ידיעון בטיחות אפריל 2011

 

אושר חוק הטיס  
בשעה טובה, בתאריך ה 30.03.2011 עבר חוק הטייס הקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
החוק החדש מחליף את חוק הטיס משנת 1927.
החוק יכנס לתוקף רשמי לאחר פרסומו ברשומות.
זהו צעד חשוב ומרכזי בתהליך חזרתה של ישראל לקטגוריה 1.
הדיונים בעניין חוק הטיס התקיימו במשך השנה האחרונה בועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת וקנין מסיעת ש"ס שקיבל מחמאות רבות על דרך ניהול הישיבות, האינטנסיביות, הענייניות, התכליתיות ולוחות הזמנים.
בישיבות לקחו חלק רת"א ומשרד התחבורה, משרד המשפטים נציגי איגוד הטייסים, הפקחים, נציגי חברות התעופה, נציגי התעופה הכללית והפרטית ועוד רבים אחרים.
החוק החדש מתבסס בעיקר על הסטנדרטים של
ICAO (ארגון התעופה האזרחי של האו"ם) ובעצם מהווה שינוי בגישה שעד כה התבססה על חוקי ה FAA, רשות התעופה הפדראלית האמריקאית.
ישנם מספר נושאים קטנים שהושארו מחוץ לחוק וידונו בהמשך, בעיקר בנושא מעמד התחקיר והחקירה הבטיחותית, חיסיון המידע וכד', נושאים שהם בלב העשייה הבטיחותית בתחום התעופה. 

להלן קישור לנוסח המלא של החוק כפי שאושר בכנסת: 

פרסום רת"א לנושא חוק הטיס 

כתבה בנושא: 

גרף הבטיחות השנתי
2011 ממשיכה להיראות טוב בהיבט הבטיחות השנתי.
עד כה נרשמו 10 תאונות בהן היו 125 הרוגים.
ממוצע העשור הקודם עומד על 7 תאונות ו 150 הרוגים.
חשוב להזכיר כי הנתונים כוללים חתך רחב מאוד של חברות ומטוסים בעולם ובו בזמן לא אירעו בשנה זו תאונות חמורות של חברות מובילות בתעופה המערבית.

קישור למקור ולפרטי התאונות: 

 

התרסקות Gulfstream G650 בטיסת ניסוי בניו-מכסיקו, ארה"ב.
4 אנשי הצוות נהרגו בתאונה.  המטוס התרסק בשלב הניתוק בהמראה.
מדובר במטוס מנהלים חדש הנמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים.
להרחבה 

 

רעידות האדמה ביפן
להלן סיפור של טייס דלתה שהיה בגישה לנחיתה בטוקיו בזמן רעידת האדמה.
כול השדות בסביבה נסגרו בעיקבות נזקים או חשש לנזקים ומטוסים רבים הוכנסו להמתנה לזמן לא ידוע.  הקברניט מתאר יפה את הלחץ ששרר בקוקפיט בזמן הנסיונות למצוא שדה חילופי.
סוף טוב הכול טוב...
להרחבה 

רעידת האדמה החזירה לכותרות גם את נושא הקרינה.
Austrian and Lufthansa  
שלחו מומחים לבדיקת רמות הקרינה בטוקיו ע"מ לבחון את המשך טיסותיהן לשם.  לא נמצאו ממצאים שיגרמו לכך.
כתבה בנושא: 


יחד עם זאת עולה שוב השאלה של הקרינה אליה נחשפים צוותי אוויר ונוסעים.
לנוסע הממוצע זו כנראה כמות זניחה אולם לצוותי האוויר זו כבר שאלה אחרת.
במטוס קיימים שלושה סוגי קרינה: מייננת (כמו קרינת רנטגן), מתחזקת עם העלייה לגובה, ובקרבה לקטבים של כד"א, קשורה בקשר ישיר להתפתחות גידולים סרטניים, קרינה אלקטרומגנטית ממכשירי המטוס, שהיא מקסימלית בקוקפיט והולכת ויורדת לכיוון הזנב, וקרינת UV מאור השמש (שמתחזקת עם העלייה לגובה) וקשורה לגידולי סרטן העור.
איני מומחה בהערכת הנזק הבריאותי של קרינות אלה אולם אין ספק כי אינן "מועילות" לבריאות ואין ספק כי אין מספיק מידע בנושא.  כמו במקרים דומים, רבים הגורמים שירצו להשאיר נושא זה בתחום ה"לא נודע". 

 

גם הפקחים עייפים
פקח במגדל הפיקוח בוושינגטון נרדם בזמן משמרת הלילה שלו.  זו הייתה משמרת לילה רביעית ברציפות של אותו פקח. 
שני מטוסים שעברו באותו זמן מבקרת גישה למגדל הפיקוח לא הצליחו ליצור קשר עם המגדל ולאחר הליכה ביב של אחד מהם נחתו בשדה בנוהל של "שדה ללא בקרה".
הפקח היה לבדו במגדל באותה עת וביצע את תפקיד אחראי המשמרת והפיקוח בפועל.
שילוב זה הוביל כבר בעבר לטעויות.
במקביל לאירוע הוציא ה
NTSB
הנחייה לפצל תפקידים אלה כך שלא יישאר אדם בודד במגדל.
האירוע בא בהמשך לדיונים הרבים הנערכים בנושא עייפות טייסים.  הנושא נמצא בתהליכי חקיקה ע"מ להחמיר במגבלות התעסוקה ונראה שגם עובדי הפיקוח והבקרה יזכו לשינוי נהלים.
כתבה בנושא: 

 

אירבס ואיר פארנס נערכות להגן על עצמן בחקירה משפטית
החברות נערכות להגנתן בהמשך לחקירה משפטית שנפתחה לגבי התרסקות טיסה 447 מריו לפריז ביוני 2009.  כזכור, בתאונה התרסק מטוס איירבס 330 למימי האטלנטי בעת שחצה חזית של מז"א סוער.  שאלות רבות עלו לגבי אמינות מדי הפיטו של המטוס ששלחו מעט לפני התאונה דיווחי תקלה באמצעות מערכת התחזוקה של המטוס. 

אייר בס:    אייר פראנס: 

 

אירועים מהעולם 

התפרקות כנף בזמן ביצוע מפגן אווירי
בעבר הסתובב ברשת קטע ווידאו המתאר התפרקות כנף בעת מופע אווירובטי.
הקטע אז היה מבוים  וכלל שילוב של צילומים אמיתיים עם צילומי טיסן.
הפעם זה אמיתי.
אירוע מארגנטינה, ביצוע מעבר למגבלות המטוס והיחלצות בעזרת מצנח חירום פירוטכני.
לצפייה בווידיאו האירוע 

נפילת F-15E בלוב
אומנם לא תעופה אזרחית אבל מוזר בעניין הטכני.
המטוס נפל בזמן פעילות מבצעית בלוב, אחד מאנשי הצוות חולץ ע"י כוח משימה של ה
NAVY והשני נפל בידי המורדים והוחזר לידי האמריקאים. 

בתחילה נטען שהופל אולם הודעותב רשמיות נאמר שנפל בגלל תקלה טכנית.  מעניין יהיה לעקוב לגבי סיבת התקלה, מדובר במטוס דו מנועי שאינו נוטה ליפול בגלל תקלות טכניות.
להרחבה 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד