ידיעון מספר 56 - אוקטובר 2011

אם אינך רואה את הידיעון בצורה תקינה הקש כאן

  
 

 

 

 

בימים אלו אנו עסוקים בהכנת כנס התעופה השנתי הרביעי. הכנס אשר מתקיים בשיתוף עם רשות התעופה האזרחית (רת"א) ובתמיכת רש"ת, תעשיות התעופה וחברות התעופה, יעלה השנה מדרגה ויהפוך לכנס בין - לאומי בו ישתתפו מרצים ומומחים מחו"ל. בכך נרחיב את מעגל הידע שלנו ונלמד מהניסיון של "גדולים" מאיתנו. ניתן להתרשם מתוכנית הכנס ולהרשם לכנס באתר המכון ואנו נשמח לראותכם בכנס.

 

ההכנות לכנס החלל הבינלאומי השביעי ע"ש אילן רמון נמצאות בעיצומן. אישים בכירים מסוכנויות חלל רבות הבטיחו את השתתפותם ועימם רשימת מרצים אטרקטיבית במיוחד. תוכנית הכנס תפורסם באתר המכון בימים הקרובים.

 

בימים אלה אנו עוסקים בניתוח תוצאות הניסויים ששלחנו לחלל בטיסת שתי מעבורות החלל האחרונות, כולל ניסוי ישראלי היסטורי ששהה על תחנת החלל הבין לאומית. ניסויים אלו דרשו מאמץ רב ושיתוף גורמים רבים כמו משרד המדע והאקדמיה בארץ ובעולם.

 

מחקר המרכז ללוחמה אסימטרית והזרוע האווירית נמצא בשלביו האחרונים והרלוונטיות שלו הולכת וגוברת על רקע ההתפתחויות באזורינו ופיגוע הטרור שהתרחש בגבולנו הדרומי עם מצרים. חשיבה יצירתית על רקע שינויים אסטרטגיים היסטוריים באזורנו הינה מחויבת המציאות ואנו שוקדים לפתח כיוון זה.

 

אנו שולחים ברכות לגלעד שליט ומשפחתו עם חזרתו מתקופת שבי קשה וארוכה יחד עם השתתפות בכאב המשפחות השכולות והמועקה על המחיר הגבוה שהצטרכנו לשלם.

 

קריאה נעימה,  

 

 

ראש המכון

תא"ל (מיל) אסף אגמון

 

 

 

 

יצאה לאור חוברת סכום הכנס השישי לביטחון לאומי באנגלית
Air Power and the Challenges of Israel
The Sixth Annual National Security Conference
ניתן לרכוש את החוברת במזכירות מכון פישר

 תמורת 40 ₪ כולל משלוח.

 

 


 

 


עם צאתו לאור של ספרו "שמע ישראל...תשרי חשוון כסליו", התראיין אריה עוז, טייס חיל האוויר לשעבר, לעיתון מעריב. במסגרת הראיון הוא שב וסיפר על מבצע אווירי סודי, שהתרחש בתימן, ועצם קיומו נחשף אך לפני שנים בודדות, מבצע "רוטב" ששמו השתנה בהמשך למבצע "דרבן". מבצע זה מאפשר לנו להעלות כמה נקודות מעניינות בהקשר להפעלת כוח בכלל וכוח אווירי בפרט.

 

מבצעי "רוטב" ו"דרבן".
בשנת 1962 הודח מלכה של צפון תימן על ידי גורמים חתרניים שנתמכו על ידי צבא מצרים. בשלוש השנים הבאות הייתה בריטניה מעורבת במבצעים חשאיים שעניינם היה סיוע למשטר המלוכני לחזור לשלטון להבטחת האינטרסים  הבריטיים. 
עיקר הכוח הקרקעי היה מורכב מיחידות הצבא המלוכני שקיבל סיוע מסוכני השירות החשאי הבריטי וכן מיחידות של שכירי חרב. ענייני התכנון והתאום הוטלו על מספר אישים ביניהם טוני בויל, טייס קרב, שהושאל לשירות החשאי הבריטי. את הממד האווירי סיפק חיל האוויר הישראלי. בין השנים 1964 – 1966 ביצעו מטוסי סטרטוקרוזר ("ענק") 14 טיסות לתימן, במהלכן הצניחו נשק ואספקה נוספת לכוחות המלוכנים. האינטרס הישראלי היה ריתוק כוחות צבא מצריים לתימן על מנת להחליש את צבא מצרים ולהרחיקו מקו החזית עם ישראל.  במהלך המבצעים העלה טוני בויל אפשרות לפיה חיל האוויר הישראלי ינצל את הגעתו ושהותו למרחב ויוסיף משימה נוספת – הפצצת שדה התעופה בבירה צנעא. עזר וייצמן, מפקד חיל האוויר, גילה התלהבות רבה אך היא צוננה על ידי הרמטכ"ל, יצחק רבין והאפשרות הוסרה מעל הפרק על ידי ראש הממשלה, לוי אשכול.


השאלה הראשונה עוסקת בעצם הפעלת כוח, האם רק כתגובה על איום ממשי, בין אם הוא מיידי או עתידי, או האם ניתן להפעילו כניצול הזדמנות לשם יצירת שינוי מציאות אסטרטגית, כפי שהיה במבצע סיני וכפי שנראה היה גם במקרה זה. למרות שבמציאות של ימינו נראה שהסובלנות והלגיטימציה להפעלת כוח שלא כנגד איום מיידי קטנה בהרבה, לא נכון לשלול אפשרות מעין זו לחלוטין.
השאלה השנייה עוסקת בתפקידו של חיל האוויר בשלב עיצוב ותכנון המערכה. האם חיל האוויר ממתין עד להשלמת שלב זה על מנת לקבל משימות ולבצען, על הצד הטוב ביותר, והאם חיל האוויר דוחף לביצוע משימות נוספות (הפצצה אסטרטגית) מכיוון שהוא כבר בלאו הכי שם? או, שעל חיל האוויר מוטלת אחריות מיוחדת – להיות שותף חיוני ומרכזי בשיח בו מעוצבת ומוכרעת דרך הפעלת הכוח, במיוחד כאשר הכוח האווירי הוא העיקרי או הבלעדי.
והשאלה השלישית עוסקת בעניין מהות המושג כוח אווירי. על פי אריה עוז המשימות שבוצעו במסגרת מבצע "רוטב" הציבו את טייסי התובלה בשורה אחת עם לוחמי חיל האוויר המובילים. השאלה המהותית יותר היא האם אנו בוחנים את המשמעות הרחבה והאמיתית של המושג "כוח אווירי", מעבר למה שבדרך כלל מקובל – מטוסי קרב מאויישים, על מנת להגיע לתמהיל מיטבי של הכוח.
מקורות:
 יוסי מלמן, נשיא תימני משלנו, באתר הארץ, 18/10/2008.
  יעל בר וליאור אסטליין, ‏המרכיב הסודי של הרוטב, באתר חיל האוויר הישראלי.
 רוית נאור, עוז ותמורה, מעריב, 14/1012011.
 שיחה עם רע"ן הסטוריה חיל האוויר, סא"ל מוטי חבקוק.
Clive Johns, Britain and the Yemen Civil Wart 1962-1965, Ministers, Mercenaries and Mandarins, Sussex Academic Press, 2004

 

 

סין שיגרה לחלל בהצלחה את טיאנגונג 1, רכיב ניסיוני של תחנת חלל.
ב - 29 בספטמבר שיגרה סין בהצלחה רכיב ניסיוני של תחנת חלל, שישמש כמדגים לשיטות עגינה שפותחו עבור החלליות הסיניות המאוישות מסדרת שנג'ואו. השיגור התבצע באמצעות משגר "לונג מארץ' 2" מדגם F  ורכיב החלל שמשקלו 8500 ק"ג הוצב בהצלחה במסלול מעגלי בגובה 350 ק"מ מעל כדור הארץ.

 

בשבועות הקרובים צפוי שיגור בלתי מאויש של החללית שנג'ואו 8, שתתחבר אל טיאנגונג. שנג'ואו 9 תשוגר במהלך 2012 ותכלול צוות של טייקונאוטים. סין מתכננת בנייתה של תחנת חלל גדולה, הדומה בצורתה לתחנת החלל הרוסית מיר, שתושלם לקראת שנת 2020.
לכתבה על תוכנית החלל הסינית הקש כאן


 

נאס"א הציגה תכנון של משגר מאויש חדש -      Space Launch System
משגר רב עוצמה המתוכנן לעשות שימוש נרחב בחומרה מעידן מעבורת החלל. נאס"א מתארת משגר זה כ"המשגר החזק בעולם", מתוך רמיזה ליכולותיו העתידיות, שיהיו משופרות אף ביחס ל"סאטורן 5" ההיסטורי, טיל הירח של ימי אפולו. המשגר החדש יונע במנועים רקטיים שישתמשו בדלק נוזלי, ויצויד בשני מאיצים בעלי דלק מוצק – גרסה מוגדלת של מאיצי מעבורת החלל.
הדלק הנוזלי של המשגר יאוכסן במכל שיהיה קרוב מאוד בתכנונו  ובמרכיביו למכל הדלק החיצוני (ET) המוכר מעידן מעבורת החלל. השימוש המרבי בחומרה מימי המעבורת נועד לשמר כוח אדם בתחום החלל, שהיה חשש רב כי יפוטר עם סיום טיסות מעבורת החלל, וכן מלחצים פוליטיים של מדינות בארצות הברית שבשטחן ממוקמים מפעלים שונים לייצור רכיבים אלה. השלב העליון של המשגר החדש ישתמש במנועי J-2X   ייצור מחודש בטכנולוגיות המאה העשרים ואחת של מנועי J-2 מימי מבצע אפולו.
המשגר החדש דומה בתצורתו הכללית למשגר שבוטל ( Ares 5 ) אך הוא בעל עוצמה רבה יותר, המייתרת לחלוטין את הצורך במשגר שני למשימות  ירח, Ares 1. מעניין ביותר לציין, כי התצורה שהציגה סוכנות החלל האמריקאית כמעט זהה לתצורה שהציע צוות של מהנדסי חלל עצמאיים,
שיצאו בביקורת נגד ההחלטה של נאס"א להסתמך על שני כלי שיגור במסגרת תוכנית קונסטליישן. ההצעה העצמאית זכתה בין השאר לתגובה של נאס"א בדמות דוח עתיר נתונים ושרטוטים, שהציגו לעין כול מדוע  תצורה זו (של משגר יחיד) תעלה יותר, תיקח זמן רב יותר לפיתוח, ולא תיתן מענה לדרישותיה של ארצות הברית בחלל. לא חלפה אלא שנה, ונאס"א הציגה משגר הדומה כשתי טיפות מים להצעה העצמאית...
החללית המאוישת שתשוגר בעתיד על ידי SLS נראית כמו החללית "אוריון" של ימי קונסטליישן (2004-2010), אולם כיום היא מכונה בנאס"א     Multi Purpose Crew Vehicle
להרחבה


לידיעון בטיחות מורחב

כנס התעופה האזרחית השנתי של מכון פישר ורת"א
הכנס יתקיים ב 9 בנובמבר, לתוכנית הכנס ורישום בקר באתר המכון.
השנה ישתתפו בכנס גם כמה אורחים מחו"ל שיתנו תמונה גלובאלית על ענייני חקיקה, בטיחות וכלכלה בתעופה העולמית.
אנחנו עושים מאמצים רבים להביא השנה שניים מהמעורבים הישירים בחקירת תאונת אייר פראנס 447, בכיר מצוות החקירה הצרפתי וכן בכיר מהחברה האמריקאית שעסקה באיתור ושליית הממצאים מאתר ההתרסקות. בכול מקרה כוונתנו להציג את התאונה בכנס אם בעזרת האורחים מחו"ל ואם ע"י קברניט מחברת ישראייר המפעילה מטוסי איירבס.

 

פגיעת "בז" F-15 בלהקת שקנאים לאחר המראה מתל-נוף
בתאריך 6.10.2011  - פגע מטוס בז דו מושבי שהמריא מבסיס תל נוף בלהקת שקנאים.
הפגיעה גרמה לאש, כיבוי מנוע אחד ואובדן כוח במנוע שני.
הצוות ביצע נחיתה מיידית על אחד המסלולים בכיוון ההפוך לכיוון ההמראה.
הביצוע היה מוצלח ביותר.
להלן סרטון ווידאו שהופץ ע"י חיל האוויר.

 

  
הגעה למצב קיצוני בטיסה של מטוס 737 של חברת ANA היפאנית
ב 6 בספטמבר, מטוס 737 של חברת ANA (All Nippon Airways ) הגיע למצב טיסה קיצוני במהלך טיסה שגרתית.
המטוס שייט בגובה 41,000 רגל בדרכו לטוקיו.  הקברניט יצא לשירותים וכשחזר ניסה הקצין הראשון (וותיק יחסית) לפתוח עבורו את דלת הקוקפיט בעזרת מפסק הפתיחה הנמצא על במת המכשירים שבין כיסאות הטייסים.  כנראה ששלח ידו בטעות למפסק קיזוז הכיוון במקום למפסק פתיחת הדלת והכניס בכך פקודת סבסוב חזקה.  המטוס גלגל  132 מעלות בציר הגלגול, 35 מעלות הורדת אף ושינה כיוון של כמעט 150 מעלות.  המטוס הפסיד 6,300 רגל במהלך האירוע שהסתיים בפציעות קלות בלבד של כמה נוסעים ואנשי צוות. 
לקח ישן – כדאי להיות קשור בזמן השיוט... 

 

הסתיימה חקירת התאונה במוסקבה בתחילת השנה
בתחילת ינואר השנה עלה באש על הקרקע מטוס טופולב 154 בשדה התעופה במוסקבה.
שלושה נוסעים נהרגו בתאונה.  האש פרצה בחלק האחורי של המטוס אבל כבר בתחילת החקירה היה ברור שלא פרצה במנועים או במנוע העזר הסילוני.
לאחרונה הסתיימה החקירה וממסקנותיה עולה כי האש פרצה במכלול הגנראטורים שבאזור המנועים האחורי.  בעיית סנכרון גנראטורים גרמה לזרם גבוה בין פי 10 ל 20 מהזרם הנדרש וכתוצאה מכך לאש.  הסיבה לבעיה מוסברת בתחזוקה לקויה וביצוע חיבורים שלא כנדרש במכלול הגנראטורים. 
לכתבה בנושא

 

 

תאונת יאק 42 בתאריך  7 בספטמבר ליד ירוסלב, רוסיה
טיסת צ'רטר מירוסלב רוסיה למינסק בילרוס שעל סיפונה 37 נוסעים ו 8 אנשי צוות התרסקה מעט אחרי המראה לתוך נהר הוולגה.  על המטוס הייתה נבחרת ההוקי של ירוסלב.  נוסע ואיש צוות אחד נשארו בחיים אולם אחד מהם מת מפצעיו כמה ימים לאחר מכן.
לפי נתונים ראשוניים, כול הפעולות והתנאים להמראה התקיימו כראוי, תצורת המטוס, בדיקות הצוות וכד'.  השלב הראשון של ההאצה עד להרמת האף התנהל כראוי אולם משום מה המטוס לא הצליח לנתק.  הטייסים פתחו כוח מלא אולם ניתקו את המטוס כ 400 מטר לאחר סוף מסלול!!!
המטוס ניתק ומיד לאחר מכן פגע באנטנת הכיוון של ה ILS וגלגל המטוס פגע באדמה. 

כתבה בנושא

 

תאונת גולפ אייר
28 באוגוסט, נחיתה לא מוצלחת של גולף אייר בקוצ'ין הודו.  נוסע אחד נפצע קשה ושבעה קל.
בזמן הנחיתה שררו בשדה תנאי מז"א גרועים, ראות מוגבלת, גשם ורוחות חזקות ומשביות.

כתבה בנושא

 


גם קפה חם מדי מסוכן
"תאונה" שאי אפשר להתעלם ממנה... גם זה יכול לקרות בטיסה.
בתאריך 22 באוגוסט, טיסת אייר קנדה מהליפקס למונטריאול, דיילת נכוותה (כוויות דרגה 2) מקפה חם ולא יכלה להמשיך בתפקידה.  המטוס המשיך ליעד שהיה במרחק 40 דקות ממועד האירוע.
לכתבה

התרסקות 737 בקנדה
בתאריך 20 באוגוסט, מטוס 737 התרסק בגישה לנחיתה.  המטוס ביצע גישת  ILS בתנאי ראות מוגבלים ופגע בקרקע כמה מאות מטרים לפני תחילת מסלול.  4 אנשי צוות ו 8 נוסעים נהרגו בתאונה 3 נוסעים נוספים שרדו ומצבם יציב.  נסיבות התאונה אינן ברורות בשלב זה.
לכתבה בנושא

 

נחיתה על המים ברוסיה
ב - 11 ביולי, אנטונוב 24 ביצע נחיתה על נהר האוב ברוסיה.  המטוס היה בדרכו מטומסק לסורגיט כאשר בשיוט פרצה אש במנוע שמאל.  הצוות החליט לפנות לשדה קרוב אולם נאלץ לנחות על הנהר בדרכו.
4 נהרגו ו 33 נפצעו בדרגות שונות.
וועדת החקירה פרסמה זה מכבר שהבעיה החלה כבעיית שמן מנוע שהתפתחה לאש.  בנוסף הודיעו כי הסיבה לבעיה היא תחזוקה שלא בהתאם לנהלים ולפיכך נפתחה במקביל גם חקירה פלילית.
התאונה מזכירה כמובן את האירוע המוצלח של US Air בנחיתה על ההדסון בניו יורק, שם זה נגמר יותר טוב...
לכתבה בנושא

 

 

תאונה במהלך מופע אווירי בארה"ב
מופעים אוויריים ידועים בסיכון שהם מהווים ולא מכבר נקבעו חוקים מאוד מחמירים המחייבים הפרדה בין נתיבי הביצוע לקהל.  למרות זאת שוב תאונה עם נפגעים על הקרקע.
מטוס מוסטאנג P-51 התרסק לתוך הקהל ב 16 בספטמבר במהלך תחרות ברינו ארה"ב.
הטייס, בן 74, איבד שליטה במטוס וצלל לקהל,  יש הסבורים כי הסיבה היא בעיית מקזז, או ליתר דיוק כישלון לוחית קיזוז אשר גרמה למטוס להיכנס לתמרון ב עומס G גבוה, תמרון ועומס שממנו הטייס לא הצליח להיחלץ.
בסמוך לאירוע דווח על 9 הרוגים ו כ 55 פצועים בדרגות שונות עם סבירות לעלייה במספר ההרוגים.

כתבה וסרטונים בנושא

 


 

צעדי בטיחות חדשים בשדות התעופה בארה"ב – קליפ קומי

 

 

באדיבות        Guri Palter at Airosafety.com

 

אזהרה מפני טילי כתף
משרד החוץ האמריקאי  קורא להיזהר מטילי כתף. 
מאז 1975 נפגעו 28 מטוסים ונהרגו 800 איש מפגיעות של טילי כתף.
בגלל נוחות הפעלתם וקטלנותם הפכו  טילי כתף  לאחד האמצעים האהובים על ארגוני טרור. על פי הערכה אלפי טילי כתף נסחרים בשוק השחור במחירים נמוכים.
להרחבה

שש שאלות לגבי רמת בטיחות הטיסה ברוסיה
רמת בטיחות הטיסה ברוסיה מעוררת דאגה. הרוסים לא עומדים בדרישות של ICAO
להרחבה

הסתמכות יתר על מערכת ה GPS  גרמה לתאונה באוסטרליה
חוקרי התאונה שארעה באוסטרליה ב 2004 קבעו שתקלה במערכת ה GPS וחסר ערנות הטייס אשר הסתמך על המערכת בלבד הביאה להתרסקות המטוס ולמותם של 6 נוסעיו.
להרחבה
 

 

 

 

 

 

 לאוהבי סיכון – יש כאלה שקופצים ממטוס
בלי מצנח !!

 

 

 
   

גף קורליס בקפיצה חופשית  דרך מעבר הסלעים Tianmen Hole  בסין -לאוהבי אדרנלין

 


 


 


ספרים חדשים:
מגביהים עוף, חיל האויר אתגרים ומשימות
, אוסף הרצאות אשר שודרו באוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל.
הכוח האוירי ואתגרי מדינת ישראל, הרצאות הכנס השישי לביטחון לאומי.
טייסת א'  1949-1947, עודד מרום.
טייסת העמק

My Way to The Fleet Air Arm 1942-1946,   צבי אבידרור


Air Power and The Challenges of Israel- The Sixth Annual National Security Conference.
Three Dimensional Worriers

 

 


 

 

עבור לתוכן העמוד