ידיעון מספר 48 - אוקטובר 2010

 

 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן

  

  

 

 

חדש במכון:
נמשכת ההרשמה לכנס השנתי השלישי כיוונים ומגמות בתעופה האזרחית בישראל.
הכנס יתקיים ב 17 בנובמבר בבית חיל האויר. המושב האחרון של הכנס יוקדש לזכרו של תא"ל רפי הרלב ז"ל.
לתוכנית הכנס והרשמה

 

כנס החלל הבינלאומי השישי על שם אילן רמון יערך ב-30-31 בינואר 2011.

הכנס צובר מוניטין בינלאומיים ומספר המשתתפים בו מחו"ל הולך וגדל. בין יתר המרצים, הוזמן לכנס חתן פרס נובל בפיזיקה, פרופסור ג'ון מאדר ממרכז החלגודארד. את פרס נובל קיבל עבור עבודתו בחקר ראשית היקום באמצעות טלסקופ החלל COBE . כמו כן התקבל אישור עקרוני מצד ראש סוכנות החלל האירופית ז'אן ז'ק דורדן להשתתף בכנס.

 

יום עיון  שדות ניסויים על שם אל"מ חיים בן-ברק ז"ל ביום ג' 28 באוקטובר בבסיס חיל האויר "פלמחים".
יום העיון מאורגן במשותף על ידי יחידת ינ"ט של חיל האויר, האגודה הישראלית להנדסת ניסויים ומכון פישר.

לתוכנית יום העיון ולהרשמה הקש כאן.

 

מחקרו של שאול ברונפלד -  "מעיט לקורנס תחילתה של ידידות אוירית", הועלה לאתר.
המחקר עוסק בהיסטוריה של יחסי ישראל - ארה"ב סביב סוגיות הרכש.

לעיוןהקש כאן

 

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
חברת יוז'נוי האוקראינית הציגה תכנון חדש של משגר לוויינים סופר כבד, המבוסס על טכנולוגיות המשגר הכבד מתוצרתה, זניט.
הטיל החדש, אם יבנה, יוכל לשאת לחלל מטענים כבדים ביותר,  עד  69 טון למסלול נמוך סביב כדור הארץ. הדרישה לשגר מטענים גדולים וכבדים נובעת הן מהרצון לשגר לווייני תקשורת מרובים בשיגור יחיד, הן מהתוכניות העתידיות לשיגור טלסקופי חלל גדלי מידות והן מהאפשרות לשגר בעתיד משימות חלל ליעדים רחוקים - מאדים ואסטרואידים.

משגר לוויינים זעיר ליישומים של לוויינות טקטית הוצג על ידי חברה מארה"ב.
משגר הלוויינים הקטן נועד לשגר לפי דרישה, לוויינים קטנים במשקלים של  10 ק"ג ובעלות של מיליון דולר לשיגור. המשגר מונע בדלק מוצק ומתבסס על טכנולוגיות מוכחות של מנועי הטיל הטקטי האמריקאי ATACAMS. המשגר מוצע לצבא ארה"ב עבור תוכנית הלוויינים הטקטיים הכוללת לווייני תצפית ולוויני תקשורת נמוכי מסלול המצויים בפיתוח מזה שנים אחדות.

 

בשבוע שעבר התקיים קונגרס האסטרונאוטיקה הבינלאומי בפראג.
זהו הכנס המרכזי של חקר החלל, והשתתפו בו למעלה מ - 3000 איש מעשרות מדינות. מאמר של מכון פישר הוצג בכנס על ידי ראש המרכז לחקר החלל במסגרת דיוניו הטכניים של הכנס. המאמר עוסק בראשית ימיה של תוכנית החלל בישראל ופיתוח הלוויין "אביר" ברפאל והא יפורסם בעתיד בקובץ המאמרים של המכון.

 

כנס מסווג בנושא לוויינות תקשורת התקיים באחרונה ביחידות המבצעיות והטכנולוגיות של אגף התקשוב, האחראי בצה"ל על נושא תקשורת לוויינים.

בכנס ניתנה הרצאה מטעם מכון פישר בנושא לוויינות טקטית וחלל תגובתי - נושא הנחקר בימים אלה במסגרת פעילויות המרכז לחקר החלל במכון. 

 

פרופסור (אלוף במיל.) יצחק בן ישראל מונה לתפקיד ראש המולמו"פ

המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מולמו"פ) היא גוף סטטוטורי שתפקידו להמליץ על מדיניות מו"פ לאומית במדינת ישראל. בהתייחסו למדיניות ההשקעות במו"פ בתחום החלל, אמר בן ישראל בראיון כי "ההמלצה להגדיל את ההשקעה במו"פ בחלל היא של המולמו"פ הקודם ואני חושב שהיא במקומה. היא נמצאת בשלב המימוש ויש דיונים עם האוצר איך עושים את זה. הוקם צוות שהנשיא וראש הממשלה מינו כדי להכין תוכנית לחלל בעקבות המלצת המולמו"פ. הצוות הגיש את הדו"ח שלו ועכשיו דנים עם האוצר איך מממשים אותו. אם נקבל את מה שמומלץ בדו"ח הזה, תהיה לנו בכל שנה התחלת ייצור של לווין LEO (נמוך מסלול, לדוגמה לוויני צילום. א.ב.) ובכל שנתיים לווין תקשורת.

בהתחשב בזה שלוקח חמש שנים לבנות לווין, זה אומר שבממוצע תמיד יהיו 5-6 לוויינים בבנייה בכל רגע נתון. כמובן שהיעד הוא השוק החיצוני." 

בן ישראל ממשיך גם בתפקידו בכיו"ר סוכנות החלל הישראלית. 

 

איראן דוחה את שיגור הלוויין רסאד-1

איראן הודיעה כי דחתה בכחצי שנה את שיגורו לחלל של הלוויין השני מתוצרתה, רסאד -1. הלוויין אמור לכלול מטעד תצפית, ולהיות משוגר באמצעות משגר לוויינים מפיתוח מקומי. הסיבות לדחייה לא פורסמו אם כי התבטאויות שונות של גורמים רשמיים באיראן יכולות להצביע על כך שהלוויין טרם סיים את שלב הפיתוח. מועד השיגור הנוכחי - פברואר-מרץ 2011. 

 

 

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב

 

התרסקות מטוס UPS   בדובאי
ב 3 לספטמבר התרסק מטוס ג'מבו מטען של חברת UPS בדובאי.
המטוס המריא בשעות הערב מדובאי וכ 25 דקות לאחר המראה דיווח על מצב חרום בשל עשן בתא.
הצוות ניסה לחזור לנחיתה בדובאי אולם לא הצליח לבצע גישה מוצלחת, הגיע גבוה ומהיר, חלף את השדה ובהמשך הנמיך ופגע באדמה. שני אנשי הצוות נספו בתאונה. הקופסה השחורה" נמצאה כמה ימים לאחר ההתרסקות במצב טוב. המטוס היה חדש יחסית, בן 3 שנים וללא עבר תחזוקתי.

 

 


כתבות בנושא:

AviationSafety

Flightglobal  

 

התרסקות בסין 24 באוגוסט 

מטוס מסוג Embraer 190 של חברת Henan Airlines התרסק בטיסה פנימית בסין. המטוס המריא מהעיר חרבין לטיסה קצרה של 40 דקות לעיר יצ'ון והתרסק בנחיתה. על המטוס היו 96 נוסעים ואנשי צוות, 42 מתוכם נספו בתאונה. המטוס היה חדש למדי, שנתיים בשרות וללא עבר תחזוקתי.
שתי הקופסאות השחורות של המטוס נמצאו באתר התאונה.

 

 

כתבות בנושא:

BusinessWeek

Flightglobal

 

טייסים סינים "סיבנו" קו"ח 

בתחילת חודש ספטמבר נחשפה בכנס בטיחות בסין הידיעה כי לפני כשנתיים, בביקורת שבוצעה ע"י רשות התעופה האזרחית בסין, נמצאו כ- 200 טייסים שזייפו נתונים בקורות החיים שלהם, בעיקר בנושא ניסיון טיסה, ע"מ לקבל רישיונות והגדרים שונים כדי להגדיל את סיכוייהם להשיג עבודה בחברות תעופה. כחצי מהטייסים המעורבים עובדים בחברת Shenzhen Airlines שותפה של חברת Henan Airlines שנזכרה לעיל בהקשר לתאונה הקטלנית באוגוסט.

לכתבה בנושא

 

עדכונים מאירועים שדווחו בעבר

 

עדכון מתאונת Air India Express  במנגלור, הודו מה 22 במאי השנה

ממקורות המקורבים לחקירה עולה כי המטוס נגע באובר-שוט, ניסה ללכת סביב אבל אי הבנות ובלבול בקוקפיט גרמו לו לגמור מסלול ולהידרדר לוואדי שבהמשכו. רק 8 מתוך 160 הנוסעים ואנשי הצוות נצלו. שני הטייסים בין ההרוגים.
לכתבה
בנושא

 

עדכון מתאונת לופטהאנזה בריאד 

חוקרים גרמניים פרסמו מידע מהחקירה לפיו מטוס המטען שהתרסק בריאד ב 27 ביולי השנה ביצע 3 נגיעות קשות במסלול טרם התפרקותו. נגיעה ראשונה הייתה בעוצמה של G2, השנייה G3 והאחרונה G4.3 בעקבותיה כשל מכלול הזנב האחורי.

לכתבה בנושא

 

עדכון מהתנגשות המטוס הקל והמסוק מעל נהר ההדסון 

ה- NTSB העביר המלצה המתייחסת לתפקידו של המפקח ביחידות הפיקוח האווירי.
מסתבר שבשעת התאונה קיים הפקח שהיה אמור להעביר הנחיות תעבורה למטוסים המעורבים שיחת טלפון פרטית במכשיר הסלולארי שלו. מפקח שהיה לידו במגדל הפיקוח לא העיר לו על כך.
לכתבה בנושא

 

עדכון מתאונת מטוס הנשיא הפולני 

לדברי קולונל (אל"מ) אדמונד קליך, הנציג הפולני בוועדת החקירה הרוסית, האחריות לתאונה נופלת על הטייסים שלקחו החלטה לנחות למרות שמגבלות הראות היו מתחת למינימה הנדרשת, הפרה בוטה של הנהלים.  כמובן שנוכחותו של מפקד חיל האוויר הפולני בקוקפיט השפיעה על החלטותיהם אבל האחריות בסופו של דבר עליהם.
לכתבה בנושא

 

אירועים מהעולם
נחיתת חרום טופולוב 154 ברוסיה

מטוס מדגם טופולוב 154 ביצע נחיתת חרום בשדה צבאי נטוש על מסלול קצר בעקבות אובדן כוח.
המטוס גמר מסלול והמשיך לתוך היער הסמוך, כול 81 הנוסעים ואנשי הצוות יצאו ללא פגע.
לסרטון

 

אפר וולקאני – האם גם בהתפרצות הבאה זה יראה אותו דבר? 

בכנס שנערך לאחרונה בנושא ההתפרצות הוולקאנית ששיתקה את התעופה האירופית עלו המספרים הבאים. 1.7 בליון יורו נזק לחברות התעופה, 1.1 טרליון דולר לכול התעשייה הנלווה ו- 5 בליון דולר ירידה בתוצר הגולמי הלאומי האירופי.
מסתבר שהידע בנושא השפעות האפר על התעופה היה קיים אבל מפוזר בעולם אצל אנשים ומומחים במקומות שונים. לפיכך ההחלטות בנושא היו מחמירות. כעת מתבצע מאמץ לרכז את הידע ולהגיע למצב בו התפרצות נוספת תאפשר המשך טיסות בטוחות בצורה מבוקרת ולא תגרום נזקים כמו באירוע האחרון.
כתבות בנושא:

Flightglobal 1

Flightglobal 2

 

 

בטיחות במטוסים מתקדמים
מאמר מעניין על בעיות בטיחות הנגרמות מאוטומציה של הטסה פורסם ב FLIGHT SAFETY FOUNDATION.

למאמר

 

 

ללא מילים….או איך לא כדאי לנחות .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ברוח קלילה מספר עצות לטייסים - Pilots' Wisdom

 

חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

מחקר חדש מאשש את העובדות הנוגעות לטיב האוויר שנושמים הנוסעים במטוסים.
המחקר מצא שאין סיכון גבוה יותר להידבקות במחלות עקב נשימת אוויר במטוסים מאשר בכל אזור סגור אחר, כגון רכבת, תיאטרון וכו'.
להרחבה

 

בקרוב שינויי חקיקה לגבי שעות הפעילות של טייסים בארה"ב.
התקנות החדשות באות להקטין סיכונים הנובעים מעיפות טייסים ועשויות להשפיע על החקיקה בארצות נוספות.
להרחבה

 

סטודנטים מאוניברסיטת טורונטו בנו והטיסו מטוס המונע בכוח שרירי האדם
הטיסה הראשונה ארכה 19 שניות למרחק של 145 מטר. המטוס שוקל בערך 50 ק"ג ויש לו מוטת כנפיים של 32 מטר.
להרחבה וסרטון

 

קריאה לאסור שימוש בתוכנה המאפשרת איתור מטוסים בעזרת מכשירי טלפון סלולרים
התוכנה פותחה על ידי חברה בריטית והיא מבוססת על שידורים של המטוסים. ניתן להתקינה תמורת 3 דולר ב iPhone/iPad  ו  Android
להרחבה

 

מרכז מידע
לאחרונה קיבלנו לספרייה פרסומים של Air Power Development Center אשר שייך לחיל האויר האוסטרלי.   חלק מהספרים ניתן לקרוא בספרייה המקוונת של גוגל -books.google.com

The Art of Air Power

Network Centric Warfare and the Future of Air Power

Australian Security in the Asian Century

A Fresh Look at Air Power Doctrine

The War in the Air 1914-1994  סיכום כנס 

Air Expeditionary Operations From World War 2 Until Todayסיכום כנס 

Does the Law Really Matter?

Humane Warfare

Professional Military Learning

The Australian Experience of Air Power

The Air Power Manual

The Future Air and Space Operating Concept

Command and Control in the Royal Australian Air Force

Seven Perennial Challenges to Air Forces

Air Basses: The Foundation Of Versatile Air Power

The Air Campaign: The Application of Air Power

Air Power For Australia's Security: More Then the Three Block War

Chief of Air Force's Reading List ספרים מומלצים על ידי מפקד חיל האויר האוסטרלי

Pathfinder Collection – Volume  1,2,3   קובצי מאמרים קצרים 

ניתן לקרוא את המאמרים שפורסמו ב PathFinder בקישור הבא: http://airpower.airforce.gov.au/Publications/List/41/Pathfinder.aspx

 

ספרים וחוברות חדשים נוספים: 


Wired For War - The Robotics Revolution and Conflict in the 21st Century

Cyberspace Policy Review - Assuring Trusted and Resilient Information and Communications Infrastructure

Birds As Peacemakers in the Middle East

Defending Against Ballistic Missiles Attacks

A Separate Space Force - An 80 Years Old Argument

Global Korea - The National Secutity Strategy of Republic of Korea

 


 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן



 

 

 

עבור לתוכן העמוד