ידיעון מספר 63 - נובמבר 2012

 

 

 

 

 

לקוראינו שלום,

 

חודש נובמבר היה עמוס מאוד מבחינת פעילויות המכון וכל זאת על רקע מבצע "עמוד ענן" על כל הכרוך בו.

בתחילת החודש קיימנו את כנס התעופה האזרחית השנתי בשיתוף רת"א. דיווח מפורט על הכנס תמצאו בידיעון וכן תוכלו לצפות בהרצאות עצמן באתר המכון.

 

הכנס זכה לכיסוי תקשורתי נרחב שכלל ציטוטים מהדיונים ומההרצאות שניתנו בכנס, ניתן לקרוא את הידיעות על הכנס באתר המכון.


ברצוני להדגיש כי השנה הכנס הפך לכנס בינלאומי, הצלחנו להביא כמות נכבדה של מרצים מחו"ל וכן נציגים של ארגוני תעופה בינלאומיים.  מכיוון שלא יכולנו לכלול בכנס את כל הנושאים הבוערים בתחום התעופה האזרחית הישראלית החלטנו, בשיתוף עם רת"א, לקיים כנס נוסף במהלך חודש מרץ 2013 אשר יעסוק בנושאי התשתיות התעופתיות הן הקרקעיות והן האוויריות, קרי תוכנית שדות התעופה במדינה וחלוקת השמים בין האזורים הצבאיים לאזורי ונתיבי הטיסה האזרחיים כולל לצרכי התעופה הספורטיבית והכללית.

 

מבצע "עמוד ענן" העלה שוב לכותרות את נושא תפקידה של זרוע האוויר בעימות הא-סימטרי.
שוב עלו השאלות על יכולת האש האווירית להשיג את המטרות המדיניות מול התמרון או בשילוב התמרון הקרקעי.

שאלות כמו מינוף המכה האווירית המקדימה\הפותחת מול מעבר "לשגרת תקיפות" פעילות "בגלי הלם" מול רצף של רדיפה נשאלות שוב ובעיקר עולה נושא "מנגנון היציאה" מהמהלך הצבאי.

 

לצערי נראה לי כי לחלק משאלות אלו לא הוקדשה מחשבה מספקת לפני המבצע ועל כן לא ראינו את הפתרונות הרצויים במהלכו.


מעל לכל יש להתפעל ולברך את חיל האוויר על ביצוע למופת תוך הפגנת מקצוענות ואחריות הן בביצוע תקיפות והן בהגנה משיגורי הרקטות. ראוי לציין במיוחד את לוחמי ההגנ"א שהפעילו בהצלחה רבה את מערכת " כיפת ברזל" וקלטו מערכת חמישית שהייתה בשלבי ניסוי ללא צוותים אינטגרלים במהירות גדולה במהלך המבצע.

 

צוות המכון נמצא בעיצומן של ההכנות לכנס החלל הבינלאומי שיערך בתאריכים 29 – 31 לינואר. הכנס יעמוד בסימן עשור לאסון המעבורת "קולומביה",  והוא יהיה גדול במיוחד.  הכנס מעורר התעניינות בינלאומית ניכרת, עד כה אישורו השתתפות 15 משלחות זרות אשר יגיעו בהרכבים בכירים ביותר, כולל ראשי סוכנויות חלל, בכירי תעשיית החלל וחוקרים מהאקדמיה,  הם ישתתפו בדיונים ובתצוגות,  ונציגים רבים מהמשלחות הזרות ירצו בכנס.

הנני מזמינכם להיכנס לאתר המכון ולצפות בתוכנית הכנס.

 

עובדי המכון מפרסמים באופן שוטף מאמרים בתקשורת וכן מופיעים כפרשנים ומסבירים בנושאים הקשורים לליבת העיסוק של המכון. הנכם מוזמנים לקרוא ולצפות בהם באתר המכון.

