ידיעון מספר 59 - אפריל 2012

 

   

 

קוראים יקרים,

 

עם סיום כתיבת ידיעון זה אנו יודעים כבר על כשלון השיגור של הטיל הרב שלבי, הצפון קוריאני שאמור היה לשגר לחלל לווין תצפית קטן. בנוסף הסתיימה הפגישה הראשונה בין אירן לשש המדינות בנושא פרויקט הגרעין האירני.

 

אירועים אלו, בנוסף לאירועים המכוננים המתרחשים באזורנו (הבחירות לנשיאות במצרים, המהומות בסוריה...) מחייבים אותנו לבדיקה יסודית ועדכון של תפיסת הביטחון שלנו ובניית "אסטרטגית על" למדינת ישראל.

 

בכנס הביטחון הלאומי הקרוב נדון בנושא זה ובתפקיד הזרוע האווירית כנדבך מרכזי בתפיסה האסטרטגית של מדינת ישראל. בכנס נבחן את האתגרים העומדים בפני חה"א במתארים של עימות סמטרי עתידי (אותו די זנחו באחרונה עקב עימותי ההווה) וכן את האתגרים העומדים בפנינו בתחום משימות העומק.

הקמת פיקוד העומק מהווה עדות למורכבות האתגר והצורך להתמודד מולו עם תפיסות חדשות, טכנולוגיות יצירתיות ומערכות נשק חדשניות תוך הרחבת הדיון מהתחומים המסורתיים לתחומים חדשים כמו עמידות העורף.

 

המאבק על עליונות המידע, מרחב הסייבר, ההיבטים המדיניים והתקשורתיים הבינל"מ חייבים גם הם להיות נדבך חשוב בגיבוש התפיסה האסטרטגית והאופרטיבית לגביי משימות אלו.

נושאים מאתגרים אלו, אין מתאים מהם מלהיות במה להופעה ראשונה של מפקד חה"א הנכנס, האלוף אמיר אשל. לנו תהייה זו הזדמנות פומבית ראשונה לאחל הצלחה רבה למח"א החדש הנכנס לתפקידו בתקופה כה רגישה ואתגרית כמפקד הזרוע האסטרטגית העיקרית של מדינת ישראל.

 

בתחום החלל אנחנו ממשיכים במעקב אחרי תוכנית החלל האירנית אשר בימים אלו, מול נסיון השיגור הכושל של צפון קוריאה, אין צורך להרחיב על השלכות תחום זה על תחום הטילים הבליסטיים של אירן.

 

כמו כן התחלנו את השלב הראשון בפרויקט המחקר על יכולת  חלל תגובתי למטרות אזרחיות -Civilian Responsive Space  ותקוותנו היא כי נוכל לגייס מספיק מקורות על מנת להמשיך ולהרחיב מחקר חשוב זה.

 

בתחום רפואת תעופה וחלל אנחנו מתכננים את המשך הניסויים הרפואיים ששלחנו ואשר אנחנו מתכננים לשלוח לחלל.

 

ממליץ לכולכם לראות את החומרים האחרונים שהכנסנו לאתר הספרייה הדיגיטלית. האתר זוכה להצלחה מדהימה והורדות רבות של חומרים מתבצעות בו על ידי קוראים רבים מהארץ ומרחבי העולם.

 

בסופו של החודש יערך יום הזכרון לחללי מערכות ישראל וכולנו מתייחדים עם זכר יקירנו, שולחים חיבוק אוהד למשפחות השכולות וזוכרים כי בזכותם נוכל לחגוג את יום העצמאות ה-64 למדינתנו.

 

קריאה נעימה,

 

אסף אגמון

ראש מכון פישר

 

 

 

 

הרצאות כנס החלל הבינלאומי השנתי השביעי על שם אל"מ אילן רמון הועלו לאתר המכון

  

על כשלון שיגור הלוויין הצפון קוריאני

על אף כשלון  שיגור הלוויין המתוקשר בו נכחו מוזמנים מכל העולם מתקדמת תוכנית החלל הצפון קוראני בצורה מרשימה. לכתבה בנושא

 

מנועי הטיל סאטורן 5 יימשו מקרקעית האוקיינוס

מייסד אמזון, ג'ף בזוס שהוא גם יזם חלל בשוק החלל הפרטי, איתר את מנועי F-1 אשר שימשו כמנועי השלב הראשון של משגר הסאטורן בקרקעית האוקיאנוס האטלנטי והוא מתכוון למשות אותם."אני שמח לדווח על כך שבזכות שימוש בסונאר תת ימי מהמתקדמים ביותר שיש, הצוות גילה את מנועי אפולו 11 שוכבים בעומק של כמעט 4,300 מטרים מתחת לפני המים ואנו מתכננים לנסות ולהעלות אחד או יותר מתוכם מקרקעית האוקיינוס", כתב בזוס באתר אינטרנט ייעודי לפרויקט איתור המנועים.

 

אפולו 11 שוגרה ב-16 ביולי 1969 וחמשת המנועים בערו במשך דקות ספורות, ולאחר מכן הושלכו בחזרה לעבר כדור הארץ ונחתו באוקיינוס האטלנטי. למרות שהמנועים נשארו רכוש נאס"א, בזוס מקווה כי הסוכנות תאפשר את משייתם לצורך תצוגה במוזיאון הסמיתסוני או בכל מוזיאון אחר. "אם נצליח לשלות יותר ממנוע אחד, ביקשתי מנאס"א לשקול העברתו למוזיאון התעופה בסיאטל". אמר בזוס והוסיף כי "נאס"א היא אחת מהמוסדות הבודדים שאני מכיר שיכולה לתת השראה לילדים בני חמש. היא נתנה לי השראה, ובאמצעות מבצע זה, יתכן שנוכל לתת השראה לעוד כמה ילדים להמציא ולחקור."

 

סוכנות החלל האירופית שיגרה בהצלחה לתחנת החלל הבינלאומית חללית אספקה

חללית אוטומטית להעברת אספקה, ( ATV), המורכבת ביותר שנבנתה באירופה, מעלה אספקה חיונית לתחנת החלל, וגם תעלה את תחנת החלל למסלול גבוה יותר בעזרת מנועיה.

לאחר ריקון החללית היא תשמש כ"פח אשפה" המסוגל לקלוט טונות של פסולת וציוד בלתי נחוץ מתחנת החלל. לאחר מילויה בפסולת, תתנתק החללית מתחנת החלל ותוכוון למסלול שיביאה להישרף באטמוספרת כדור הארץ.

 

החללית תעגון בתחנת החלל במשך כחמישה חודשים. החללית קרויה על שם האסטרונום והפיזיקאי האיטלקי אדוארדו אמאלדי והיא השלישית בסדרה של חמש חלליות אספקה שפותחו באירופה כדי למלא את מחויבותה הכספית לתחנה.

 

זו החללית הראשונה שכל תהליך ייצורה ושיגורה ארך שנה אחת, לפי המתחייב בהסכמים עליהם חתמה הסוכנות. קדמו לה החלליות יוהאנס קפלר וז'ול ורן.    

 

 

 

בתאריך 22.5.2012 יתקיים הכנס השמיני לבטחון לאומי  אשר יעסוק באתגרי הכוח האווירי לאור השינויים הדרמאטיים המתרחשים באזורנו. שינויים אלה, שאת חלקם קשה להכיל, מחייבים אותנו לבחון מחדש תקפותן של תפיסות קיימות.

 

הכנס ייפתח בהנחת מסגרת גיאופוליטית לדיון כולו ויעסוק בצורך של מדינת ישראל לעצב מדיניות על (אסטרטגיה רבתי), בשינויים במזרח התיכון ובאתגרים לגבי הפעלת כוח הנובעים משינויים אלה.

 

לאחר מכן נעסוק במבצע נאט"ו בלוב, עד כה האירוע הראשון בו הופעל כוח מאז החלה המגמה החדשה שנקראה בתחילתה "האביב הערבי".

 

משם נעבור לעסוק בשתי משימות מרכזיות:

 • שובו האפשרי של העימות הסימטרי, המחייב הסתכלות מחודשת על משימה בה לא עסקנו זה זמן רב.

 • משימות עומק – מעבר לאתגר הברור התלוי ועומד בהחלט ייתכן שנידרש להפעלת כוח למשימות ארוכות טווח תוך הפעלת מגוון רחב של אלמנטים אוויריים.

 

את הכנס נחתום בהרצאה המסורתית של מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל,  ימים מספר לאחר קבלתו את הפיקוד על החיל.

 

לתוכנית הכנס 

 

 

 

 

התרסקות ATR-72 בסיביר רוסיה

 בתאריך ה 2 לאפריל 2012 התרסק מטוס ATR-72-201 לאחר המראה משדה התעופה טיומן שבסיביר רוסיה. על המטוס היו 39 נוסעים ו 4 אנשי צוות. 12 נוסעים שרדו אך סובלים מפציעות קשות. המטוס היה בטיסת פנים שגרתית מטיומן לסורגוט והתרסק קצת לאחר 07:30 בבוקר. עפ"י ניתוח ראשוני של הקופסאות השחורות ששרדו את התאונה, המטוס טיפס עד לגובה 700 רגל לערך לאחר המראה ואז נכנס להטייה שמאלית שהחריפה עד לפגיעתו בקרקע. המנועים פעלו כשורה עד לפגיעה בקרקע. המטוס התבקע ואש פרצה בו לאחר הפגיעה. לפי דיווחים שונים, צוות הקוקפיט היה צעיר ביותר, בשנות ה 20 לחייהם, בעלי ניסיון מועט, כמו כן יש שמועות על חוסר ביצוע תהליך נגד הקרחה לפני המראה. הדיווחים לא מאומתים כך שיש להמתין לתוצאות החקירה הרשמית. אגב, מטוסים מסוג זה משמשים את החברות הפנים ארציות - ארקיע וישראייר, המטוס נחשב אמין ובטוח.

  

 

כתבות בנושא:
http://avherald.com/h?article=44d5e519&opt=7168
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20120402-0

 

 חברות לוביות לא יורשו להיכנס למרחב האווירי האירופי
האיחוד האירופי אסר על טיסות של חברות לוביות להיכנס למרחב האווירי של אירופה בשל חשש כבד למצב הבטיחות בחברות אלה.

ההשעיה היא זמנית עד לנובמבר השנה אולם תוארך במידת הצורך.  לוב עדיין אינה מופיעה ברשימה השחורה באופן רשמי אולם זהו כאמור צעד זמני.  במידה ולא יהיה שיפור משמעותי אזי היא תופיע  ברשימה. ההגבלה בוצעה בתאום עם רת"א הלובית.

התעופה הלובית הייתה תחת חקירה מאז תאונת האייר-בס ביוני 2010 בטריפולי, מאז כנראה לא היה ללובים קל לטפל בבעיות הבטיחות בתעופה, הם מתמודדים במקביל עם "בעיות אחרות" מאז ההפיכה.

לכתבה בנושא

עייפות טייסים

בידיעון הקודם פרסמנו את עיקרי החוק החדש שפורסמו ע"י ה FAA לגבי מגבלות תעסוקה לצוות אוויר. החוק נכנס עכשיו לשנתיים של התייחסויות והתאמות לתקנות ולנהלים של החברות השונות עד לפרסומו הסופי. הפרסום בא לאחר גרירת רגליים ארוכה בנושא ביצוע המלצות וועדת החקירה בעקבות התרסקות "קולגן-אייר" בבאפאלו ניו יורק בחורף 2009. אם לפני שנתיים היה נראה כי אירופה, הרשויות והחברות, משיגות את ארה"ב בהתקדמות לקראת חקיקה חדשה בתחום מגבלות התעסוקה הרי שהיום המצב נראה קצת שונה. איגוד הטייסים הבריטי ממשיך להתריע על החקיקה באירופה שלטענתם תרע את המצב הקיים ובפועל תגדיל את שעות התעסוקה במקום להגביל אותן.

 

בעבר גם פרסמנו קישורים לסרטוני הסברה שהאיגוד הבריטי מפיץ באינטרנט המתריעים את הציבור מפני טייסים עייפים. עייפות כיום מושווה לרמות אלכוהול בדם וטייס עייף הריהו כבעל רמות שבין שתיים לארבע הרמות המותרות בחוק. עוד מזכירים בוויכוח את תאונת "אייר-אינדיה- אקספרס" במנגלור הודו ב 2010, התאונה הגרועה ביותר של אותה שנה בה נהרגו 158 נוסעים ואנשי צוות. בתאונה הוכח כי הקברניט ישן שנת ישרים עד סמוך להנמכה לנחיתה והיה עייף מיום פעילות ארוך שנמשך במהלך כל הלילה. כמובן שמוזכרים בתקשורת עוד מקרים רבים בהם נרדמו טייסים בטיסה, רבים מהמקרים אינם מדווחים בשל חשש הטייסים מתהליכי משמעת ופגיעה במקור פרנסתם ובשמם הטוב. אחד הדוברים הבולטים בתחום מגבלות התעסוקה לטייסים הנו "סולי" סולנברגר, טייס ה US-Airways שביצע את הנחיתה המדהימה על נהר ההדסון בניו יורק. סולי פרש מאז והוא מופיע כדובר בפורומים שונים העוסקים בנושא. לדבריו, הוא לא היה מצליח לבצע את ה"נס" אילולי היה בשיא יכולתו לאחר שקיבל את המנוחה הנדרשת לשם כך.

כתבה בנושא 

תזכורת של סרטון האזהרה שיצאה מאיגוד הטייסים הבריטי בנובמבר האחרון 

אזהרה שפורסמה בתחילת השנה שעברה

 

תאונת גרירה במפעל בואינג בסיאטל

במהלך גרירת מטוס 787 של חברת JAL במפעל בואינג בסיאטל ביום שישי בלילה ה 3 לפברואר נדרס אחד העובדים שליווה את המטוס ליד כן הנסע הראשי הימני שלו. העובד נפצע קשה, כוחות חילוץ והצלה עבדו זמן רב ע"מ לשחררו.

 

 

קטע ווידאו המתאר את החילוץ

 

אירועים מהעולם

נחיתת דיוק בפייפר

 

נחיתה על ספינה בים סוער

 

אוירובטיקה לא מוצלחת בהליקופטר

 

 

 

באדיבות      Guri Palter at Airosafety.com

 

נתגלה אוצר:  12-20 מטוסי ספיטפייר במצב טוב

המטוסים הגיעו בסוף מלחה"ע השניה למיימר (בורמה)  ולא היה מה לעשות עימם, הם נקברו ארוזים ומגורזים ונשמרו במצב טוב.

 

הזנת נתונים שגויים למחשב ואי הקפדה על ביצוע בד"ח גרמה לאתראת הזדקרות ( stick shaker)

 

חברת בואינג חתמה על החוזה הגדול ביותר בהיסטוריה למכירת מטוסים - 21.4 ביליון דולר .

החוזה נחתם עם חברת לאיון מאינדונזיה (Lion Air) אשר הזמינה 201 מטוסים ועוד אופציות לתוספת של 150 מטוסים

 

טייסים הודו שישנו בזמן טיסה.

במסגרת מאבקו של ארגון הטייסים הבריטי על חוקי המנוחה לטייסים הוא דיווח שקרוב ל 50 אחוז מהטייסים הודו שנרדמו בתא הטייס בזמן טיסה. 

 

 

 

 

 

חדש באתר המכון

הרצאות כנס החלל הבינלאומי השנתי השביעי על שם אל"מ אילן רמון הועלו לאתר המכון

 

הופץ והועלה לאתר ניוזלטר המכון באנגלית - Newsletter No. 3 Spring 2012

 

 חדש בספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
14 סרטי מורשת אשר הופקו בעבר לאירועים שארגנה עמותת חיל האויר הועלו לאתר. בין הסרטים: העידן הצרפתי, עליונות אווירית, חימוש אווירי, 50 שנה לסיני, יחידה 669, כלי טייס בלתי מאוישים, מערך התעופה, מצדיעים לקורנס, עידן הפוגה והצוקית, ניווט אוירי, בית ספר לטיסה ועוד.

 

 ספרים שהועלו לאתר לאחרונה:

ציפור האדם באופקינו - הטיסות הראשונות לארץ ישראל 1914-1913 – דב גביש

ברום שחקים - מאסף לענייני תעופה – דוד אביר

רם וברור - יפתח ספקטור

הי הביטו למעלה - עלילות חיל האויר הישראלי לבני הנעורים – אוריאל אופק

טייסת הנגב במלחמת השחרור, 15 במאי 1948 - 10 במרץ 1949 - אריה רובינס

תולדות נעוריה של טיסת א' – אדם שתקאי

 

לאתר הוסף דף הסבר באנגלית והועלו מספר פרסומים באנגלית

 

Israel's Best Defense - Col. Eliezer Cohen

COLORS & MARKINGS of the Israeli Air Force- Yoav Efrati

Israeli Air Force 1948 to The Present - Borovik, Yehuda

IAF Dassault Super Mystere SMB2 – Amos Dor

IAI Nesher - Amos Dor

IAF Light Helicopters - Amos Dor

From Mirage To Kfir - Amos Dor

Vautour - Amos Dor

 

נוסף לאתר קישור עם נתונים סטטיסטים על השימוש באתר 

 

הועלו קישורים לספרים שניתן למצוא ברשת האינטרנט אך לא ניתן להעלות לאתר

 

חדש בספרייה

התקבלה תרומת ספרים מעיזבונו של יורם כסיף ז"ל.

הגב' דפנה כסיף תרמה לספרייה מעל 100 ספרים בנושאי תעופה וחלל ואוסף של כתב העת ביעף מעיזבונו של יורם כסיף ששרת שנים רבות בחיל האויר.

 

 

מאמרים נבחרים מומלצים לקריאה 

 

רבעון חא"א Strategic Studies Quarterly

הרבעון מוקדש ברובו לנושא חלל וסייבר, לרשימת המאמרים הקש כאן

 

מאמרים על מטוס ה F-35

בחוברת עדכון אסטרטגי של המכון למחקרי ביטחון לאומי כרך 13, גיליון 4, ינואר 2011 פורסמו 2 מאמרים על השיקולים בעד ונגד רכש מטוסי F-35. 

מטוס ה F-35 לשם מה?      גור ליש 

מטוס ה F-35 על הדבש ועל העוקץ   יפתח ש.שפיר

 

 

מה חושבים הסינים?

הועלתה לאתר מכון פישר – סקירה על ספרו של גנרל ליו מהתיאורטיקנים המובילים בחיל האוויר הסיני, גנרל ליו נחשב לאחד התיאורטיקנים המובילים בחיל האוויר הסיני, הספר עוסק בתיאוריה של לוחמה אווירית, הוא כולל רקע היסטורי רחב ופירוט הדרך הנכונה להפעלת כוחות האוויר הסיניים.  הספר מציג את גישתו של ליו לגבי הפיכתו של חיל האוויר הסיני לזרוע עצמאית, אשר תופעל באופן התקפי והגנתי למימוש יעדי האסטרטגיה הסינית במלחמות הבאות. את הסקירה תרגם דן שיאון.

 

סרטים מעניינים ברשת:

 The Last Bomb    תאור מטס ההפצצה האחרון על יפן במלה"ע השנייה. 

 

הקמת בסיס חצרים וסיום קורס טייס מספר 51  סרטים שצילם אל"מ שייע גזית ז"ל וערך בנו אודי גזית הועלו ליוטיוב.

 

מטוס STEALTH של היטלר   Hitlers Stealth Fighter

 

חיל האויר בחר את מטוס האימון שיחליף את הסקייהוק - M-346 האיטלקי,

לאחר תקופה ארוכה של ניהול מו"מ מקביל עם קוריאה ואיטליה, החליטו במשרד הביטחון לסכם עם האיטלקים על רכישת שלושים מטוסי אימון חדשים מדגם M-346 המטוסים, שיסופקו לישראל בעסקה סיבובית בהיקף של מיליארד דולר, יאפשרו לחיל האוויר להוציא מהשירות בהדרגה את מטוסי הסקייהוק. חדשות 2,  פורסם 16/02/12

מצגת של יהודה אורן על מטוס M-346 

סרטון ביוטיוב  

 

איך לעבור ממטוס למטוס באויר - מה יותר פשוט מזה?

 

סיפורו של מטוס B-17 שנפגע מפגז נ"מ 88 מ"מ והצליח לחזור הביתה

  

 

 

 

עבור לתוכן העמוד