ידיעון מספר 62 - אוקטובר 2012

 

  

 

 

ברכות לתא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני עם קבלת "פרס הנשיא" של לוקהיד מרטין. הפרס מוענק מדי שנה לעובד של לוקהיד מרטין אשר הפגין את המצוינות הגבוהה ביותר במהלך הקריירה שלו בחברה.

 

 

קוראים יקרים,

 

המכון נמצא בימים אלו בעיצומה של תקופה עמוסה ומעניינת ביותר. זה עתה סיימנו את הכנס בנושא "תהליכי קבלת ההחלטות האסטרטגיות במהלך מבצע עופרת יצוקה". הכנס זכה לתהודה ניכרת בכל אמצעי התקשורת ובלטה התובנה שהמבצע נוהל ע"י ממשלה בה לשלושת בכיריה היו תפיסות אסטרטגיות שונות ואף מתנגשות זו לזו.

 

על רקע זה מעניין היה לשמוע כיצד המטה הכללי התנהל מול הדרג הצבאי וכיצד חיל האוויר ופיקוד דרום פעלו מול המטכ"ל.  להאזנה להרצאות הכנס הקש כאן.

 

ב-30 באוקטובר נארח לערב עיון במכון משלחת של בכירי לוקהיד מרטין שהגיעה לישראל לציון החתימה על עסקאות המטוסים ה-F-35 וה-C130J . אין צורך להפריז בחשיבות עסקאות אלו לחיל האוויר לצה"ל ולביטחונה הלאומי של מדינת ישראל מול האתגרים ההולכים ומתעצמים כנגדנו.

 

במסגרת ערב העיון ירצה מר תום ברבץ' , ראש פרויקט ה-F35 על ניהול פרויקט טכנולוגי מורכב ורב היקף בתנאי אי וודאות ותוך נטילת סיכונים לא פשוטים.

מר דב בהרב יו"ר התע"א ירצה בפני הפורום על אתגרי התעשייה הישראלית במאה ה-21.

למידע נוסף והרשמה (חינם) הקש כאן.

 

ב-7 בנובמבר נקיים את הכנס הבינלאומי החמישי בנושא התעופה האזרחית הישראלית בשיתוף עם רת"א. הכנס מעורר הדים רבים עקב מספר נושאים "חמים" כמו "שמים פתוחים" ונקווה שהאורחים הזרים יעזרו לנו לנסות ולעורר מחשבה והקשבה בנושאים כל כך מורכבים ורבי פנים. לתוכנית הכנס והרשמה הקש כאן.

 

אנחנו כבר בעיצומן של ההכנות לתוכנית העבודה של שנה הבאה שתיסוב סביב שלושה אירועים מרכזיים: עשור לאסון המעבורת קולומביה, 40 שנה למלחמת יום הכיפורים,  ו - 100 שנה לתעופה בישראל.

 

לכנס החלל שייערך ב 29 – 31 בינואר 2013 כבר אישרו את בואם ראשי סוכנויות חלל רבים וכן ראשי תעשיות חלל ובכירים מהאקדמיה ומקהילת החלל הבין לאומית. אתם מוזמנים לצפות בתוכנית הכנס באתר המכון.

 

בנושא מלחמת יום הכיפורים בכוונתנו לערוך כנס גדול בשיתוף עם חיל האוויר שיעסוק בהפקת הלקחים מהמלחמה בתחומים של השיח האסטרטגי בין הדרג המדיני לדרג הצבאי, בממשק האסטרטגי בין חיל האוויר והמטכ"ל והתהליכים של קביעת המהלכים האסטרטגיים בתוך החיל עצמו.

 

המכון מתכוון לשתף פעולה עם מוזיאון א"י לציון "100 שנות תעופה בישראל" הן במסגרת התערוכה שהמוזיאון מתכנן והן באירועים וסמינרים סביב התערוכה. רעיונות ויוזמות מצידכם יתקבלו בברכה.

 

מאחל לכולכם קריאה נעימה ונשמח לראותכם באירועי המכון.

 

בברכה,

 

אסף אגמון

ראש מכון פישר

 

 

החלה ההרשמה לכנס התעופה החמישי השנתי

 

 

 

  

 

נציג מכון פישר השתתף בדיון ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת

בדיון מיוחד של ועדת המשנה לנושא חלל, השייכת לועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, השתתף ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר. המכון סייע למרכז המחקר והמידע של הכנסת בגיבוש מסמך רקע העוסק בנושאי חינוך למדעי החלל. ועדת המדע מקיימת שורת דיונים המוקדשים לנושאי חקר החלל ותעשיות החלל בישראל. מכון פישר מקיים פעילויות חינוך מיוחדות לתלמידים בגילאים שונים, ומסייע לתלמידים ברחבי הארץ בפרוייקטי חלל מיוחדים.


 

כנס החלל הבינלאומי השנתי על שם אילן רמון

ההכנות לכנס החלל הבינלאומי של מכון פישר מתקדמות ונכנסות להילוך גבוה. הכנס השנה יכלול שלושה ימים מלאים של דיונים, וחידושים מכנסי השנים הקודמות - לדוגמא אירוע ייחודי של "שולחנות עגולים", בהם יידונו סוגיות שונות מתחום החלל והמדיניות בפורום אינטימי של בכירים ומובילי תחום החלל בישראל ובעולם. נשיא מדינת ישראל שמעון פרס אישר את השתתפותו בכנס החלל השנה, שיעמוד בסימן עשור לאסון מעבורת החלל קולומביה. כנס החל הבינלאומי על שם אילן רמון הוא יוזמה משותפת של מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית.

לתוכנית הכנס

 

מחקר בתחום היישומים האזרחיים של Responsive Space

המרכז לחקר החלל במכון פישר התניע מחקר חדשני בתחום היישומים האזרחיים של לוויינים קטנים וזריזים לשיגור מהיר, המיועדים לניטור וטיפול במקרי אסון שונים. בימים אלה מסתיים סקר הספרות של המחקר וצוותי עבודה יחלו בקרוב בבחינת מספר סוגיות לרבות הצורך המבצעי במיזם לוויינות זה, היבטים טכנולוגיים של הלוויינים וכלי השיגור, ונושאים נוספים. המחקר נתמך כספית על ידי עמותת ידידי המכון בקנדה.

 

לוויין התקשורת עמוס 6 ייבנה על ידי התעשייה האווירית

התעשיה האווירית תייצר עבור חברת חלל תקשורת את הלווין "עמוס 6", שישוגר ברבעון הראשון של שנת 2015 . היקף העסקה הינו כ-200 מיליון דולר, ואת המימון לפרוייקט תגייס חברת חלל מקונסורציום של גורמים, בהם גופים זרים והתעשיה האווירית. הלווין יספק קישוריות רחבת סרט ללקוחות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.

הכנסות עמוס 2 ועמוס 3 יחדיו הסתכמו בשנת 2011 בכ-74 מיליון דולר, ובחברה צופים כי ההספק המוגדל של עמוס 6 לעומת עמוס 2 ו-3 יאפשר יגדיל את הכנסות בשנים הבאות.
הזכייה במכרז מהווה תמיכה חשובה ביותר לתעשיית החלל הישראלית.

 

טכנולוגיה צבאית - אמצעי לחימה ומודיעין, ספר חדש מאת דר' עזריאל לורבר
ספרו של לורבר מציע מאות מקרים של פיתוחים טכנולוגיים צבאיים, ובוחן את הופעתם של כלי נשק חדשים, את סוגיית פערי המידע המודיעיניים לגביהם, ואת השפעותיהם על שדות הקרב בעולם ובישראל.
הנחה מיוחדת ברכישת הספר לקוראי ידיעון מכון פישר. מחיר הספר בסטמצקי 98 ₪.  למזמינים ישירות מהמו"ל - 65 ש"ח בלבד. (להזמנה מהמו"ל נא להתקשר לאפי מלצר טל. 057-8157687,  08-9264627 יש לציין כי קראתם את ההמלצה וסקירת הספר בידיעון מכון פישר)


כנס שנתי של הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה
הפדרציה היא ארגון בינלאומי בו חברות סוכנויות חלל, תעשיות חלל ומכוני מחקר מרחבי העולם. זהו האיגוד החשוב בעולם שעוסק במדעי החלל ובטכנולוגיות חלל. הפדרציה הוקמה בשנת 1951, ומשרדיה נמצאים בפריז. גולת הכותרת של פעילותה השנתית הוא הקונגרס הבינלאומי לאסטרונאוטיקה, כנס חלל מוביל בהשתתפות אלפי נציגים ממדינות רבות.
הכנס נערך השנה בנאפולי בין התאריכים 1-5 באוקטובר.
ראש המרכז לחקר החלל יצג את המכון בדיוני הכנס השונים.

לראשונה מאז כנס 2006 תציג התעשייה האווירית לישראל את מוצריה במסגרת התערוכה הצמודה לכנס. חברת רפאל תמשיך את המסורת של השתתפותה בכנס ותציג בין היתר מערכות הנעה ללוויינים.

אתר הכנסhttp://www.iac2012.org/

 

רכב החלל קוריוסטי מצא ערוץ בו זרמו מים בעבר על מאדים
רכב השטח קוריוסיטי, החוקר את מכתש גייל במאדים, מצא עדויות לקיומו של נחל שזרם באזור שבו הרכב נוסע. היו לנאס"א עדויות קודמות להמצאות מים על מאדים אך העדות הנוכחית – תמונה של סלעים המכילים משקעים של זרימה היא ראשונה מסוגה.

מגודל גושי החצץ שהסלע נשא, ניתן להסיק כי המים זרמו במהירות של מטר בשניה לערך, בעומק של קרסול ובמקומות מסוימים אפילו לעומק הירך".

הצורה המעוגלת של כמה מהסלעים באזור מעידה על העברה ממרחק רב מאזורים שמעל שפת המכתש. התפוצה הגדולה של הערוצים במניפה בין שפת המכתש ובין איזור החצץ מעלה את ההשערה שהזרם המשיך או חזר במשך זמן רב, ולא מדובר באירוע חד פעמי או כזה שארך רק כמה שנים.

קישור לתמונות מרכב החלל קוריוסיטי
 

קוריאה הדרומית נערכת לשיגור לוויין
בפעם השלישית, תנסה קוריאה הדרומית לשגר לוויין באמצעות משגר לוויינים מפיתוח עצמי. משגר הלוויינים פותח במשותף על ידי רוסיה וקוריאה הדרומית, ואתר שיגור חדיש נבנה בקוריאה. שני ניסיונות קודמים לשגר לוויין - בשנת 2009 ו - 2010, הסתיימו בכישלונות בשל בעיות שונות שהתגלו במשגר.

קוריאה הדרומית מפתחת לוויינים מזה שנים, והיא אף מוכרת אותם למדינות זרות. יכולת שיגור עצמית למדינה זו חשובה גם בהיבט ההרתעתי, במיוחד אל מול השכנה מצפון - קוריאה הצפונית, המפתחת אף היא משגרי חלל וטילים בליסטיים ממגוון סוגים. מועד השיגור המתוכנן הוא  10.10.12

 

 

 

 

 

מבצע עופרת יצוקה - קבלת החלטות איסטרטגיות

בתאריך 7.9 קיימנו יום עיון שעסק בתהליך קבלת ההחלטות האסטרטגיות לקראת ובמהלך מבצע ״עופרת יצוקה״. יום העיון התקיים לרגל השקת מחקרו של ד״ר, אל״ם (מיל) שמואל גורדון, ״דב נגד עקרב״, שנעשה בחסות המכון ועוסק בקבלת החלטות אסטרטגיות במבצע עופרת יצוקה. 