 

מאחל לכולכם קריאה מהנה וחנוכה שמח לכם ולמשפחותיכם.

 

בברכה,

 

אסף אגמון
ראש המכון

 

 

 גיורא רום מנהל רשות התעופה האזרחית בכנס התעופה

 

 

מפגש עם משלחת של מנהלים מחברת לוקהיד מרטין
במפגש שקיימנו ב 30 באוקטובר עם משלחת רמת דרג  של חברת לוקהיד מרטין לרגל התקדמות תוכניות ההצטידות של חיל האויר במטוסי החברה (F-35 ו C-130J) השתתפו כ 250 איש שהפגינו עניין בהרצאותיהם של מר תום ברבץ ראש פרויקט ה F-35 על ניהול פרוייקט רחב היקף העוסק בקדמת הטכנולוגיה בסביבה של אי ודאויות וסיכונים ובהרצאתו של יו"ר התעשייה האווירית לישראל מר דב בהרב על התעשייה הישראלית מול אתגרי המאה ה 21.

 


מבצע "עמוד ענן" נפתח במכה אווירית חזקה ומפתיעה. אחת האיכויות הייחודיות של כוח אווירי היא יכולתו ל"כווץ את הזמן", כלומר לתקוף מספר רב של מטרות, בו זמנית, בכל המרחב בו מתנהלת המערכה. במידה ויכולת זו מתממשת בתחילת מערכה, בהפתעה, כאשר סל המטרות כולל גם מטרות איכותיות, הרי שהאפקט הנוצר על היריב הוא הלם מערכתי הגורם לאיבוד שליטה לפרק זמן מסוים. את האפקט הזה יש לנצל באופן מושכל על מנת לשמר את היוזמה בין אם באמצעות מהלך צבאי או מהלך מדיני. במידה ולא נעשה כן עלול האפקט להתמסמס, היריב עשוי להתעשת והמערכה עלולה לעבור למתכונת של מכות ומהלומות הדדיות, מעין מלחמת התשה.


 

מלחמת לבנון השנייה, כמו גם מבצע "עופרת יצוקה" נפתחו במהלומות אוויריות מוצלחות אך בשני המקרים המעבר לשלב הבא היה מהוסס, והאפקט של המכה המקדימה לא נוצל באופן מיטבי.

ברור לנו שמוקדם מאד לשפוט מהי מידת ההצלחה של מבצע "עמוד ענן". היטיב להסביר זאת ההיסטוריון פרופסור מרטין ון קרפלד, ביום העיון שנערך במכון פישר בתאריך 7.9.2012 ועסק בתהליכי קבלת ההחלטות במבצע "עופרת יצוקה": "לעיתים קרובות מאד רק הזמן מוכיח מה היה בגדר ההצלחה ומה היה כשלון". מכאן, יש צורך בפרספקטיבה ארוכה בת שבועות ואולי חודשים בטרם נוכל לסכם את הישגי המבצע.

 

מתקפה אווירית מקדימה היא אחד הנושאים החשובים והמרכזיים בכל הקשור להפעלת כוח אווירי. אנו נעסוק בנושא זה בהרחבה בכנס התשיעי לביטחון לאומי, שייערך בחודש מאי 2013, ויוקדש לתהליכי קבלת ההחלטות במלחמת יום הכיפורים.

 

 לידיעון בטיחות מורחב הקש כאן

 

 הכנס החמישי השנתי לתעופה אזרחית בישראל של מכון פישר בשיתוף רשות התעופה האזרחית (רת"א)

 7 לנובמבר 2012, בית חיל האוויר בהרצלייה


הכנס עסק בנושאים מקצועיים שהם בלב ענף התעופה הישראלית והעולמית: רגולציה, כלכלה ובטיחות.
כול ההרצאות צולמו בווידאו והועלו לאתר המכון. לצפייה בתוכנית הכנס בה מופיעים קישורים לכול ההרצאות הקש כאן.

