כנס ג'טסטר השנתי מארח

 

השבוע נערך בבית-על-הים ביפו הכנס השנתי של מטוסי מנהלים בחסות ג'טסטר.
בכנס הוצגו מטוסי המנהלים של העתיד על ידי בומברדייה, גולפסטרים וטקסטרון, מגמות הצמיחה החזויות על ידי סוכני השיווק והמכירה, החוזות שגשוג וצמיחה עד שנת 2021 ואחריה דעיכה בדרישה חזרה למצב הנוכחי. כמו כן הוצגו נוהלי התפעול החדשים הנכנסים לתוקף באירופה באוגוסט 2016, ולפיהם חייבים כל מפעילי מטוסי המנהלים לנהל ספרי עזר מבצעיים, בטיחותיים ותחזוקתיים בדומה למקובל בחברות התעופה. מאוגוסט לא תאושר כניסה למפעיל שלא יעמוד בדרישות הללו.

אורח הכבוד בכנס היה ה"אדמונד הילארי" של התעופה – הטייס דיק רוטאן, גיבור אמריקני עתיר עיטורים. הרצאתו שסגרה את היום על מסעו סביב העולם במטוס הווֹיָאג'ר 1, הייתה מרתקת.  קישור להרצאה.

הצעיר בן ה77 בנה במו ידיו – עם אחיו וכמה "משוגעים" נוספים – מטוס שכל מטרתו הייתה לטוס רצוף 28,000 מייל ולהקיף את העולם. סיפורו המאלף על שנתיים של בניית המטוס ועוד שנתיים וחצי של ניסויים, שנגמרו בהמראה ה(כנראה)ארוכה ביותר בהיסטוריה, עם מטוס שמשקל הדלק בו הוא כ90% ממשקלו הכולל, ועם כנפיים פצועות מהישחקות במסלול, דרך טיסה שארכה למעלה מתשעה ימים ו-25,000 מייל, ובסופה – 300 מייל לפני ההגעה לנחיתה כבו שני המנועים והונעו בלא מעט מזל – לא פחות מ-מ ד ה י ם!


אחרי נחיתה מהטיסה ההיסטורית המטוס "אושפז" לצמיתות בתצוגת מוסד הסמיטסוניאן בוושינגטון ולא טס יותר! אבל צאצאיו הטכנולוגיים טסים עד היום וימיכו לעתיד הרחוק.


זה מתקשר לציון 40 שנה למטוס הנוסעים המסחרי העל-קולי – הקונקורד, שהוצג לראשונה ב21 בינואר 1976 ומצויין החודש. אנחנו פירסמנו מאמר ב-YNET לכבוד הארוע, על תרומתו של המטוס הזה לקידום התעופה העולמית, וגם דיק רוטאן התייחס אל הרעיון.  קישור למאמר


אחת ההערות הציניות שלו בפתיחת הרצאתו הייתה שכל מה שתעופה האזרחית המודרנית הצליחה לקדם במטוסים הכי מתקדמים כיום זה "מהירות שיוט של עוד עשירית מאך" (שווה ערך לכ-50 קשר/כ-90 קמ"ש). זהו לדעתו הישג שולי בקיצור זמני הטיסה, במקום לפתח דרכים להביא את הנוסעים ליעדם בעשירית הזמן מהנדרש היום.
ואנחנו טוענים: אלמלא הקונקורד –שהתקרקע בגלל תאונה מצערת – אין סיכוי שנגיע לשם אי פעם...

 

עבור לתוכן העמוד