ידיעון מספר 40 - נובמבר 2009



ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
.


חדש במכון:
הצלחה מרשימה לכנס התעופה השנתי השני של מכון פישר ורת"א אשר התקיים ב 11 בנובמבר בבית חיל האויר.
השתתפו בכנס נציגי כול הרשויות העוסקות בתעופה בישראל, וכן נציגי חברות התעופה הישראליות והזרות, ונציגי איגודי הטייסים והתעשיות השונות. הכנס הציף בעיות בפניהן עומדת התעופה בישראל ובעולם ברמה מקצועית גבוהה ובמעורבות אישית של העוסקים במלאכה.
הכנס כלל 4 מושבים אשר עסקו במעמדה של רת"א בעולם התעופה בישראל, כולל עדכון על סטאטוס החזרה לקטגוריה 1, תשתיות תעופה על הקרקע ובאוויר, טכנולוגיה בשרות הביטחון והבטיחות בתעופה ולבסוף בפאנל שעסק בנושא "שמים פתוחים".
סיכום ותמלול הכנס יופצו ויפורסמו בהמשך.

מהתקשורת בעקבות הכנס: דברי שר התחבורה ישראל כץ ברדיו

לרשום ביומן!
כנס החלל הבינלאומי השנתי החמישי ע"ש אל"מ אילן רמון יתקיים במכון פישר,
 בית חיל האויר, הרצליה ביום רביעי - חמישי, 27 - 28 בינואר 2010
ראש נאס"א ומשלחת בכירים כולל אסטרונאוטים אישרו הגעתם לכנס.

יום העיון השנתי לצפרות
אירוע חגיגי לציון 30 שנות צפרות 1979-2009 יתקיים באוניברסיטת תל אביב ביום שלישי
15 בדצמבר 2009 . לפרטים והרשמה .



חוק הטיס אושר על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה
ביום 01.11.09 אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה להניח על שולחן הכנסת לקריאה ראשונה את טיוטת חוק הטיס, התש"ע – 2009. במסגרת החלטתה הסמיכה ועדת השרים לענייני חקיקה את משרד המשפטים להכניס תיקוני נוסח בטיוטת חוק הטיס לפני הפרסום ברשומות לקראת הקריאה הראשונה. למידע נוסף     לעיון בטיוטת חוק הטיס

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
נאס"א גילתה כמויות משמעותיות של מים על הירח
הלווין LCROSS והשלב העליון של הטיל ששיגר אותו לירח פגעו פגיעה כפולה במכתש קבאוס שבקרבת הקוטב הדרומי של הירח ב-9 באוקטובר. פלומת הרסיסים שעפו מהפגיעה עלתה מעל שפת המכתש והוארה באור השמש. החללית LCROSS עברה דרך ענן השברים והרסיסים וחישניה איתרו בענן זה מים.
אישורים נוספים לתיאוריה הגיעו מפליטות בתחום האולטרה סגול שיוחסו להידרוקסידים (OH), אחד התוצרים של פירוק מולקולת מים בידי אור השמש. נתונים ממכשירים אחרים של LCROSS מנותחים לצורך קבלת רמזים נוספים אודות מצב ופיזור החומרים באתר הפגיעה.
המים שנתגלו הגיעו ככל הנראה מנפילת שביטים על הירח - והקרח נותר מוגן ומוצל בעמקי המכתשים סמוך לקוטב הדרומי של הירח.

הלך לעולמו פרופסור יוסף זינגר, לשעבר נשיא הטכניון
פרופסור יוסף זינגר, לשעבר נשיא הטכניון, חתן פרס ישראל, נולד בוינה בשנת 1923 ועלה לארץ בשנת 1933. הוא היה פעיל ב"הגנה" והיה מהראשונים בישראל לקבל רישיון טייס, אותו עשה במקביל ללימודי הנדסה אווירונאוטית.
פרופסור זינגר שירת בצבא הבריטי במלחמת העולם השניה, סיים בהצטיינות לימודי הנדסת מטוסים באוניברסיטת לונדון ועם שובו לארץ היה ממקימי מחלקת ההנדסה של חיל האויר. הוא סיים לימודי דוקטורט במכון הפוליטכני בניו יורק, הצטרף לטכניון והמשיך לייעץ לחיל האוויר, חיל הים, רפאל ומשרדי הביטחון והמדע. פרופסור זינגר (יוז'י בפי כל) שימש פעמיים כדיקן הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל וכנשיא הטכניון בשנים 1982-1986. הוא שימש כמרצה אורח באוניברסיטאות מובילות בארה"ב, בריטניה וצרפת ומחקריו היו חלק ממערך הניסויים שקדמו לתכנית החלל אפולו וייצור הטיל סאטורן 5.
בשנים 1971-1973 היה פרופסור זינגר ראש חטיבת ההנדסה וסמנכ"ל התעשייה האוירית.

ידיעות רשמיות מאיראן - תשגר את הלוויין "מסבאח"
הלוויין מסבאח (מגדלור בפרסית) נבנה עבור איראן על ידי חברת קארלו וואצי האיטלקית והיה אמור לטוס לחלל בשנת 2005. תקלה חמורה מנעה אז את שיגורו וגורלו לא היה ידוע בוודאות. ידיעות שונות מאיראן טוענות כי איטליה תשגר את הלוויין עבור איראן (הערת מכון פישר - לאיטליה אין יכולת שיגור לחלל), ידיעה שהוכחשה רשמית על ידי האיטלקים. צוין כי השיגור אמור להתקיים "עד 2011" באמצעות משגר הלוויינים האיראני סאפיר (שוב בסתירה לשיגור על ידי איטליה כביכול). הלוויין שוקל 65 ק"ג ויש ספקות גדולים האם משגר הלוויינים האיראני יכול להעלותו לחלל.

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
התפתחויות מעניינות באפגניסטן, האם הן רלבנטיות עבורנו?
החל ממחצית שנת 2009 מסתמן שינוי משמעותי באופן הפעלת הכוח באפגניסטן, במיוחד הכוח האווירי. מספר תקיפות, שגרמו לנפגעים רבים בקרב כפריים, הביאו את מקבלי ההחלטות המדיניים והצבאיים להחלטה להקטין, באופן דרסטי, את הפעלת הכוח האווירי.
"Air power contains the seeds of our own destruction if we do not use it responsibly," Gen. McChrystal told a group of senior officers during a video conference last week, according to the paper. We can lose this fight.
Washington Times, June 24th

אליבא דמפקד הכוח האמריקאי וכוחות נאטו באפגניסטן, המשך הפעלה של הכוח האווירי לא זו בלבד שלא תביא את ההכרעה, אלא עלולה לגרום לתבוסה במערכה.
במקביל להגבלות על הפעלת הכוח האווירי, הגיש גנרל מקריסטל בקשה להגדיל את הכוחות הקרקעיים, זאת על מנת לאפשר לו חופש פעולה גדול יותר מול לוחמי הטאליבן ואל קאעדה. בקשה זו עדיין לא נענתה על ידי הנשיא. אין ספק שההחלטה על הגבלת הפעלת הכוח האווירי מקשה מאד על האמריקאים ושאר חברות הקואליציה להביא לידי ביטוי את העדיפות הטכנולוגית הברורה שלהם, ובכך מעמידה את לוחמיהם בפני סכנה מוגברת.
הדילמה לגבי כיצד משיגים את הניצחון, בסופו של דבר, הולכת ומתחדדת. האם הוא יושג בזה שמספר גדול של "רעים" ייפגע וייהרג, גם במחיר פגיעה באזרחים, או שהוא יושג מכיוון שהאזרחים יבינו שעליהם להקיא את הטרוריסטים מתוכם. (Winning the hurts and the minds)


תחרות FIRST
55 קבוצות תלמידי תיכון וכ-100 קבוצות FLL נמצאות כבר בעיצומן של ההכנות לקראת עונת 2010.  במסגרת מפגש ההשקה של תחרות FLL שהתקיים בבית חיל האוויר, השתתפו כ-300 נציגים מכל הארץ אשר הגיעו להכיר את האתגר לעונה הקרובה העוסק ב"תנועה חכמה" ולקבל את ערכת המשימה.

רגע לפני האירוע הגדול שיתקיים במרץ יתמודדו תלמידי FRC עם שני אתגרים נוספים:
תחרות Off Season המבוססת את אתגר Lunacy של שנת 2009.
תחרות VEX אשר תתארח זו שנה שנייה ברציפות במשכן Microsoft R&D
לאור הגידול המשמעותי בפעילות FIRST, זוכה הפרויקט לתמיכתם הרבה של מובילים בתעשייה ובחיל האוויר לדורותיו. למעוניינים לתמוך מקצועית, טכנית, פיננסית בפעילות חיונית זו, ניתן לפנות ל- first@firstisrael.org.il

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לקראת סיום שנת 2009

בתקופה האחרונה לא אירעו תאונות בהן מעורבים מטוסי נוסעים רחבי גוף ולפיכך גם לא נוצר ההד התקשורתי המקובל. ואולי, מבלי להתנבא, 2009 תסתיים פחות גרוע מאשר התחילה.
להזכירכם, חצי השנה הראשונה סימנה מגמה לשנה גרועה מבין עשורים רבים. נמתין כמובן לסוף השנה לצורך הסיכומים.
תאונות קטלניות אכן התרחשו אולם מספר הנספים בהן היה קטן.
לרשימת התאונות הקטלניות שקרו בעת האחרונההקש כאן.

שביתת מחאה על שעות תעסוקה ועייפות טייסים
בתחילת חודש אוקטובר נערכה באירופה שביתת טייסים כמחאה על חוקי התעסוקה שלדעתם פוגעים בבטיחות הטיסה.
לכתבה המלאה
בתקופה האחרונה נערכים דיונים רבים בנושא עייפות ומגבלות התעסוקה של צוותי האוויר. ביצועי המטוסים החדשים מאפשרים טיסות ארוכות מאי פעם, פעילות סביב השעון ומעבר אזורי זמן אשר מגדילים את עומס העבודה, והשינויים הרגולאטורים מתקדמים בעצלתיים.
קיימים ניגודי אינטרסים בין חברות התעופה ובין צוותי האוויר מאחר והחמרה במגבלות תביא להגדלת עלויות תפעול שוטפות, עניין בעייתי בתעשייה במשבר.
חשוב לציין כי חלק מהמדינות ומחברות התעופה הכירו בבעיה ושינו את מגבלות התעסוקה לחומרה בנוהליהן הפנימיים.
יש לציין כי חברות אמריקאיות וישראליות עובדות עפ"י נהלי ה FAA שאינו מבדיל בין יום ללילה.
ואם בנושא עייפות עסקינן הרי שהמקרה הבא מתאים בהחלט...

האם הטייסים נרדמו בטיסה ?
בתחילת החודש חלפה טיסת Northwest 188 מסאן דייגו למיניאפוליס 91 מייל מעבר למטרתה לאחר שבמשך כ 45 דקות הייתה ללא קשר עם הבקרות. ניסיונות הבקרים לקרוא לה עשרות פעמים לא צלחו. מצב חרום הוכרז ואף נשלחה הודעה לבית הלבן.
ההערכות הן שהצוות נרדם. אנשי הצוות עצמם טענו שהיו שקועים במחשביהם הניידים.
מקרה דומה אירע בפברואר 2008 בטיסה פנימית בהוואי, אז נותק הקשר עם המטוס למשך 18 דקות מאחר ושני אנשי הצוות נרדמו.
אחת הדרכים להתמודדות עם עייפות בזמן השיוט היא נמנום של אחד הטייסים למשך כמה דקות.  ה-FAA אינו מאשר זאת, לפחות לא בשלב זה, אולם חברות שונות באירופה ובאוסטרליה כבר אימצו את הנמנום כאמצעי חוקי להתמודדות עם בעיית העייפות בטיסה.
אחת מטענות ה -  FAA היא שיהיה קשה "למכור" לנוסעים את הידיעה שאחד מהטייסים ישן במהלך הטיסה. ימים יגידו. להערכתי זה רק עניין של זמן והנמנום "יוכשר" ויוטמע בנהלי החברות.

אחריות פלילית של טייסים
בתחילת החודש נערך כינוס של איגוד הטייסים IFALPA במרקש שבמרוקו.
אחד הנושאים שנדונו היה אחריות פלילית של טייסים.
קיים מתח תמידי בין הרצון לשתף פעולה עם וועדות חקירה שנועדו למטרה אחת בלבד והיא מניעת התאונה הבאה, לבין השימוש בחומר החקירה לצרכי העמדה לדין פלילי.
קיימים הסכמים שנועדו להסדיר את הנושא ובכך להגן על הטייסים אולם הם אינם מעוגנים בחוקים. מתקיימת פעילות לשם הסדרת הנושא מאחר ואיום בתביעה פלילית יגרום בוודאי לחוסר שיתוף פעולה עם וועדות החקירה ולפגיעה וודאית בבטיחות.
בוועידה נדונו גם נושאי שעות התעסוקה והמנוחה בהמשך לשביתת הטייסים באירופה בתחילת חודש אוקטובר.
לאתר הוועידה

 EFP - Engine Failure Procedure לא רק בסימולאטור...
מטוס של חברת Germania שהמריא מדיסלדורף גרמניה לקוסובו כאשר על סיפונו 80 נוסעים ואנשי צוות פגע בלהקת ציפורים מיד לאחר שלב הניתוק. מנוע ימין כשל והמטוס חזר לנחיתה בשדה ההמראה. לא היו נפגעים בתקרית.
לתמונות ופרטים נוספים
להזכירכם, בינואר השנה, אירוע דומה הסתיים בנחיתה למימי נהר ההדסון בניו יורק. ההבדל הגדול בין שני המקרים שבמקרה זה נפגע מנוע אחד מציפורים רבות, קטנות ממדים, ובמקרה ההדסון כשלו שני המנועים אחרי פגיעה בלהקת אווזים.

מרכז מידע
DVD חדש על מתנדבי חוץ לארץ במלחמת השחרור

ניתן לרכוש במזכירות עמותת חיל האויר בטל. 09-9510250 תמורת 50 ₪ (כולל דמי משלוח)
מספר העותקים מוגבל, כל הקודם זוכה.



ספרים חדשים:
10 כרכים הכוללים 31 מחקרים על ההפצצות האסטרטגיות במלחימת העולם השנייה.
בין המחקרים

 -    Over-All Report   
 
-    The Effect Of Strategic Bombing On The German War Economy    -
 -     Bombing Accuracy Of The USAAF Heavy & Medium Bombers    -
 -     Aircraft Division Industry Report - Strategic Bombing Of The German   
       Aircraft    Industry
      
 -     The Economic Effect Of The Air Offensive Against German Cities 

 -     The German Submarine Industry 

 -     The German Anti-Friction Bearings Industry
 -     Royal Air Force Bombing  

 -     The Effect Of Strategic Bombing On German Morale 

 -     German Electric Utilities Industry Report
 -     Oil Division Final Report
 -     Huels Synthetic Rubber Plant
 -     The Effect Of Strategic Bombing On German Transportation 

 -     The Japanese Aircraft Industry
 -     Summary Report Pacific War 

 -     The Effect Of Strategic Bombing On Japan's Economy
 -     The Effect Of Air Attack On Japanese Urban Economy 

 -     The War Against Japanese Transportation
 -      Effects Of Incendiary Bomb Attacks On Japan - A Report On 8 Cities 

 -     A Report On Physical Damage In Japan

 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.

 

עבור לתוכן העמוד