 

הכנס זכה להתעניינות רבה בהיבט כמות המשתתפים והכיסוי התקשורתי שקיבל.
אורח כבוד בכנס היה מר קריסטוס פטרו, מנהל ארגון הבטיחות FSF של דרום מזרח אירופה, מזרח תיכון וקפריסין, ארגון הבטיחות הלא ממשלתי החשוב בעולם.

 

את החלק המקצועי פתח מר טומס ווידמולר (Thomas Windmuler), סגן נשיא IATA, שהציג נתונים על היקפי התעופה העולמית, את המגמות המרכזיות בעולם התעופה האזרחית, נתונים כלכלים ומצב הבטיחות.
בהמשך הציגו רת"א ורש"ת דו"ח מצב על פעילותם בשנה שחלפה, תוכניות ומגמות לעתיד.

 

המושב השני עסק בליברליזציה בעולם התעופה ("שמים פתוחים") וריכז את מרב תשומת הלב בכנס.  המחלוקות סביב ההסכם ייצרו מתח מסוים באוויר ובהחלט היה ניתן לחוש את האמוציות הקיימות סביב הנושא.

 

מושב הבטיחות עסק השנה בנושא השינויים המתממשים ובאים בתחום מגבלות התעסוקה לצוות אוויר,  FTL – Flight Time Limitation  , שינויים שישפיעו רבות על תעשיית התעופה המסחרית.
 

בטיחות טיסה בעולם
עם כול הזהירות הנדרשת, נראה שלפנינו עוד שנה טובה בהיבט בטיחות הטיסה בעולם.
תאונות אומנם קורות אך הן ממשיכות לקרות במקומות שעדיין נשארו מאחור בכול נושא בטיחות הטיסה, מקומות כגון דרום אמריקה, אפריקה, המזרח הקרוב ורוסיה.
בקרב המובילים הנקובים במערב ובמזרח אסיה המצב טוב ונקווה שימשיך כך.
להלן קישור לרשימת התאונות לשנה זו

 

קצת סטטיסטיקה

 


ניתן לראות ששלב הנחיתה והגישה הם המסוכנים ביותר כשאחריהם נמצאים שלבי ההמראה והטיפוס הראשוני.  הגיוני מן הסתם.

 

 ואיזה סוג טיסה הוא הכי מסוכן?

                                           

 

כמובן שטיסה במובילים נקובים היא הבטוחה ביותר.  בתחום התעופה הכללית General aviation  יש עוד הרבה מקום לשיפור.

 

מה הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית כנוסע בחברת תעופה?


ככלל, טיסה זהו אופן התחבורה הבטוח ביותר כאשר מדובר על מובילים נקובים.

 

 

אירועי בטיחות הזמן האחרון 

תאונת איילנדר באנטיגואה באיים הקריביים
התאונה אירעה ב- 7 באוקטבר 2012.  המטוס המריא ומיד אחרי המראה הוריד אף ופגע באדמה. הטייס ושני נוסעים נהרגו במקום,  נוסע אחד נפצע פצעים קריטיים והובל לבית חולים.
עפ"י הדו"ח הראשוני, המטוס נצפה מפיל כנף ימין אחרי המראה ובהמשך פוגע ראשית עם כנף ימין וממשיך לאדמה.  נראה שמנוע ימין איבד כוח מיד אחרי המראה והסיבה לכך כנראה זיהום דלק חמור.  נמצאו כמויות מים גדולות בדלק.
חשוב לציין שכמויות מים גדולות ניתן לזהות בקלות יחסית במידה ומבצעים בדיקות של דגימות דלק לפני טיסה כנדרש.

  

 

 

דו"ח סופי לתאונה בה התרסק יאק 42 בירוסלב רוסיה
התאונה אירעה ב 7 בספטמבר  2011.  כזכור, המטוס התקשה לנתק, ניתק רק בסוף מסלול, פגע באנטנת ה ILS והתרסק על גדת הנהר בהמשך לציר אחרי המראה.
הוועדה מצאה כי הנחת רגליים שגויה על הדוושות גרמה ללחיצה לא רצונית על הבלמים ומנעה האצה תקינה בשלב ההמראה.  המטוס הגיע לקצה מסלול, ניתק בקושי רב אך בשל מההירות ניתוק נמוכה לא טיפס כראוי ופגע באנטנת ה ILS שבהמשך ציר מסלול.
קישור לווידאו שיחזור התאונה  


תרשים אזור התאונה

 


 

 

 

החללית סויוז TMA-05M שבה מתחנת החלל
החללית החזירה את חברי הצוות ה-33 של תחנת החלל: המפקדת סוניטה ויליאמס  (שהייתה אורחת כנס החלל הבינלאומי על שם אילן רמון) ומהנדסי הטיסה יורי מלנצ'נקו ואקי הושהידה נחתו בערבות קזחסטן. אתר הנחיתה היה בשטח פתוח לא הרחק מהעיר ארקאליק בקזחסטן. תהליך החזרה מתחנת החלל נמשך שלוש שעות.

החללית נחתה על צידה, אך האסטרונאוטים הצליחו להיחלץ ממנה במהירות בעזרת  אנשי צוות החילוץ שהגיעו למקום בתוך דקות לאחר הנחיתה. שלושת האסטרונאוטים שהו 127 ימים בחלל.

 

נחתם הסכם לתכנון וייצור הלוויין עמוס 6
מנכ"ל חברת חלל תקשורת, דוד פולק ומנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס חתמו על הסכם לתכנון, ייצור, הכנה לשיגור ותפעול הלוויין עמוס-6 בתמורה לכ-195 מיליון דולר.

הלוויין עמוס-6 מיועד להרחיב משמעותית את מגוון שירותי התקשורת שחברת חלל תקשורת מספקת בשוק הבינ"ל מנקודת השמים 4 מעלות מערב. עמוס-6, יחליף את הלוויין עמוס-2, שצפוי לסיים את פעילותו במהלך שנת 2016 ולפעול במקביל ללוויין עמוס-3.

בעמוס-6 הוכנסו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים והוא בין המתקדמים בעולם מסוגו. בלוויין שולבה, בין היתר, טכנולוגיה של הנעה חשמלית המאפשרת חיסכון משמעותי במשקל ובמחיר השיגור. הלוויין מכניס את התעשייה האווירית לתחום לווייני התקשורת הגדולים עם משקל שיגור של 5,500 ק"ג והספק מטע"ד של 9000 וואט. מטע"ד התקשורת כולל משיבים בשלושה תחומי תדר - Ku, Ka ו-S ומאפשר אספקת מגוון רחב של שירותי תקשורת כולל אינטרנט לווייני ישירות לבית.
התעשייה אווירית עוסקת כעת במקביל בבניית שני לווייני תקשורת: עמוס-4 שישוגר בשנה הבאה ועמוס-6.


 

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס (מימין) ומנכ"ל חברת חלל תקשורת,
דוד פולק בטכס החתימה על ההסכם

 

 

 

התקבלה תרומת ספרים מחברנו תא"ל (מיל) חיים ירון


ספרים חדשים בספרייה:
כתב עת ביעף תעופה וחלל נובמבר 2012.

יסעור רכש קליטה ופעילות מבצעית 167-1970
1973  הדרך למלחמה, יגאל קיפניס
מסוקים עבור מי?

747 - Creating the world's first Jumbo Jet and other adventures from a life in Aviation
Navigation for Mariners and Aviators
Airpower - The decisive Force In Korea
Safe Heavens - Military Strategy and Space Sanctuary Thought
History of German Space Flight
Using Lasers in Space
The Space Report 2006

יצא לאור כתב העת   United States Air Force Strategic Studies Quarterly Winter 2012

 

חדש בספרייה הדיגיטאלית:

 

ספרי זיכרון לנופלים
בשיתוף עמותת חיל האויר החלנו בפעילות להעלאת ספרי וסרטי זיכרון לנופלי חיל האויר לאתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר. לאחרונה פנתה עמותת חיל האויר לכל המשפחות השכולות במכתב והציעה למשפחות המעוניינות לשלוח את ספר/חוברת הזיכרון שהוצאה לאור לזכר יקירם. בחודשים הקרובים נסרוק ונעלה לאתר את הספרים/חוברות שנקבל.

 

הועלו לאתר סרטים חדשים נוספים על פגיעות ציפורים במטוסים
בין היתר סיפוריהם של : תמיר יניב, רמי בן אפרים, רני פלק, עופר לפידות, יואש צידון ועוד.

התקבל DVD על מפגש של קורס מס' 8 לרגל 60 שנה לקבלת הכנפיים.


קליפים נבחרים
תחרות המראות ונחיתות קצרות מאוד

הפיצוץ שהפחיד את אנדרסון קופר בשידור ישיר ב CNN

ה-R10 - מסוק זעיר ועמיד שמבטיח לעשות מהפכה בשוק המזל"טים, ימכר ב 300 דולר.

אימון בהפעלת כלי טיס בלתי מאויש על ידי חמאס

 

חיל האויר הרוסי חוגג 100 שנות תעופה

 

 

באדיבות גורי פלטר Airosafety.com

 

השמורה האווירית במנחת הבונים שנפתחה החודש.

תמונה של התצוגה בשמורה האווירית במנחת הבונים

 

3 תלמידי תיכון מארה"ב (Middletown, Connecticut )  פיתחו מודל של כנף משתנה (Adaptive Winglet) שתקטין את גרר הכנפיים של מטוסי בואינג 737 ותחסוך דלק
 

מטוס גטסרים דו מנועי יבצע טיסות ניסוי ללא טייסים

 

כיפת ברזל תימכר לקוריאה תמורת 4 ספינות קרב?

יצרנית המטוסים איירבוס בטוחה שתמכור מטוסים מדגם A330 לסין, למרות שהמחאה הבינלאומית נגד מס פליטת המזהמים הכריחה את האיחוד האירופאי להקפיא בינתיים את התוכניות.

  

אל על תרענן את צי מטוסי ה- 767-300 בהשקעה כוללת של כ-4 מיליון דולר

הפנטגון אישר מכירת עשרים מטוסי תובלה מדגם C-130J וחמישה מטוסי תדלוק KC-130J לסעודיה.  ערך העיסקה  6.7 מיליארד דולר

מטוס SU-25 אירני ירה על כטב"ם אמריקאי, שהיה במשימת סיור שגרתיתי שישה-עשר מיל מקו החוף האירני. הכטב"ם לא נפגע.

חברת התעופה מאינדונזיה ליון אייר מכניסה לשירות את מטוס הבואינג 737-800 ה-7,370 במספר שיוצר על ידי בואינג. משפחת מטוסי ה-737 היא הפופולרית והנמכרת ביותר בהיסטוריה של התעופה האזרחית. צבר ההזמנות של המטוס עומד על יותר מ-10,100 מטוסים.

מטוס חמקן סיני J-31 ביצע טיסת ניסוי ראשונה

 

לואו יאנג, מנכ"ל החברה המייצרת את ה-15-J נכח על נושאת המטוסים החדשה של סין כדי לראות כיצד המטוס נוחת לראשונה. במהלך האירוע, הוא סבל מהתקף לב ומת

קישור לסרט ביוטיוב
 

האיראנים פיתחו מזל"טי תקיפה חמקנים-'אבאביל' Ababil-T, בעלי טווח טיסה של 2,000 ק''מ

 

 

אוסף המטוסים הפרטי של המיליונר רוד לואיס

עבור לתוכן העמוד