ידיעון בטיחות - אוגוסט 2011

 

 

תאונת אייר- פרנס 447

אי אפשר שלא לפתוח בהתפתחויות בנושא חקירת התאונה של אייר-פראנס בדרך מברזיל לפריז בקיץ לפני שנתיים.
הדו"ח הסופי עדיין לא הוגש אבל הצדדים כבר נערכים ליום שאחרי. אייר- פראנס ואיגוד הטייסים מצד אחד ויצרנית האייר-בס
BAE מצד שני.
מניתוח המלל של הצוות בשילוב פעולתם ניתן כבר לדעת שהטייסים לא הבינו את מצבם, לא הבינו שהיו שרויים בהזדקרות עמוקה במהלך כול הצלילה למימי האטלנטי.

התומכים בטייסים באים בטענות ליצרנית על לוגיקת הופעת התראת ההזדקרות שבפועל נעלמת כאשר זווית ההתקפה גדלה מעל ערך מסוים, דבר שמכניס בלבול רב לצוות בתהליך היציאה.

 

הסבר – בשלבים הראשונים של ההזדקרות נשמעת התראה וכך גם היה. במעבר ערך מסוים של זווית התקפה נפסקת ההתראה אולם המטוס בהזדקרות עמוקה. דווקא עם ביצוע פעולות היחלצות של שחרור זווית התקפה ואיסוף מהירות חוזרת ההתראה לפעול מה שעלול להתפרש ע"י הצוות ככניסה מחודשת להזדקרות, דהיינו, הפעולות שלהם הפוכות למתבקש.
מנגד טוענת היצרנית כי הטייסים לא הודרכו והתאמנו בהתמודדות עם אובדן נתוני מהירות וביציאה מהזדקרות בגובה רב.
עוד טוענת היצרנית כי התראת הזדקרות עמוקה מעולם לא נשקלה ולא נבחנה בניסויי טיסה כי אין בכלל אפשרות להגעה למצב כזה, צוות מיומן אמור לצאת מהזדקרות מיד בתחילת התהוותה.

ואולי זה בכלל הרגולאטור שיש להאשימו? זה שלא שינה את דרישות האימון במשך עשרות שנים למרות שהטכנולוגיה השתנתה כבר מזמן? אנחנו מתאמנים בתסריטים שנועדו למטוסים משנות ה 50 וטסים על מטוסים משנות ה 2000. 

כך או כך, המאבק הזה להטלת האשמה נמצא רק בתחילת הדרך. 

התאונה תוצג בפירוט בכנס התעופה האזרחי שיתקיים במכון פישר ב 9 בנובמבר השנה. 

קישור לכתבה בנושא:

בלוגים בנושא

 

התרסקות מטוס מטען קוריאני

Asiana 747-400F מטוס מטען של החברה הקוריאנית התרסק ב 28.07.2011
שני אנשי הצוות נספו. המטוס היה בדרכו מסיאול לשנחאי. כמה דקות לאחר המראה דיווח על אש בתא המטען. הצוות ניסה להגיע לנחיתה באי סמוך אולם התרסק למימי הים.
במטוס היה מטען הכולל חומרים מסוכנים ובתוכם סוללות ליתיום וצבעים. בשלב זה לא ידועה סיבת האש.
להזכירכם, תאונה דומה של חברת
UPS שהתרסק בדובאי בספטמבר שנה שעברה. גם אז פרצה אש בתא המטען, המטוס ניסה להגיע לנחיתה אולם איבד שליטה והתרסק. גם אז היו על המטוס סוללות ליתיום אולם עד היום אין מידע הקושר ישירות את הסוללות להתפתחות האש.


כתבה בנושא:

 

עוד תאונה של בואינג 737-800 

ב 30 ביולי אירעה תאונה למטוס 737-800 של חברת CARIBBEAN ב ג'ורג'טאון בגוייאנה.
המטוס נחת על מסלול קצר ורטוב ולא הצליח לעצור.
לא היו נפגעים בנפש אולם נוסעים רבים נפצעו. 

 

 

סיבות התאונה עדיין לא ברורות אולם מדובר במטוס קשה לעצירה מאחר ומהירות הגישה גבוהה יחסית (אורך גוף וסכנת שפשוף זנב) בהמשך ליכולת בלימה מוגבלת.

שתי תאונות דומות מהעת האחרונה, אייר-אינדיה-אקספרס במנגלור שבהודו, במאי 2010, התאונה הקשה ביותר בשנה שעברה, מסלול רטוב, טייסים עייפים, נפל לוואדי ונשרף. 158 נספים ו 8 ניצולים.

 


בנוסף, תאונה דומה של American Airlines בג'מייקה בדצמבר 2009, אותו הסיפור בדיוק. מסלול קצר ורטוב, טייסים עייפים, הנה התוצאה...

 

 

 

 

תואנת נחיתה ברוסיה 

בתאריך 8 באוגוסט, אנטונוב 24 יורד מהמסלול בנחיתה ברוסיה.

 

 

 

 

 

לכתבה על התאונה

 

 

סיכום חצי שנתי של בטיחות בתעופה האזרחית העולמית 

 

 

להלן קישור לכתבה המסכמת חצי שנה ראשונה של 2011 בבטיחות התעופה האזרחית העולמית.
עפ"י הכתבה, אין שום שינוי מהמגמות שאפיינו את השנים האחרונות, לא שיפור ולא הרעה.
אישית איני מסכים עם האמירה. אם בוחנים את התוצאות של המובילים המערביים הגדולים וחברי
IATA
זוהי חצי השנה הטובה ביותר מעולם.
נמתין עם הסיכומים לסוף השנה.
הכתבה כוללת תקצירי דוחות שהתפרסמו בחודשים האחרונים כולל תאונת
Qantas Airbus A380 בסינגפור וכן Air India Express Boeing 737-800 במנגלור הודו שיוצגו בנוסף לתאונת AF-447 בכנס התעופה של מכון פישר ב 9 בנובמבר השנה.

קישור לכתבה

 

אירועים מהעולם

לחובבי התעופה, קליפ על טיסן שטס כמו ציפור

סירטוני ווידאו

 

המראה מגבלתית 

 

מתיחה

 

 

 

עבור לתוכן העמוד