ידיעון בטיחות - דצמבר 2010 , סכום שנת 2010

 

שנת 2010 הסתיימה עם 29 תאונות קטלניות בהן קיפחו את חייהם 831 נוסעים ואנשי צוות.
6 אנשים נוספים נהרגו על הקרקע כתוצאה מתאונות אוויריות. 

זוהי עלייה קלה מאוד ביחס לממוצע של 10 השנים שקדמו לה העומד על 31 תאונות ו 810 הרוגים, ועליה לעומת שנת 2009 בה אירעו 28 תאונות קטלניות בהן נהרגו 749 בני אדם. 
להזכירכם, שנת 2008 הייתה טובה במיוחד בהיבט זה והסתיימה עם 34 תאונות ו 583 הרוגים.
עדיין, 2010 היא השנה השישית הטובה ביותר מאז 1945. 

מעט סטטיסטיקה: 

הנתונים מתייחסים לתאונות במטוסי נוסעים בעלי שני מנועים ומעלה. 

   

מספר ההרוגים שנת 2010 באדום, ממוצע העשור שחלף בכחול 

מספר התאונות – שנת  2010  באדום, ממוצע העשור שחלף בכחול

 

 

האם זו הייתה שנה רעה לבטיחות הטיסה? האם העלייה הקלה במספר ההרוגים מסמנת שינוי מגמה לרעה? 

יהיו כאלה שיגידו שאכן כן אולם בסטטיסטיקה כמו בסטטיסטיקה, תלוי איך מסתכלים על הנתונים. 

אם מסתכלים על חברות מערביות הטסות במטוסים מערביים ניתן לומר שהייתה זו שנה מצוינת, הרבה יותר טובה מקודמתה. 

נסקור בקצרה את התאונות החמורות ביותר שאירעו בשנה שחלפה, אלה עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר. 

פתחנו את השנה עם מטוס Boeing 737-800 של חברת Ethiopian שהמריא ב 25 בינואר מבירות במז"א חורפי והתרסק לים מעט אחרי המראה.  בתאונה נהרגו 90 נוסעים ואנשי צוות. 

ב  22 ב מאי ארעה, התאונה החמורה ביותר השנה כאשר Boeing 737-800 של חברת Air India Express גמר מסלול בנחיתה על מסלול רטוב במנגלור הודו, נפל לוואדי שבהמשכו והתלקח.  בתאונה נהרגו 158 נוסעים ואנשי צוות. 

לקראת סוף יולי, ב 28 בחודש, התרסק Airbus A321-231 של חברת Airblue ליד איסלאמאבד פקיסטן בעת שביצע הקפה רחבה סביב השדה.  בתאונה נהרגו 152 נוסעים ואנשי צוות. 

ב 24 באוגוסט, מטוס מסוג Embraer 190LR של חברת  Henan Airlines התרסק בסביבות יצ'ון סין בשלב הנחיתה. בתאונה נהרגו 42 נוסעים ואנשי צוות. 

ב 4 בנובמבר, מטוס מסוג ATR-72 של חברת  Aerocaribbean התרסק ליד גוסימאל קובה.  בתאונה נהרגו 68 נוסעים ואנשי צוות. 

שאר התאונות של השנה מתאפיינות במטוסים קטנים יותר ובכמות הרוגים נמוכה בהרבה בכול תאונה. 

בחינה נוספת של הנתונים מראה כי 6 מתוך החברות שהיו מעורבות בתאונות קטלניות אינן מורשות כלל לטוס לתחומי המערב (הן כלולות ברשימות השחורות שאוסרות על חברות שאינן עומדות בסטנדרטים של בטיחות לטוס למערב). 

14 עד 16 תאונות נוספות ברשימה אירעו במטוסים קטנים, בד"כ דו מנועיים של חברות פנימיות ברחבי העולם, רובן לא בעולם המערבי. 

נתון נוסף, רק 15 מתוך סך התאונות אירעו במטוסי חברות תעופה בזמן ביצוע טיסות נוסעים. 

אם בוחנים את שיעור התאונות במטוסים מתוצרת מערבית ובחברות החברות ב IATA מגלים גם כאן שהשנה הייתה הטובה בעשור האחרון. 

 

אין ספק שהמחויבות לבטיחות בחברות קטנות בפינות שונות של העולם אינה אותה מחויבות שמציגות החברות המערביות המסודרות ולכן אם מסתכלים על תאונות מטוסי נוסעים גדולים בחברות מערביות אזי השנה שחלפה הייתה טובה בהיבט בטיחות הטיסה. 

