ידיעון מספר 57 - דצמבר 2011

 

 

 

 

בתקופה האחרונה עסקנו בהפקת לקחים מכנס התעופה האזרחית, בביצוע יום עיון במסגרת סמינר לקצינים בכירים מחו"ל שאורגן על ידי מכללת הגליל ובהשלמת ההכנות לקראת כנס החלל הבינלאומי השביעי ע"ש אל"מ אילן רמון.

 

כנס התעופה האזרחית משך קהל רב וכיסוי תקשורתי נרחב.  לראשונה השתתפו בכנס מרצים זרים ובלקחים שסיכמנו עם רת"א הוחלט להרחיב ולחזק מתכונת זו. הכוונה הינה ללמוד ככל הניתן מניסיונם של אחרים ולהתייחס לחידושים בעולם התעופה על מנת ללמוד וליישם את הלקחים הנדרשים בתעופה האזרחית הישראלית.

 

במהלך חודש נובמבר, אירח מכון פישר ארח סמינר משותף עם מכללת הגליל בנושא "כח אוירי סמינר מתקדם". בסמינר השתתפו קצינים בכירים (אל"מ, תא"ל) מנורווגיה, זמביה, ניגריה, אוסטריה וכן נספחים אויריים זרים. ראשי המרכזים של המכון נתנו מספר הרצאות במסגרת הסמינר. בשנת 2012 מתוכננים להתקיים שני סמינרים מסוג זה.

 

ההכנות לכנס החלל בעיצומן, הרשמה לכנס תחל ב 1.1.2012, תוכנית הכנס מופיעה באתר המכון. מאמץ רב נעשה על מנת להרחיב את ההיבטים המדעיים של הכנס ואת פיתוח הקשרים הבינלאומיים של קהיליית החלל הישראלית עם גורמים בינלאומיים. לראשונה ישתתפו בכנס נציגים בכירים מיפן, רוסיה, דנמרק.

 

קריאה מהנה,

 

אסף אגמון

ראש מכון פישר

 

 

 

מדיניות "הריסון האמיץ" (Courageous Restraint) באפגניסטן

המערכה האמריקאית באפגניסטן עדיין לא תמה אך התמורות שחלו בה בכל הקשור לאסטרטגיה ולהשלכות האופרטיביות שלה הן מדהימות. ההתפתחות המשמעותית חלה בזמן שגנרל סטנלי מקריסטל פיקד על הכוחות באפגניסטן. על מנת להקטין את כמות הנפגעים מקרב האזרחים האפגניים הגדיר מקריסטל מדיניות מאופקת להפעלת כוח בכלל, אוויר בפרט, שזכתה לכינוי "הריסון האמיץ". מדיניות זו זכתה לביקורת הולכת וגוברת של לוחמים ומפקדים שחשו שהם נדרשים להילחם כשידיהם כבולות . גנרל מקריסטל נאלץ להתפטר בשל התבטאות לא נאותה כלפי נשיאו ואת מקומו תפס גנרל דויד פטראוס ששימש עד אז כמפקד CENTCOM  , עם היכנסו של פטראוס לתפקיד הכריז שר ההגנה שמדיניות הריסון האמיץ תיבחן.

 

גנרל מקריסטל יהיה אורח הכנס הקרוב של מכון INSS שנושאו יהיה "אתגרי לוחמה באזורים מאוכלסים בצפיפות". הרצאתו חשובה מאד מכיוון שגם אנו מיטלטלים בין הרצון לפגוע במרב המחבלים ולהגן על לוחמינו לבין שאיפה להקטין ככל שניתן נפגעים בקרב אוכלוסיה אזרחית. יש לא מעט הבדלים בין הפעלת הכוח של האמריקאים בקצה השני של הגלובוס לבין זו שלנו אל מול אויבים הנמצאים מעבר לגדר אך יש גם לא מעט נושאים משותפים אותם עלינו ללמוד היטב. לקריאה נוספת:

Gen David Petraeus to review 'courageous restraint 

Courageous restraint' putting troops lives at risk

 

 

 "עמוס 5" שוגר לחלל ב-11 בדצמבר

הלוויין "עמוס 5" שוגר בהצלחה לחלל ב-11 בדצמבר 2011. חלון הזמנים לשיגור הלוויין נפתח באותו יום בשעה 11:30 לערך והסתיים בשעה 15:15. תהליך השיגור, שהתבצע מבסיס שיגור הטילים בבייקונור בקזחסטן, מורכב מארבעה שלבים, כאשר סיום השלב הרביעי והאחרון צפוי כתשע שעות וחצי לאחר התחלת התהליך. במהלך מספר שבועות לאחר השיגור, יעבור הלוויין סדרת בדיקות מקיפה במסלול לבדיקת תקינות מערכותיו השונות (In Orbit Tests), לקראת תחילת פעילותו המסחרית.

 

ביולי 2008 פרסמה חלל תקשורת לראשונה כי חתמה על הסכם לבנייה של הלוויין "עמוס 5".  המחיר עבור אספקת הלוויין במועד מחברת NPO PM הרוסית הוא כ-157 מיליון דולר. זהו הלוויין הראשון שנבנה עבור חברת חלל תקשורת שלא באמצעות התעשייה האווירית. "עמוס 5" אמור לשהות בנקודה קבועה מחוץ לאטמוספרה מעל יבשת אפריקה ולספק ללקוחות שם תקשורת לוויינית הכוללת שידורי טלוויזיה, ערוצי סלולר, טלפוניה, אינטרנט מהיר והפצת וידיאו. הלוויין צפוי לתרום לחברה הכנסות של 25 מיליון דולר ב-2012 ו - 50 מיליון דולר ב-2013 בעוד שהכנסות החברה כיום מסתכמות ב-75 מיליון דולר לשנה. בסוף הרבעון השני עמד צבר ההזמנות של הלוויין עמוס 5 על 70 מיליון דולר וחוזה חדש עליו דיווחה החברה לפני כחודשיים, בהיקף של 65 מיליון דולר, כמעט והכפיל את צבר ההזמנות הנוכחי.

 

כנס פעילות השמש והשפעה על לוויינים

 בכנס "מחזור פעילות השמש מספר 24 והשפעותיו על תשתיות קרקעיות וחלליות" שנערך ב - 27 בנובמבר באוניברסיטה הפתוחה, הרצו אנשי אקדמיה ושטח להם נגיעה אישית לתחום חקר השמש, השפעות סערותיה על אטמוספרת כדור הארץ, השפעת הסערות על תשתיות שונות ומערכות לוויין, וכמובן מיגון אותן מערכות מפני נזקים פוטנציאליים שעשויה לגרום סערת שמש (ולעיתים די באחת). בכנס נכחו נציגים רבים של התעשייה וזרועות הצבא השונות. האירוע אורגן על ידי מחלקת מעו"פ של אגף התקשוב, האוניברסיטה הפתוחה, מפא"ת, מינהלת החלל של משהב"ט ומכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל. מטעם האוניברסיטה הפתוחה ארגן את הכנס פרופ' יואב יאיר. לדיווח נרחב על הכנס

 

 

טלסקופ החלל קפלר גילה את כוכב הלכת הראשון הנמצא במרכז איזור החיים

 הלווין קפלר של נאס"א, המחפש אחר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש גילה את כוכב הלכת הראשון הנמצא ב"אזור החיים", האזור סביב השמש של אותו כוכב שמים נמצאים בו במצב נוזלי על פני השטח של כוכב הלכת. קפלר גם גילה למעלה מאלף מועמדים חדשים לכוכבי לכת, כמעט הכפלה של מספר כוכבי הלכת הידוע כיום.

עשרה מהמועמדים הללו הם בגודל דומה לזה של כדור הארץ ונמצאים באזור החיים במסלולם סביב הכוכב שהם מקיפים. המועמדים דורשים כמובן תצפיות מעקב כדי לוודא כי אכן מדובר בכוכבי לכת ולא בתופעות אחרות המשבשות את התצפיות. קפלר-22b ממוקם במרחק של 600 שנות אור מכדור הארץ. בעוד כוכב הלכת גדול מכדור הארץ, הוא מקיף במשך 290 יום כוכב הדומה לשמש שלנו, ואשר שייך לאותו טיפוס של השמש – טיפוס G, אף כי היא מעט קטנה וקרה יותר מהשמש שלנו.

עם זאת מדובר בכוכב הלכת הקטן ביותר שהתגלה עד כה במרכז איזור החיים של כוכב הדומה לשמש שלנו. רדיוסו גדול פי 2.4 מזה של כדור הארץ. המדענים לא יודעים עדיין אם לקפלר-22b יש קרקע סלעית או שהרכבו גזי או אולי נוזלי, אך הגילוי הוא צעד ראשון לקראת מציאת כוכב לכת דומה לכדור הארץ.

 

 

 

 

 לידיעון בטיחות מורחב

 

מי אמר שצריך לנחות עם גלגלים?  שני אירועים של נחיתות מוצלחות עם תקלות בכן הנסע.

 

נחיתת גחון פולנית בתאריך 1 בדצמבר

מטוס 767 דגם 300 של חברת LOT הפולנית בדרכו מניו-יורק לוורשה, ארעה תקלה הידראולית, המטוס ביצע נחיתת גחון מוצלחת, לא היו נפגעים.

צפה בסרטון ברשת

 

10 לנובמבר, יוהנסבורג, נחיתה של מטוס מסוג Avro RJ-85 של חברת South African Airlink

לאחר המראה מיוהנסבורג הצוות דיווח על בעיית גלגל אף והחליט לחזור לנחיתה בשדה. בהורדת גלגלים לא היה חיווי תקין לגלגל אף. מעבר נמוך מעל למגדל אישר את החשש. לאחר שעתיים באוויר וניסיונות שונים שלא צלחו ביצע המטוס נחיתת חירום מוצלחת ללא נפגעים.

צפה בקטע ווידאו

 

דוח סופי בעניין התרסקות יאק 42 ברוסיה

וועדת החקירה הרוסית פרסמה דוח סופי באשר לנסיבות התרסקות יאק 42 ב 7 בספטמבר.  

כזכור הייתה זו טיסת צ'רטר מירוסלב רוסיה למינסק בילרוס שעל סיפונה 37 נוסעים ו 8 אנשי צוות שהתרסקה מעט אחרי המראה לתוך נהר הוולגה. על המטוס הייתה נבחרת ההוקי של ירוסלב. נוסע ואיש צוות אחד נשארו בחיים אולם אחד מהם מת מפצעיו כמה ימים לאחר מכן. בתחילה פורסם כי תהליך ההמראה התנהל כשורה ולא ברור מדוע המטוס לא הצליח לאסוף גובה כראוי לאחר הניתוק. הוועדה קבעה כי הנחת רגליים באופן שגוי על דוושות המטוס גרמה לבלימה מתמשכת בזמן ריצת ההמראה, המטוס הגיע למהירות הניתוק רק כ 450 מטר לאחר גמר מסלול ומשיכה חזקה בהיגוי לצורך ניתוק הכניסה את המטוס להזדקרות מיד אחרי שעלה לאוויר. בהמשך פגע המטוס באנטנת ILS והתרסק.

לכתבה בנושא

 

עייפות טייסים

רשויות התעופה עוסקות בחקיקה ע"מ להתאים את חוקים ישנים לתנאים הקיימים.   ICAO ערך בקיץ האחרון כנס בנושא במונטריאול קנדה ובו עסקו בנושא FRMS - Fatigue Risk Management Systems יחד עם זאת, הכיוונים שחלק מהמחוקקים לוקחים אינם עולים בקנה אחד עם כוונות ודרישות הטייסים.

להלן שני קטעי ווידאו קצרים שהוכנו ע"י איגוד הטייסים הבריטי אשר פונים לקהל הרחב. קטע קצר המסביר את הבעיה והרחבה למתעניינים. 

 

שיקום בשטח של טופולב 154

ב 7 בספטמבר 2010 ביצע טופולב 154 נחיתת חירום במנחת נטוש וקצר. ב 24 למרץ 2011 המטוס המריא מאותו מנחת לאחר שתוקן בשטח!!! צוות טייסי ניסוי של החברה המריא עם המטוס על מסלול קצר עם מינימום הדלק הנדרש. מעבר לביצוע התיקון בשטח שהוא אירוע כשלעצמו, ראו איך עושים Deicing בתנאי שדה. אגב, הסיבה לחירום הייתה בעיה במצברי המטוס שנגרמה עקב תחזוקה לקויה.

לכתבה וצילומים

 

 

 

חטיפה שלא הייתה

טיסת DELTA 6132 לניו-יורק, בשלב ההנמכה לנחיתה הקברניט " נתקע" בשירותים. הקברניט ביקש עזרה מנוסע בעל מבטא זר וכבד לצורך העברת המידע לקוקפיט ואף נתן לו את הקוד הסודי לדלת, כך לפחות עפ"י הכתבה. הקצין הראשון העלה חשש לחטיפה והכריז חירום. ניתן לשמוע  את הקשר עם המטוס ברגעים המעניינים...

 

קליפים נבחרים

נחיתה מוזרה של מטוס ימי

נחיתה ברוחות צד, קצת ישן אבל עדיין מעורר כבוד

איך לא לעשות ניהול סיכונים  -

עבודת מסוק בשטח מוגבל שהסתיימה לא טוב….

 

 

 

 באדיבות    Guri Palter at Airosafety.com

 

אם שותים לא נוהגים

מזכיר  ארגון התעופה האמריקאי (FAA) רנדי בביט (Randy Babbitt) התפטר מתפקידו לאחר שנתפש נוהג בשיכרות.

 

תחזית של חברת בואינג לצמיחת שוק התעופה

עד שנת 2030: השוק העולמי יגיע ל 4 טריליון דולר, רכישת 2520 מטוסים על ידי מדינות המזרח התיכון בסכום של 450 ביליון דולר. 

 

חוקרים בריטים מפתחים רעיונות חדשים להקטנה דרסטית של רעש המטוסים

בכוונתם להגיע לרמת רעש שלא תפריע לאזור שמחוץ להיקף שדה התעופה. בין היתר הם מעתיקים אירודינמיקה מהינשוף הנחשב לעוף השקט ביותר בטבע. 

 

חברת בואינג זכתה בהזמנה טנטטיבית (Provisional Order) של 230 מטוסים מחברת Lion Air האינדונזית.

 ערך ההזמנה 21.7 ביליון דולר.

 

 בארה"ב דווחו השנה יותר מ 3000 מקרי סנוור מטוסים בקרני לייזר.

 

מטס בואינג 747-300 סעודי גמר מסלול בנחיתה במדינה

 

 

 מטוס ה  F-35B סיים סידרת ניסוי של נחיתות והמראות מנושאת מטוסים.

ראה ווידאו

 

 

 

 הושלם מנוע החיפוש בתמליל מלא בספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר.

 מנוע החיפוש מאפשר איתור כותרים על ידי חיפוש בטקסט המלא של כל הפרסומים הקיימים באתר.

 

הועלה לאתר הביוגרפיה של מוריס מאן, טייס יהודי בריטי שלחם ב RAF והתנדב במסגרת המח"ל. מאן היה סגן מפקד טייסת הקרב הראשונה (והיחידה במלחמת העצמאות). ניתן להוריד את הקובץ לקריאה בעברית . או באנגלית 

 

הועלתה לאתר חוברת - תצלומי אוויר של מעופפי מלחמת העולם הראשונה בארץ.  ניתן להוריד את החוברת  

 

 

 

חדש באתר המכון :

פורסם נייר עמדה העוסק בסיבות לקבלת החלטות מוטעות על ידי מפקדים בכירים בניהול מלחמה. נייר העמדה נכתב בעקבות שלושה ספרים חדשים שעוסקים במחדלי מלחמת יום כיפור: "על בלימה - סיפור לחימתה של חטיבה 188 ברמת הגולן", "הסדיר יבלום?" ו "30 שעות באוקטובר".  לקריאת נייר העמדה 

 

תמונות והקלטות מכנס התעופה השנתי הרביעי

 

הרצאות כנס החלל החמישי

  

סרט הפתיחה של כנס מכון פישר שהתקיים בדצמבר 1999 במוזיאון תל אביב.

 

 אינדקס סרטים חדש

האינדקס כולל כ 700 סרטים בנושאי תעופה וחלל אשר נמצאים במרכז המידע של מכון פישר. החיפוש באינדקס לפי נושאים. המשתמשים באינדקס החדש ממחשב מרכז המידע יכולים להפעיל את הסרטים מקישור ישיר.

 

ספרים חדשים:

הסדיר יבלום? כך הוחמצה ההכרעה בסיני במלחמת יום הכיפורים, אלוף (מיל) עמנואל סקל – בספר יש ביקורת חריפה מאוד על הפעלת חיל האויר במלחמה, בעיקר על כך שלא סייע בצורה אפקטיבית לבלימת החצייה של תעלת סואץ.

 

מלחמת ישראל בחיזבאללה – Israel's War Against Hezbollah , Learning from Lebanon and Getting It Right in Gaza. ספרו של Benjamin S. Lambeth פורסם על ידי מכון ראנד. לקריאת הספר הקש כאן

 

Power Journal Fall 2011 רבעון חיל האויר האמריקאי , מוקדש ברובו לנושא חילוץ והצלה חוברת סכום כנס

 

מפקדי כנף 4 שהתקיים בספטמבר 1977

 

כתב העת  "ביעף" מחודש נובמבר 2011

 

 


 

 

עבור לתוכן העמוד