ידיעון מספר 44 – מאי 2010

 

 

 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם) הקש כאן
.

 

 

מכון פישר משתתף בצער המשפחה
על פטירתו של רפי הר-לב
ראש מכון פישר הראשון

 

חדש במכון:

ראש המכון הוזמן על ידי ראש נאסא לחזות בשיגור מעבורת החלל אטלנטיס. בהמשך ביקר ראש המכון במוזיאון  החלל הבינלאומי שם היה אורחו של אוצר המוזיאון שהשתתף בכנס החלל השנתי של מכון פישר.

 

מחקר חדש - תחילתה של ידידות אוירית
המחקר מבאר את הגורמים המדיניים והשיקולים הצבאיים אשר איפשרו בשנות השישים, את המעבר למטוסי קרב וטנקים אמריקאיים. המחקר מתבסס על מסמכי משרד ההגנה והחוץ של ארה"ב שלא נחשפו עד כה בפני הקורא העברי. את המחקר ערך מר שאול ברונפלד.

ניתן להזמין את המחקר במזכירות מכון פישר טל.  09-9510260 שלוחה 3

 

 

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי  
הכנס השישי לביטחון לאומי, שעסק בנושא "הכוח האווירי ואתגרי מדינת ישראל" עבר בהצלחה מרובה. הכנס עסק במגוון נושאים הקשורים למושג כוח אווירי, תוך כדי התבוננות בו ממספר פרספקטיבות: תפיסתית, בניין הכוח וטכנולוגיה. השתתפו בכנס הן מרצים בכירים, מתחומי ידע שונים, והן צעירים יותר שהביאו עימם משב רוח רענן בדמות רעיונות חדשים ומאתגרים.

הכנס ננעל במושב מסכם בו השתתפו מפקדי חילות אוויר לשעבר מרחבי העולם. (ארה"ב, הודו ואוסטרליה) כל אחד ממשתתפי המושב סקר את חזונו הייחודי הנובע ממצבה הגיאופוליטי של מדינתו. יחד עם זה ניתן היה ללמוד לא מעט על נושאים גנריים, שלא קשורים לגודל או למרחב, ולכן מאפשרים למידה הדדית.

הרצאות הכנס יועלו בוידאו לאתר המכון ותוכן בנוסף לכך גם חוברת סכום הכנס.

 

 

המרכז לחקר החלל והכטב"ם

ארה"ב ביצעה ניסוי מוצלח בכלי טיס בעל מהירות שגא קולית (היפרסונית)

ארה"ב ניסתה בהצלחה כלי טיס מונע במנוע רקטי ובמנוע מגח סילון, שהוטל ממטוס נושא מסוג B 52. כל הטיס טס במשך 200 שניות מהירות גבוהה פי 6 ממהירות הקול. הניסוי הוא חלק מהתפיסה האמריקנית של תגובה גלובלית מהירה - יכולת לפעול עם נשק קונבנציונאלי בכל מקום בכדור הארץ תוך שעה לכל היותר מעליית הצורך המבצעי.

 

מעבורת החלל אטלנטיס שבה ממשימתה האחרונה בחלל

מעבורת החלל אטלנטיס חזרה ממשימתה האחרונה בחלל בשבוע שעבר, ולא מתוכננות לה יותר משימות לחלל. במשימתה האחרונה לחלל העלתה אטלנטיס רכיב מגורים ומעבדה מתוצרת רוסיה, וכן טונות רבות של אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. בצוות האסטרונאוטים היה גם האסטרונאוט היהודי גארת רייזמן, שהיה אורח מכון פישר בכנס החלל בשנת 2009.

משימות החלל הנותרות יבוצעו על ידי המעבורות אנדוור ודיסקאברי

 

יפן מתכננת לבנות בסיס רובוטי על הירח עד שנת 2020

סוכנות החלל היפנית, JAXA מתכננת לבנות בסיס על הירח עד שנת 2020. לא מדובר בבסיס מאויש אלא בבסיס המיועד לרובוטים.

פאנל שמונה בידי ראש ממשלת יפן הכין תוכניות ראשוניות להנחתת רובוטים דמויי אדם ורכבים רובוטיים על הירח בשנת 2015 . הרובוטים הללו יתחילו לאחר מכן בבניית בסיס ליד הקוטב הדרומי של הירח.

הבסיס הרובוטי יופעל באנרגיה סולארית.

עלות הפרויקט כ-2.2 מיליארד דולרים.

להרחבה

 

 

תחרות FIRST

 

עונת 2009-2010 של תלמידי FIRST ישראל הסתיימה באירוע התחרות הארצי שהתקיים במהלך חודש מרץ בהיכל נוקיה ובארוע FIRST Championship שהתקיים באטלנטה ארה"ב.

 

במהלך שלושת ימי התחרות נכחו אלפי תלמידים, הורים, מתנדבים ותומכים אשר באו לצפות ב-55 קבוצות FRC של תלמידי תיכון (מתוכן 51 קבוצות מקומיות ו-4 שהתארחו מארה"ב, בוסניה ותורכיה) וב- 34 קבוצות FLL של תלמידי חטיבות ביניים אשר זכו להשתתף בארוע הגמר מתוך 100 קבוצות ברחבי הארץ.

 

                             תלמידי FLL אחווה גלבוע נאעוה

 

                       תלמידי FRC מבואות עירון, עמק חפר וקרית ים

 

בסיום הארוע הוכתרו הקבוצות אשר זכו לייצג את ישראל בארועים בינלאומיים:

נציגנו באטלנטה כללו 6 קבוצות FRC: מבואות עירון, תיכון אביב רעננה, עמק חפר, תיכון רבין קריית ים, בי"ס המשותף חוף הכרמל מעגן מיכאל, תיכון איש שלום כפר יונה וקבוצת FLL מבה"ס אחווה גלבוע.

במסגרת אירוע FIRST Championship שבו השתתפו 340 קבוצות מרחבי העולם, זכתה קבוצה תיכון אביב רעננה בפרס השופטים עבור מעורבותה ותרומתה לעידוד עולם המדע והטכנולוגיה בקרב הקהילה. כמו כן, קבוצת עמק חפר זכתה להעפיל לשלב חצי הגמר המכובד.

 

קבוצת eXtreme team ממשגב זכתה לייצג את ישראל בפסטיבל FLL שהתקיים בטיוואן וזכתה במקום הראשון עבור תכן הרובוט ובמקום השני עבור ביצועי הרובוט.

במהלך יוני תייצגנה את ישראל 3 קבוצות נוספות בפסטיבל FLL שיתקיים באיסטנבול – עמק חפר, סביון ו- SAP בנימינה.

 

                                   תלמידי FRC במהלך משחק

 

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב

 

תאונה לחברה הלובית Afriqiyah Airways
12.05.2010 – תאונה של חברת התעופה הלובית, פרטים ראשונים:

 

טיסת Flight 8U771 Afriqiyah Airways מיוהנסבורג לטריפולי לוב התרסקה בתהליך הנחיתה, קצת לפני תחילת מסלול, בסביבות השעה 06:00 בבוקר, סמוך לשעת הזריחה.
המטוס מסוג
Airbus A330-200sחדש בן לא יותר מ 9 חודשים שצבר 1600 שע"ט בלבד.
מז"א מדווח בשעת התאונה מראה על ראות טובה שהלכה וירדה בזמן התאונה ורוחות קלות.

על המטוס היו כ 104 אנשים, כולל צוות ונוסעים. ישנן שמועות על ילדה אחת ניצולה.

לפרטים ראשונים

  

אפר וולקני
שלושה מאמרים מאוד מעניינים ומפורטים על נושא האפר הוולקני שפורסמו ע"י חברת בואינג ואיירבס. המאמרים כוללים תאור מקרים מהעבר, ניתוח סיכונים, הנחיות לפעולה ועוד מידע רב ומעניין.
11ADOBL01 - Airbus Volcanic Ash Advice.pdf
11ADOBL02 - Boeing Volcanic Ash Advice.pdf
Why Can't Planes Fly Through Volcanic Ash? NASA Found Out the Hard Way

 

עדכון חקירת התרסקות המטוס הנשיאותי הפולני
זיהו הגופות וההלוויות האחרונות הסתיים בשבוע הראשון של מאי.
ביקורת רבה מופנה לאי מעורבות מספקת של הפולנים בועדת החקירה המנוהלת ע"י הרוסים, עד כדי אמירות כי הרוסים מונעים מידע נדרש מהצוות הפולני המשתתף בועדת החקירה.

טענות רבות מופנות כלפי שר ההגנה על אחריותו לתאונה ולתאונה קודמת ב 2008 בה נהרגו 20 קצינים מחיל האוויר הפולני.

עדכון חקירת התאונה של החברה התורכית בסחיפול אמסטרדם ב 25.02.2009
וועדת החקירה פרסמה באופן רשמי כי תקלה במד הגובה האלקטרוני גרמה להפחתת הכוח בשלב הגישה הסופית.
זו אומנם תקלה אולם זו כמובן אינה סיבה שמצדיקה תאונה. על הצוות היה לזהות את סגירת המצערות ולבצע פעולה מתקנת. עוד פורסם שהגישה שבוצעה הייתה "גישה לא מיוצבת" ועל הצוות היה ליזום הליכה סביב. הייתכן כי אף אחד מאנשי הצוות לא החזיק במצערות בזמן הגישה? כיצד ייתכן ששלושה אנשי צוות לא מזהים את סגירת המצערות המוקדמת בשלב הכי קריטי של הטיסה?

 

עדכון חקירת תאונת AF 447 שהתרסקה בדרום האטלנטי ב 1.06.2009
קיימת תקווה למציאת שברים נוספים בעקבות דיוק נוסף בהגדרת החיפוש שנובע מניתוח נוסף של אותות שלקלטו ע"י צוללת גרעינית צרפתית שהייתה באזור בזמן ההתרסקות. כך או כך אני בספק אם תאונה זו תפוענח אי פעם, גם בגלל חוסר בממצאים וגם בגלל ניגודי אינטרסים ברורים של היצרן והחברה.

 

אתר חדש לרת"א
ברכות לפתיחת האתר המאפשר גישה למידע בנושא חקיקה, בטיחות ועוד נושאים רבים אחרים הקשורים לתעופה האזרחית בישראל
http://caa.gov.il/

 

מהעולם בקצרה
טיסת יונייטד שהמריאה מסדני אוסטרליה לסאן-פרנסיסקו נאלצה לחזור לנחיתה לאחר שעתיים טיסה בגלל שפשוף זנב בהמראה

 

 

מדיניות הקנסות הכבדים של FAA נמשכת
(באדיבות רם קורש, מחלקת בטיחות ואיכות - אל על)

 

הסוכנות הפדראלית לתעופה בארה"ב ממשיכה במדיניות חדשה ואגרסיבית של קנסות כבדים על חברות וארגונים שנתפסים באי ציות לחוקי התעופה. בהמשך לחודש שעבר, הפעם נפלו ברשת :

 

ERA Helicopters קיבלו קנס של 260000 דולר על שחרור מסוק מאחזקה ללא ביצוע טיסת מבחן שאותה פעילות דרשה. הקנס בנוי על מספר הפעמים שהמסוק הטיס נוסעים משלמים.

 

American eagle Airlines  קיבלה קנס של .2.9 מיליון דולר על הפעלה מתמשכת של מטוסי CRJ700 עם תיקון וטיפול לא תקין לדלתות כן נסע. הקנס הגבוה מחושב על 1000 טיסות שבוצעו עם מטוס לא כשיר. לחברה זו יש כבר מלפני חודשיים קנס אחר בגובה המכובד של 2.5 מיליון דולר על חישוב לא נכון של משקל ואיזון ב 1700 טיסות שבהן הייתה סכנה למטוסים.

זהו סוג המטוס שהפעלתו הלא תקינה עלתה לחברה בהוצאה על קנסות בגובה של מעל 5 מיליון דולר.

 

 

 

Chautauqua Airlines קיבלה קנס של 348000 דולר על הפעלת מטוסיה ללא ביצוע סעיפי ביקורת ראייה שירדו כחלק מהוראת כושר אווירי למטוסים אלו.

 

חדשות מעולם התעופה
באדיבות   Guri Palter at Airosafety.com

 

חברה קנדית פיתחה מערכת איסוף נתונים בזמן אמת (TerraStar) שעשויה להחליף את ה"קופסאות השחורות"
המערכת החדשה תאפשר למפעילים קרקעיים שינתחו את המידע בזמן אמת להתריע לצוות המטוס על התפתחות בעיה במטוס. להרחבה 

                   להאזנה לראיון עם מנכ"ל TerraStar  הקש כאן 

 

חברת TCM מתקינה מנוע דיזל במטוס צסנה ומצפה לאישור המנוע בשנה הבאה
להרחבה ולסרט וידאו

 

תוכנית איירבס 380A בצרות כספיות, לא ברור אם המטוס יחזיר את ההשקעה
להרחבה

 


 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם) הקש כאן
.
לעיון בידיעונים קודמים הקש כאן

 

 

עבור לתוכן העמוד