ידיעון מספר 64 - ינואר 2013

 


 

קוראים יקרים,


עם סיומה של השנה האזרחית מן הראוי שנסקור את עיקרי פעילות המכון בשנה החולפת ואת תוכניות המכון לשנה הנכנסת.


סיכום עיקרי הפעילות ב  2012

בתחום המחקרים ראוי לציון סיום שני מחקרים חשובים. הראשון הינו מחקרו של דר' אל"מ (מיל) שמואל גורדון - Grizzly Vs. Scorpion - Strategic Decisions In Operation Cast Lead   אשר דן בקבלת ההחלטות במימד האסטרטגי במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" והשני בהובלתו של תא"ל (מיל) אפרים סגולי שדן בתפקיד הזרוע האווירית בעימותים העתידיים.


בתחום החלל ביצענו שלושה ניסויים ביו רפואיים בשתי מעבורות החלל האחרונות שסגרו את עידן "מעבורות החלל" של נאס"א.  אחד הניסויים שלנו עשה היסטוריה בהיותו הניסוי הישראלי הראשון שבוצע בתחנת החלל הבינלאומית.

 

בתחום הכנסים התחלנו את 2012 עם כנס החלל הבינלאומי השנתי השביעי  בבו השתתפו שמונה משלחות בכירות מכל העולם ובהן מפקד פיקוד החלל של ארה"ב, הגנרל שלטון. הכנס זכה לתהודה רחבה ביותר והשנה לכנס החלל השמיני שלנו שיערך בסוף חודש זה כבר אישרו עשרים משלחות מהעולם בראשן  ראש נאס"א את בואן לכנס אשר יערך במשך שלושה ימים ויכלול גם יום פתוח  לקהל הרחב בו יתקיימו סיורים מודרכים בתערוכה הנלוות לכנס וינתנו הרצאות על ידי אסטרונאוטים ומדענים.


את הכנס השנתי שלנו בנושא הזרוע האווירית הקדשנו לנושא "אתגרי הזרוע האווירית מול השינויים במזה"ת" ובנוסף קיימנו כנס מיוחד שדן בתהליכי קבלת ההחלטות האסטרטגיות במבצע "עופרת יצוקה", כנס ששזכה להד תקשורתי רחב מאוד.

 

כנס התעופה האזרחית השנתי שלנו בשיתוף עם רת"א שודרג להיות כנס בינלאומי בהשתתפות מרצים בכירים מחו"ל. הכנס עסק בנושא המאוד רלוונטי של "שמיים פתוחים" והפגיש את קשת הגורמים המעורבים בתהליך אשר מייצגים לעיתים אינטרסים מנוגדים.


עיקרי תוכנית המכון בשנת 2013

בשנה הקרובה נקיים בנוסף לכנס החלל השנתי המורחב גם כנס גדול במיוחד שיעסוק בנושא "ארבעים שנה למלחמת יום הכיפורים – הלקחים האסטרטגיים בראיית העתיד".

 

עקב ריבוי הנושאים הבוערים בתחום התעופה האזרחית נקיים השנה שני כנסים בתחום זה. הראשון במהלך אפריל יעסוק בנושא התשתיות התעופתיות בארץ והשני יעסוק בתחום חזון פיתוח תעשיית התעופה בישראל.


לרגל ציון 100 שנות תעופה בארץ ישראל נקיים בשיתוף עם מוזיאון א"י תערוכה וסדרת אירועים בנושא תולדות התעופה וחה"א הישראלי.


צפויה לנו שנה עמוסה, מעניינת ופוריה בה נשמח לראותכם נוטלים חלק חשוב.


בברכת קריאה נעימה,


אסף אגמון

ראש המכון

 

 

 

של מי הכנפיים האלה?

מכון פישר מכין תצוגה של כנפי טייס מהעולם. התצוגה מבוססת על אוסף של רס"ן צבי מוסק ז"ל שנתרם על ידי משפחתו. חלק מהכנפיים/אותות לא מזוהים ונשמח לעזרה בזיהוי הארץ והקבוצה לה ניתנו.  מי שיכול לסייע בזיהוי מוזמן להתקשר לעמוס כהן במייל.
להלן קישור לתמונות כנפיים/אותות  שאינם מזוהים.

 

יצאה לאור חוברת סכום כנס החלל הבינלאומי השנתי השביעי ע"ש אילן רמון.

 

ניתן לרכוש את החוברת במזכירות מכון פישר תמורת 25 ש"ח כולל משלוח.

להזמנה נא להתקשר למירה טל.  09-9510260 שלוחה 3.

 

החלה ההרשמה לכנס החלל הבינלאומי השמיני על שם אל"ם אילן רמון

השנה, במלאת עשור לאסון ה"קולומביה" יימשך הכנס שלושה ימים במקום יומיים בהם יועלו סוגיות מגוונות בתחומי חלל ומדע, חידושים בטכנולוגיות חלל, יזמות, חלל וביטחון ועוד. מושב מיוחד יוקדש למיזם האסטרונאוט הישראלי הראשון. ביומו השלישי של הכנס יערך אירוע ייחודי של שולחנות עגולים ודיונים אינטראקטיביים בנושאי הליבה של חקר החלל והשימוש בו. אירוע זה מוגבל למוזמנים בלבד. לצד הכנס תהיה תצוגה מיוחדת של יצרניות שונות בתחומי החלל, חברות מהארץ ומהעולם.

 

יום פתוח - ביום הכנס השלישי תיפתח התערוכה לציבור הרחב ויתקיימו במקום סיורים מודרכים והרצאות, למידע נוסף והרשמה הקש כאן.
 
בין מוזמני הכנס שכבר אישרו השתתפותם נציגים בכירים מעשרים סוכנויות חלל מרחבי העולם, אסטרונאוטים, משלחת בכירה של פיקוד החלל של חיל האוויר האמריקני, נציגי תעשיות החלל הבינלאומיות, שר המדע והטכנולוגיה, ראש עיריית הרצליה, מפקד חיל האויר ומרצים בכירים מהארץ והעולם.

לתוכנית הכנס והרשמה הקש כאן

 

נמצאו מנועי משגר הלוויינים של קוריאה הצפונית

דרום קוריאה הצליחה למשות מן הים את מנועיו של משגר הלוויינים הצפון קוריאני, ששיגר בהצלחה לוויין לחלל ב - 12.12.12 . המנועים זהים למנועי הטיל הבליסטי "נודונג" (מוכר באיראן כ"שיהאהב 3"), דבר המחזק את הערכות המודיעין המוקדמות על תכנונו של משגר הלוויינים. מניתוח חומרים שהגיעו למכון פישר עולה, כי מבנה משגר הלוויינים של צפון קוריאה דומה יותר לתכנון האיראני שהוצג בשנת 2010 מכפי שניתן היה להעריך תחילה. המשגר בנוי באופן בינוני למדי מבחינת איכות ההרכבה, ומכאן גם יעילותו הנמוכה בשיגור לוויינים בעלי משקל נמוך. עם זאת, חשיבות השיגור היא בעצם הצלחתו להציב לוויין בחלל, ובכך להפוך את צפון קוריאה למדינה העשירית שנכנסה ל"מועדון החלל".


חברה פרטית תציע טיסות מאוישות לירח

 

חברת גולדן ספייק מפתחת שרות טיסות לחלל ולירח, ההערכה הנוכחית מדברת על מחיר כרטיס טיסה הלוך וחזור לירח של 1.5 מיליארד דולר. החברה תציע את שרותיה בעיקר למדינות, ארגונים גדולים אך גם ללקוחות פרטיים.

 

מאחורי הפרויקט עומדים אנשים מוכרים ובהם המנכ"ל אלן סטרן, החוקר הראשי במשימת ניו הוריזונס לפלוטו המעורב גם בכמה מיזמי חלל אחרים, מנהל הטיסות לשעבר בתוכנית אפולו גרי גריפין, מנהל פרויקט המעבורת בעבר ווין הייל והפוליטיקאי הרפובליקני ניוט גינגריץ' שקידם את הרעיון של בניית מושבות על הירח כאשר היה מועמד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. סטרן הוסיף כי החברה לא תבנה שום כלי חדש אלא תשתמש בחלליות נוסעים שנמצאות כבר בפיתוח ובתשתיות שיגור קיימות.

לאתר החברה ולהרשמה לטיסה 

 

גילת תספק מערכות תקשורת לחיל ים בדרום מזרח אסיה

חברת גילת רשתות לוויין נבחרה על ידי חיל הים של מדינה בדרום מזרח אסיה לשדרוג מערכות התקשורת כך שתאפשרנה תקשורת IP מבוססת לוויין. גילת כבר מספקת כיום פתרונות תקשורת לוויינית לחיל האוויר והמטה הכללי במדינה זו.


