ידיעון מספר 61 - יולי 2012

 

 

 

 

 

לקוראים שלום רב,

 

ידיעון זה מתפרסם בתקופה של שינויים דרמטיים באזורינו הזורעים אי וודאות וסימני שאלה רבים בתחום המודיעין, האיומים, המענה וההחלטות הקריטיות בתחום בניין הכח מול אילוצי תקציב מתגברים ומחסור בכח אדם טכנולוגי.
ברבות מסוגיות אלו דנו בכנס האחרון שעסק במציאת חלופות נוספות לפיתוח ושימוש בזרוע האווירית של מדינת ישראל.

 

אין ספק שקיים צורך חיוני במעקב הדוק אחרי ההתפתחויות ובמחשבה יצירתית מתמשכת מול התהפוכות המתרחשות בקצב מוגבר ויומיומי.

 

המכון משיק בימים אלו שני מחקרים חדשים בתחום האסטרטגי:
הראשון בהובלת הד"ר עוזי ארד יעסוק בנושא בנית "אסטרטגיית על" (GRAND STRATEGY) למדינת ישראל והשני בהובלת פרופ' חיים אסא שיעסוק בהצעה לבניית דרך חשיבה לבניין הכוח על פי יכולות ולא רק על פי פערים.

 

לרגל השלמתו והוצאתו לאור, במסגרת המכון, של ספרו של חברנו ד"ר שמואל גורדון  "דב נגד עקרב", המנתח את ההחלטות האיסטרטגיות במבצע עופרת יצוקה נזמן את מקבלי ההחלטות במבצע  ליום עיון שידון בתהליכי קבלת ההחלטות האסטרטגיות לפני ובזמן המבצע ע"י הדרג המדיני והצבאי. 

 

יום העיון יתקיים ב 7.9.2012, לפרטים והרשמה.

 

 

תוכנית כנס התעופה האזרחית השנתי החמישי המבוצע במשותף עם רת"א נמצאת בשלבי סיום אחרונים. בכנס ישתתפו מרצים בינלאומיים ומקומיים בכירים ביותר.


ברכות למר יוסי וייס עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל התעשייה האוירית. נאחל לו שימשיך בדרכם של קודמיו ויצעיד את התעשייה האוירית לעבר אתגרים והצלחות חדשים.

 

קיבלנו מכתב הערכה מעירית הרצליה על התגובות החיוביות של בני נוער שהשתתפו בכנס החלל. המכתב מרגש ומעניק תחושה שישנם פירות למאמץ שאנו משקיעים בארגון הכנס.

 

כנס "דרך נשר בשמים" על מורשת חיל האויר וציפורים שאורגן במשותף על ידי מכון פישר ואוניברסיטת תל אביב יתקיים ב 19.7.2012 באוניברסיטת תל אביב.
למידע נוסף והרשמה

 

מקווה שאתם עוקבים אחרי הופעות ופרשנויות אנשי המכון באמצעי התקשורת השונים והנכם מוזמנים לעיין בהם באתר המכון. נשמח לתגובות והערות.

 

קריאה נעימה,

 

אסף אגמון

ראש מכון פישר

 

 



לידיעון בטיחות מורחב הקש כאן 

 

פורסם דו"ח סופי של תאונת אייר-פראנס 447
בחמישי ביולי פורסם הדו"ח הסופי של תאונת אייר-פראנס  447  אשר ארעה ב - 1 ביוני 2009  ונספו בה כל 228 הנוסעים ואנשי הצוות.
קישור לאתר סוכנות החקירות, ניתן לעיין בדוח כולו כולל הנספחים השונים, גם באנגלית.

