ידיעון בטיחות - מרץ 2011


סיכום שנת הבטיחות 2010 

בתחילת ינואר פרסמנו כאן את סיכום השנה באופן לא רשמי.
נתונים ראשונים שאינם מנורמלים גרמו לגורמים שונים להגדיר את שנת 2010 כגרועה מקודמתה.
יחד עם זאת, התעמקות נוספת בנתונים הראתה כבר אז ש
מדובר בשנה טובה, הטובה ביותר מעולם בתעופה המערבית המוסדרת.
לאחרונה פורסמו נתוני הבטיחות הנאספים ע"י
IATA המוכיחים כי שיעורי התאונות ב 2010 למטוסים מתוצרת מערבית טובים מבעבר ובנוסף, שיעור התאונות בקרב חברות החברות ב IATA נמוך עוד יותר. 

הלן מפת שיעורי התאונות למיליון טיסות:


פרט לצפון אסיה ואמריקה הלטינית בהן הייתה עלייה בשיעור התאונות הרי שבשאר העולם ובסיכום הכולל מדובר בירידה משמעותית. 

להלן מספר נתונים נוספים:
- רק ב 28% מכלל התאונות מעורבות חברות החברות ב
IATA
.
- שיעור התאונות של חברי
IATA  טוב ב 57% מאילה שאינן חברות בארגון.
- רק ב 18% מסך התאונות הכולל מעורבים מטוסים מתוצרת מערבית.
-  24% מכלל התאונות היו קטלניות.
- מספר התאונות הקטלניות ב 2010 גבוהה ממספרן ב 2009 (מה שגרם לגורמים מסוימים להגדיר    
  את 2010 כגרועה אולם זאת ללא שבדקו את שיעור התאונות והתפלגותן).
- בצפון אמריקה ובאירופה לא היו תאונות קטלניות בשנת 2010 בקרב מובילים נקובים. 
קישור לדו"ח המלא של IATA  
קישור לסרטון הקדמה לניתוח השנה ע"י ירחון התעופה הבריטי Flight Global
הירחון שב ומדגיש שיש שני עולמות תעופה, זה המערבי הטוב והממשיך להשתפר וזה האחר.
שתי דקות מומלצות, תמצאו ב
עמוד זה קישורים נוספים לניתוח השנה שחלפה. 

 

דוח סופי לתאונת מטוס נשיא פולין 
באמצע ינואר פורסמו מסקנות ועדת החקירה לאירוע התרסקות מטוסו של נשיא פולין בסמולנסק באפריל 2010.
עפ"י הדוח, האחריות המלאה לתאונה מוטלת על הטייסים הפולנים שניסו לנחות בשדה למרות מז"א האוויר הגרוע ותפקדום הלא מקצועי.
כמו כן מציין הדוח לחצים שהופעלו על הטייסים לנחות, מצויין במפורש מח"א הפולני ששהה בקוקפיט ושלפי בדיקות הדם היה תחת השפעת אלכוהול בזמן התאונה.  לא נאמר בדוח שהלחצים הופעלו ע"י הנשיא עצמו. 

הדו"ח מסיר לגמרי את האחריות מהפקחים הרוסיים וטוען שמאחר והגדרת השדה בעת התאונה הייתה כשל שדה אזרחי הרי שהאחריות על ההחלטה לנחות בשלמותה על הצוות הפולני. בהמשך נטען גם כי תנאי השדה עצמו היו תקינים. 

פרסום מסקנות הדו"ח, המנקות לחלוטין את הרוסים מכל אשמה או אחריות ומטילות את כולן על הפולנים, עורר סערה פוליטית וציבורית בפולין. ישנם בפולין המבקשים לדחות את הדוח ולבצע חקירה עצמאית. 
קישור לדיווח עיתון פולני המופיע באנגלית  
קישור לדו"ח הסופי מתורגם לאנגלית 

 

 

תקלת מנוע ב Air Bus 380 – סרטון  
ב 4 לנובמבר המריא מטוס Airbus 380 של חברת Qantas האוסטרלית מסינגפור לכיוון סידני אוסטרליה.  מעט אחרי המראה, בשלב הטיפוס, כשל מנוע מספר 2 (המנוע הפנימי בצד שמאל).  חלקים ממעטפת המנוע נקרעו ונפלו לקרקע מה שגרם לשמועות ראשוניות על התנתקות מנוע בטיסה.
היום כבר ידוע שראשית התקלה בנזילת שמן קטנה שבהמשך גרמה לפיצוץ במנוע.
כתוצאה מהפיצוץ נגרמו נזקים למערכות ההידראוליקה, הדלק, הבלמים, בעיות מבנה ועוד.
האירוע המשולב העמיד בפני הצוות אתגר לא פשוט במיוחד כאשר מדובר במטוס כבד אחרי המראה ללא יכולת הורקת דלק וכן עצם העובדה שמדובר במטוס חדש יחסית שהניסיון והידע לגבי התנהגותו במצבים אלה מוגבל.
קישור לסרטון של 15 דקות שנערך ע"י הטלוויזיה האוסטרלית. 

 

בקצרה מהעולם
חיפושים נוספים אחרי ממצאים מטיסת אייר פראנס 447 צפויים להתחיל במרץ השנה 
לכתבה

 

את חודש מרץ פתחנו בתאונה של מטוס צסנה 172 ליד שדה מחניים 
כתבה
 
 

סרטון  נחיתות של אווזי בר על נחל קפוא

עבור לתוכן העמוד