ידיעון מספר 42 – פברואר 2010

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון  הקש כאן.


חדש במכון:
כנס רפואה תעופתית 3 במרץ 2010
הכנס יתקיים זו השנה השישית בשיתוף ירפ"א, ורשות התעופה האזרחית (רת"א) באודיטוריום אדשלטיין, בית חיל האויר הרצליה.
הכנס יעסוק בהיבטי רפואה תעופתית, פינוי בהיטס, פסיכולוגיה תעופתית וגורמי אנוש בתעופה.
מרצה אורחת בכנס – ד"ר לין קולדוויל, נציגת חיל האויר האמריקאי אשר תרצה בנושא עקרונות ניהול עירנות בסביבה תעופתית.
לתוכנית הכנס הקש כאן
הרשמה לכנס נערכת על ידי ירפ"א בטלפון: 057-8166727

לרשום ביומן! כנס בטיחות בתעופה משותף עם רת"א יתקיים 17.11.10  

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
נאס"א ביטלה את תוכניתה לחזור לירח עם אסטרונאוטים
ב - 1 בפברואר הוצגה בקשת התקציב של סוכנות החלל האמריקנית לשנת 2011, ממנה עולה כי בוטלה לחלוטין תוכנית קונסטליישן, הטיסה המאוישת לירח בשנת 2020. נאס"א תסתמך לחלוטין על המגזר הפרטי שיבנה עבורה טילי שיגור וחלליות מאוישות, לאחר תום עידן מעבורת החלל, בסוף 2010.

איראן חוגגת את השגיה בתחום החלל
איראן ציינה ב - 3 בפברואר את היום הלאומי של תעשיות החלל במדינה. במסגרת החגיגות שוגרה רקטת מחקר קטנה נושאת בעלי חיים, הוצגו שלושה לוויינים חדשים וכן משגר לוויינים גדול מידות, שנבנה באיראן לצורך שיגורים עתידיים לחלל. נגזרת של משגר זה תוכל בעתיד לשמש גם כטיל בליסטי בעל טווח ארוך במיוחד.

חברת חלל תקשורת תשגר לוויין על המשגר של חברת ספייס איקס
חברת חלל תקשורת, הבעלים והמפעילה של לווייני תקשורת עמוס, תשגר לוויין תקשורת עתידי על המשגר של חברת ספייס איקס. כך נמסר על ידי נציג חברת ספייס איקס במהלך כנס החלל הבינלאומי השנתי על שם אילן רמון שנערך במכון פישר בסוף ינואר. החברה הפרטית ספייס איקס משגרת כבר לוויינים למסלול נמוך, והמשגר הכבד פאלקון 9 נועד לשיגור לווייני תקשורת למסלול גיאוסטציונרי וכן לשיגור החללית דרגון, שתטיס אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית.

החידון הארצי השני לאסטרונומיה וחלל ע"ש אילן ואסף רמון לתלמידי בתי הספר היסודיים
בחידון ישתתפו תלמידי כיתות ד'- ו' מכל הארץ. חלקו הראשון של החידון הוא מקוון ויתקיים ב 24-26 בפברואר, כל מי שמעוניין להשתתף מוזמן להיכנס לאתר "מרכז אילן רמון", להירשם ולמלא את השאלון.
חלקו השני של החידון יתקיים ב 22 באפריל וישתתפו בו עשרת התלמידים המצטיינים.

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
הכנס השנתי השישי לביטחון לאומי בנושא:  "כח אוירי ואתגרי מדינת ישראל"
יתקיים בתאריכים 10-11 במאי במכון פישר, בית חיל האויר בהרצליה.
 לתוכנית הכנס הקש כאן


בכנסים הקודמים עלו סוגיות שעוררו שאלות לגבי עצם המושג "כוח אווירי", זאת לאור השינויים שחלו בתופעת המלחמה. עם תום העשור הראשון של המאה העשרים ואחת מצאנו לנכון להקדיש את כל הכנס לדיון במושג הרחב "כוח אווירי".
מכאן, הכנס יעסוק גם בנושאים תיאורטיים ותפישתיים כגון מהות השינויים בתופעת המלחמה, כיצד היריב תופש את העוצמה האווירית שלנו, וכן נושאי בניין כוח מרתקים כדוגמת היחס בין כלים מאוישים לבלתי מאוישים, בין פלטפורמות אוויריות וקרקעיות ועוד. בנוסף יעסוק הכנס בהתפתחויות טכנולוגיות עדכניות.
הכנס יתקיים במתכונת של יומיים מלאים זו השנה השישית:
היום הראשון יספק את הרקע התיאורטי לכנס כולו ויחל את הדיון בבניין הכוח בעוד היום השני יעסוק בנושאים תפישתיים, נושאי בניין כוח נוספים וכמובן בטכנולוגיה. במושב האחרון של הכנס ישתתפו ארבעה מפקדי חילות אוויר לשעבר: מפקד חיל האוויר האוסטרלי, מפקד חיל האוויר האמריקאי, מפקד חיל האוויר ההודי וכמובן ישראלי.
הרשמה לכנס תחל במהלך חודש אפריל.

תחרות FIRST
בשבועות הקרובים יערכו מספר תחרויות FLL אזוריות של בנית רובוטים מאבני לגו לגילאי 9-14.
הציבור מוזמן להגיע לתחרויות ולעודד את הקבוצות המתחרות.

25  בפברואר,  בתיכון אבו רומי בכפר תמרה

1, 2   במרץ, בבית ספר אביב ברעננה

7    במרץ, בירוחם

תחרות הגמר תתקיים באיצטדיון נוקיה בתל אביב ב 15-16 במרץ

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון פברואר 2010 המלא

סכום שנת 2009 ותחילת 2010
אין עדין סיכום מפורט של התאונות ב 2009 אולם המגמה הגרועה שהסתמנה במחצית הראשונה של השנה נבלמה בהמשך השנה. חציה השני של השנה עבר בשקט יחסי ולא נרשמו בו תאונות של מטוסים רחבי גוף וכך הסתיימה לה שנת 2009 כשנה ללא ייחוד.
חקירת תאונות Air France 447 וחברת Yemenia, עדיין לא הסתיימו.
שנת 2010 נפתחה ברגל שמאל עם התרסקותה של טיסת Ethiopian 409 שהמריאה מערבה מבירות ב 25 בינואר 2010. הטיסה הייתה בדרכה לאדיס אבבה. כל 90 הנוסעים ואנשי הצוות נספו, עדיין לא ברור מה גרם לתאונה. לאחרונה נמצאה אחת ממערכות ההקלטה של המטוס, עובדה שתסייע רבות לפענוח הסיבות שגרמו לתאונה.

מערכת איסוף נתונים FOQA ועולם הסילונים הקטנים
מערכת ה FOQA הינה מערכת הקלטה שנועדה לאסוף נתונים על מנת לשפר את בטיחות ואיכות הטיסה. המערכת מציינת חריגות ממגבלות גובה, מהירות או כול מגבלת מטוס אחרת (מגבלת מדפים לדוגמא). בכך עוזרת המערכת למקד את הטיפול בנקודות תורפה כגון תפעול מטוס לקוי או תהליכי גישה ויציאה שמביאים את הצוותים קרוב ואף מעבר למגבלות הרצויות.
מנתונים שנאספו בשנים האחרונות נלמד שלטייסים נטייה לנהוג בחיפזון בעת ביצוע גישות -
"Rush approaches" .
מספר עובדות שנחשפו בעזרת המערכת:
· רוב הגישות הבלתי יציבות (גישות בהן ההתייצבות בנתוני הנחיתה הסופיים מאוחרות ביחס להגדרות) הן גישות בעלות שיעור הנמכה גבוהה מדי בשלב הסופי כשהמטוס מעל קו הגישה הנדרש והורדת המדפים מאוחרת.
 · מעבר המגבלה הנפוץ ביותר הוא מעבר מגבלת מדפים, דהיינו הורדה במהירות גבוהה מהמותר.

שיעור התאונות הקטלניות של סילונים קטנים Business Jets גדול פי 14 מזה של
חברות
מסחריות גדולות.
ראש סוכנות הבטיחות האמריקאית ה NTSB ציין לאחרונה כי החברות הנ"ל חסרות את המרכיבים הבסיסיים של תרבות בטיחות, חוסר ניהול בטיחות, סטנדרטיזציה של ביצוע נהלים ואכיפה. תחום הסילונים הקטנים החל מושך את תשומת ליבם של מוסדות הבטיחות והוא עומד לעבור שינויי חקיקה, נהלים, הדרכה ואכיפה.

תעופה ירוקה
כחלק מהמאמץ העולמי להקטין את זיהום האוויר, נקבעה הוראה המחייבת את חברות התעופה בתשלום עבור פליטת Co2  לאטמוספירה. לכול חברה תיקבע מכסה שנתית של פליטה ללא תשלום על בסיס נתוני 2010. חברה שתחרוג מהמכסה תאלץ לקנות בשוק החופשי מכסות מחברות אחרות, ולא, יוטלו עליה קנסות כבדים.
להרחבה
בנוסף קיימים בשוק פיתוחים חדשים להקטנת זיהום האוויר שקשורים לגרירת מטוסים עד לעמדות ההמראה, פרטים בהמשך.

סקר בריטי קובע: שני שליש מהתאונות הקטלניות נובע מטעויות אנוש.
הסקר נערך ע"י רשות התעופה האזרחית הבריטית , ובדק את השנים 1997-2006. עפ"י הסקר, 4 הטעויות הנפוצות ביותר הינן:
·   חוסר פעולה /פעולה לא מתאימה – תחת כותרת זו נכללות הנמכות מתחת למינימה בגישות 
    ללא התקיימות תנאי ראיה להמשך הגישה, חוסר הליכה סביב או השמטת פעולות ונתונים
    נכונים לתצורת המראה וכדומה.
·   טעויות הטסה – מהירות לא נכונה / לא מתאימה למצב אף או הטייה, בד"כ אחרי אובדן מנוע
    שהובילו להזדקרות.
·   חוסר מודעות מצבית – אובדן התמצאות מרחבית שהביא לטיסה נשלטת לאדמה CFIT.
·   שיפוט לקוי / אוויראות נמוכה

ידיעות מהעולם בקצרה

תאונת American Airlines Flight 331 בג'מייקה
המטוס עבר את הגדר שמקיפה את שדה התעופה קינגסטון דילג על הרמפה ונחת על גחונו ברצועת החוף שליד הכביש. אוטובוס ריק שעבר במקום עצר לאסוף כ- 70 מנוסעי המטוס שיצאו ממנו הראשונים.
את האוטובוס נהגה נהגת מאוד אסרטיבית שבדרכה עם הנוסעים לבנין שדה התעופה כבר הזעיקה את שרותי החירום בשדה שלא האמינו לה ולא ידעו דבר על האירוע.
רשימת ההשערות לסיבות שגרמו לתאונה כוללת: מסלול קצר, רטוב וחלקלק, מהירות נחיתה גבוהה של ה 737-800 (מטוס ארוך שבשל אורכו והחשש לשפשופי זנב בנחיתה הוגדלה מהירות הגישה שלו ע"מ להוריד את זווית ההתקפה) וגם עייפות צוות הטייסים שהיה בסיומו של יום עבודה ארוך.
לכתבה בנושא




חילפה קרובה בשמי בלגרד
בתאריך 29.12.09 חלף מטוס של חברת אל על שהיה בדרכו לניו-יורק מטוס של חברת Air-France מעל שמי בלגרד. עפ"י הפרסומים בתקשורת, המטוס הצרפתי הבין לא נכון את הוראות הבקר ושינה גובה ללא אישור. מערכת ה TCAS התריעה מפני התנגשות אפשרית ומנעה בכך אירוע חמור יותר.
מערכת ה TCAS יודעת לחשב את ווקטור תנועת המטוסים ולזהות נקודות התנגשות עתידיות.

בעיות בטיחות בנתב"ג
בתאריך 17.12.2009 חלף מטוס ג'מבו 747 של חברת לופטהאנזה מטוס 737 של חברת אל על שהמריא על מסלול 26 בנתב"ג. המטוס הגרמני ביצע תהליך למסלול 26 בעוד מטוס אל על מיושר על המסלול. בשלב מסוים נשלח המטוס הגרמני סביב ובאותה עת המריא מטוס אל על. שני המטוסים התקרבו בצורה מסוכנת.
האירוע נמצא בחקירת החוקר הראשי של משרד התחבורה.

טעות בזיהוי מסלול בנתב"ג
בתאריך 15.12.09 ביצע מטוס רוסי הקפת ראיה למסלול 26 בנתב"ג. בשני הניסיונות הראשונים טעה הצוות בזיהוי המסלול והתיישר בפיינל של מסלול 30. פקחי הטיסה הבחינו בנעשה והצליחו להנחות את המטוס למסלול הנכון בניסיון השלישי.

אובדן דיחוס בשיוט
בתאריך 13 ביולי 2009 , מטוס בואינג 737-300 של חברת Southwest Airlines שהיה בטיסה מטנסי לבוסטון בגובה 34 אלף רגל, איבד את הדיחוס עקב פריצה של המעטפת. לא היו נפגעים בקרב הנוסעים והצוות. המטוס ביצע נחיתת חירום ב- Charleston's Yeager Airport בוירג'יניה המערבית.



מי אמר שבדיקת הגאים זה דבר מיותר?
מטוס אמברייר 145 חנה בלילה בניו-יורק כשהזנב מופנה לכוון ממנו נשבה רוח חזקה. הרוח גרמה נזק להגה הגובה אשר לא הגיב בהמראה. הקברניט הפסיק המראה אחרי V1 .

חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

אוניברסיטת צפון דקוטה פתחה מסלול לימודי הטסת כלי טיס בלתי מאוישים
להרחבה


ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון  הקש כאן.
לעיון בידיעונים קודמים הקש כאן

עבור לתוכן העמוד