ידיעון מספר 19 - 30 אפריל 2007

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה   

 

חדש במכון: 

הכנס השנתי של מכון פישר: הכוח האווירי והעימות האסימטרי 

יתקיים ביום ד' 9 למאי 2007 בבית חיל האויר. הכנס יעסוק בשאלת משקלו של הכוח האווירי לעומת התמרון הקרקעי בעימותים אסימטריים (עימותים שאינם מלחמה בין מדינות), נושא שהתלהט בעקבות מלחמת לבנון השנייה. הזדרזו והרשמו לכנס.

 לתוכנית הכנס והרשמה הקש כאן 

 

מכון פישר יקיים כנס לציון 40 שנה למלחמת ששת הימים. 

הכנס יתקיים בבית חיל האויר ביום ג' 5 ליוני 2007 משעה 16:00 עד 19:30.   

הכנס יכלול 2 חלקים -  חלק ראשון יעסוק במלחמת ששת הימים וחלק שני בהפתעה אווירית אסטרטגית. למידע נוסף  הקש כאן. 

 

נפתח מרכז מחקר חדש לחקר הלוחמה הא-סימטרית והזרוע האווירית 

המרכז החדש יבחן את מקומו ויכולתו של הכוח האווירי להשתלב במלחמה א-סימטרית בה נלחם צבא סדיר בכוחות גרילה ובארגוני טרור ולהשפיע על תוצאות המלחמה בצורה אפקטיבית.  בראש המרכז עומד תא"ל (מיל.) אפרים סגולי. 

  

יצאה לאור חוברת תקצירי הרצאות מכנס החלל הבינלאומי השנתי השני על שם אל"מ אילן רמון ז"ל. ניתן לרכוש את החוברת במזכירות המכון (טל. 09-9510260)  תמורת 20 ₪ דמי משלוח.  

 

טל ענבר מונה כממלא מקום מנהל המרכז לחקר החלל. 

 

התקבלה תרומה לספריית המכון. התרומה של משפחת אדר מארה"ב תשמש למספר שיפורים בספרייה ביניהם: העלאת קטלוג הספרייה לאינטרנט (בוצע), רכישת ציוד לעמדות צפייה בסרטים, בנית מאגר סרטים ועוד. החיפוש בקטלוג הספרייה פתוח לכל גולש, לכניסה הקש כאן. כדי להזמין ספרים יש להירשם כקורא בספרייה. 

 

מחזור ראשון של תלמידי בית הספר מטרו ווסט ברעננה ניגש לבחינות בגרות בנושא חלל (במסגרת לימודי פיזיקה 5 יחידות). מדריך את התלמידים ומקדם את ההכרה של משרד החינוך במסלול לימודי החלל מר טל ענבר, ממלא מקום מנהל המרכז לחקר החלל במכון פישר. 

 

בית ספר ראשונים בהרצליה יפתח בשנה הבאה כיתה נוספת ללימודי חלל. ההחלטה על כך נפלה לאור הצלחת תוכנית הלימודים בשנה הנוכחית. מדריך את התלמידים טל ענבר, ממלא מקום מנהל המרכז לחקר החלל במכון פישר. 

 

בית ספר יסודי במושב בני ציון מכין תוכנית ללימודי חלל. מכון פישר מסייע בהכנת התוכנית וישתלב בהדרכות שיתקיימו במקום בעתיד. 

 

ד“ר ערן שנקר, ראש המרכז לחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר הוא אחד משלושת הזוכים בתחרותFAMELAB - .  בתחרות  FAMELAB  מתבקשים המשתתפים להסביר נושא מדעי מורכב לציבור הרחב במשך 3 דקות. התחרות נועדה להלהיב את דמיונו של הציבור בחזון המדעי של ראשית המאה ה-21.  התחרות נערכה בתל אביב במתכונת ”כוכב נולד“ כאשר במהלך הבוקר התמודדו עשרות מועמדים על ליבם של ארבעת חברי צוות השופטים ותשעה מהם עלו לגמר שהתקיים בשעות הערב. 

ד“ר ערן שנקר הסביר מדוע עוברים של עכברים שנשלחו לחלל לא הצליחו לשרוד את שלב צבר התאים ולא התפתחו (בעיקר בשל העדר כוח המשיכה) ד"ר ערן שנקר זכה יחד עם 2 מתחרים נוספים במקום הראשון. הגמר יתקיים בחמד“ע - המרכז לחינוך מדעי של תל אביב-יפו ב 2 למאי, הציבור מוזמן. למידע נוסף הקש כאן. 

 

הסתיים שלב ניתוח הנתונים של הפינוי בהיטס במלחמת לבנון השנייה כחלק ממחקר "שעת הזהב" הנערך במכון פישר 

שאלת המחקר הבסיסית במחקר "שעת הזהב" הינה האם ניתן להגיע לטיפול רפואי הולם של נפגעים קשים בתוך במהלך השעה הראשונה מעת פגיעתם, בעימותים מלחמתיים בעתיד. זאת תוך קיצור זמני החבירה של כוחות רפואה בכירים. שימוש בטכנולוגיות איתור, אבחון, ניטור וטיפול מתקדמות משעת הפגיעה ועד הגעה לבית חולים וקיצור זמני הפינוי. כל זאת במטרה לעלות את סיכויי ההישרדות והצלת חיים של הנפגעים. 

  

במלחמת לבנון השנייה הזמן שחלף בממוצע בין קבלת הדרישה לפינוי נפגעים קשים ועד הגעת הנפגע למרכז הטראומה היה שלוש שעות. כמו כן מעל ממחצית מהנפגעים הקשים, שפונו בהיטס, הגיעו ליחידת טראומה במרכז רפואי לאחר שעתיים. זמן לאין שיעור ארוך משישים הדקות שיש לשאוף אליהן על מנת לשפר את שרידות הנפגעים בעת מלחמה.  

 

בנפגעים לא דחופים לקח הפינוי בממוצע מעל עשר שעות ומעל מחצית הנפגעים הלא דחופים פונו לאחר יותר משש וחצי שעות. זמנים ארוכים למדי בהתחשב בזמן הטיסה הממוצע הקצר של 15 דקות בלבד משדה הקרב  לבתי החולים. 

 

המענה הרפואי – מטרתו המשמעותית בשדה קרב היא לאפשר לנפגעים קשים מעטים יחסית, היכולים לשרוד את השעה הראשונה, להגיע לטיפול הולם בבית חולים. מהנתונים שנאספו עולה כי כמעל חמישה אחוזים מהחיילים שנפגעו קשה נפטרו עוד בשטח האויב, לאחר "שעת הזהב" הראשונה. אלה הם חיילים שנפגעו קשה עם פגיעות מורכבות הכוללות פגיעות ראש, בטן חזה וקטיעות איברים. יתכן וטיפולים חדשניים מלווים בכוחות רפואה בכירים בשטח תוך שילוב פינוי מהיר עשויים בעתיד לשפר את שעור הישרדותם.  -  לפרטים נוספים  

 

חלופה תעופתית חדשה לפרוייקט המרל"ט – מסוק רפואי ללא טייס  

חברת לוקיד מרטין (Lockheed Martin) בשיתוף עם חברת  קמאן אירוספאס (Kaman Aerospace) הציגו החודש בפני חוקרי מכון פישר כלי תעופתי חדש העשוי להתאים כחלופה תעופתית לפרוייקט הישראלי מרל"ט – מסוק רפואי ללא טייס.  

 

בפיתוח הפרויקט הישראלי קשורים זה מכבר התעשייה האווירית, אלביט מערכות, אורבאן ארונאוטיקס ומכון פישר. זוהי פניה ראשונה של קונצרן ענק אמריקאי שמתעניין ביכולות הפרוייקט. ומציע לבחון את היתרונות הגלומים במסוק מאוייש  מסוג - K-MAX . לטענת נציגי הקונצרן האמריקאי  ניתן לבצע הסבה למסוק מסוג זה באמצעות שדרוג מערכות בקרת הטיסה להפכו גם למסוק ללא טייס. ניסויים ראשוניים נעשו זה מכבר ולפי שעה המסוק מציג ביצועי טיסה יציבים ומרשימים. שני היתרונות הבולטים של מסוק K-MAX בתצורה של מסוק ללא טייס, הם יכולת נשיאת המטען הגבוהה של 6000 פאונד ותקרת שיוט גבוהה ביותר. 

 

הצוותים בוחנים מנשא מיוחד וחדשני לנפגעים שהמסוק יוכל לשאת בכל צד ובכך להוות יחידת פינוי ללא טייס, וכן בשעת הצורך להוות מקור לוגיסטי לציוד רפואי בלוחמה. 

 

ד"ר ערן שנקר, ראש המרכז לחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר מציין ,שבמידה והמסוק יוכל להתממשק למערכת ה – MLSTAT , שהינה מערכת אלונקה חכמה אלחוטית בעלת יכולות אבחון, ניטור וטיפול חדשניות, אזי יש מקום להרחיב את שיתוף הפעולה עם לוקיד מרטין בנושא זה.  לפרטים נוספים 

  

כתבות נבחרות מעולם התעופה 

באדיבות  Guri Palter at Airosafety.com 

 מערכת חישה למניעת היפגעות של מסוקים מכבלי חשמל אושרה להפעלה. 

המערכת מרגישה את השדה האלקטרומגנטי הנוצר סביב כל כבל חשמלי. 

החיסרון היחידי הוא שכבל שלא זורם בו חשמל אינו מקרין שדה והמערכת לא חשה בו. 

להרחבה 

 

נמצאה הסיבה להיסדקות חלונות ב 14 מטוסים בדנוור, קולוראדו 

על פי ממצאי החוקרים הסדקים נגרמו מסופות חול שהועף ברוח חזקה במיוחד... 

להרחבה 

 

 

סופו של עידן – חברת בואינג החליטה להפסיק את יצורו של מטוס הנוסעים בואינג 747-400. 

חברת בואינג החליטה להפסיק את ייצורו של מטוס הבואינג 747-400. מספר מטוסים שנמצאים כבר בתהליך ייצור יושלמו וכן יימשך יצורו של דגם המטענים של המטוס (בואינגF747-400 אף).  

להרחבה 

 

שני עובדי הטענה בחברה שהועסקה ע"י "פדקס" הושארו בתא המטען וטסו כך מפריס לוינה. 

האירוע בחקירה... 

להרחבה 

 

היפגעות טייסים ממצייני לייזר, המכוונים אליהם מהקרקע בגישה סופית לנחיתה. 

בארה"ב דווחו לאחרונה מספר מיקרים בהם סונוורו טייסים בלייזר ירוק בשלב הנחיתה. הלייזר הירוק יכול לגרום לנזקים ניכרים לראייה אם נחשפים אליו למשך דקה. הטווח המסוכן של לייזרים הנמכרים בשוק החופשי הוא עד 9000 רגל.  הנושא נחקר ע"י רשויות רפואיות ומטופל בחומרה ע"י השלטונות. 

להרחבה 

 

בטיחות הטיסה של חברות התעופה באינדונזיה נמצאת ברמה נמוכה עד כדי כך שיצאה המלצה אמריקאית לא לטוס בהן!
הפרסום בא בעקבות 3 תאונות, שתים מהן קטלניות שאירעו בשנת 2007. דרוג הבטיחות של חברת התעופה האינדונזית הורד ל 2, דרגה המעידה על אי עמידה בתנאי הבטיחות של FAA 

להרחבה 

 

חדש בספריה  

אבני גזית -  סיפור חייהם של שעיה וזהבה גזית. 

שעיה -  בוגר קורס הטייס הראשון של חיל האויר הישראלי, טייס , קצין, מחנך ולוחם  

זהבה -  מפקדת הבנות בפלוגה המיוחדת של ההגנה וקצינת ח"ן חיילית חיל האוויר. פעילה במערכות התנדבותיות רבות. הספר הופק ע"י  בנם קברניט אודי גזית וכלתם דניאלה . 

מחיר הספר 100 ₪ + 10₪ דמי משלוח 

להזמנה טל 03-6471390 udigazit@hotmail.com 

 

 

 

המערכה באש - מנגד ומכשלותיה 

על אש מנגד, תמרון והכרעה במלחמה 

מזכר מס 89 של המכון למחקרי ביטחון לאומי, נכתב על ידי רון טירה    

המזכר מתאר את התפיסות החדשות של ניהול מלחמה תוך הסתמכות על יכולות האש המדויקת. 

ניתן לעיין בפרסום באינטרנט, לקריאה הקש כאן 

 

 

והרי עיקר חדשות  החודש  

באדיבות שלמה אלוני 

בעולם 

26 פברואר – טיסת בכורה למסוק בל 429 והפסקת פיתוח של המסוק בל 417 

12 מרץ – אירבס 380 נחת לראשונה בארצות הברית במסגרת הדגמה וטיסות להוכחת יכולת 

21 מרץ – יורופייטר ראשון לאוסטריה טס לראשונה, אוסטריה תצטייד ב-18 יורופייטרס עד לשנת 2009 

3 אפריל – הבואינג 787 חצה את רף 500 ההזמנות מאז הושק באפריל 2004 

4 אפריל – טיסת בכורה למטוס הקל דאימונד DA50 

5 אפריל – ששה מטוסי טורנדו גרמנים פרסו לאפגניסטן במסגרת NATO 

 

במזרח התיכון 

6 מרץ – טקס גלילה לששה מסוקי קרב AH-64D בכוויית 

1 אפריל – Royal Jordanian Airlines הצטרפה לברית חברות נתיבי האויר oneworld  

בישראל 

6 מרץ – אלביט הודיעה על הפסקת התוכנית להשבחת מסוקי מיל 17 ומיל 24 בולגרים 

7 מרץ – פינלד בחרה בלייטנינג AT למטוסי F/A-18 

7 מרץ – טקס קליטת כטב"מ שובל בחיל האויר 

12 אפריל – אלביט דיווחה על טיסה ראשונה של F-35 JSF מצויד בקסדה HMDS שאלביט שותפה לפיתוחה. 

17 אפריל – ישראייר הזמינה שלושה אירבס 320 

 

  

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

עבור לתוכן העמוד