ידיעון מספר 41 - דצמבר 2009

 
ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון: כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן.

                     מכון פישר מאחל לקוראים
שנה טובה


חדש במכון:
המכון קיבל אישור כספק מורשה של משרד הביטחון.

המכון הוכר כ"חברה לתועלת הציבור" (חל"צ), מה שיאפשר בהמשך לקבל זיכוי במס הכנסה על תרומות למכון.

כנס החלל הבינלאומי השנתי החמישי ע"ש אל"מ אילן רמון
יתקיים במכון פישר, בבית חיל האויר, ביום רביעי - חמישי, 27 - 28 בינואר 2010
ההכנות לכנס בעיצומן, ראש נאס"א ומשלחת בכירים כולל אסטרונאוטים אישרו הגעתם לכנס.
ההרשמה לכנס החלה, נא מהרו והקדימו להירשם כדי להבטיח מקומכם.

מרכז לחקר חלל  וכטב"מ
איראן תציג בקרוב לוויין שני מתוצרתה

טולו ("שחר" בפרסית), הוא שמו של הלוויין השני מפיתוח איראני עצמאי. שר ההגנה של איראן אחמד והידי התייחס למיזם הלוויין בכלי התקשורת האיראניים וציין כי הלוויין יוצג בתחילת חודש פברואר 2010 . הלוויין תוכנן ונבנה על ידי מדענים איראנים ומומחים מחברת Sa-Iran - Electronics Industries Co והוא צפוי להיות משוגר לחלל באמצעות משגר הלוויינים האיראני סאפיר. דיווחים שונים באיראן נוקבים ב - 2010 כשנת השיגור של הלוויין, ללא ציון תאריך.

אוראנוס ונפטון אאוט - אורון ורהב
לציון שנת 2009 כשנת האסטרונומיה הבין-לאומית, הכריזו מרכז נוער שוחר מדע באוניברסיטה העברית והמזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית על מיזם יחיד מסוגו: בחירת שמות עבריים לכוכבי הלכת אוראנוס ונפטון. בראש ועדת השיפוט עמד פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית. במיזם "כוכב עברי נולד" נקרא ציבור דוברי העברית לעשות היסטוריה אסטרונומית- לשונית: לתת שמות עבריים לשני כוכבי הלכת. הציבור נענה לקריאה והתקבלו מאות הצעות לשמות עבריים. הצעות אלו הועברו לחֶבֶר שיפוט בהשתתפות אסטרופיזיקאים בכירים ונציגי האקדמיה ללשון העברית.
הסברים לשמות שנבחרו:
* אוֹרוֹן – משמעות השם 'אור קטן' והוא מרמז על האור החיוור של כוכב הלכת כפי שהוא נראה מכדור הארץ בשל מרחקו הרב מן השמש; השם אוֹרוֹן קרוב בצלילו לשם הלועזי ומסייע בזכירתו.
* רַהַב – ההצעה באה בעקבות משמעות השם נֶפְּטון – שמו של אל הים. השם המקביל לו במסורת היהודית הוא רַהַב – שמו של שר הים, "שָׂרוֹ של ים". כך למשל מתפרש בתלמוד הבבלי הפסוק "בְּכֹחוֹ רָגַע הַיָּם וּבִתְבוּנָתוֹ מָחַץ רָהַב" (איוב כו, יב) כמתאר את הניצחון על שר הים. השם רַהַב טעון קונוטציות מיתולוגיות כמו השם הלטיני.

לוויין ראשון ליישומי Responsive Space
חברת Alliant Techsystems וחברת Goodrich ISR Systems Division זכו במשותף בחוזה ליצור לוויין ORS - Operationally Responsive Space ראשון עבור חיל האויר האמריקאי שייקרא ORS Sat-1
ATK תספק ל Goodrich את הפלטפורמה וזו האחרונה תהיה אחראית על שילובה בלוויין. הפלטפורמה תהיה מבוססת על פלטפורמת RSMB - Responsive Space Modular Bus של ATK Space System שנועדה לענות על הצרכים של משרד ה ORS office. הלוויין המשולב יספק מודיעין, מעקב וזיהוי על מנת לענות על הצרכים הדחופים והחיוניים של מפקדי לוחמים . ORS Sat-1 ישוגר בשנה הבאה.

המרכז לחקר רפואת תעופה וחלל
הכנס הלאומי השנתי השישי לרפואה תעופתית יערך השנה בתחילת חודש מרץ (3.3.2010) בבית חיל-האוויר בהרצליה. שיתוף פעולה פורה בין החברה לרפואת תעופה וחלל, רשות התעופה האזרחית והמרכז לחקר רפואת תעופה וחלל במכון פישר הביאו לתוכנית הרצאות המשלבת בין נושאים הסובבים סביב פסיכולוגיה תעופתית, רפואה מבצעית, פינוי בהיטס, רפואה תעסוקתית ונושאים הנושקים לרפואה תעופתית.

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
הכנס השנתי הבא, המתוכנן להתקיים בתאריכים 12-13 במאי 2010, יעסוק, כזכור, בנושא : "הכוח האווירי ואתגרי מדינת ישראל".
בכנס יידונו מגוון רחב של סוגיות יסוד הקשורות לתפיסות, בניין כוח וטכנולוגיה. אחד מהמושבים של הכנס יעסוק בשאלה האם חל שינוי באופי המלחמה ו/או הלוחמה ומהן ההשלכות על אופן הפעלת הכוח האווירי. הנגיעה הראשונה בנושא הייתה בידיעון הקודם, בו תואר השינוי שחל באופן הפעלת הכוח האווירי באפגניסטן. בהקשר זה מעניין לחזור ולקרוא את מאמרו של רלף פטרס, שהתפרסם אמנם בשנת 2006 אך הוא בהחלט רלוונטי לדיון. טענתו המרכזית והנחרצת היא שהדרך לנצח בקרב על הלבבות והמוחות עוברת דרך הגוויות של המיעוט הלוחמני והאלים, ובמילים אחרות, על מנת לנצח את הטרור על הטרוריסטים והפנאטיים למות.
Ralph Peters, The hearts-and-minds myth: Sorry, but winning means killing, Senior Officer Professional Digest, October 2006, Issue 43

תחרות FIRST
תלמידי FIRST לא נחים לרגע... במהלך חופשת החנוכה נפגשו תלמידי FRC מ- 18 קבוצות בעמק חפר, לאירוע תחרות Off Season. כל הרובוטים מעונת 2009 חזרו למגרש להתמודד באתגר Lunacy.
בסיומו של יום מאתגר ומרתק זכו תיכון שוהם (2231) , מבואות עירון (1657) ועמק חפר (2630).



                                תמונה מהתחרות


10 קבוצות נוספות נפגשו לתחרות VEX המתקיימת זו השנה השנייה ברציפות ב- Microsoft R&D בשיתוף עם חברת רובוטק.
לאחר מרתון של משחקים בין הקבוצות, העפילה וניצחה בתחרות קבוצת מבואות עירון (1657) ביחד עם תיכון רבין מקרית ים (2669).



                                       תחרות VEX


כל מי שמעוניין במהלך השנה ולקראת התחרות, לקחת חלק בפעילות, לתמוך מקצועית, טכנית ו/או פיננסית, מוזמן לפנות ל- volunteer@firstisrael.org.il

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
תאונת מסוק הרובינזון
ב24 בנובמבר 2009 אירעה מול חופי נתניה תאונת מסוק בה נהרגו שלושה ישראלים ואזרח בריטי.
המעורבים הישראלים היו דמויות מוכרות בעולם התעופה הפרטית והמסחרית בישראל. תנחומינו למשפחות ההרוגים.
בתקשורת הישראלית פורסמו נתונים ראשוניים לגבי התאונה.
עיקרי דו"ח הביניים (באופן לא רשמי.)


                                תמונת מסוק מהדגם שהתרסק.

אירוע חריג ברואנדה
מטוס Canadair CRJ-100ER המריא ולאחר 15 דקות ביקש לחזור לנחיתה בגלל תקלה טכנית שכרגע לא ברור טבעה, ככול הנראה תקלת מצערות/בקרת מנועים.
הנחיתה עברה בשלום והמטוס הסיע לנקודת החניה שלו. בשלב הנחת סדים, עלו לפתע סיבובי המנועים, הקברניט דיווח על כוח מנועים של 100%!
המטוס פנה ימינה ופגע במבנה המשמש כאולם אחמי"ם. אף המטוס נכנס לתוך הבניין. מבין הנוסעים יש הרוגה אחת והשאר פצועים בדרגות שונות. חילוץ הצוות ארך זמן רב כי הוא נלכד בתוך הריסות הבניין.



עדכון מחקירת תאונת Yemenia
כמה פרטים מחקירת התרסקות מטוס ה Airbus A310-300 של חברת Yemenia בטיסה 626.
המטוס התרסק בסוף יוני השנה, לפנות בוקר, בניסיון הגישה השני שלו לאי Comore באוקיינוס ההודי מול חופי מוזמביק. בתאונה נהרגו 152 נוסעים ואנשי צוות, ילדה אחת בת 12 ניצלה.
עפ"י אנשים המקורבים לחקירה, מז"א האוויר אכן היה גשום עם רוחות חזקות. בנוסף, לא הייתה כנראה מערכת הנחתה ILS בשדה מה שחייב את המטוס לבצע תמרון הקפה לנחיתה בהתאם להנחיות המגדל.
המטוס ביצע פנייה למסלול אולם לא התיישר בכיוון הנכון והטסה שגויה הביאה אותו להזדקרות. פעולות ההיחלצות היו מבולבלות ולא נכונות והמטוס המשיך לטוס עוד פרק זמן מסוים כאשר הטייסים באובדן התמצאו מרחבית. זו הסיבה שההתרסקות אירעה במרחק יחסית גדול מהשדה, במימי האוקיאנוס ההודי. פעולות החילוץ לקחו זמן רב, הניצולה היחידה אחזה בחלק צף משברי המטוס כ 10 שעות לערך עד שחולצה.
להרחבה
 

עייפות טייסים
בתחילת החודש נערך בקונגרס שימוע לסוכנות התעופה האמריקאית ה FAA בנושא מגבלות שעות תעסוקה וטיסה לאנשי צוות אוויר. השימוע נערך מאחר ואנשי הקונגרס טענו כנגד הרשות שהיא מתעכבת בפרסום נהלים בהמשך לתאונות בהן הוחלט כי מרכיב העייפות שיחק תפקיד בגורמים שגרמו לתאונה. ספציפית דובר על התאונה שאירעה בבאפלו בפברואר שנה זו.
להרחבה


מהעולם בקצרה
פגיעת ברק במטוס Atlantic Southeast Airlines/Delta בארה"ב
מדהים! פגיעת ברק קשה במטוס, הצוות והנוסעים לא נפגעו.



המראה שטוחה (מאוד!!) מש"ת של אמסטרדם
מטוס עם צוות סיני בהמראה מאמסטרדם. נראה קצת נמוך... הרכילות אומרת שחישוב ביצועי ההמראה ייתכן ולא היו נכונים.
חישובי הביצועים נותנים לצוות את נתון הכוח המופחת אותו יש לכייל במערכת וויסות הכוח האוטומאטית טרם ההמראה. טעות בהכנסת הנתונים לחישוב או טעות בהכנסת נתון ההפחתה למערכת המטוס עלולים להסתיים במצבים לא נעימים ואף בתאונה. הסיבה לביצוע התהליך היא בעיקרה הארכת חיי המנוע והורדת עלויות התחזוקה.


 

ירידה מהמסלול בנחיתה בדרום אפריקה
נחיתה בתנאי מז"א גרועים שהסתיימה מעבר למסלול עם נזקים למטוס ופציעות קלות בלבד.
להרחבה


הטיסה שהחטיאה את מטרתה וטסה כ 91 דקות ללא קשר עם אף גורם ממשיכה להכות גלים:
האירוע יצר "גלי הדף" בכמה מישורים:
וועדת החקירה שיחררה מידע ראשוני מיד בתחילת החקירה ע"מ להפסיק את חרושת השמועות שהתפתחה בתקשורת סביב הסיבות להתרחשות האירוע, שינה, מחשבים אישיים וכד'.
חבר קונגרס מדרום קרולינה העלה הצעת חוק שתאפשר שימוש בהקלטות השמע בתא הטייס כחומר מרשיע כנגד הטייסים בהליך משפטי.
סביר שהצעה זו ודומות לה לא יעברו בעת הנוכחית אבל הכיוון ברור ועשוי להשיג לאחור את התחקור המקצועי של אירועי הבטיחות בטיסה.
הועלו גם הצעות נוספות שמגבילות את מרווח העיסוקים של הטייסים בתא הטייס כך שיעסקו אך ורק בהטסת המטוס.
שורה תחתונה – הציבור ונבחריו מוטרד מטייסים עייפים או מוסחי דעת...

חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

Does composite use in airplane manufacturing trade passenger safety for profits 

New Seats May Have Saved Lives in Jamaica Crash

Air Transport Records Worst-Ever Performance in 2009

New research suggests that simply being near a lightning discharge while flying in an airplane may subject you to the equivalent of 400 chest X-rays, or 7,500 hours of normal high-altitude flight

Bill Seeks to Allow Airlines Access to Cockpit

Cell phone guns have arrived. AND they are real



מרכז מידע
הקמת ספרייה דיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
פרויקט הספרייה הדיגיטאלית של חיל האויר נועד להנגיש לציבור הרחב ספרים וסרטים העוסקים בהיסטוריה ובמורשת חיל האויר על ידי סריקתם והעלאתם לרשת האינטרנט. החומר לספרייה הדיגיטאלית יתבסס בעיקר על ספרים וסרטים מספריית מכון פישר.

ועדת ההיגוי של הפרויקט בראשות אלוף (מיל') דן טולקובסקי אישרה את החומרים שיכללו בפרויקט בשלב ראשון:
ספרות רשמית של חיל האויר העוסקת בהיסטוריה של ח"א.
סיפורת שנכתבה על ידי אנשי חיל האויר או על חיל האויר.
ספרי בסיסים, יחידות וטייסות.
סרטים נבחרים על חיל האויר.

הפרויקט ממומן מתרומות של יוצאי חיל האויר. המעוניינים להרים תרומה לפרויקט מוזמנים לפנות לפנות לעמוס כהן 050-6888809

ספרים חדשים:
התקבלו לאחרונה מענף נפגעים של ח"א ספרי זיכרון וחוברות להנצחת זכרם של אנשי חיל האויר שנספו במהלך השרות.

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.

עבור לתוכן העמוד