 

בחינה נוספת של הנתונים: 

 

תאונות 2010 לפי שלב הטיסה 

במספרים בהשוואה לשנים קודמות 

   2010  2009  2008 2007

 2006 

המראה   0  3  4  1  1
 טיפוס ראשוני  5  6  2  4  3
 בנתיב  10 8 12 11 14
 בגישה  9 8 10 3 4
 בנחיתה  5 4 4 7 5
 אחר  0 1 0 0 0
 סה"כ 29 30 32 26 27

 

 

הנתון הראוי לציון הוא כמות התאונות בנתיב.  למרות ששלב הגישה והנחיתה הם המסוכנים ביותר בטיסה אזי ניתן לראות בראיה רב שנתית שכמות התאונות בנתיב דומה לזו של הגישה והנחיתה.
קשה לומר מדוע אולם זה בהחלט נתון מעניין שיש לתת עליו את הדעת. 

 

קישור למידע מפורט על כל התאונות באתר  Aviation Safety Network

 

תאונות חודש דצמבר 2010

ב 4 בדצמבר ביצע מטוס מסוג טופולב 154 (אותו סוג מטוס שהתרסק עם הנשיא הפולני) טיסת קו פנימית ברוסיה.  המטוס המריא משדה באזור מוסקבה ובזמן הטיפוס החלו בעיות באספקת הדלק למנועיו.  בערך בגובה 6500 רגל כבו שניים משלושת מנועיו.  המטוס פנה לנחיתת חרום בשדה הבנ"ל של מוסקבה (DME), נגע נגיעה קשה לצד המסלול, המשיך ופגע בתלולית בוץ, נעצר והתפרק ל 3 חלקים.
על המטוס היו אותה עת 160 נוסעים ו 9 אנשי צוות.  2 נוסעים נהרגו בתאונה ו 78 אחרים נפצעו. 

כתבה בנושא כולל ווידאו של שלב הנחיתה

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20101204-0 

 

התאונה שסיכמה את שנת 2010 

ב 15 בדצמבר,מטוס מסוג DHC-6 Twin Otter בטיסה פנימית בנפאל התרסק על גבעות בנתיב הטיסה.  כול 22 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו בתאונה. 

 

כתבה בנושא: 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20101215-0 

 

התאונה שפתחה את שנת 2011 

שלושה וחצי שבועות עברו מאז התאונה במוסקבה ועוד תאונה עם אותו סוג מטוס Tupolev 154 ובאותו שדה (DME).
אש פרצה בזמן שמטוס נדחף לאחור ביציאה לטיסה.  שלושת המנועים היו מונעים בזמן תחילת השריפה.  3 נוסעים נהרגו בתאונה, המטוס נשרף לחלוטין.
לפי השערות ראשוניות מדובר בקצר חשמלי שהחל בחלק האחורי של תא הנוסעים.  נתונים ראשוניים שפורסמו מהחקירה מלמדים שהמקור לאש לא היה באחד המנועים או מנוע העזר הסילוני (
APU). 

משרד התחבורה הרוסי הוציא הוראת קרקוע למטוסי הטופולב 154. 

כתבה בנושא כולל ווידאו: 

 

 

עדכון מתאונת אייר פראנס משנה שעברה 

דוח בינים שני פורסם באמצע דצמבר ע"י סוכנות החקירות הצרפתית BEA בעניין תאונת Air France   447 בה התרסק לאוקיינוס האטלנטי Airbus A330 ביוני שעבר בדרכו מדרום אמריקה לפריס.  בתאנה נהרגו כול 228 הנוסעים ואנשי הצוות.
הדוח ממשיך בניתוח השברים שנמצאו, תנאי מזג האוויר באזור התאונה, תשדורות התחזוקה ששודרו ע"י המטוס מעט לפני שנעלם ואת כול נושא הטיפול במדי הפיטו שנתנו קריאות שגויות בשיוט.
המלצה ראשונה של הצוות היא להגדיל ל 90 יום את זמן פעולת המשואה התת ימית
Underwater Locator Beacon המורכבת על ה"קופסאות השחורות" במטוסי נוסעים המבצעים טיסות מעל ים.  כיום התקן מגדיר 30 יום וכאמור, בתאונה זו לא נמצאה הקופסה השחורה, גורם שמקשה מאוד על החקירה.  המלצה שנייה עוסקת בהתקנת משואה נוספת שתעזור במציאת האזור הראשוני של ההתרסקות ע"י משואה בתדר אחר.  בנוסף הם ממליצים לבחון מערכות שמשדרות נתונים בסיסיים על המטוס בזמן אמת ועוד המלצות בעניין מערכות ההקלטה.  עוד הם ממליצים לבצע מחקרים בנושא צפיפות עננים כדי לקבוע קריטריונים לרישוי מערכות.
בשורה התחתונה – אין התקדמות ממשית בחקירת התאונה ואישית איני מאמין שהסיבות לתאונה זו ימצאו.  

 

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד