ידיעון מספר 33 - פברואר 2009

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

חדש במכון:

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
כנס החלל הבינלאומי הרביעי השנתי על שם אילן רמון התקיים בסוף ינואר במכון פישר.
הכנס אורגן במשותף עם משרד המדע והתרבות, התקיימה בו לראשונה סדנה סגורה בנושא חלל, עסקים ומגבלות יצוא. השתתפות בכירים מתוכנית החלל האיטלקית, משלחת רמת דרג מנאס"א ונושאים חדשניים שנחשפו בכנס לראשונה, יצרו הד תקשורתי נרחב ביותר. בפאנל שעסק במדיניות ישראל בחלל, עלתה הקריאה לכתיבת נייר עמדה בנושא חלל שיוגש לראש הממשלה החדש. מכון פישר נרתם למשימה זו, שלה חשיבות לאומית ראשונה במעלה.
יומו הראשון של הכנס הועבר באינטרנט ואנשים רבים שנבצר מהם להשתתף באירוע ראו אותו.
לתוכנית הכנס, הקלטות ותמונות הקש כאן

התנגשות לוויינים בחלל
לראשונה בהיסטוריה של טיסות החלל, התנגשו שני לוויינים במסלול סביב כדור הארץ. הלוויין אירידיום 33, חלק מקונסטלציית לווייני התקשורת הסלולארית אירידיום, התנגש בלוויין רוסי לא פעיל בשם קוסמוס 2251. ההתנגשות ארעה בגובה של - 800 ק"מ, ויצרה שברים רבים. התהייה הגדולה היא מדוע לא סופקה התראה על סכנת ההתנגשות, למרות מערכות העקיבה המשוכללות המופעלות על ידי ארה"ב.
בקובץ המאמרים הקרוב של המכון יתפרסם מאמר מקיף על סוגיית ההתנגשות, ועל השלכותיה הבינלאומיות , כולל היוזמות להנהגת משטר פיקוח על החלל גם בגבהים נמוכים.

נכשל שיגור לוויין לניטור כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספרה
Orbiting Carbon Observatory או בקיצור OCO הוא הלוויין הראשון שתוכנן לניטור כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספרה. הלוויין של נאס"א שוגר באמצעות המשגר Taurus XL ב - 24 בפברואר, סיבת כשלון השיגור טרם הובררה

סין תשגר ב - 2010 לוויין שלישי למעקב בים
הלוויין ישפר את יכולתה של סין לחזות את מזג האוויר באזורי האוקיינוסים והימים, נושא חשוב לצי הסיני, וכן לשמש כלי עזר לניהול משימות חילוץ, הצלה ושיקום במקרה של אסונות טבע.

התקדמות בתוכנית המשגר הכבד של יפן
תאגיד מיצובישי משלים את הבניה של משגר העתיד של יפן, H-IIB. המשגר הכבד יהיה מסוגל לשגר לוויינים במשקל של 8000 ק"ג לעבר מסלול גיאוסינכרוני, 16500 ק"ג לתחנת החלל ו - 19000 ק"ג למסלול נמוך. במקביל למשגר החדש, שטיסת ניסוי שלו צפויה במהלך 2009, מפותחת ביפן חללית אספקה בלתי מאוישת לצורך תחזוקה של תחנת החלל הבינלאומית

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
הכנס השנתי החמישי לביטחון לאומי יעסוק באיום הטק"ק והרק"ק
יתקיים בתאריכים 13-14 במאי 2009. נושא הכנס השנה: טק"ק רק"ק – האתגר והמענה.
בכנס תינתן במה למגוון דעות הן בתחום התפיסתי כגון הגנה אקטיבית/ פאסיבית והן בתחום הטכנולוגי ע"י הצגת טכנולוגיות הנותנות מענה לאתגר.
בכנס ישתתפו מומחים מהארץ ומחו"ל.
הרשמה לכנס תחל בתאריך 22 באפריל 2009 דרך אתר המכון.
תוכנית מפורטת של הכנס תפורסם באתר המכון במהלך חודש אפריל.

המרכז לחקר רפואת תעופה וחלל
הסיכוי להגיע בטיסה סדירה ליעד בזמן ילך ויפחת בעתיד
פרסום בעיתון הרפואי היוקרתי "לאנסט" צופה גידול במספר הנחיתות הלא מתוכננות בגלל סיבות רפואיות. הסיבות לכך הן שתים: האחת עליה בגיל הנוסעים. השנייה גידול במספר הנוסעים עם הרחבת השימוש במטוסי אירבוס 380 ובואינג 777LR‏.
שתי המחלות השכיחות: מחלות ריאות ומחלות לב יהוו מכשול עיקרי בקרב נוסעים בטיסות טראנס-אטלנטיות.
חברות תעופה שוקלות לבצע מבחן מאמץ לפני טיסה כדי לאתר חולים שעשויים להביא לנחיתה לא מתוכננת. הבוחן המוצע כולל הליכה למרחק של 50 מטר ועליה במדרגות קומה אחת, לנוסע שלא יעמוד במטלה זו לא יינתן לו לעלות לטיסה.

תחרות הרובוטיקה FIRST 2009
בתאריך 17 לפברואר הסתיימה תקופת הבנייה של הרובוטים. עייפים אך מרוצים, הגישו 47 קבוצות מכל רחבי הארץ רובוט איכותי לקראת התחרות שתתקיים בהיכל נוקיה ב 18-19 במרץ.
במהלך שישה שבועות עבדו הקבוצות קשה כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר לאתגר שהציבו בפניהם דין קיימן וחבורתו בוועדה המארגנת של התחרות השנתית. משימת הרובוטים היא להרים כדורים מהרצפה ולזרוק אותם לעגלה הקשורה לרובוט יריב. השנה נדרשו הקבוצות להתגבר על מכשול הבא לדמות את התנאים על הירח בו כוח המשיכה חלש, על ידי תנועה מהירה ותמרון על משטח בעל מקדם חיכוך נמוך מאוד.
בנוסף לבניית הרובוטים, פעלו הקבוצות בתחומים נוספים: בניית אתר אינטרנט לכל קבוצה, שרטוט בתוכנות שרטוט מקצועיות מעולם התעשייה, יצירת סרטון אנימציה, תרומה לקהילה, ועוד.
הקבוצות פעלו על פי רוח FIRST ועזרו האחת לשנייה בכל הזדמנות. הקבוצות הותיקות סייעו לקבוצות החדשות: ייעוץ טלפוני, נסיעות ארוכות, והלוואת חלקים, הם רק חלק קטן מהיישום של עקרון "המקצועיות האדיבה" בו דוגל FIRST.
עכשיו הקבוצות נחות, וממשיכות לבנות אסטרטגיות משחק לקראת התחרות.
לצפייה בדוגמאות רובוטים שהוכנו לתחרות ראה קישורים באתר Youtube:
סרטון של בית ספר עמק החולה בניסיון נהיגה על הקרח המדמה נסיעה על הירח
סרטון של קבוצה מספר 1579
סרטון של קבוצה 2230
סרטון של קבוצה 3089

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
תאונה קטלנית ראשונה מזה שנתיים, של חברת תעופה אמריקאית סדירה.

מטוס של חברת קונטיננטל המריא מניוארק, ניו יורק בטיסת קו לבפלו. המטוס נכנס לתנאי התקרחות שזוהו על ידי הצוות המטיס. על פי פרסומים ראשונים, נראה שהטייסים המשיכו לטוס עם טייס אוטומאטי מוצמד למרות שבמטוס זה, בתנאי התקרחות, צריך לטוס ידנית. בהורדת מדפים, הרים המטוס אף בצורה חריפה ויצא משליטה.
החקירה עדיין בתחילתה. הקופסאות השחורות שנמצאו בזנב המטוס (הקלטת תא הטייסים והקלטת נתוני הטיסה) CVR ו-DFDR, נמצאו במצב טוב ויעזרו לחוקרים להגיע לתשובות במהירות.
להרחבה



נחיתה קשה
ב-31 בינואר ביצע מטוס תובלה אמריקאי מסוג C-17 Globemaster III, נחיתה קשה בשדה התעופה באגראהם שבאפגניסטן. הנחיתה הייתה כה קשה שכני הנחיתה נשברו והמטוס נשאר שוכב על גחונו. האמריקאים ,כמו שהם יודעים, הזעיקו 130 אנשי צוות, חיילים וחברות אזרחיות שהחלו במבצע תיקון המטוס. לצוות המשימה לקח 3 ימים לתקן את המטוס. ב-2 לפברואר המטוס חזר לכשרות מבצעית.



נחיתה רטובה
מטוס A-320 של חברת US Airways שהמריא מניו יורק לה-גרדיה, נפגע מלהקת ברווזי בר. המטוס נפגע בשני מנועיו ולא יכול היה להגיע למסלול נחיתה. בהחלטה מהירה הפנה הקברניט את המטוס לנהר ההדסון והנחיתו על המים. כל הנוסעים נצלו הודות לנחיתה ה"חלקה" ולזריזות ההגעה של ספינות ההצלה\עזרה. במהלך נחיתת האונס מנוע שמאל פעל בכ-30% וסיפק חשמל והידראוליקה. לאחר נחיתת המטוס על המים, פתח אחד הנוסעים שהיה בפאניקה דלת אחורית, וגרם בכך לשקיעתו המהירה של המטוס.



                                              מסלול הטיסה


                  חילוץ הנוסעים  -  במחלקה הראשונה הרגלים נשארות יבשות.

עלייה ניכרת של פגיעות ציפורים במטוסי נוסעים
הגרף הבא מראה עליה נכרת בהיפגעויות מציפורים ב-17 השנים האחרונות. זהו המקרה השני ב-12 החודשים האחרונים בו נפגע מטוס נוסעים מציפורים באופן ששיתק את מנועיו. המקרה הקודם היה מטוס של חברת Ryanair בנחיתה ברומא.


 

עמד קרוב מידי למסלול ונפגע בעמדת המראה
מטוס בהמתנה לתורו להמריא עמד ככול הנראה מעבר לקו העצירה. מטוס דומה שנחת ריסק את תא הטייס ו 4 אנשי הצוות נהרגו. שני המטוסים שייכים לצבא של משרד הפנים ברוסיה.



מרכז מידע
סרטים חדשים
מעבורת החלל קולומביה STS-107
- התקבלו מרונה רמון 4 קלטות ווידאו שצולמו בטיסת מעבורת החלל קולומביה בה השתתף אילן רמון ז"ל. הסרט מתחיל בעלית האסטרונאוטים למעבורת, ההמראה ואחר כך מתאר רגעים מעניינים בכל אחד מ 16 ימי הטיסה, כולל ראיונות עם רוה"מ אריק שרון, תחנות טלוויזיה ועוד.
תקציר מ 4 הקלטות עובד ל DVD .
חיי השגרה בתחנת החלל
שיחזור טיסת האחים סמיט משנת 1919 טיסה במטוס וויקרוויני מאנגליה לאוסטרליה
D-Day פלישת בנות הברית לאירופה במלחמת העולם השנייה
Tribute - טכסי אזכרה לצוות מעבורת החלל קולומביה STS107 שנספה בהתרסקות

ספרים חדשים:
בח"א 27 1965-2008
מודרניות, לאומיות וחברה: ראשית התעופה העברית בפלסטינה-א"י 1932-1940
מדיניות ומלחמה בהגות הצבאית המודרנית
התפתחות תפיסת תמרון ההכרעה היבשתי בעידן המודרני: בחינה מערכתית
פרסומים של חיל האויר האמריקאי: Counterspace Operations For Information Dominance, NASA's Implementation Plan For Return to Flight and Beyond, 2025 Executive Summary , Ten Propositions Regarding Airpower, Steward of Space

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

עבור לתוכן העמוד