ווידאו של מסיבת העיתונאים שהתקיימה בצהריי ה 5 ביולי עם תרגום סימולטאני לאנגלית -

 

רוב הנאמר בדו"ח כבר פורסם בשלושת דוחו"ת הביניים. דו"ח החקירה מעלה את סדר השתלשלות האירועים שהחל ככשל טכני והסתיים בטעויות אנוש: מטוס האירבאס 330, מהמתקדמים בשוק, עבר בנתיב סוער, קר ולח, שגרם לסתימת מכשיר המודד את מהירות המטוס על ידי גביש קרח בשל תקלת יצרן של המדידים.  כתוצאה מכך ניתק הטייס האוטומאטי והופעל צליל ההתרעה לטייסים.  ניתוק הטייס האוטומטי ומערכת השליטה על הדחף הביאו לסדרה של טעויות אנוש ולמעשה עד הפגיעה במים, כמעט ארבע דקות לאחר תחילת האירוע, הטייסים לא הבינו מה בעצם קרה למטוס וכיצד ניתן להתגבר על המצב.
ברשימת ההמלצות של הוועדה המלצות בתחום התחזוקה, הדרכת טייסים, הבקרה, אמצעי התחקור וההקלטה, תצוגות המטוס ועוד אולם ברור שהסיבה העיקרית שהובילה לתוצאה הטראגית היא חוסר הבנתם של הטייסים את המצב שנוצר בעקבות התקלה הטכנית שהתחילה את שרשרת האירועים.

להרחבה

 

כנס התעופה האזרחית בישראל 2012
הכנס השנתי החמישי לתעופה האזרחית בישראל יערך השנה ב 7 בנובמבר בבית חיל האוויר בהרצלייה.  כבכל שנה יהיו שותפים בכנס רת"א וכל שאר הגופים העוסקים בתעופה בישראל.
השנה נעסוק בסקירת השנה שהייתה והתוכניות לעתיד ע"י הרשויות , אנחנו מצפים להרצאת אורח של סגן נשיא IATA ובהמשך נעסוק בנושא הליברליזציה בתעופה המסחרית בארץ ובעולם.
בתחום הבטיחות נעסוק שוב בנושא מגבלות התעסוקה לטייסים Flight Time Limitation  FTL, ונביא את החידושים האחרונים בתחום מפי מומחים מחו"ל.
קישור לתוכנית הכנס

 

מפאת קוצר הזמן וחוסר היכולת להכיל את כל אשר רצינו אנחנו מתכננים לערוך יום עיון נוסף בחצי השנה הראשון של 2013 שיעסוק בתשתיות תעופה בישראל, קרקעיות ואוויריות במיוחד לאור הכוונה לסגור את השדות הקטנים במרכז, שדה דב והרצלייה.

 

עייפות טייסים
להלן אירוע מהעת האחרונה שמהווה כנראה עוד סימן במאבק בין ציבור הטייסים למחוקק.

 
ב 5 במאי, צוות של אייר-ברלין, הכריז מצב חירום לקראת נחיתה בשל עייפות.  הצוות ביצע נחיתה אוטומאטית שעברה ללא אירועים מיוחדים.  הטיסה הייתה טיסת סבב ממינכן למיורקה ספרד ובחזרה.  האירוע התרחש בשלב הנחיתה בדרך חזור למינכן.  הצוות התחיל את יום העבודה שלו בסביבות חצות, לאחר נסיעה ארוכה מברלין למינכן ברכב וטיסה שהשתרעה על פני כל הלילה, נחיתה במינכן הייתה לאחר השעה 10 בבוקר, לאחר שהיו כבר מעל 10 שעות בפעילות.
כידוע, החוק כיום מאפשר טיסה במגבלות אלה ומתקיים מאבק קשה בין איגודי הטייסים לבין חברות התעופה בניסיון להשפיע על המחוקקים העוסקים בניסוח חוקי התעסוקה החדשים.

 

ירידה מהמסלול של אנטונוב 30 של חיל האוויר הרוסי בשדה בצ'כיה
ב 23 במאי, מטוס מסוג אנטונוב 30B של חיל האוויר הרוסי, בעת נחיתה בבסיס של חיל האוויר הצ'כי, לא הצליח לעצור, ירד מהמסלול, התפרק לשניים ועלה באש.  פגיעות קלות באחדים מ 32 אנשי הצוות והנוסעים (אנשי צבא) שהיו על המטוס.
להרחבה    

 

     
 
אירועים מהעולם
נחיתה על הג'ירפה... במקום על הזברה...

