ידיעון בטיחות וביטחון בתעופה פברואר 2013

 

כנס תשתיות תעופתיות בישראל
כנס תשתיות תעופתיות בישראל יערך במכון פישר ב 18 לאפריל השנה.
הכנס הנו המשך לכנס השנתי שנערך בנובמבר אולם מפאת ריבוי הנושאים לא הצלחנו להכיל בו את נושאי התשתיות.
ברקע הכנס פרויקט הרחבת נתב"ג, תוכניות לבניית שדה תמנע, החלטת הממשלה לסגירת שדה דב וצו בית המשפט להפסקת פעילות שדה הרצלייה.
הנושאים רבים וסבוכים והפתרונות שנויים במחלוקת, לכול הצעה כמעט יש גורם המתנגד לה.
זו תהיה ההזדמנות הראשונה בה יתקיים דיון ציבורי בנושא והגורמים המעורבים יציגו את עמדתם באופן ישיר ולא דרך כתבות בעלי עניין.
אנחנו מצפים להשתתפות משרדי הממשלה השונים, תחבורה, פנים, סביבה וביטחון, הרשויות השונות, רת"א ורש"ת, חברות, אזרחים וארגונים שונים המעורבים בתעופה הישראלית.
הכנס יכלול שלושה מושבים -
כרקע יוצגו כיווני וצפי התפתחות התעופה בישראל והמענה התשתיתי כפי שמתבטא בתמ"א 15 לשדות תעופה.

 

מושב ראשון – תשתיות לתעופה הכבדה בישראל          
•  תוכניות פיתוח נתב"ג -   התשתית הקרקעית,  התשתית האווירית החדשה
•  שדה משלים/חילופי לנתב"ג, שדה תמנע
•  הבעיות הסביבתיות הקשורות לפיתוח נתב"ג

 

מושב שני – תשתיות לתעופה כללית (GA) וקלה בישראל
•  סטאטוס השדות הקטנים בישראל -שדה דב, הרצלייה, עין שמר ועוד
•  מצוקת משתמשי התעופה הכללית והקלה בישראל
•  המענה האפשרי
 
מושב שלישי – האם הים מהווה אלטרנטיבה לתשתיות תעופה בישראל
•  שדות תעופה על איים מלאכותיים בעולם
•  הפוטנציאל מול חופי ישראל
•  בעיות סביבתיות של איים מול חופי ישראל

 

תוכנית מפורטת של הכנס תעלה לאתר בקרוב

 

בטיחות בתעופה העולמית
בדצמבר נכתבו המילים האלה – "עם כול הזהירות הנדרשת, נראה שלפנינו עוד שנה טובה בהיבט בטיחות הטיסה בעולם. לפי הנתונים הנוכחיים, במידה ולא יקרה אסון תעופה בימים שנותרו עד סוף השנה הנוכחית (יומיים) אזי לפנינו עוד שנה שתשבור את שיאי הבטיחות בתעופה המערבית".

זה אכן קרה.  שנת 2012 שברה את השיאים הקודמים ונחשבת לשנה הבטוחה ביותר מאז 1945.
בחודשים הקרובים יתפרסמו הדוחות המלאים של IATA ו ICAO.

לכתבה בנושא הקש כאן


 
קרקוע מטוסי הדרימליינר 787
הקרקוע החל ב 16 בינואר בעקבות שני כשלונות מצברים שבאחד המקרים הוביל להתלקחות אש.  הנזקים הכספיים אדירים מעבר לנזק התדמיתי.  חברות המפעילות את מטוסי הדרימליינר דוחות פתיחת קווים וחלקן שוקלות ביטול הזמנות.

בואינג היו הראשונים לבחור סוללות ליטיום נטענות בעבור ה 787 על פני סוללות ניקל-קדמיום המקובלות במטוסים עד כה. חברת אייר-בס שמתכוונת להוציא לשוק ב 2014 את המטוס המקביל שלה ה A350 כבר הודיע שלא תשתמש במצברים מאותו סוג הידועים ברגישותם.

 

בואינג הודיעה שהיא מאמינה במצברים ודבקה בהחלטתה להשתמש בהם.
כזכור, במאי 2012 הוציאה IATA איסור הטסת סוללות ליטיום נטענות מעבר לגודל מסוים (עד גודל סוללת מחשב לפ-טופ) במטוסי נוסעים בשל רגישותם.
מעניין מה תהיה תוצאת החקירה והמסקנות להמשך.

ראה כתבה בנושא
 
רשימת אירועי בטיחות של הדרימליינר מאז צאתו לשוק

 

                                        מטוס הדרימליינר
קרקוע מטוסי ה F-35
כול מטוסי הקרב החדשים מקורקעים בעוד החקירה נמשכת לברור הנסיבות שגרמו לסדק בלהב בדרגה השלישית של מדחס לחץ נמוך במנוע אחד המטוסים.
הסדק התגלה ב 19 בפברואר בבסיס אדוארדס בקליפורניה.  סדק כזה יכול להוביל לשבר של אחד הלהבים ומשמעותו אובדן מנוע.  במטוס חד מנועי זה נגמר כמעט בוודאות באובדן המטוס.
בעבר כבר התגלו סדקים בלהבי הדרגה השלישית של מדחס הלחץ הנמוך אך הם שוייכו לבעיות שקיימות בדגם B הממריא ונוחת אנכית.  הפעם הופיעו הבעיות בדגם הרגיל A של המטוס.
יצרן המנוע פראט-אנד-וויטני חוקר את התקלה יחד עם יצרן המטוס לוקהיד-מארטין.
 
האירוע לא תורם לתוכנית שגם כך עלתה לכותרות לאחרונה בעקבות העלויות האדירות, החריגה מלוחות הזמנים והתקציב.  כשדנים על קיצוצים אירועים כאלה לא עוזרים לתומכי התוכנית...

כתבה בנושא


 

התרסקות Scat Airlines Canadair CRJ-200
ב 29 בינואר התרסק המטוס בעת ביצוע גישה בראות מוגבלת לשדה אלמאטי בקזחסטן.
כל 16 הנוסעים,וחמשת אנשי הצוות נספו בתאונה.
המטוס ביצע גישה בראות נמוכה מהמותרת לביצוע הצוות והחליט ללכת סביב בשלב הגישה הסופית.
מסיבות לא ברורות המטוס פגע בקרקע כ 1400 מטר לפני המסלול.
כשבוע לאחר התאונה נמצאו הקופסאות השחורות.
במטוס היה מספיק דלק להליכה סביב לאחד משני שדות המשנה שנקבעו לטיסה.  החקירה תגלה מה כשל בתהליך ההליכה סביב.

                                      מקום התאונה


                                        מטוס מדגם המטוס שהתרסק 
כתבה בנושא  


 

עבור לתוכן העמוד