כחלק מהחוזה שנחתם, גילת תספק מערכות SkyEdge II שיאפשרו תקשורת רחבת פס בין היחידות השונות של חיל הים. רוחב הפס המוגדל יאפשר קישוריות משופרת לאינטרנט, שימושי וידאו ושירותים נוספים המחייבים מהירות תקשורת גבוהה לצד הבטחת תקשורת צבאית אסטרטגית במערכות חיל הים הניידות.

 

 

בטיחות בתעופה העולמית

שנת 2012 הייתה שנה טובה מבחינת בטיחות הטיסה וככל הנראה היא שברה את שיאי הבטיחות בתעופה המערבית.


בחלקים שונים של העולם כגון דרום אמריקה, אפריקה והגוש הסובייטי לשעבר עדיין מתרחשות לא מעט תאונות אבל אין להשוות אותן למה שקורה בתחום בטיחות הטיסה בתעופה בעולם המערבי ואף לא לקבוצת החברות בארגון IATA


בזמן כתיבת שורות אלה אירעה תאונה בשדה ליד מוסקבה.
המטוס היה בדרכו מצ'כיה למוסקבה והתרסק בשלב הגישה לנחיתה.  המטוס פגע בכביש בהמשך המסלול, התפרק ועלה באש. ארבעה מ שמונה האנשים שהיו במטוס נהרגו, השאר פצועים.
המטוס טופולב 204, מטוס מתקדם יחסית, צר גוף, מזכיר 757 אבל עם אוויוניקה מתקדמת.

 

כתבה בנושא

כתבה נוספת


 

קישור לרשימת התאונות של שנת 2012, ללא התאונה האחרונה במוסקבה

 

מאירועי הזמן האחרון

 

אש במנוע למטוס של חברת   Air Berlin

במטוס A330-200 שהמריא מפוקט תאילנד בדרכו לאבו-דאבי בערב ה 20 בדצמבר פרצה אש מעט לאחר המראה. המטוס חזר לנחיתה בפוקט לאחר כשעה באוויר, האש כבתה במהלך הטיסה.  נראה שהתקלה נבעה מכישלון משאבות הידראוליות שגרם לנזילת שמן במנוע שהביאה להתפתחות האש.


המטוס נחת ללא מערכת Antiskid מערכת בלימה ממחושבת המונעת החלקה ופיצוץ גלגלים, ופוצץ בנחיתה 3 גלגלים מתוך ה 8 בכני הנסע הראשיים.  
כתוצאה מכך נחסם המסלול והשדה נסגר למשך מספר שעות.
249  הנוסעים ואנשי הצוות פונו בשלום במדרגות ניידות, לא בוצע פינוי חרום.
כתבה בנושא

 

תחזית כלכלית לעולם התעופה ב 2013
עולם התעופה ידוע ברגישותו לשינויים כלכליים גלובאליים.  ניתן לתאר את התעופה כנמצאת בקצה המטוטלת הכלכלית, תחום שמגיב בעצבנות לכול שינוי בשוק.
לפי תחזית IATA צפוי גידול בהיקף תנועת הנוסעים בעולם וגידול ברווחים אולם רובו המכריע יהיה במזרח הרחוק ובצפון אמריקה.  לגבי אירופה המצב נראה עגום.  ילוב של האטה כלכלית ורגולציה שאינה מגינה על חברות התעופה, מקשה על התאוששות התעופה באירופה.

בריתות חזקות עשויות לסייע לחברות לעבור את המשבר.  יש הבדלים ניכרים בין המובילים המסורתיים לחברות ה Low Cost, יש הבדל בגיאוגרפיה ויש הבדל בהסכמים ובבריתות.  מה שבטוח הוא שלחברות קטנות שפועלות לבד, יהיה קשה ושם נמצאות החברות הישראליות.  גם באירופה וגם לבד.


כתבה מעניינת עם ניתוח של מספר מומחים לגבי 2013

ועוד מילה על השמים הפתוחים

 

 

 

מלחמת יום כיפור – לקחים ותובנות לגבי הכוח האווירי
זה שם הכנס התשיעי לבטחון לאומי שנקיים ב – 22 במאי 2013, במלאת 40 שנה למלחמה קשה זו החלטנו להקדיש את הכנס ללקחיה הנראים רלוונטיים היום יותר מתמיד. נעשה שימוש בסיפור המלחמה בהקשר לנושאים בעלי רלוונטיות וזיקה מובהקת למצבנו כיום ובעתיד הנראה לעין. הכנס יעסוק בשלוש רמות של שיח:


• השיח האסטרטגי המדיני צבאי.
• השיח האסטרטגי / אופרטיבי בין חיל האוויר לבין המטכ"ל והפיקודים.
• השיח האופרטיבי הפנימי בחיל האוויר.


נאמנים לעמדתנו לפיה חיל האוויר הוא יישות אסטרטגית אשר חייבת לקחת חלק פעיל בתהליך עיצוב האסטרטגיה המדינית והצבאית, נעסוק בנושא זה בתחילת הכנס. לאחר מכן נעסוק בנושאים כגון מכה מקדימה, הפצצות אסטרטגיות, הפתעה והקרב המשולב.


לא ניתן להפריז בחשיבות הכנס לאלה העושים במלאכה כיום ובמיוחד לקציני חיל האוויר, שהתרגלו למצב בו לחיל האוויר אין "אופוזיציה" המסכנת את טייסיו באופן משמעותי, והם לא מכירים מציאות בה תמונת המצב לא ברורה לחלוטין ותהליכי קבלת ההחלטות הם על גבול איבוד העשתונות, או למצב בו נוצר משבר אמון חריף בין השדה למטה תוך כדי לחימה.  

 


התחלנו בהכנת ניוזלטר חורף באנגלית. הניוזלטר מופץ לידידי המכון שאינם קוראים עברית. ניתן להרשם באתר בצידו האנגלי לקבלת הניוזלטר.

 

ספרים חדשים בספרייה:
אבירי הזנב הכתום טיסת 107 , אלוני שלמה
117 טייסת הסילון הראשונה, לפידות אהרון
הקרב על השלום - תצפית אישית, עזר ויצמן
בין חיל התותחנים לחיל האויר
ספר הטייס אורגן
יסעור רכש קליטה ופעילות מבצעית 1967-1970
1973הדרך למלחמה, קיפניס יגאל


Aircraft Power Plants, Charles Edward Chapel
Igor Sikorsky - his three careers in aviation
Strait Up, Andrews Allen
Military Space, Lyn Dutton


חדש בספרייה הדיגיטאלית:

 

ספרים חדשים שהועלו לאתר:
שיקולים גיאוגרפיים בבחירת מטרות להפצצות אסטרטגיות - ״ לקחים ממלחמות ישראל – עבודת גמר של יובל כנען
מסדר האבירים האחרון - אסטרטגיה אווירית מודרנית – ד"ר שמואל גורדון
שמע ישראל – אריה עוז
מיג 21 נוחת – מ.פ. גל
הנווט – אברהם גולדרייך
שמים בוערים - חיל האויר במלחמת יום הכיפורים – אריה אבנרי
מתא הטייס – יוסף עופר

 

ספרי זיכרון לנופלים
יחד עם עמותת חיל האויר התחלנו לאסוף ספרים, אתרים וסרטי זיכרון שהופקו לזכר נופלי חיל האויר. החומרים יועלו לאתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר בשבועות הקרובים.

 

  

בסיוע גורי פלטר Airosafety.com

 

מפת זמן אמת של מיקום המטוסים הצבע על מטוס ותקבל את שם הטיסה


יש עתיד - ממשיך לטוס בגיל 100

 

עלית הכטבמי"ם מביאה לשינוי בתרבות ובפיקוד בחא"א
The rise of drone warfare has meant a dramatic cultural shift for the Air Force, whose leadership for decades has been dominated by officers who made their mark flying combat aircraft

 

בואינג מעכבת אספקת הדרימליינר בגלל נזילות דלק

 

במשטרה הצבאית חוקרים חשד לפיו אלמונים גנבו מנועים של מטוסי F16 מבסיס של חיל האוויר במרכז הארץ
 

FAA  בוחן אפשרות הורדת מספר שעות הטיסה לקבלת רשיון מסחרי
 

4 מטוסי  F16 כמעט התנגשו בצנחן
 

ציפיות להמשך פעילות NASA בחלל לאחר הוצאת המעבורות משרות
 

אלביט תשביח מטוסי ההרקולס של חיל האוויר
במסגרת הפרויקט יותקנו במטוסים מערכות תא טייס דיגיטליות, מערכות תצוגה עילית ומכ"מים חדשים

 

כמעט תאונה באל-על – סיפור ישן עם סיום חדש
 

 

עלייה בכמות הפריצות לבתי מגורים הביאה חברות אבטחה להיעזר במזל"ט שיעקוב אחר הפורצים. במשטרה מברכים על היוזמה 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד