. בחרנו ארבעה נושאים למרות שברור לנו שיש נושאים נוספים הראויים לעיון:

  • תהליך עיצוב אסטרטגיה - השיח המדיני צבאי
  • על תופעת ההפתעה וההתאוששות ממנה
  • מתקפת נגד, מתקפת נגד מקדימה, מכה מקדימה
  • בניין הכוח בעידן של שינויים מהירים וחוסר ודאות

 

לכל נושא יוקדש מושב כאשר בפתחו יתואר אירוע ממלחמת יום כיפור שיתניע את הדיון העדכני.
ההרשמה לכנס החלה, ההיענות יפה ומספר המקומות מוגבל.
לתוכנית הכנס והרשמה הקש כאן
 

יצאה לאור חוברת  סכום הכנס השנתי השמיני לביטחון לאומי בנושא: אתגרי הכוח האוירי לאור השינויים במזרח התיכון.  

מיתן לרכוש את החוברת במזכירות מכון פישר טל. 09-9510260 . העלות 25 ₪ כוללת דמי משלוח

 

 

 

כנס תשתיות תעופה בישראל נערך ב 18 לאפריל בבית חיל האוויר בהרצליה.
צילום ההרצאות בווידיאו מופיע באתר המכון 

 

הכנס עסק בחלופות לפיתוח תשתיות התעופה בישראל והיה המשך לכנס התעופה האזרחית שהתקיים בנובמבר 2012.

הכנס העלה לדיון ציבורי פתוח, בפעם הראשונה, את סוגיית תשתיות התעופה בישראל, סוגיה שהיא מהמורכבות ביותר בתחום תשתיות המדינה.
שילוב תשתיות התעופה במימד הקרקעי והאווירי, בו זמנית, במדינה קטנה כשלנו, צפופה על הקרקע ובאוויר ורווית מגבלות ביטחון, הופכת את סוגיית התשתיות למסובכת ביותר וכמעט חסרת פתרון, או במילים אחרות - "ללא פתרונות מושלמים".

לסכום מפורט של הכנס הקש כאן

 

 

שיגור בכורה מוצלח למשגר הלוויינים החדש אנטארס

חברת אורביטל סיינסס (Orbital Sciences) מארה"ב ביצעה שיגור בכורה מוצלח למשגר החדש מפיתוחה,אנטארס ANTARES . הוא משגר דו שלבי, המונע בדלק נוזלי בשלב הראשון ובדלק מוצק בשלב השני. המשגר מיועד בראש ובראשונה לשגר חלליות אספקה בלתי מאוישות אל תחנת החלל הבינלאומית, במסגרת חוזים שחתמה נאס"א עם מספר חברות, ובהן ספייס איקס ובואינג. המשגר יאפשר בעתיד שיגורם לחלל של מגוון לוויינים למסלולים מגוונים.

 

שיגור שני מוצלח למשגר האירופי וגה
סוכנות החלל האירופית שיגרה בהצלחה לחלל את המשגר "וגה" פרי פיתוח של מספר מדינות החברות בסוכנות החלל. המשגר שוגר לראשונה בשנת 2012, ותוכנית הפיתוח שלו לוותה באתגרים טכנולוגיים רבים. למשגר ארבעה שלבים, שלושת השלבים הראשונים מונעים בדלק מוצק והשלב הרביעי בדלק נוזלי. השיגור התבצע ממרכז החלל האירופי בקורו, שבגינאה הצרפתית.

 


תקלה בתחנת החלל הבינלאומית תוקנה על ידי צוות אסטרונאוטים

בתשעה במאי הבחין צוות תחנת החלל הבינלאומית בדליפה של חומר לחלל. בדיקה העלתה שמדובר באמוניה, המשמש לקירור מערכות שונות בתחנת החלל ובמיוחד רכיבי האלקטרוניקה בקולטי השמש המספקים חשמל למערכות התחנה. אנשי הצוות השתמשו במצלמות כף יד ואנשי בקרת המשימה השתמשו במצלמות טלוויזיה חיצוניות כדי לקבל תמונות נוספות. שני אסטרונאוטים יצאו לפעילות בחלל והחליפו את היחידה הפגומה. יחידה חלופית תישלח במשימה הבאה של חללית אספקה.

באותו איזור התגלתה בשנת 2007 דליפה קטנה והחשד הוא שהיא נגרמה בשל פגיעת מיקרו מטאוריט. בנובמבר 2012 יצאו שני אסטרונאוטים להליכת חלל כדי לתקן את הבעיה. הם חיווטו מחדש כמה קווי קירור והתקינו רדיאטור נוסף ונראה שהבעיה תוקנה. בנאס"א עדיין לא יודעים לומר אם זרימת אמוניה המוגברת שהתגלתה השבוע היא מאותה הדליפה, אשר בעת הליכת החלל לא הייתה גלויה לעין.

 

 

חוות דעת מקצועית של מכון פישר לעסקה משמעותית בשוק החלל הישראלי
מכון פישר נבחר על ידי חברת הייעוץ "אנטרופי" להכין חוות דעת מקצועית לעסקת בעלי עניין שבמסגרתה תספק חלל תקשורת שירותים לחברה־הבת   YES בהיקף של 227 מיליון דולר. בזק מבקשת מבעלי המניות לאשר כי חלל תהיה זו שתחכיר ל־ yes מקטע לוויין מעמוס 2, עמוס 3 או עמוס 6 אחרי שנת 2016.

החברה במעלה הפירמידה של בזק — יורוקום שבשליטת שאול אלוביץ' - היא גם בעלת השליטה בחלל תקשורת.

העסקה עצמה היא עד שנת 2028, כשהחוזה הנוכחי של החברה מול חלל תקשורת אמור לפוג ב־2015. במסגרת ההסכם, תקבל  yes, בין היתר, הנחה של 11.5 מיליון דולר על השימוש בלוויין על שלוש השנים הקרובות. מכון פישר כתב כי "ההסכם בין חלל תקשורת ל ־yes  נעשה בתנאי השוק, ובתחומים מסוימים אף טוב יותר מאפשרויות התקשרות חלופיות".
פרסום חוות הדעת של המכון נעשה על ידי חברת "בזק", והובא לראשונה לציבור על ידי חברת "אנטרופי".



 

 

עדכונים באתר המכון:

 

הועלו לאתר הרצאות כנס "תשתיות תעופה בישראל" שהתקיים ב 18.4.2013
הכנס עסק בפיתוח תשתיות התעופה בישראל כולל בחינת האפשרות לבנות שדה תעופה על אי מלאכותי בים התיכון.
להאזנה להרצאות הקש כאן


הועלה לאתר סכום כנס החלל השישי להאזנה הקש כאן

 

ספרים חדשים:
חזון ומעשה בתעשייה האווירית  בעריכת דני שלום
. הספר מחזיק 600 עמודים וכולל הרבה תמונות מההיסטוריה של התעשייה האווירית.

קווים בשמים - חיל האויר באיורים מאת מיקי עמית. אוסף איורים של אירועים, מטוסים ודמויות מההיסטוריה של חיל האויר.

הקמתו והתפתחותו של המערך הסוציולוגי בחיל האויר מאת ניסן הדס.

עורבי השחקים – ספר על יחידה 555

ידעתי שתבואו - על מסירות, עוז ומופת- עודד מרום.  בהוצאת עמותת חיל האויר, כולל  87 סיפורי מורשת. ניתן לרכוש את הספר בעמותת חיל האויר טל.  09-9510250

 

פרסומים חדשים של מכון פישר

העימות האסימטרי - המהפכה התפיסתית בהפעלת הכוח והממד האווירי
סכום הכנס השנתי השמיני לבטחון לאומי בנושא: אתגרי הכוח האוירי לאור השינויים במזרח התיכון

 

חדש באתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
נבדקת האפשרות להמיר את פורמט הפרסומים באתר לספרים אלקטרונים בהם ניתן לדפדף באתר בלי צורך להוריד את הקובץ.

הועלו לאתר חוברות וספרי זיכרון נוספים: 
קישור לאתר  

 

 

 

 

בסיוע גורי פלטר Airosafety.com

 

התרסקות מטוס בואינג 747 מטען אמריקאי לאחר המראה באפגניסטן כולל צילומי וידאו


נאס"א מתכננת ללכוד אסטרואיד ולהביאו למסלול סביב כדור הארץ
 
ראש נאס"א בולדן התבטא באופן יוצא דופן כשאמר שארה"ב לא תשגר אנשים לירח בשנים הבאות.
 

מטוס האימונים החדש של חיה"א יקרא 'הלביא'

מטוס הניסוי  X-51A   הגיע למהירות של 5.1 מאך
המטוס נישא על ידי  B-52 ומשוחרר בגובה 50.000 רגל. הוא מאיץ בעזרת מנוע רקטי ואחר כך משייט במנוע סכרמג'ט (scramjet). 


 


הדרימליינר חוזר לשחקים
 

פרצות אבטחה במחשבי מטוסים

מזלט שפרירית… קטן וחמוד


 

ועוד "רובוט חרק"  זעיר שוקל פחות מגרם!!


לא כל דבורה עוקצת - חלק הם רובוטים זעירים

 

המלט הנסיוני X-47B המריא מנושאת מטוסים


בואינג תיבנה מטוס בעל טווח טיסה הגדול בעולם

הקלות בתקנות התעופה בארה"ב - מותר לעלות לטיסה עם סכינים קטנים


פיתוח של משקפים "מוזהבים" המונעים סנוור טייסים ממכשירי לייזר מהקרקע
בשנה שעברה נרשמו 3400 מקרים של סנוור טייסים על ידי לייזר קרקעי.

ההודים מתגברים את מערך כלי טיס בלתי מאוישים (כטבמים) למשימות הצבא והגנת המולדת.

זרועות הביטחון השונות של הודו רכשו כטבמים מכמה דגמים מחברות ישראליות בעיקר התעשיה האווירית אבל הם רוצים עוד.
 

 נחיתה בש"ת הרצליה -  אפשר גם בלי כן נסע 

 

מטוס נוסעים טס 800 ק"מ ללא טייס

הטיסה בוצעה במסגרת קבוצת המחקר ASTRAEA

 

שימוש במכשירי טלפון סלולרי גורם לטעויות ניווט שמסכנות מטוסים


 

 

 

עבור לתוכן העמוד