 

מכון פישר נתן חסות למחקר מעין זה מתוך אמונה שחיל האוויר אמור להיות שותף מרכזי בתהליכי חשיבה העוסקים ברמת הבטחון הלאומי.

 

בכנס השתתפו מקבלי ההחלטות בתקופת המבצע בינהם:  שר הביטחון מר אהוד ברק, שרת החוץ הגב' ציפי לבני, הרמטכ״ל גבי אשכנזי, מפקדי פיקוד הדרום וחיל האוויר ועוד.

 

הכנס זכה לכיסוי תקשורתי רחב מאוד.

קישור לעיון בכתבות על הכנס.

קישור להרצאות הכנס ביוטיוב

 

 

לידיעון בטיחות ואבטחה 

 

הכנס החמישי השנתי לתעופה אזרחית בישראל של מכון פישר בשיתוף רשות התעופה האזרחית (רת"א) יתקיים ב -7 בנובמבר 2012, בית חיל האוויר בהרצליה
הכנס יעסוק בנושאים מקצועיים שהם בלב העיסוק בתעופה הישראלית והעולמית, רגולציה, כלכלה ובטיחות.

יפתח את הכנס מר טומס ווידמולר (Thomas Windmuler), סגן נשיא IATA, שיציג את המגמות המרכזיות בעולם התעופה האזרחית.

בהמשך יציגו רת"א ורש"ת דו"ח מצב על פעילותם בשנה שחלפה, תוכניות ומגמות לעתיד.

המושב השני יעסוק בליברליזציה בעולם התעופה ("שמים פתוחים") ובמחלוקות שסביבו.

בהמשך יוצג ההסכם המתגבש עם האיחוד האירופי, תרומת התעופה לכלכלה הישראלית בראיית משרד האוצר ועמדת חברות התעופה הישראליות שתוצג ע"י מנכ"ל אל –על מר אליעזר שקדי.

מושב הבטיחות יעסוק השנה בנושא השינויים המתממשים ובאים בתחום מגבלות התעסוקה לצוות אוויר,  FTL – Flight Time Limitation , שינויים שישפיעו רבות על תעשיית התעופה המסחרית.

אורח כבוד בכנס יהיה מר קריסטוס פטרו Mr. Christos Petrou) ) מנהל ארגון הבטיחות FSF  - Flight Safety Foundation  של דרום מזרח אירופה, מזרח תיכון וקפריסין, ארגון הבטיחות הלא ממשלתי החשוב בעולם.

לתוכנית הכנס והרשמה הקש כאן.

 

התרסקות MA-60 באינדונזיה – דוח סופי
משרד החקירות הראשי של אינדונזיה פרסם את הדו"ח הסופי  של תאונת MA-60 באי קיימנה שהתרחשה ב 07.05.2011.

עיקרי הממצאים:

·  ביצוע גישת ראיה בתנאים מתחת למגבלות, 2000 מטר ראות במקום 5000 מטר הנדרשים.

·  לא בוצע צ'ק-ליסט ותדריך בצוות

·  חוסר מודעות מצבית בזמן חיפוש קשר עין עם המסלול

·  הליכה סביב בגובה 250 רגל מעפ"ש, פתיחת מנוע לכוח ביניים, קיפול גרר ומדפים תוך ביצוע
פנייה חריפה לשמאל עד כדי הזדקרות.

·  שני אנשי צוות עם ניסיון מועט על המטוס, קברניט עם 199 שעות וקצין ראשון עם 234 שעות.

לכתבה בנושא הקש כאן:

דוח סופי לתאונת Henan Airlines E190 שאירעה ב- 24.08.2010
כמו במקרה הקודם, המטוס ביצע גישה מתחת למגבלות המותרות, ראות 2800 מטר במקום 3600 מטר הנדרשים.
הצוות המשיך הנמכה מתחת למינימה ללא קשר עיין עם המסלול תוך התעלמות מההתראות הקוליות.  מדובר במטוס מודרני מצויד באמצעים החדישים ביותר.
המטוס פגע בקרקע קצת לפני המסלול, התפרק ועלה באש.  כול 96 הנוסעים והצוות נספו בתאונה.
לכתבה בנושא

התרסקות MD83 בלאגוס, ניגריה 03.06.12
המטוס היה בטיסה פנימית בניגריה, לג רביעי בטיסה.  במהלך הטיסה בגובה הבחין הצוות בהתנהגות לא רגילה של המצערות.  במהלך ההנמכה ללאגוס, בערך בגובה 7000 רגל הצוות הוריד גרר לתצורת נחיתה אולם איבד כוח בשני המנועים.
במהלך נסיונות ההתנעה והגלישה למסלול 18 בלאגוס ניסה הצוות לקפל גרר ע"מ להגדיל את טווח הגלישה אולם ללא הועיל.
המטוס התרסק בתוך אזור מיושב הרחק מהמסלול לאחר שפגע בקו מתח במהלך ההנמכה הסופית.
147 נוסעים, 6 אנשי צוות ו 10 אנשים על הקרקע נהרגו בתאונה.

החקירה נמשכת, עד כה אין פרטים לגבי הסיבות שגרמו לאובדן המנועים.

 

כנס ISASI -International Society of Air Safety Investigators
כנס אגודת חוקרי תאונות התעופה התקיים באוגוסט האחרון בבולטימור ארה"ב.
מוטיב וסיסמת הכנס הייתה – "Evolution of Aviation Safety – From Reactive to Predictive"
ובתרגום חופשי - "אבולוציה בבטיחות בתעופה – מתגובה לחיזוי"
אתר הכנס

הרעיון הוא לקחת את אוסף הנתונים האדיר הנאסף כיום ע"י מערכות ההקלטה השונות הנמצאות במטוסים ולבצע בהם מניפולציות כגון "כריית מידע" (data mining) ע"מ לחזות תקלות ותאונות עתידיות, הפיכת הנתונים והמידע לידע שיאפשר מניעת תאונות טרם התרחשותן.

קישור להרצאה של יו"ר ה NTSB בנושא (באדיבות רת"א)

 

ועוד קצת על תאונת AF 447
אומנם הכול כבר נכתב אבל כמה דברים נשארו ללא מענה, שאלות ללא תשובה.
ברור שהטייס שהיה על ההגאים משך בסטיק והכניס את המטוס להזדקרות ובהמשך מנע יציאה מהסחרור בכך שהמשיך למשוך בסטיק לאורך זמן.

שיעור ההנמכה הגבוהה תורגם אצלו למהירות גבוהה בהנמכה, זאת בנוסף לחוסר התראות ההזדקרות (מאחר והמטוס היה כבר בהזדקרות עמוקה, מקום בו ההתראות חדלות מלהופיע).
בהינתן חוסר נתון מהירות במכשירי הטיסה המשיך הטייס למשוך ע"מ להיחלץ מה"צלילה" שבה סבר שהמטוס נמצא.
להרחבה

עדכון מתאונת סוחוי סופר-ג'ט 100 באינדונזיה 
המטוס התרסק במהלך טיסת הדגמה של היצרן בביצוע הנמכה באזור הררי בתנאי טיסת ראיה ב 9  במאי השנה. פיענוח הקופסאות השחורות, נתונים והקלטת שמע קוקפיט לא מעידים על שום תקלה טכנית ומאמתים את ההערכות הראשוניות שמדובר בתאונת CFIT, טיסה נשלטת לאדמה.
החקירה נמשכת.
קישור למאמר בנושא 

 

לאתר הספרייה הדיגיטאלית הועלו סרטים על  תאונות ציפורים וסיפורי מלחמה לצפייה הקש כאן

אוניברסיטת חיפה ביקשה (וקיבלה) אישור להעלות את החומרים מאתר מכון פישר ומהספרייה הדיגיטאלית לשרת האוניברסיטה כדי להקל על סטודנטים להשתמש בחומרים שלנו.

