ידיעון בטיחות אוקטובר 2010

 

התרסקות  UPS     בדובאי
ב 3 לספטמבר התרסק מטוס ג'מבו מטען של חברת UPS בדובאי.
המטוס המריא בשעות הערב מדובאי וכ 25 דקות לאחר המראה דיווח על מצב חרום בשל עשן בתא.
הצוות ניסה לחזור לנחיתה בדובאי אולם לא הצליח לבצע גישה מוצלחת, היה גבוה ומהיר, חלף את השדה ובהמשך הנמיך ופגע באדמה.
שני אנשי הצוות נספו בתאונה.
הקופסה השחורה" נמצאה כמה ימים לאחר ההתרסקות והוגדרה כבמצב טוב.
המטוס היה חדש יחסית, בן 3 שנים וללא עבר תחזוקתי.

 

 


כתבות בנושא:

Aviation Safety

Flightglobal 

 

התרסקות בסין 24 באוגוסט 

מטוס מסוג Embraer 190 של חברת Henan Airlines התרסק בטיסה פנימית בסין.
המטוס המריא מהעיר חרבין לטיסה קצרה של 40 דקות לעיר יצ'ון והתרסק בנחיתה.
על המטוס היו 96 נוסעים ואנשי צוות, 42 מתוכם נספו בתאונה.
המטוס היה חדש למדי, שנתיים בשרות וללא עבר תחזוקתי.
שתי הקופסאות השחורות של המטוס נמצאו באתר התאונה. 

אגב חרבין, עיר בה התקיימה קהילה יהודית תוססת במשך כ 65 שנה, מסוף המאה ה 19 אל תוך המאה העשרים. בעיר מספר אתרים המנציחים את הקהילה.
בנוסף ידועה העיר בשל פסטיבל הקרח והשלג המתקיים בה מדי שנה. 

 

 

כתבות:

BusinessWeek

Flightglobal

 

טייסים סינים "סיבנו" קו"ח 

בתחילת חודש ספטמבר נחשפה בכנס בטיחות בסין הידיעה כי לפני כשנתיים, בביקורת שבוצעה ע"י רשות התעופה האזרחית בסין, נמצאו כ- 200 טייסים שזייפו נתונים בקורות החיים שלהם, בעיקר בנושא ניסיון טיסה, ע"מ לקבל רישיונות והגדרים שונים על מנת להגדיל את סיכוייהם בהשגת עבודה בחברות התעופה. כחצי מהטייסים המעורבים עובדים בחברת Shenzhen Airlinesשותפה של חברת Henan Airlines שנזכרה לעיל בהקשר לתאונה הקטלנית באוגוסט.

לכתבה

 

עדכונים מאירועים שדווחו בעבר

עדכון מתאונת Air India Express crash במנגלור, הודו מה 22 למאי השנה

ממקורות המקורבים לחקירה עולה כי המטוס נגע באובר-שוט, ניסה ללכת סביב אבל אי הבנות ובלבול בקוקפיט גרמו לו לגמור מסלול ולהידרדר לוואדי שבהמשכו. רק 8 מתוך 160 הנוסעים ואנשי הצוות נצלו. שני הטייסים בין ההרוגים.
לפי הודעות רשמיות של גורמי החקירה, המטוס היה בקו גלישה לא נכון והקברניט שהטיס את המטוס התעלם מהמלצת הקצין הראשון ללכת סביב.

לכתבה

 

עדכון מתאונת לופטהאנזה בריאד 

חוקרים גרמניים פרסמו מידע מהחקירה לפיו מטוס המטען שהתרסק בריאד ב 27 ביולי השנה ביצע 3 נגיעות קשות במסלול טרם התפרקותו.
נגיעה ראשונה הייתה בעוצמה של
G2, השנייה G3 והאחרונה G4.3 בעקבותיה כשל מכלול הזנב האחורי.

 

 

 

לכתבה 

 

עדכון מהתנגשות המטוס הקל והמסוק מעל נהר ההדסון 

ה- NTSB העביר לאחרונה מספר המלצות ל FAA בהמשך לחקירת ההתנגשות של המטוס הקל והמסוק מעל נהר ההדסון באוגוסט שנה שעברה.  בין שאר ההמלצות המלצה המתייחסת לתפקידו של המפקח ביחידות הפיקוח האווירי.
מסתבר שבשעת התאונה קיים פקח שהיה אמור להעביר הנחיות תעבורה למטוסים המעורבים שיחת טלפון פרטית במכשיר הסלולארי שלו. מפקח שהיה לידו במגדל הפיקוח לא העיר לו על כך.
כול יושבי המסוק והמטוס הקל נהרגו בתאונה.

לכתבה

 

עדכון מתאונת מטוס הנשיא הפולני 

קולונל (אל"מ) אדמונד קליך, הנציג הפולני לוועדת החקירה הרוסית החוקרת את תאונת הנשיא הפולני, התראיין השבוע לעיתון פולני.
לדבריו האחריות לתאונה נופלת על הטייסים שלקחו החלטה לנחות למרות שמגבלות הראות היו מתחת למינימה הנדרשת, הפרה בוטה של הנהלים.  כמובן שנוכחותו של מפקד חיל האוויר הפולני בקוקפיט השפיעה על החלטותיהם אבל האחריות בסופו של דבר עליהם.
אחד הדברים המעניינים בראיון הוא עניין הגדרת הטיסה כטיסה צבאית או אזרחית. לא ברור כיצד הוגדרה. במידה והייתה זו טיסה צבאית אזי האחריות נופלת גם על הפקחים מאחר וזה שדה צבאי והיה עליהם לשלוח את המטוס לנחיתה בשדה אחר. במידה והטיסה מוגדרת כאזרחית אזי הפקחים משוחררים מכול אחריות.
בשורה התחתונה – אחריות הטייסים.

לכתבה

 

אירועים מהעולם


נחיתת חרום טופולב 154 ברוסיה

להלן קישור לסרטון ווידאו של נוסעים בהמשך לנחיתת חרום של מטוס מדגם טופולב 154 בשדה צבאי נטוש על מסלול קצר בעקבות אובדן כוח.
המטוס גמר מסלול והמשיך לתוך היער הסמוך, כול 81 הנוסעים ואנשי הצוות יצאו ללא פגע.
אגב, זה אותו סוג מטוס שהיה מעורב בתאונת הנשיא הפולני. 

לכתבה

אפר וולקאני – האם גם בהתפרצות הבאה זה יראה אותו דבר? 

בכנס שנערך לאחרונה בנושא ההתפרצות הוולקאנית ששיתקה את התעופה האירופית עלו המספרים הבאים. 1.7 בליון יורו נזק לחברות התעופה, 1.1 טרליון דולר לכול התעשייה הנלווה ו- 5 בליון דולר ירידה בתוצר הגולמי הלאומי האירופי.
מסתבר שהידע בנושא השפעות האפר על התעופה היה קיים אבל מפוזר בעולם אצל אנשים ומומחים במקומות שונים. לפיכך ההחלטות בנושא היו מחמירות.
כעט מתבצע מאמץ לרכז את הידע ולהגיע למצב בו התפרצות נוספת תאפשר המשך טיסות בטוחות בצורה מבוקרת ולא תגרום נזקים כמו באירוע האחרון.
כתבות בנושא: 

Flightglobal 1

Flightglobal 2

 

 

בטיחות במטוסים מתקדמים  

נושא שעסקנו בו רבות בתקופה האחרונה. תאונת טרקיש באמסטרדם בשנה שעברה מהווה מעין "סמן ימני" בכול הקשור לפיקוח הטייס על המכונה בטיסה אוטומאטית. בתאונה זו כשלו הטייסים באבחון פעולות המטוס שהיו מושפעות מתקלה במד הגובה האלקטרוני והתערבו בהטסה בשלב מאוחר מדי ובאופן לא נכון. התוצאה הייתה הזדקרות בשלב הסופי של תהליך הגישה לנחיתה.
נושא הממשק אדם-מכונה מופיע במספר רב של אירועי בטיחות בשנים האחרונות. ככל שהמטוס משוכלל יותר כך נדרש האדם לדפוסי מחשבה ועבודה חדשים, שאינו מורגל בהם, וזאת משום שהאוטומציה במטוסים המודרניים מסיטה את מרכז הכובד מהטסה ידנית להטסה אוטומאטית תוך השגחה על פעולות המכונה, על כל בעיות הממשק הקשורות בכך.

במקביל להטסה האוטומאטית נפגעת גם מיומנות הטייסים בהטסה ידנית וגורמת לתקריות ותאונות המוגדרות כ
LOC- Loss Of Control -.
להלן מאמר בעניין מחקר מעניין בנושא שנערך ע"י FLIGHT SAFETY FOUNDATION.

לכתבה

 

 

 

ללא מילים - איך לא כדאי לנחות ... נגמר טוב. 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד