ידיעון מספר 12 – אפריל 2006
        

אירועים מתוכננים 

הכנס השנתי השני לביטחון לאומי של מכון פישר : "זרוע ארוכה– הצרכים והאתגרים" 

יתקיים ב 9 למאי בבית חיל האויר. בין המרצים בכנס מפקדים בכירים בעבר ובהווה מצבאות ארה"ב, בריטניה וישראל וכן בכירים מהתעשייה הביטחונית הישראלית והאמריקאית. למידע נוסף  הקש כאן

 

חדש במכון: 

פרסום חוברת קובץ מאמרים חדש (מספר 28 ) ובו המאמרים הבאים: 

דוד עברי – חיל האויר כמרכיב בתפיסת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל 

חן גרנס – פענוח זמן אמת בכלי טיס בלתי מאוישים 

שמואל גורדון – הרתעה בעימות מוגבל 

אורי בר-לב – התמודדות בטרור אווירי 

דוד עברי – החלל כזירה אסטרטגית בעבר, בהווה ובעתיד 

  Colonel Royal Netherlands Air Force  Marcel de Haas -
The Use of Russian Air Power in the second Chechen War
 

 Dr. Alvin Chew, Associate Research Fellow, Institute of Defense and Strategic Studies, Nanyanag Technological University, Singapore. 

An Assessment on the Suitability of the Republic of Singapore Air Force to Counter Terrorism. 

 Thomas (Tom) R. Pickering, Senior Vice President, The Boeing Company Senior Vice President, International Relation. 

Iran & Iraq: Challenges or Opportunities 

 

ניתן לרכוש את החוברת תמורת 20 ש"ח לכיסוי עלויות המשלוח 

להזמנה נא להתקשר למזכירות המכון טל. 9510260 09  

 

פרסום מחקר על הסיבות לתאונות במטוסים מתקדמים 

מחקר שבוצע על ידי מכון פישר  Fatal Accidents in Advanced Technology Aircraft  על ידי אל"מ (מיל) גידי לבני ובהנחיה של אלוף (מיל) הרצל בודינגר פורסם החודש בעיתונים. המחקר בדק בצורה מעמיקה את הסיבות ל 27 תאונות מטוסי טכנולוגיה מתקדמת (Glass Cockpit) וניתח את הכשלים הטכניים שהובילו לאובדן שליטה על המטוסים כולל תרומת  גורם ה"ארגון" (יצרנים, חברות תעופה ורשויות התעופה האזרחית) כשלים בתכנון, תחזוקה, תפעול המטוס ומדיניות המיון, ההדרכה הפיקוח וההפעלה של צוותי האויר.  

מידע נוסף 

 

פינת "חדשות מהחלל" ברשת ב של קול ישראל 

יורם ליפובסקי, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר רואיין בגל"צ בנושא לווינים. הראיון הביא לפניות רבות של אנשים שמתעניינים בנושא.  בעקבות העניין הרב שגילו מאזינים בנושא, סוכם להוסיף  פינה שבועית כל יום רביעי, בנושא חלל בתכנית "השעה הבין לאומית" שמגיש ד"ר יצחק נוי ברשת ב' בשעות 15:00-16:00   את התכנית יכין המרכז לחקר החלל של מכון פישר.  

 

שת"פ עם הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה  וחלל של הטכניון  

בפגישה שהתקיימה החודש עם דיקן הפקולטה הפרופסור עומרי רנד סוכם על שיתוף פעולה בין הפקולטה לבין ומכון פישר. במסגרת שיתוף הפעולה יכללו הרצאות אורח של אנשי מכון פישר בפקולטה, שיתוף פעולה בתחום תוכניות חינוך לנוער וסטודנטים, וכן נשקלו שיתופים פעולה במסגרתם יוכלו סטודנטים לתארים מתקדמים להשתלב במחקרים אותם יוזם מכון פישר. כמו כן הוחלט כי נציג מכון פישר יכהן בוועדה המארגנת של הכנס השנתי של האגודה למדעי התעופה והחלל. 

 

כתבה בערוץ השני של הטלויזיה על פרויקט המעקב אחרי ציפורים 

הכתבה עסקה בבעיית ההתנגשות בציפורים, במחקר וחיפוש הדרכים בהם יכולים מטוסים וציפורים לטוס יחד בשלום. הכתבה תארה את המחקר המתבצע בימים אלה במשותף על ידי מכון פישר, חיל האויר ואונברסיטת ת"א על  "אלגוריתם לגילוי ציפורים ברשת ארצית של
מכ"מי ציפורים". למידע נוסף 

 

הרצאה בכנס חלל בארה"ב – Responsive Space 

מנהל המרכז לחקר החלל של מכון פישר, אל"ם (מיל.) יורם ליפובסקי הציג בכנס החלל שנערך בלוס אנג'לס את עיקרי התפיסה המתגבשת במכון פישר באשר למיקומה של מדינות קטנות ובינוניות בתחום החלל – ובין היתר הציג תפיסות מתקדמות הקשורות במיקרו לוויינים , שיגור אווירי ושיגור על פי דרישה. ידיעה מורחבת בנושא תיכלל בידיעון המרכז לחקר החלל של מכון פישר.  

 

כתבות נבחרות מעולם התעופה 

באדיבות  Guri Palter at Airosafety.com 

 

מטוס גמבו 474 לכיבוי אש יודגם ברחבי ארה"ב 

המטוס נושא כ 20.000 גלון מים וכולל טכנולוגיות המאפשרות מילוי מהיר של המיכלים ושחרור מבוקר של המים בצורת טיפות גשם.  

למידע נוסף 

 

747-400 טס על 3 מנועים ונקנס 

בריטיש אייר וויז מערערת על קנס בסך 25.000 דולר שהוטל עליה בגין שיקול מוטעה באישור למטוס בואינג 747-400 שלה לטוס מלוס אנגלס ללונדון על 3 מנועים. קברניט הטיסה קיבל דיווח על אש במנוע מס' 2 בהמראה, כיבה את המנוע והמשיך בטיסה. 

לידיעה המלאה 

 

טיסה ממושכת מעלה את הסיכון במקרה של קרישים בדם 

ממצאים ראשונים ממחקר חדש של World Health Organization-commissioned קובעים שטיסה ממושכת מעלה את הסיכוי לנזקים חמורים במקרה של היווצרות קרישי דם. 

לידיעה המלאה 

  

חברת איירבוס  מבצעת ניסויים בפינוי מהיר של 750 נוסעי מטוס האיירבוס 380 במקרה חרום  

המאמר המצורף מפרט את תכנון הניסוי.  לידיעה המלאה 

 

משקפי שמש מקצרים את זמן ההסתגלות לג'ט לג 

מחקר חדש מראה שיפור ניכר בהסתגלות לשינוי בקווי אורך ע"י שימוש במשקפי שמש. הבעיה נוצרת עקב הפרש הזמן של שעות האור המשפיעות על השעון הביולוגי(ג'ט לג). המחקר שנוסה על 1000 נוסעים הראה קיצור ניכר של משך ההסתגלות לזמן האור ביעד הטיסה. 

לידיעה המלאה. 

 

יותר ויותר מטוסים מצטיידים במצנחי הצלה. 

המצנחים הנפתחים ע"י הטייס במקרים של אובדן שליטה או התמצאות מרחבית מורידים את המטוס בעדינות יחסית לקרקע. 188 טייסים של מטוסים קלים ואולטרה קלים כבר ניצלו. 

לידיעה המלאה 

 

עולם התעופה איבד לאחרונה שניים מהטייסים המפורסמים ביותר 

לפני זמן קצר נפטר הטייס הצרפתי פייר קלוסטרמן, שהתפרסם בספרו "ההצגה הגדולה" 

וכעת נהרג בטיסה, בגיל 84, הטייס סקוט קרוספילד שהיה הטייס הראשון שעבר מאך 2. 

לידיעה המלאה 

 

והרי עיקר חדשות החודש

באדיבות שלמה אלוני 

 

בעולם 

מרץ - פקיסטן הודיעה על כוונתה לרכוש 77 מטוסי F-16. 

30 מרץ – הושלם השלב הראשון בפיתוח מנור (BOOM) למטוסי אירבס. 

31 מרץ - לוקהיד מרטין מסרה לצי האמריקאי מסוק MH-60R ראשון. הצי האמריקאי מתכנן להצטייד ב-254 מסוקים עד לשנת 2015. 

31 מרץ – נאטו הכריזה על מסוק NH90 כשיר בדרך לכניסה לשרות. עד כה הוזמן המסוק הבינוני על ידי 11 מדינות.  

3 אפריל - טיסת בכורה למטוס המנהלים לירג'ט 60XR של בומברדייה. 

6 אפריל - חוזה פיתוח למסוק הכבד החדש CH-53K. 

6 אפריל - רייתיאון דיווחה שטורקיה הינה לקוח היצוא הראשון של החמ"מ נשק מנגד JSOW. פולין, יוון וסינגפור צפויות להזמין JSOW בקרוב. 

12 אפריל - בואינג הדגימה יכולת שליטה על כטב"מ ממסוק AH-64D. 

13 אפריל - בואינג מציעה את מטוס הסיור הימי החדש P-8 להודו. 

17 אפריל – חיל האוויר האמריקאי קיבל אישור להוציא בקשת מידע למטוסי תדלוק חדשים . 

18 אפריל – טיסת בכורה לדיימונד D-JET, מטוס סילון אישי עם חמישה מקומות. 

18 אפריל – בואינג הודיעה שמטוס הקרב F/A-18E/F סופר הורנט הדגים יכולת רכישת מטרות בעזרת המכ"מ, שידור המיקום הגיאוגרפי של המטרות למטוסי קרב שתקפו את המטרות בפצצות JDAM ולבסוף ביצוע הערכת נזקים לאימות הפגיעה במטרות. 

  

במזרח התיכון 

אפריל – לוקהיד מרטין מסרה F-16 ראשון לעומן. 

 

בישראל 

5 מרץ – תע"א מודיעה על רכישת 30% מתילתן. 

8 מרץ – טמיר נתיבי אוויר זכתה במכרז משרד התחבורה להפעלת קווי טיסות מתל אביב למחניים ולקרית שמונה. 

9 מרץ – משהב"ט מוציא למכרז למעלה מ-100 מנועי מטוסים מעודפי חיל האוויר והחלל. 

22 מרץ – מסוק צפע ביצע נחיתת אונס. 

27 מרץ – תע"א מודיעה על חוזה עם קנטס מאוסטרליה להסבת ארבעה מטוסי 737 לתצורת מטען. 

28 מרץ – טייס שבדי כבד שמיעה מבקר בישראל במסגרת מסע סביב העולם במטוס דיימונד מונע במנועי דיזל. 

30 מרץ – אל על מדווחת על רווח נקי של 64 מיליון דולר בשנת 2005. 

31 מרץ – הושלמה מכירת ארקיע לאחים נקש. 

7 אפריל – מטוס צ'סנה 172 שהטיס הראל מדווצקי התרסק על פסגת המצדה. 

9 אפריל – תע"א מדווחת על רווח נקי של 25 מיליון דולר בשנת 2005. 

  

כבוד אחרון 

יעקב שלמון (סלומון) מבוגרי קורס טייס מספר 2 נפרד מעמנו באפריל 2006. שלמון שרת כמפקד טייסת מוסקיטו מיולי 1953 ועד לפציעתו בתאונת מוסקיטו בנובמבר 1954. בין תפקידיו הבאים: מפקד טייסת תעופה בבסיס תל נוף, סגן מפקד פו"מ לזרוע האוויר, ראש ענף אויר/3 ומפקד בית הספר הטכני. 

 

 

ידיעון מכון פישרמופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה

עבור לתוכן העמוד