ידיעון בטיחות - יוני 2012

סיכום שנת הבטיחות 2011

איגוד התעופה הבין לאומי IATA עדיין לא פרסם את הדו"ח המלא לגבי שנת הבטיחות 2011.  עד כה פורסם דו"ח ראשוני שעיקריו מובאים כאן.

להלן נתוני שיעור תאונות למיליון טיסות במטוסי נוסעים מתוצרת מערבית עפ"י חלוקה לאזורים.

ניתן לראות כי שנת 2011 הייתה טובה מאוד באירופה ושמרה על יציבות טובה ונמוכה בצפון אמריקה.  מזרח וצפון אסיה גם כן הראו רמת בטיחות מצוינת.

שיעור התאונות הכללי  ירד מ 0.61 ל- 0.37 אולם שיעור חברי IATA עלה מ 0.25 ל- 0.41 ביחס לשנת 2010.

ניתן לראות זאת גם בתיאור הגראפי הבא:


יחד עם זאת, אני סבור שהנתונים מטעים במידה מסוימת או לפחות צריך להחליט על מי אנחנו מסתכלים ולמי אנחנו רוצים להישתוות כשמדברים על בטיחות בתעופה.  כאמור, אם מסתכלים על אירופה וצפון אמריקה שם הנתונים טובים מאוד השנה ולשם אנחנו צריכים לכוון.  אמנם, יש שיפור גם בצפון ומזרח אסיה אך יש לראות אם יתמידו בכך לאורך שנים.  אין ספק שקצב ההתקדמות שם מרשים בכול מה שקשור לתעופה, כמותית, מסחרית ובטיחותית.

לפי שיעור התאונות בתעשייה אפשר לומר שאדם שיטוס כול יום יוכל להמשיך כך כ 7000 שנה ללא תאונה.  עכשיו רק נותר לשפר את תוחלת החיים...

להלן פירוט של התאונות שתרמו את הנתח העיקרי בשנת 2011

הנתונים מתייחסים למטוסים מתוצרת מערבית, טיסות מסחריות, דו מנועי ומעלה, משקל מעל 5,700 ק"ג לטורבו-פרוב ומעל 15,000 ק"ג לסילון, נזק מעל מליון דולר או 10% מערך הפלטפורמה (הנמוך מהשניים), אובדן גמור.  המספרים הם אובדן ביחס למיליון טיסות.
לדו"ח המלא

תאונת בואינג 737-200 באיסלמאבאד פקיסטן

בתאריך ה 20 באפריל התרסק מטוס בואינג 737-200 של חברת Bhoja Air במהלך גישה לנחיתה על מסלול 30 באיסלמאבאד פקיסטן.  המטוס היה בטיסה מקראצ'י לאיסלמאבאד והיה מיוצב בתהליך מכשירים למסלול 30 כאשר לפתע הנמיך מקו הגלישה ופגע בקרקע.  עפ"י עדויות מהקרקע המטוס פגע בקרקע, ניתר לאוויר ובהמשך פגע פעם נוספת בקרקע, מה שמסביר את התפרסות אתר התאונה על פני כ 4 ק"מ.  כל 127 הנוסעים ואנשי הצוות נספו בתאונה.  התאונה אירעה בשעות הערב המוקדמות ובאזור שררו תנאי מז"א של עננות נמוכה בינונית וראות בינונית, לא חריגה במיוחד.  לפי אחד מעדי הראיה, המטוס נפגע מברק ואז החל את הנמכתו הפתאומית.  הקופסאות השחורות שרדו ונשלחו לפענוח בארה"ב.  המטוס פגע ב כ 50 בתים על הקרקע וגרם לנזק גדול ברכוש אולם ללא נפגעים בנפש.

 

 

 

 כתבוה בנושא

קטע ווידאו מהתקשורת המקומית 

מכה לתעשיית התעופה הרוסית

מטוס מסוג סוחוי 100  (Sukhoi 100-95)  הידוע גם בכינויו Super jet – 100 התרסק בצהרי ה 9 במאי במהלך טיסת הדגמה ליד ג'קרטה אינדונזיה.  המטוס הנו התשובה הרוסית והניסיון שלהם להיכנס לשוק מטוסי הנוסעים הקטנים הנשלט כיום ע"י שני היצרנים הגדולים Boeing 737, Airbus 320)) המטוס טס לראשונה ב 2009. מטוס התאונה צבר עד להתרסקות 800 שעות והוא הוטס על ידי צוות מנוסה ביותר.  בשלב זה הודיעו גורמים מקומיים כי הם אינם עוצרים את תהליך הרכש של 40 מטוסים מסוג זה שהוזמנו באינדונזיה.

במטוס היו 37 אורחים שהוזמנו לטיסת ההדגמה, 6 אנשי צוות ושני נציגים של היצרן, זו הייתה טיסתו השנייה באותו יום, כול יושבי המטוס נספו. המטוס פגע במצוק לאחר כ 30 דקות טיסה.  לפי נתונים שפורסמו, המטוס שייט בגובה 10,000 רגל אז ביקש וקיבל אישור הנמכה לגובה 6000 רגל.  המטוס פגע במצוק שמתנשא לגובה 7254 רגל באזור תלול במיוחד.

 

מפענוח ראשוני של הקלטות השמע נראה כי המטוס היה שמיש ומערכות ההתראה פעלו כראוי.  ראה עוד לא נמצאו או שלא קיימות הקלטות נתונים. לפיכך נראה כי למרות שכול כיווני החקירה נבדקים אזי ההשערה המובילה בשלב זה היא פגיעה נשלטת באדמה CFIT – Controlled Flight into Terrain .  מזג האוויר ששרר באזור היה טוב אולם ייתכן והיו עננים מקומיים שהסתירו את הרכס.

מילה אישית - אומנם החקירה רק בראשיתה ויש להמתין בסבלנות לתוצאותיה אבל זה המקום להזכיר שטיסות הדגמה לסוגיהן צופנות בחובן סיכונים רבים ושונים מטיסות רגילות.  הרצון להראות את יכולות המטוס והצוות מביאים לפעמים לביצוע טיסה מחוץ למעטפת המטוס והחוק, והדוגמאות לכך רבות. גם בתעופה הכללית, כש"חבר" חובב הטיס רוצה להראות לכם את ביצועיו בטיסה, זה המקום להישמר.

כתבה בנושא

מהעיתונות הישראלית

קטע ווידאו המצלם את אתר התאונה ממסוק

 

עייפות טייסים

נושא שאנחנו עוסקים בו לאורך זמן.  ב 14 במאי נערכה הפגנה של כ 300 טייסים ואנשי צוות מול משרדי ארגון הבטיחות האירופי European Aviation Safety Agency (EASA)  בקלן גרמניה, מקום מושבו של הארגון.  ההפגנה נערכה לקראת דיונים שהיו צפויים להיערך שם בנושא מגבלות התעסוקה והמנוחה שעוברים עכשיו תהליכי חקיקה חדשים.  איגודי הטייסים מוחים כנגד החוקים המוצעים ודורשים מארגון הבטיחות להטיל את כובד משקלו בנושא ולבסס את החוק החדש על מחקרים מדעיים וניסיון העבר.  לטענת המוחים, המחוקק נכנע ללובי חברות התעופה והחוק החדש יהיה אף גרוע מקודמו ויביא לטיסה במצבי עייפות גדולים יותר מבעבר.

ידיעה בנושא

  

אירועים מהעולם

נחש בתא הטייס

 

Blue Angels in HD 

קליפ - לטוס עם ציפורים 

 

עבור לתוכן העמוד