ידיעון מספר 55 - אוגוסט 2011

 

 

 

יצאה לאור חוברת סכום הכנס השישי לביטחון לאומי בנושא:
הכוח האוירי ואתגרי מדינת ישראל.

לרכישת החוברת נא להתקשר למזכירות המכון טל. 09-9510260. המחיר 40 ש"ח כולל משלוח.

 

 

 

מומלץ לקרוא שני מאמרים שהתפרסמו בכתב העת מערכות של חודש יוני 2011 :

מאמר של תא"ל דוב תמרי - הכוח האוירי לאן?

מאמר של סם ברונפלד מדינאות חכמה: לוי אשכול והרכש הביטחוני בשנות ה-60
קישור למאמרים

 

 

שישי אסטרטגי בבית חיל האויר

 אחת לחודש ייפגש אלוף מיל. שלמה גזית, לשעבר ראש אמ"ן עם אנשי מפתח מתחום המודיעין, הממשל ההיסטוריה, העשייה הביטחונית הגלויה והסמויה לדיון מעמיק בסוגיות שעל הפרק.

מפגש ראשון ביום שישי ה-4.11 בשעה 09:00 יעסוק בתמורות העוברות על העולם הערבי – מוסלמי והשלכותיהן על פתרון הסכסוך.   משתתפים- פרופ. אשר ססר, ארי שביט, עוזי ארד.

לפרטים נא לפנות לקופת היכל אמנויות הבמה טל.  1-700-70-29-29

 

 

 

 

אתגרי הכוח האווירי לאור מתקפת הטרור בדרום

 לפני כחודש וחצי התפרסם מאמרו של פרופסור מרטין ואן קרפלד ובו מסקנה נחרצת לגבי חוסר היעילות של הכוח האווירי בהתמודדות מול כוחות בלתי סדירים. ואן קרפלד מתייחס, בין השאר, לחוסר התוחלת בתקיפה של NATO את כוחותיו של קדאפי באמצעות כוח אווירי בלבד.

קריאה מדוקדקת של המאמר מלמדת אותנו שהביקורת האמיתית מופנית כלפי היעדר אסטרטגיה ראויה ולא אל עצם הפעלת הכוח האווירי.

 

המבצע החל בתאריך 19.3.2011 ונראה שבימים אלו הוא מגיע להכרעה. במועד דומה התפרסם מאמרו של תא"ל בדימוס ד"ר דב תמרי שכותרתו היתה "הכוח האווירי לאן?". מאמר זה נכתב בעקבות כנס שנערך במכון פישר בחודש מאי 2010, ובו ישב תמרי בראש מושב שעסק בנושא: "השינוי בטבע המלחמה ו/או הלוחמה וההשפעות על הכוח האווירי". בפתח המאמר מתוארת מציאות בה האפשרויות לפעול בממד האווירי במלוא הפוטנציאל הגלום בו הולכות וקטנות. תמרי מסיים את מאמרו בכותבו שתפקידו של חיל האוויר, בעיקר בכל הקשור למלחמות אסימטריות, הוא להוביל תפיסות חדשות.

 

צוות חוקרים של מכון פישר יפרסם בקרוב מחקר שעוסק בעניין הפעלת הכוח האווירי בעימותים אסימטריים.  אנו ננסה להראות שהכוח האווירי הוא רלבנטי ונחוץ מאין כמוהו בכל מגוון העימותים, כולל האסימטריים. נדגיש את הרעיון שהחולשה של המערכת שלנו נובעת בעיקרה מחוסר פיתוח תפיסות ואסטרטגיות רלבנטיות. חולשה זו נובעת מהמשקל המועט שניתן לממד האווירי בפיתוח התפיסות וההתמודדות עם האתגרים העכשוויים בעלי המאפיינים האסימטריים.

 

באירועים שהתרחשו בדרום בימים האחרונים הגיב חיל האוויר ובמהירות. מטוסי הקרב הפציצו וחיסלו את הנהגת ועדות ההתגוננות, מסוקי החילוץ פינו את הפצועים ומסוקי הקרב נתנו סיוע לכוחות בשטח. השאלה היא מה היה מקומו של הממד האווירי בשלב ההכנות, לאור ההתרעות הספציפיות והבנת האתגר המתמשך - גבול ארוך ופרוץ, אי יכולת להיות נוכח בכל נקודה כל הזמן.

 

 Martin van Creveld, "Let's drop the big one", Infinity Journal, Issue 3, 23rd June 2011 דוב תמרי, "הכוח האווירי לאן?", מערכות 437, יוני 2011

 

 

 

 

 בזק שולחת את התייר הישראלי הראשון אל שולי החלל
הטיסה לחלל תבוצע באמצעות חברת "RocketShip tours", המשתפת פעולה בישראל עם אופיר טורס והינה הספק הבלעדי של חברת התעופה והחלל המובילה XCOR Aerospace ברחבי העולם ומפתחת רכב החלל Lynx Mark I – הוא רכב החלל המהפכני לטיסה תת-מסלולית. הטיסה תתבצע ברכב החלל ה-Lynx Mark I הכוללת אינטראקציה רצופה עם הטיס ריקסירפוס (Rick Searfoss). כמו כן, הוא יזכה לשבת במושב טייס המשנה וייהנה ממראות נרחבים מבעד לקדמת ושני צידי החופה, ולא רק מבעד לחלונות הצד של כלי הטייס. 
הודות לאשכול המנועים הרקטיים המהפכניים שפותח על ידי XCOR, רכב ה-Lynx הדו-מושבי ממריא אופקית ממסלול המראה והוא אינו זקוק למטוס נושא. תכנון זה מקטין את סך הפליטות ומגביר את רמת הבטיחות תוך הגעתו למהירות מאך 2 בדרכו לגובה 200,000 רגל מעל פני האדמה.

 

טייס הניסוי הראשי של רכב החלל התת-מסלולי, ה-Lynx, אל"מ סירפוס, לשעבר בח"א האמריקאי ופיקד גם על מעבורת חלל. ניסיונו ב-NASA כולל את המשימה הרביעית באורכה בהיסטוריית טיסות החלל המאוישות של ארה"ב, תוך עגינה עם תחנת החלל הרוסית, מיר, וכולל גם את משימת המחקר האינטנסיבית ה-Neurolab. אל"מ Searfoss הוא בוגר רב עיטורים של בית הספר למטוסי קרב של ארה"ב ושל בית הספר לטייסי ניסוי של צי ארה"ב. כאמור הוא שימש טייס (סגן מפקד) מעבורת החלל קולומביה, STS-58, טייס מעבורת החלל אטלנטיס, STS-76 ומפקד מעבורת החלל קולומביה, STS-90. למשתתפים ראשונים בסיורי  RocketShip  תעמוד ההזדמנות הנדירה להגיע את קצה החלל תוך ישיבה ליד Rick Searfoss, אשר שואף אף הוא לחוות את המראות שלא יתוארו אל כדור הארץ תוך ביצוע הטיסות בחלל.

על פי חברת Rocket Ship הטיסות עתידות להתחיל ב- נובמבר 2012.

לאתר החברה

 

כישלון בשיגור חללית "פרוגרס" יכול להשליך על השימוש בתחנת החלל הבינלאומית

חללית אספקה בלתי מאוישת מסוג "פרוגרס" אבדה, לאחר כישלון בשלב העליון של משגר הלוויינים הרוסי "סויוז". סוכנות החלל הרוסית הודיעה כי היא משהה את המשך השיגורים של אנשי צוות לתחנת החלל לפחות עד סוף אוקטובר בעקבות כישלון שיגור רכב האספקה, וכי תהיה גם דחייה של שבוע בהשבת שלושה מהאסטרונאוטים שנמצאים כעת בתחנה.

שלושה מהאסטרונאוטים ששוהים כעת בתחנה היו אמורים לשוב לכדור הארץ ב-8 בספטמבר, אולם בשל שינוי לוח הזמנים הם ייאלצו להמתין שבוע נוסף וחזרתם תתבצע רק ב-16 בחודש.סוכנות הידיעות אינטרפקס ציטטה גורם רשמי שהודה כי ייתכן שהתחנה תישאר בלתי מאוישת אם לא יחודשו הטיסות עד סוף נובמבר.

מאחר שהרוסים משתמשים בגרסאות זהות של הרקטה לשיגור קפסולות סויוז עם אנשי הצוות ולשיגור רכבי האספקה, הם מעוניינים להבטיח כי זה בטוח לשגר אסטרונאוטים גם בעקבות התקלה. על כן, התוכנית היא לבצע שני שיגורים בלתי מאוישים של סויוז לפני שיוחלט סופית על חידוש הטיסות.

 

בעקבות אובדן החללית , יידחה שיגורם לחלל של ניסויים מדעיים של מכון פישר. בשנה החולפת שיגר מכון פישר על מעבורת אנדוור ניסוי המשך בשיתוף האוניברסיטה העברית ופרופ' פרופ' אהרון פלמון. לקראת סיום תכנית החלל המאוישת של ארה"ב, שיגרה ישראל באמצעות מכון פישר ובשיתוף חברת שטראוס מים, ניסוי ביו-רפואי על גבי מעבורת החלל האחרונה של נאס"א, אטלנטיס. ניסוי מדעי ייחודי שבחן טכנולוגיה ייחודית של שטראוס לטיהור מים ע"י אוסמוזה ישירה, המיושמת במכשירי טיהור המים הישראליים המשווקים בעולם. ניסוי המשך של תאי עצם והטכנולוגיה הישראלית של טיהור מים אמור היה להיות משוגר על חללית פרוגרס הבא ובשלב זה ידחה עד השלמת בדיקת סיבת התרסקותה של החללית "פרוגרס 44".

 

הצלחה חלקית לכלי טיס חללי של DARPA

משימת HTV-2, במסגרתה שוגר כלי טיס מדגים טכנולוגיות של הסוכנות למחקרי הגנה מתקדמים בארה"ב, השיג הצלחה חלקית וכלי הטיס טס מספר שניות במהירות של 20 מאך. הכלי מפותח במסגרת מיזם Prompt Global Strike, שמיועד להקנות לארה"ב יכולת תקיפה קונבנציונלית לטווח גלובלי, תוך פרק זמן מירבי של שעה. הקשר עם הכלי אבד שמן קצר בטרם הוחל בתמרוני הכניסה לאטמוספירה. גם הניסוי הראשון של הכלי לפני כשנה, נכשל.

לאתר DATPA

 

 

 

עונת FLL יוצאת לדרך והפעם האתגר עימו יצטרכו להתמודד התלמידים יעסוק בהיגיינת ובטיחות המזון. האם קבוצות FLL יכולות לשפר את איכות המזון שלנו באמצעות מציאת דרכים למניעת זיהומו?

באתגר Food Factor™ יותר מ-200,000 ילדים בגילאי 9-14, מ-55 מדינות יחשפו לנושאים הקשורים לבטיחות והיגיינת המזון שאנחנו אוכלים ואף יבחנו את ההשפעה של נקודות מפגש כמו - חרקים ויצורים שונים, עיבוד ושינוע מזון באופן לא סטרילי, עיבוד ואחסון לא היגייני - על המזון שלנו ועלינו, וזאת מתוך מטרה לבחון ולמצוא פתרונות למניעת זיהומים במזון.
מעוניינים שהילדים / נכדים שלכם ייקחו חלק בחגיגה שכולה מדע וטכנולוגיה?רוצים לסייע להם להקים קבוצה? למידע ופרטים נוספים –הקליקו כאן

 

ואם הילדים/ נכדים שלכם עוד לא הספיקו להגיע לגיל 9, גם הם יכולים לקחת חלק בפעילויות FIRST במסגרת תכנית Jr.FLL המיועדת לילדים בגילאי 6-9. כ-70 קבוצות חגגו לראשונה ב-2011 מדע וטכנולוגיה ולאור ההצלחה אנחנו ממשיכים... האם קבוצות Jr.FLL יכולות לשפר את איכות המזון שלנו באמצעות מציאת דרכים לשמירה על איכותו?


באתגר ™Snack Attack יותר מ-12,000 ילדים בגילאי 6-9 מ-5 מדינות יחשפו לנושאים הקשורים לבטיחות והגיינת המזון שאנחנו אוכלים ואף יבחנו וינסו לפתח שיטות שונות לאכסונו על מנת לשמור על בריאותנו. לפרטים נוספים –הקליקו כאן 

 

מעוניינים להכיר יותר מקרוב את פעילות FIRST? אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו ולהתעדכן. www.firstisrael.org.il  

 

 

לידיעון בטיחות מורחב

 

 

תאונת אייר- פרנס 447

הדו"ח הסופי עדיין לא הוגש אבל הצדדים כבר נערכים ליום שאחרי. אייר- פראנס ואיגוד הטייסים מצד אחד ויצרנית האייר-בס BAE מצד שני. מניתוח המלל של הצוות בשילוב פעולתם ניתן כבר לדעת שהטייסים לא הבינו את מצבם, לא הבינו שהיו שרויים בהזדקרות עמוקה במהלך כול הצלילה למימי האטלנטי.

התאונה תוצג בפירוט בכנס התעופה האזרחי שיתקיים במכון פישר ב 9 בנובמבר השנה.

 

התרסקות מטוס מטען קוריאני Asiana 747-400F

מטוס מטען של החברה הקוריאנית התרסק ב 28.07.2011 שני אנשי הצוות נספו. המטוס היה בדרכו מסיאול לשנחאי. כמה דקות לאחר המראה דיווח על אש בתא המטען. הצוות ניסה להגיע לנחיתה באי סמוך אולם התרסק למימי הים. במטוס היה מטען הכולל חומרים מסוכנים ובתוכם סוללות ליתיום וצבעים. בשלב זה לא ידועה סיבת האש.

 

עוד תאונה של בואינג 737-800

ב 30 ביולי אירעה תאונה למטוס 737-800 של חברת CARIBBEAN ב ג'ורג'טאון בגוייאנה. המטוס נחת על מסלול קצר ורטוב ולא הצליח לעצור. לא היו נפגעים בנפש אולם נוסעים רבים נפצעו. סיבות התאונה עדיין לא ברורות אולם מדובר במטוס קשה לעצירה מאחר ומהירות הגישה גבוהה יחסית (אורך גוף וסכנת שפשוף זנב) בהמשך ליכולת בלימה מוגבלת.

 

 

שתי תאונות דומות מהעת האחרונה, אייר-אינדיה-אקספרס במנגלור שבהודו, במאי 2010, התאונה הקשה ביותר בשנה שעברה, מסלול רטוב, טייסים עייפים, נפל לוואדי ונשרף. 158 נספים ו 8 ניצולים.

 

בנוסף, תאונה דומה של American Airlines בג'מייקה בדצמבר 2009, אותו הסיפור בדיוק. מסלול קצר ורטוב, טייסים עייפים, הנה התוצאה...

 

 

תואנת נחיתה ברוסיה

 בתאריך 8 באוגוסט, אנטונוב 24 יורד מהמסלול בנחיתה ברוסיה.

לכתבה על התאונה

 

סיכום חצי שנתי של בטיחות בתעופה האזרחית העולמית

 

 להלן קישור לכתבה המסכמת חצי שנה ראשונה של 2011 בבטיחות התעופה האזרחית העולמית. עפ"י הכתבה, אין שום שינוי מהמגמות שאפיינו את השנים האחרונות, לא שיפור ולא הרעה. אם בוחנים את התוצאות של המובילים המערביים הגדולים וחברי IATA זוהי חצי השנה הטובה ביותר מעולם. הכתבה כוללת תקצירי דוחות שהתפרסמו בחודשים האחרונים כולל תאונת Qantas Airbus A380 בסינגפור וכן Air India Express Boeing 737-800 במנגלור הודו שיוצגו בנוסף לתאונת AF-447 בכנס התעופה של מכון פישר ב 9 בנובמבר השנה.

 קישור לכתבה

 

אירועים מהעולם

 

לחובבי התעופה

 קליפ על טיסן שטס כמו ציפור 

 

ימריא או לא ימריא?

 

מתיחה

 

 

 באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

התשובה הרוסית למטוסי החמקן האמריקאים סוחוי T-50

רוסיה מתכננת ליצר כ 1000 מטוסים, 200 עבור הודו, 200 עבור רוסיה והיתר למכירה למדינות נוספות. המטוס שפותח במשותף על ידי רוסיה והודו השתתף במפגן MAKS 2011 ליד מוסקבה. כתבה ב בי.בי.סי.    כתבה בויקיפדיה        סרט ממפגן התצוגה

 

 

התנגשות במפגן אוירי ב Duxford
French Skyraider (F-AZDP) collided with P-51 “Big Beautiful Doll” at the Duxford Flying Legends air show.  Rob Davies, BBD’s pilot, bailed out while the Skyraider was able to land, minus several feet of right wingtip. Fortunately, no casualties have been reported (aside from the aircraft).

להרחבה


הסכמה על דרכים לניהול עייפות צוותי אויר
The International Air Transport Association (IATA), the International Civil Aviation Organization (ICAO), and the International Federation of Airline Pilots’ Associations (IFALPA) today announced the release of a Fatigue Risk Management Systems (FRMS) Implementation Guide for commercial aircraft operators.

להרחבה


מחקר חדש מצא שטייסים מצליחים כמנהלי חברות
The kind of risk-seeking behavior that motivates certain people to fly personal aircraft may also make them effective corporate leaders, according to a new study co-authored by professors from the University of Notre Dame and the University of Oregon.
להרחבה

 

 

מתרחבת חקירת הסיבה להרעלה שהביאה לקרקוע צי מטוסי ה  F-22
An investigation that grounded the fleet of F-22 Raptors back in May, "has since

expanded to include all aspects of the aircraft," according to the Air Force Times, leaving deliveries on hold and pilots hoping for simulator time.
להרחבה

 

תוכנה חדשה לחיפוש באינדקס הסרטים של מכון פישר עלתה לרשת
התוכנה החדשה תאפשר עדכון שוטף של אינדקס הסרטים.

לסרטים שנמצאים ברשת יש קישור ישיר המאפשר צפייה ישירה.

לחיפוש סרטים הקש כאן

 

סרטים חדשים:

 מפגש מתנדבי חוץ לארץ שביקרו בארץ

 ללכת שבי (סיפורי צ"א שנפלו בשבי) – סרטו של אליעזר יערי

סיפור הקמתו של הכור הגרעיני בדימונה

 20 שנה למבצע משה – העלאת יהודי אתיופיה

 2 סרטים על מטוס ה B17 במלחמת העולם השנייה

 60 שנה לטייסת 69

 

הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר

 הועלה הספר טייסת א' 1949-1947 שכתב עודד מרום 

לצפייה

 

מומלץ לקריאה:  הרבעון  Air University -  Strategic Studies Quarterly
בין המאמרים המתפרסמים ברבעון:                                                    קישור לרבעון


? Transitions in the Arab World: Spring or Fall

To Deter or Not to Deter: Applying Historical Lessons
to the Iranian Nuclear Challege 

Hegemonic Disruption: The Asymmetric Challenge
to US Leadership

The Past as Prologue: Realist Thought and the
Future of American Security Policy

 

 

 

עבור לתוכן העמוד