 

פגיעה בקרקע במופע אווירי


 
אירוע משנת 1990. מיג – 17, במהלך מופע אווירי בארקנסו, ארה"ב, בסיום לופ, פגע עם הגחון בקרקע, חזר לאוויר, הוריד גלגלים, נחת בשלום והסיע חזרה לנקודת החנייה.   לפעמים זה מצליח...

 

 

 
הפלת מטוס פאנטום טורקי על ידי מערכת ההגנ"א הסורית
בתאריך 22 ביוני הופל מטוס פאנטום טורקי שטס בקרבת החוף הסורי על ידי מערכת ההגנה האווירית הסורית. לטענת הסורים חדר הפאנטום למרחב האווירי והופל על ידי סוללת תותחי נ"מ שהטווח המבצעי של הוא 1.5 מייל, אולם הטורקים טענו שהמטוס שייט מחוץ למרחב האווירי הסורי והופל, לכן, על ידי טיל קרקע אוויר ללא מתן אתראה כלשהי. טענת הסורים קיבלה תמיכה ממקורות מודיעין אמריקאים, כפי שפורסם ב –  Wall Street Journal Middle East,, שבוע לאחר התקרית. איש המודיעין שהתראיין לעיתון סרב לפרט את מקורותיו והודה שעדיין רב הסתום על הגלוי בתקרית זו.
וול סטריט מממשיך ומתאר הערכה של גורמים אמריקאים רשמיים לפיה מטוס הפאנטוס היה במשימת סיור לצורך בחינת מערכת ההגנה האווירית הסורית.
השאלה לגבי מה הביא להפלת המטוס הטורקי מעניינת מבחינה מבצעית אך יש לה גם משמעות אסטרטגית שכן אם ההפלה בוצעה על ידי מערכת טילי קרקע אוויר, יש להניח שההחלטה התקבלה על ידי דרג בכיר ביותר בעוד הפלה על ידי סוללת נ"מ יכולה להיות גם פרי יוזמה של מפקד מקומי.
באותו היום התפרסמה גם תגובה רשמית של רוסיה בתחנת הרדיו הממשלתית The Voice of Russia.   Phantom over Syria: 100 meters away from war  לטענת הכתב נדרשת סוריה לספק את כל המידע והמסמכים הנדרשים  על מנת לאפשר חקירה פתוחה ואמינה של התקרית, אלמלא כן יש סיכוי גדול להסלמה שתוביל למלחמה.
כיצד תסתיים תקרית זו? לאור ההתרחשויות המדהימות במזרח התיכון, החל מחודש דצמבר 2010, אין שום טעם לנסות ולהעריך.

 

 

חברת וירג'ין גלקטיק חשפה רשמית משגר ללוויינים קטנים
חברת החלל וירג'ין גלקטיק, מייסודו של המיליארדר הבריטי ריצ'ארד ברנסון, חשפה רשמית משגר לוויינים קטן
מפיתוחה. משגר הלוויינים המכונה LAUNCHER ONE ישוגר ממטוס מיוחד שמפעילה החברה, המיועד גם
לשאת ולשגר את החללית המאוישת שלה - SPACESHIP TWO. משגר הלוויינים מיועד בשלב זה לשגר
לוויינים במשקל של כ- 200 ק"ג למסלול נמוך סביב כדור הארץ בכל נטייה (אינקלינציה) נדרשת. משגר
הלוויינים עצמו הוא דו שלבי ומונע בדלק מוצק. יצויין, כי כיום מצוי בשימוש משגר לוויינים אוויר אחד בלבד -
פגאסוס, המופעל על ידי ארה"ב.


הצוות ה-32 לתחנת החלל הבינלאומית שוגר בהצלחה לחלל
משלחת של 3 אסטרונאוטים - מארה"ב, רוסיה ויפן, שוגרה בהצלחה לחלל מבסיס השיגורים בייקונור
שבקזחסטאן. הצוות שוגר ב - 15.7.2012 באמצעות חללית מדגם סויוז, למשימת חלל שתמשך
כשלושה חודשים. בצוות אסטורנאוטית אמריקנית - סוניטה וויליאמס, שביקרה בכנס החלל הבינלאומי ע"ש אילן
רמון שנערך במכון פישר בשנת 2010. תחנת החלל הבינלאומית היא מיזם משותף של ארה"ב, רוסיה, סוכנות
החלל האירופית, קנדה ויפן. התחנה מאוישת ברציפות משנת 2000. בתחנה שוהים בקביעות שישה אנשי צוות.

 

נאס"א פרסמה צילום פנורמי באיכות גבוהה ביותר של פני מאדים.
התמונה צולמה  באמצעות המצלמה הצבעונית של אופוטריוניטי וראים  בה את קולטי השמש והסיפון העליון של
הרכב עצמו, דבר שנותן תחושה של ישיבה על גג הרכב וצפיה בנוף משם. התמונה פורסמה  לציון שתי אבני
דרך. הראשונה – השלמת היום המאדימאי ה-3,000 של אופורטיוניטי ב-2 ביולי, וציון 15 שנה לנחיתת הרכב
הרובוטי הראשון על מאדים פאת'פיינדר ב-4 ביולי 1997.


התמונה הפנורמית המלאה נמצאת באתר המעבדה להינע סילוני של נאס"א (JPL) . היא מוצגת בצבעים
מלאכותיים כדי להדגיש את ההבדלים בין החומרים בזירה. היא מורכבת מ-817 תמונות שצולמו בין ה-21
בדצמבר 2011 ל-8 במאי 2012, בעת שאופורטיוניטי חנתה באיזור המכונה בשם הלא רשמי Greeley Haven
במקטע של המכתש העתיק אנדוור.


"הנוף מספק הקשר גיאולוגי עשיר עד לפרטים העדינים של העבודה שעשינו עד כה על הכימיה והמינרלים
בגרילי הייבן במהלך החורף המאדימאי החמישי, כמו גם מבט מרהיב על מכתש הפגיעה הגדול ביותר אליו
נהגנו עד כה עם שני רכבי השטח במהלך תקופת המשימה", אומר ג'ים בל מאוניברסיטת אריזונה בטמפה,
המדען הראשי של פאן קאם.


כזכור, אופורטיונטי ואחיו התאום ספיריט נחתו במאדים בינואר 2004 למשימה שתוכננה להימשך שלושה
חודשים. רכב השטח של הדור הבא – קיוריוסיטי נמצא בדרכו למאדים והוא צפוי לנחות בחודש הבא.

קישור לתמונה
 

באדיבות גורי פלטר   Airosafety.com

 

שיטה חדשה למניעת התקרחות
צוות חוקרים מאוניברסיטת הארוורד פיתח טכנולוגית ציפוי משטחים בחומר דוחה מים אשר מונע את  תופעת ההתקרחות על פני המשטח. לטכנולוגיה  החדשה יש מגוון רחב של יישומים כולל מקררים, גגות בתים, שלטים וכמובן מטוסים.
להרחבה

שיפור משמעותי של בקרת התעבורה
פרויקט אירידיום שיכלול מערך של 16 לוויינים אשר שיגורם יחל ב 2015 יאפשר מעקב מדויק אחרי מטוסים בכל מקום על פני כדור הארץ. הפעלת המערכת צפויה בשנת  2017 תביא לשיפור משמעותי בבקרת תעבורה ולחסכון בדלק בעקבות שיפור בבחירת הנתיבים.
להרחבה

 

מלונדון לסידני אוסטרליה ב 4 שעות
פרויקט משותף של  בואינג, לוקהיד מרטין גולפסטרים ונאסא לבנית דגם של מטוס על קולי (בנו של הקונקורד) בטכנולוגיות חדשות של תכנון שיחליש במידה רבה את הבום העל קולי שיוצר המטוס.
להרחבה.

                          ציור של מטוס הנוסעים העל קולי


שאריות של מטוס יונקר JU 88 גרמני הועלו מהים הבלטי
המטוס שהה על קרקעית הים בעומק של 20 מטר במשך 60 שנה הועלה על  ידי קבוצת צוללנים גרמנים.
 


 

קיבלנו אלבום תמונות מסיום קורס טיס בשנת 1939

בטכס הסיום של הקורס אשר נערך במסגרת  בית הספר  Palestine Flying Service השתתף הנציב העליון הבריטי.  בוגרי הקורס היו ברובם חברים באצ"ל ומבוקשים על ידי הבולשת הבריטית.

לצפיה בתמונות הקש כאן.

לסיפור הקורס של האצ"ל - עבודתו של זאב נשר הקש כאן

 

ספרים חדשים בספרייה:

הטייסת שהמריאה מהשואה, יהודה מנור. סיפורם של 22 פליטי המשטר הנאצי שהתנדבו לעבור קורס טיס באולומוץ, צ'כוסלובקיה בשנת 1948. 

דרך נשר בשמים, סיפורי טייסי מחלקת הטייס של הפלמ"ח.

ספר מורשת גדוד 533 ,  ההוצאה לאור משרד הביטחון

מביטחון שדה לאבטחת מידע, יגאל שני – סיפורו של המערך בחיל האויר 1948-2012

שמע ישראל, אריה עוז – קורות חיים

ספר המטוס – C-47 דקוטה

 

חדש באתר המכון:

הרצאות הכנס השביעי לביטחון לאומי בנושא: תפיסת הפעלת הכח האוירי – חלופות חדשות הועלה לאתר.

 

סרטים חדשים: 
תחקירי תאונות מפגיעות של ציפורים.  הסרטים כוללים גם סיפורי מלחמה של המראוינים. בין המספרים: יוחנן רוזר, עופר לפידות , דורון קרני, ד"ר יוסי לשם, ישראל בהרב,  אביהו בן נון, נפתלי מימון, רני פלק, יואש צידון, עמוס לפידות, מוקי בצר על הקמת יחידה 669 ועוד.

חלק מהסרטים יועלו לאינטרנט בקרוב.

 

הספרייה הדיגיטאלית:
ועד ההיגוי החליטה להעלות לאתר הספרייה הדיגיטאלית ספרי זיכרון לנופלים של חיל האויר.  הפעילות תבוצע בתאום ובמימון של עמותת חיל האויר.

 

סרטים/קליפים

גסיקה קוקס – הטייסת הראשונה בעולם שטסה ללא ידים


 

ידיעות מהתקשורת:

"דרימליינר" בדרך לאל על

 

צ'כיה איירליינס מינתה את טל תעופה כנציגתה הרשמית בישראל

 

אל על נערכת להצטיידות הגדולה בתולדותיה: 2.7 מיליארד דולר

 

עירוב לשמו  : מזל"ט חרדי יעלה לאוויר לבדיקת העירוב

 

אלביט תשביח מטוסי תובלה של דרום קוריאה

 

ארקיע תרכוש 4 מטוסים של איירבוס בהיקף של 400 מ' ד'

 

תע"א תערוך ניסוי מבצעי בטקסיבוט בפרנקפורט

 

הזמנות בואינג למטוסי 737 גדלו בתוך שבוע ל-17.9 מיליארד דולר

 

דיווח: סוריה הפילה שני מטוסים טורקים ולא אחד

 

משבר התעופה מגיע לישראל: לופטהנזה מצמצת היצע מושבים


בואינג רשמה שיא של הזמנת מטוסים בפארנבורו – כ-37 מיליארד דולר


 


 

עבור לתוכן העמוד