ידיעון בטיחות - מאי 2011

 

2 תאונות קטלניות של מטוסים קלים בצפון הארץ
אמצע אפריל, ארבעה הרוגים בתאונת מטוס קל בטיסת הדרכה שהמריאה משדה התעופה בחיפה.  לאחר המראה דיווח הטייס על בעיות מנוע, ניסה לחזור לנחיתה והתרסק במתחם בית הספר הטכני של חיל האוויר.  לא היו נפגעים נוספים על הקרקע.   


בחודש מרץ נהרגו שני בני אדם באזור מחניים.  המטוס המריא מהרצלייה ודיווח על תקלת מנוע באזור ראש פינה.


התאונות בחקירה, למידע נוסף

 תמונות ראשונות מאתר ההתרסקות של איר-פראנס 447
בתחילת אפריל פרסמה סוכנות החקירות הצרפתית תמונות ראשונות מאתר ההתרסקות של טיסת אייר פראנס 447 שהתרסקה למימי דרום האוקיאנוס האטלנטי בקיץ 2009.
השברים נמצאו כמעט שנתיים לאחר התאונה.  להזכירכם, שברים שצפו כולל למעלה מ 50  גופות, נמצאו מיד בסמוך לתאונה אולם כול שאר השברים שצללו למצולות לא נמצאו ורק כעט אותרו. 

    

 החיפושים החלו לקראת סוף מרץ השנה ומיד בתחילת אפריל נמצאו השרידים הראשונים ושרידי גופות.
"הקופסא השחורה" ששידרה אות רדיו לאיתור במשך 30 יום לא נמצאה בשלבי החיפוש הראשוני אולם אותרה עכשיו בחיפושים האחרונים.  עפ"י הודעות רשמיות, מקליט נתוני הטיסה נמצא בראשון במאי ואילו מקליט השמע מהקוקפיט נמצא יומיים אח"כ בשלישי במאי.  עפ"י ההודעות, המידע שרד ויש נתונים מלאים של השעתיים האחרונות של הטיסה עד להתרסקות.
אם בעבר היה מקובל לחשוב שתאונה זו לא תפוענח אזי הערכה זו השתנתה לאור הממצאים החדשים.
בהזדמנות זאת מעט על חיפוש ושלייה תת ימי.
מדובר בהתמחות מאוד מורכבת.  בעבר עוד החזיקו ביכולת איתור ושלייה מספר זרועות של צבאות שונים אולם בגלל עלויות והצורך בהתמחות מפעילים מיומנים נשאר התחום בידי מספר קטן של חברות בינ"ל.  החברות מחזיקות כוח אדם מיומן וציוד יעודי המוכן להטסה במכולות כך שברגע הנדרש מוטסות לאזור החיפושים, מוטענות על גבי אוניית ויוצאות לאזור העבודה.
הפעלת הכלי התת-ימי המחפש והשולה מורכבת ביותר.  "הטסתו" דורשת מיומנות רבה מאחר והוא מרחף באזור הממצאים.  תפעול לא נכון שלו עשוי לפגוע בממצאים ואף לקבור אותם במידה והוא מעלה חול ואבק באזור החיפוש.  ישנם מעט מאוד "טייסים" מיומנים  לעבודה מסוג זה.
הצוות הספציפי שעובד על האתר ההתרסקות הנ"ל הוא אותו צוות שעבד בשנת 2000 על מציאת שרידי ה
F 16 של הצוות רס"ן יונתן בגין, והנווט, סגן ליאור הררי ז"ל שהתרסק לים כ 30 ק"מ צפון מערבית לחדרה בזמן ביצוע אימון לילה מעל הים והחברה המספקת ציוד לחיפוש השתתפה גם בפרויקט החיפוש הצוללת "דקר". 

אוניית החיפוש Alucia המבצעת את החיפוש באתר

 

ידיעה בנושא איתור השברים

ידיעה בנושא הקופסאות השחורות

 

האפר הוולקני מכה שנית
הר הגעש GRIMSVOTN
באיסלד התפרץ לפני מספר ימים.
מדובר בהר גדול יותר ובהתפרצות חזקה יותר מהאירוע הקודם!!!
יחד עם זאת, משטר הרוחות והתנאים האטמוספריים מונעים התפשטות האפר לאזורים נרחבים, שדות התעופה באיסלנד סגורים אולם התעופה באטלנטי מתקיימת כסדרה.
לאחר ההתפרצות הקודמת נעשה תחקיר מקיף, נאספה אינפורמציה רבה ושונו מגבלות הטיסה למגבלות מקלות יותר.  אבל באירועים כאלה קשה לצפות מה ילד יום.  כרגע לא צופים שיבושים רבים בתעופה באירופה.
להרחבה

 
 

 

תאונת הסעה ב JFK
עוד אירוע מביך של חברת אייר- פראנס ב JFK בניו-יורק.
תאונת הסעה של
Airbus - 380 .
להרחבה  

אובדן דיחוס בטיסת South West
בתחילת חודש אפריל ביצעה טיסת Southwest Airlines Flight 812 מפיניקס לסקרמנטו הנמכת חירום לאחר שנפער בחור בתקרת תא הנוסעים. 
המטוס היה בטיפוס לגובה שיוט של 36,000 רגל אולם כ 1500 רגל לפני הגובה אירע הכשל במעטפת המטוס.
המטוס ביצע הנמכת חירום לגובה 11,000 ובהמשך נחת בשדה צבאי ביומה. 

  

אנימציית ווידאו של האירוע


זה אינו מקרה ראשון של אירוע כזה בחברת
South West, אירוע דומה אירעה לחברה בשנת 2009.
בכתבות בנושא מוזכר אירוע מאוד מפורסם שאירע בהוואי בחברת
Aloha Air בשנת 1988בו נתלש חלק גדול ממעטפת תא הנוסעים.  באירוע זה נשאבה לאוויר דיילת אחת אולם המטוס הצליח לנחות בשלום. 

כתבה על האירוע הקודם של חברת סאוט-ווסט משנת 2009 

תמונה מהאירוע בהוואי

 

UNITED AIRLINES 497 עשן בתא, נחיתת חירום ופינוי נוסעים 

בתחילת אפריל המריא מניו אורלינס מטוס   אירבס 320 של חברת יוניטד אייר לינס (טיסה מספר 497).  לאחר המראה החלו בעיות אספקת מתחים למערכות שונות במטוס ועשן חדר לקוקפיט.
המטוס ביצע נחיתת חירום, ירד מהמסלול ובהמשך בוצע פינוי חירום של הנוסעים.
מספר נוסעים נפצעו קל אולם לא נרשמו פגיעות בנפש. 

 

כתבה בנושא  

עדכון מחקירת תאונת Air India 737
התאונה החמורה ביותר של שנת 2010 הייתה תאונה של Air India Express במנגלור שבהודו.  עפ"י הקלטות השמע בקוקפיט הקברניט ישן שינה עמוקה החל משעה וחצי ועד 21 דקות לפני הנחיתה.
ידוע כי זמן ההתאוששות משינה וחזרה לתפקוד מלא אורכת בערך כשעה וחצי.  הנושא הוצג בהרחבה בכנס התעופה האזרחית של "מכון פישר" בנובמבר 2010 ע"י פרופסור ישראל אשכנזי מאוניברסיטת ת"א וקברניט ד"ר יוסי שוב מאל על.
כזכור נחת המטוס בתנאים של מז"א עם גשם שוטף, מסלול מוצף וחלק ומטוס מדגם 800 הקשה לעצירה.  בתנאים אלה נדרשת ערנות ומיומנות גבוהה שכנראה לא עמדה לרשות הצוות.
הקצין הראשון הציע שלוש פעמים במהלך הגישה ללכת סביב אולם הקברניט התעקש לתקן את הסטיות ולהמשיך בגישה. 
התוצאות ידועות. 

כתבה בנושא 

ואם בעייפות עסקנו....
מחקר שפורסם לאחרונה מציג נתונים מפחידים על מידת העייפות עמה מתמודדים טייסים בחברות תעופה. על פי המחקר, שנערך בידי University College London ופורסם באתר איגוד עובדי ענף התעופה בממלכה (BALPA), טייסים רבים סובלים מתשישות
.
להרחבה 

 

עדכון "הרשימה השחורה" של ה EU
באמצע אפריל פרסמה הוועדה האירופית עדכון ל"רשימה השחורה" של חברות תעופה האסורות לכניסה לתחומי ה EU.  מספר חברות הוסרו מהרשימה, מאינדונזיה ומאוקראינה אולם אחרות ממוזמביק וממדגסקר הוכנסו אחר כבוד לרשימה.
להזכירכם, הם מסתכלים גם עלינו ומבצעים ביקורות רבות לחברות הישראליות מאז הורדנו לקטגוריה 2 ע"י הרשויות האמריקאיות. 

כתבה בנושא: 

בשולי החדשות
באיזה מסוק השתמשו הכוחות שביצעו את מבצע החיסול של בין-לאדן?
מאפיינים לא מוכרים נראו בשרידי המסוק שפוצץ ע"י הכוח שביצע את מבצע החיסול.
להרחבה 

 

 

 

לרשימת תאונות אחרונות מרחבי העולם  

 

עבור לתוכן העמוד