רבעון מכון פישר באנגלית הופץ בתחילת החודש.  הרבעון מסכם את פעילות המכון ומפרט את הפעיליויות העיקריות בחודשים הקרובים. לעיון בידיעון הקש כאן

 

סיפור חייו של נוריק הראל – היה חזק הועלה לאתר הספרייה הדיגיטאלית.

 

 

קישור לסרטון יפה על הטיסה והנחיתה על מרס 

 

חדש בספרייה

Desert Victory -  The war for kuwait
Master of Airpower
שאזלי חציית התעלה: זכרונות הרמטכ"ל המצרי במלחמת יום-כיפורים
Joint urban operations Observations and Insights from Afghanistan and Iraq
רבין ביוגרפיה
Airpower and Ground Armies
 

ביעף מס' 121 - כתב עת לתעופה וחלל

 

יצא לאור כתב העת:  Strategic Studies Quarterly - Fall 2012, Vol. 6, No. 3

 

 
באדיבות גורי פלטר   Airosafety.com

תחזית חדשה של חברת בואינג: בעקבות התפתחות התעופה במזרח הרחוק העולם יזדקק ל 185.000 טיסים נוספים ו 245.000 טכנאים ב 20 השנים הקרובות.  להרחבה

אופנוען ים חדר את מערכת האבטחה של ש"ת JFK והגיע לטרמינל. להרחבה 

ספינת האויר ההיברידית הענקית המריאה לטיסת הבכורה. הספינה מתוכננת לשאת 1000 טון מטען לגובה 22000 רגל ולשהות כמה שבועות באויר,  להרחבה.  

כשלון נוסף למטוס הניסוי   X51A   לאחר שאחד הסנפירים המייצבים נשבר בזמן ההאצה למאך 6.
להרחבה

צעצוע יפני, להרחבה


 

הצי האמריקאי בוחן אפשרות יצור דלק ממי ים, להרחבה


קבוצת חוקרים איטלקים מצאה שברים של מטוס מסרשמיט 323, המטוס היבשתי הגדול ביותר שנבנה על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, להרחבה

נאסא ממנת מחקר על מטוס שיטוס במהירות על קולית ולא יצור "בום על קולי". למטוס צורה של "כוכב נינגה", להרחבה

כל מטוסי ה-F-16 של חיל האוויר חזרו לטיסה

"אירן ירתה על מטוסיה ב-2007 מחשש שהם ישראליים"

DHL מכניסה לשירות את הבואינג 747-8

אירן ערכה תרגיל הגנה גדול והשיקה מזל"ט חדש


 "ישראל אישרה לקהיר להפעיל מטוסי סיור בסיני"


חיל האויר יפרד מהסקיהוק


סדקים בצירי מנועים המותקנים בבואינג 787 דרימליינר


דוח אמריקני מציג "בנק מטרות" של תקיפה ישראלית אפשרית באיראן

לדברי יצרנית המטוסים איירבוס, גרמניה זקוקה ליותר מ-1,000 מטוסי נוסעים ומטען בשווי של 148 מיליארד דולר במשך 20 השנים הקרובות.

החל מ-6 בדצמבר תפעיל וויז אייר טיסות בקו בודפשט תל אביב

Philippine Airlines הזמינה 44 מטוסים מאיירבוס; תעשה השלמות מבואינג

משרד הביטחון חתם עסקת ענק עם תע"א ואלביט בהיקף 2.4 מיליארד שקל

חברת איירבוס חשפה את חזונה לעתיד התעופה האזרחית: מטוסים שטסים  במבנה (כמו ציפורים) יביאו להגדלת מהירות הטיסות והוזלתן

7 חודשים לאחר ההתרסקות, חזר "האיתן" לטוס

תע"א תשיק מטוס מנהלים סילוני חדש; המחיר: 25 מיליון דולר

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד