ידיעון מספר 27 יולי 2008

 

 

 

ידיעוןמכוןפישרמופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.
 

 

 

 

חדש במכון: 

 

הכנס השנתי הרביעי לביטחון לאומי בנושא: כלי טיס בלתי מאוישים-אתגרים וכיווני התפתחות
הכנס התקיים בהצלחה מרובה. השתתפו בכנס כ 300 אנשים, מנהלים מהתעשייה, אנשי צבא אורחים מחו"ל, נספחים צבאיים ונציגים של מדינות שונות המשרתים בישראל.  ההרשמה לכנס עברה את הציפיות ומחוסר מקום נאלצנו לדחות בקשות השתתפות של חלק מהנרשמים. תחום כלי הטיס הבלתי מאוישים נמצא בצמיחה מהירה בעולם כולו, הן לצרכים צבאיים והן לצרכים אזרחיים  וישראל היא אחת המדינות המובילות בפיתוח, ייצור ותפעול המטוסים.    

תקליטור עם הקלטות ותמלול הדוברים בכנס נמצא בהכנה. ניתן יהיה לרכוש את התקליטור במזכירות המכון טל.  9510260 09.

 

 

 

 

כתבו עלינו בעיתון – קישור לכתבות על מכון פישר בעיתונות ובטלוויזיה 

 

חדש בעולם רפואה תעופתית וחלל:  

 

ה-FAA מכיר בחשיבות להתמקד בנושא ניהול סיכונים בשל עייפות בקרב צוות אוויר וקרקע. 

בעקבות כנס ראשון בתחום בחודש יוני, סוכנות התעופה האמריקאית יצאה בהצהרה שיש חשיבות רבה לפתח אמצעים וכלים לאיסוף מידע מדעי במטרה להבין את התהליכים של שינה ועיירות, ולמצוא דרכים לטפל בנושא העיפות בצורה ממוקדת. מתברר שהאירועים הבטיחותיים הקשורים בעייפות בצוותי אוויר, פקחים וצוות קרקע דורשים הכנת תוכנית ניהול סיכונים מושכלת ורחבה. ה- FAA מציין בפרסומו שיש לעודד את העובדים להציף את נושא העייפות ואסור לפגוע בכל דרך בעובד המתלונן על חוסר יכולת תפקוד זמנית בשל עייפות.  (לקריאה נוספת)    

 

בטיחות טיסה של מסוקי פנוי רפואי 

בארה"ב ישנם 750 חברות המפעילות שירותי פינוי אווירי מוסק. בעשור האחרון הוכפלה כמות התאונות של מסוקי חילוץ אזרחיים. בשנים האחרונות ה-FAA  מקדיש תשומת לב רבה בכל הקשור לפעילות ונוהלים של מסוקי חילוץ רפואיים ברחבי ארה"ב.  השבוע פורסם דו"ח מסכם נוסף על הפעולות שיש לנקוט על מנת לשפר את בטיחות הטיסה של תחום רפואי ייחודי זה הבא להציל חיים וכיום נמצא עם אחוז התאונות הקטלניות הגבוה ביותר. אחת מהמלצות החדשות - הכנסת מערכות TAWS להתראה והימנעות ממכשולים. (לקריאה נוספת) 

 

 

75 שנה לרפואה תעופתית בסין.  

החודש לפי 75 שנה נפתח קורס רופאי התעופה הראשון בסין. בשעות הבוקר נהגו הרופאים לבצע טיסות ואחה"צ להשתתף בשיעורים במקצועות השונים. מאז ועד היום הוכשרו בסין מאות רופאים תעופתית. בעשור האחרון הרחיבו את הכשרת הרופאים גם לרפואת חלל לרגל הרחבת תוכנית החלל המאוישת של טיקונאוטים בסין. אחד מרופאי החלל המערביים שהדריך את קציני הרפואה בחיל האוויר הסיני בנושאים הקשורים לפיסיולוגיה בתנאי חלל ודרכים לבצע ניסויים ביו-רפואיים בחלל הוא ד"ר ערן שנקר, ראש מרכז רפואת חלל ותעופה במכון פישר.  ד"ר שנקר עבר לגור בסין בשנת 1999 והכשיר עשרות רופאים תעופתיים סיניים בנושאי רפואת חלל. על תרומתו בתחום רפואת החלל לעם הסיני קיבל ד"ר שנקר עיטור כבוד ומדלית כסף .  

 

 

 

נטילת תרופות גורמת לתאונות אוויריות 

במחקר חדש שפרסם המכון לרפואה תעופתית של סוכנות התעופה האמריקאית FAA  עולה שיותר משלוש תאונות קטלניות בשנה קשורות באופן ישיר לנטילת תרופות שינה יחדיו עם תרופות נגד בחילות. במשך שבע שנים ניתחו החוקרים מ ה-FAA  בדיקות דם שנלקחו מטייסים שהיו מעורבים בתאונות תעופתיות קטלניות. הקשר שנמצא בין התרופות מצביע על הסכנה בשימוש בתרופות שינה יחדיו עם תרופות מקבוצות אחרות בקרב טייסים. זהו  מחקר ראשון בסדר גודל כזה שחקר  מעל 2100 תאונות תעופתיות. 

 

חדש בספרייה 

ספרים חדשים: 

התקבלה תרומה של כ 40 ספרים ממר דויד רודמן מניו יורק. מרבית הספרים הם ספרי קריאה. 

 

סרטים חדשים:
מבצע שלמה – העלאת 14000 יהודי אתיופיה ביממה אחת 

בטיחות בטיסה – התמודדות עם לחצים והישגיות. הפקה של הטלוויזיה הלימודית 

The Ultimate Strike Force – "The Real Top Guns" -  12 קליפים של תצוגת מטוסי קרב -  F-15, F-16, Eurofighter Dassault RafaleSAAB Gripen ,    F-22, SU-27, Su-37F-18,  שיגור חימוש, נטישות , תדלוק באוויר 
DESESRT STORM: The Air Assault – תיאור המערכה האווירית להשגת עליונות במלחמת המפרץ הראשונה 

 

 

 

רם קורש ראש המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה מעדכן 

 

תאונת גרירה למסוק בריטי על נושאת מסוקים  

בעת הכנות סיפונה של נושאת מסוקים בריטית בנמל איסטנבול לטקס ביקור מלכת בריטניה וראש ממשלת טורקיה נגררו המסוקים. אחד הגוררים איבד שליטה ונפל עם רכב הגרירה לים. המסוק נעצר במעקה על ידי מערכת המכ"ם בגחון. 

 

 

 

תאונת גרירה בש"ת שרל דה גול 

מטוס 767 של חברת התעופה איי סיישל, עמוס בנוסעים, נפגע קשה בזנב עקב דחיפתו על הגדר במהלך הוצאתו לטיסה.  המטוס קורקע ונוסעיו הועברו למטוס אחר. 

 

 

 

 

מטוס השייך לתוכנית ""Food Relief של האו"ם סיים מסלול בנחיתה והתפרק לשלושה חלקים. 

 

 

 

תאונת המראה בש"ת של בריסל  

מטוס מטען בואינג  747-200 עמוס ב 76 טון מטען לבחריין הפסיק המראה, גמר מסלול והתפרק. חמשת אנשי הצוות יצאו בשלום. המטוס קיבל התראת אש במנוע מס' 3 מלווה בדיווח של פקח המגדל. המטוס נגרר ימינה וירד מהמסלול. לרוע המזל הוא נכנס לשטח שכלל מדרגה וכתוצאה מכך נשבר לכמה חלקים.  להרחבה 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תאונה "באשמת המסלול" בהונדורס  

מסלול ללא תעלות ניקוז או סידור תקני אחר להרחקת מים הוצף במי גשמים וגרם לתאונה. מטוס שיצא מגבולות השדה המשיך ועצר על כביש פעיל. התאונה גבתה את חייהם של ארבעה בני אדם: הקברניט, הקצין הראשון, נוסע אחד ונוסע באחת המכוניות שנלכדו מתחת למטוס. נשיא הונדורס  הבטיח שיפורים או העברת השדה למקום מתאים יותר.  

 

 

 

כן הנסע התקפל  

אירוע ראשון מסוגו למטוס 777 של חברת Air India. בהכנה לקראת טיסה, עם טכנאי אחד בתא הטייסים ושלושה אחרים בחוץ התקפל כן הנסע של המטוס. לא ידועים פרטים נוספים על נסיבות האירוע. נגרמו נזקים בעיקר לדלת 2 שמאל, שהייתה מחוברת לשרוול, ולשני המנועים. לא היו נפגעים באירוע. שלושה טכנאים הושעו מעבודתם. 

  

 

ניתוק על קצה המסלול,  מישהו יכול להסביר למה לא להוריד מדפים כמו שצריך ? 

 

 

דו"ח חקירה של   NTSB  מציין טעות בתחזוקת מערכת הבלמים במטוס של יוניטד איירלינס  גרמה לתאונה בנחיתה . להרחבה 

 

חדשות מעולם התעופה 

באדיבות  Guri Palter at Airosafety.com 

 

צנחן חפשי ינסה לצנוח מגובה של 130,000 רגל ולעבור את מהירות הקול. 

מיכאל פורניר (Michel Fournier)   בן ה 64 ינסה לשבור את שיא העולם בצניחה מגובה רב. הוא יטפס כשעתיים בעזרת בלונים לגובה של 130 אלף רגל ויצנח צניחה חופשית במהלכה הוא מתכנן לעבור את מהירות הקול. 

להרחבה 

 

 

תקן חדש לרשמי טיסה ישפר את אפשרויות החקירה של תאונות אויר. 

התקן החדש מחייב הקלטה של 120 דקות במקום 15-30 דקות. 

להרחבה 

 

מטוס "החמקן" אפ-117 יוצא משירות.
תחזוקתו הופכת ליותר ויותר יקרה והוחלט לקרקעו ולהחליפו  באפ-22.   

להרחבה 

 

נמצא הטייס הגרמני שהפיל את מטוסו של הטייס-סופר אנטואן דה סנט אכזופרי. 

הטייס הגרמני: אילו ידעתי שהסופר הנערץ עלי נמצא במטוס לא הייתי מפיל אותו 

להרחבה 

 

תיירות החלל מתפתחת בקצב גובר. 

לאחר הטיסות הראשונות של רוטן נכנסת חברה נוספת למרוץ. 

התכנון יהיה שונה אך יעיל יותר. המטוס ימריא ממסלול רגיל ויוכל לבצע כמה טיסות חלל ביום. הטיסות במטוס של רוטן יעלו 200000 דולר לנוסע, ולמטוס המתוכנן הבא לא נמסר מחיר הכרטיס. 

יש לזכור שמדובר בטיסה קצרה מאד שבמהלכה יחוו הנוסעים כ-5 דקות של חוסר משקל. 

להרחבה 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

 

 

 

  

עבור לתוכן העמוד