ידיעון בטיחות - ינואר 2012

תאונת אולטרלייט קטלנית במודיעין

סיימנו את שנת 2011 עם תאונת אולטרלייט עצובה ומיותרת.
בתאונה נהרגו שני אנשים, הטייס ונוסע שהיה עימו, אלחנן שמואלי ושמשון רוזן ז"ל.

עפ"י דו"ח החקירה, המטוס הזדקר בזמן ביצוע פניית טיפוס בסיום יעף צילום ליד ביתו של טייס התאונה. דו"ח החקירה חריג מאוד בהיבט שאין בו ולו המלצה אחת, זאת מאחר והטיסה והמשימה אותה ביצע הטייס ונוסעו מנוגדת לחוקים ולתקנות.  הדו"ח מציין שהרקע לאירוע הטראגי, כמו גם למספר אירועי בטיחות חמורים נוספים בעבר, טמון באווירה וב- "אקלים הבטיחותי", המאפיין חלקים ממגזר האז"מ (עמ' 29 בדו"ח).
"מוות ואובדן מיותרים במקום ובחתך טיסה אסורים לנו", מתוך הודעה שנשלחה לחברי עמותת האגודה הישראלית לתעופה ספורטיבית קלה.

חבל מאוד שכך נראים פני הדברים ואני מקווה כי הלקח ילמד ע"י שאר הטייסים העוסקים בתעופה האזרחית בישראל.

כתבה בנושא:

לדוח החקירה:



סיכום בטיחות 2011

שנת 2011 במספרים:
28 תאונות של מטוסים רב מנועיים המופעלים ע"י מובילים נקובים, 507 הרוגים מבין יושבי המטוסים ועוד 14 הרוגים על הקרקע כתוצאה מתאונות אלה.
ממוצע העשור הקודם עומד על 30 תאונות ו 785 הרוגים.
דהיינו, שנה טובה בהיבט המספרים.

לפירוט התאונות

כאשר בוחנים את התאונות עצמן רואים שהתמונה בעולם המערבי טובה מאי פעם.
לא ראינו השנה כתבות גדולות בתקשורת על תאונות של מטוסי נוסעים גדולים כי לא היו כאלה.
רוב התאונות קרו במטוסים קטנים המבצעים טיסות מסחריות בקווים פנימיים וקצרים.  לפיכך כמות הנפגעים ירדה גם היא בצורה משמעותית.  אין ספק שזו השנה הטובה ביותר מעולם.
למידע נוסף

IATA  עדיין לא פרסמה את הנתונים לשנת 2011 אולם כבר לאחר 11 חודשים בשנה שחלפה פרסמה שזו השנה הטובה ביותר מאז 1945, חוץ מרוסיה, שם יש הרעה בנתונים ובתוצאות.  להרחבה

כאשר יתפרסמו הניתוחים היותר עמוקים של השנה שחלפה נביא אותם כאן.

 

עייפות טייסים

ושוב באותו עניין, לאחר דחיות רבות הפיץ ה FAA את הפרסום הבא:

 

נושא עייפות הטייסים עלה לרשימת הנושאים בעדיפות לטיפול ע"י ה FAA לאחר תאונת קולגן-אייר בבפאלו ניו-יורק בחורף 2009. חלק מהסיבות לתאונה שויכו לעייפות הצוות.
המרכיבים העיקריים של החוק החדש שנועד לאפשר יותר מנוחה לטייסי החברות המסחריות:

·         זמן התעסוקה ומנוחה המשתנה עפ"י הזמן ביום בו התחיל הטייס בפעילות, כמות קטעי הטיסה המתוכננים ומעבר אזורי זמן.

·         זמן תעסוקה המשתנה לפי הזמן בו התחיל הטייס לעבוד באותו יום, כמות קטעי הטיסה המתוכננים והגדרות ברורות מתי מתחילה המדידה ומתי מסתיימת.

·         שמונה או תשע שעות זמן תפקיד לפי זמן תחילת התפקיד באותו יום.

·         10 שעות מנוחה כמינימום בין תפקידים, הגדלה של שעתיים מהחוק הקודם, מתוכן אפשרות ל 8 שעות שינה ללא הפרעה.

·         עייפות מצטברת.  סעיף שמנחה כיצד לחשב עייפות מצטברת והמנוחה הנדרשת בשל כך.  בנוסף, 30 שעות ברצף למנוחה על בסיס שבועי.

·         לקיחת אחריות על כשירות לטיסה – ה FAA  מצפה מהטייסים ומהחברות להיות כשירים לביצוע הטיסות ובמידה ולא, דהיינו דיווח על עייפות, להוריד את הטייס מטיסה.

·         חברות יכולות בתוך מעטפת החוקים ובאישור ה FAA, לבצע שינויים המבוססים על Fatigue Risk Management System (RRMS)

החוק החדש יכנס לתוקף בעוד כשנתיים, זמן שיאפשר לחברות לבצע את ההתאמות והשינויים הפנימיים.

עלות השינויים לתעשיה בארה"ב מוערכת ב 279 מליון דולר אולם השיפור בבטיחות מוערך בשווי של 247-470 מליון דולר.  אופן ביצוע החישוב לא מוסבר בפרסום.

 

דו"ח סופי תאונת Ethiopian Airlines B738 בבירות ינואר 2010

ראשות התעופה האזרחית הלבנונית פרסמה את הדו"ח הסופי לתאונה שפתחה את שנת 2010 בה התרסק מטוס 737-800 של חברת Ethiopian למימי הים התיכון לאחר המראה מבירות.

 

הדוח מטיל את האחריות על הצוות שלא השכיל להטיס את המטוס כראוי, היה בלחץ, עייף, לאחר ארוחה כבדה ועוד, שאיבד שליטה על המטוס.

החברה לא מקבלת את הדו"ח כלשונו וטוענת לחוסר נתונים ואי דיוקים שונים, טבעי לאור הטלת האחריות המלאה על הצוות.

אירועים מהעולם

סרטון המציג את היורוקופטר - ההליקופטר האירופי החדש:

 

עבור לתוכן העמוד