ידיעון בטיחות אוגוסט 2010

 

תאונת היסעור ברומניה
התאונה אירעה ב 26 ביולי. מסוק יסעור שהשתתף בפריסה משותפת של קרנפים ויסעורים ברומניה, פגע בצלע הר מצוקי בסביבות גובה 8000 רגל מעל פני הים. גובה הביטחון באותו אזור הנו כ -9700 רגל. 6 אנשי הצוות הישראלי ומשקיף רומני נספו בתאונה.
עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר בטעות אנוש או בתקלה טכנית או בשילוב כמה גורמים אבל רוב הניחושים והספקולציות מדברים על טעות אנוש.

מכון פישר משתתף בצערן של משפחות המעורבים באסון.

 

לכתבה בנושא

 

תאונת מטוס נוסעים בפקיסטן
ב 28 ליולי, מטוס מדגם איירבאס 321 של חברת Airblue , שטס בטיסה פנימית מקראצ'י לאיסלאמאבד בפקיסטן התרסק על הגבעות בסמוך לעיר, כ 14 ק"מ צפון מערבית לשדה.

עפ"י נתונים ראשוניים , המטוס ביצע תהליך מכשירים אולם בשלב מסוים פנה לביצוע המתנה ואחר כך ביצע הקפה בתנאי ראיה למסלול 12 בגלל כיוון הרוח. בזמן התאונה שררו תנאי ראות מגבלתיים, גשם ועננות נמוכה. המטוס נכנס לשרות לפני כ 10 שנים וחצי ולא ידוע על בעיות טכניות מיוחדות בעברו.
כול 6 אנשי הצוות ו 146 הנוסעים ניספו בתאונה.
זו עוד תאונה השנה של חברת
Low Cost בהמשך לתאונות בהודו ובלוב.


 

 

 

 

 

 

                                   מפת אזור ההתרסקות:

 

 

כתבות בנושא:

Aviation-Safety.net

FlightGlobal.com

ווידאו של אתר ההתרסקות

 

 

תאונת בואינג 737 בקריביים
בתאריך 16 באוגוסט התרסק בואינג 737 בנחיתה באי הקריבי סאן-אנדרס. המטוס ביצע טיסה לילית מבוגוטה קולומביה והתרסק בנחיתה. נוסעת אחת נפטרה מהתקף לב זמן קצר לאחר התאונה ו 34 אחרים נזקקו לטיפול רפואי בבית חולים. בזמן הנחיתה שררו בשדה תנאי מז"א של גשם סוחף ועננות מפותחת מלווה בברקים.

מעט רכילות על המטוס המעורב (מטוס בלי מזל...),
המטוס נולד ונמכר ב-2003 לחברת השכר
easy jet. הופעל כמה חודשים עד שהיה מעורב בתאונה קרקעית בה התנגש בו טרקטור של חברת שינוע באירלנד וגרם לו לנזק חמור באזור תא הטייס בצידו השמאלי. אחרי תאונה זאת, המטוס אוחסן ומאוחר יותר נמכר לחברה Aires של קולומביה.
כאמור המטוס נחת בלילה בתנאי חשכה, התמונות הנ"ל צולמו כמה שעות אח"כ באור יום.

 

 

 

 כתבות בנושא:

FlightGlobal.com

Aviation-Safety.net

 

התרסקות מטוס מטען של לופטהאנזה בריאד, ערב הסעודית
מטוס מטען מדגם – MD11של חברת לופטאנזה התרסק בנחיתה ב 27 ביולי בשדה התעופה של ריאד. המטוס עם 80 טון מטען נהרס . אנשי הצוות (שני טייסים ) נפצעו ואושפזו בבית חולים של ריאד. דובר החברה מסר כי מדובר בנחיתה כבדה אולם הסיבות לכך עדיין לא ברורות.
למטוס יש היסטוריה רעה של התנהגות מאתגרת במצב נחיתה. בשנים האחרונות נשרפו או נהרסו מספר לא קטן של מטוסים מסוג זה. המטוס היה בן 17 השנה.

לכתבה בנושא

 

 

 

שינויי חקיקה בעקבות תאונה בטיסת ניסוי XL Airways   ביוני 2008

ביוני 2008, טיסת ניסוי אחרי ביקורת תקופתית הסתיימה בהתרסקות בים התיכון וכל 7 אנשי הצוות נספו

המטוס בתמונה הוא Airbus A320-200 שהופעל על ידי חברת התעופה הגרמנית XL GERMAN AIRWAYS . הבעלות הייתה של חברת התעופה של ניו זילנד Air New Zealand. לקראת חזרת המטוס לבעליו הוא עבר ביקורת תקופתית מקיפה שכללה גם צביעת המטוס חזרה בצבעי הבעלים המקוריים. לטיסת הניסוי חברו צוות משותף מהחברה הגרמנית ומהחברה הניו- זילנדית. בסיום הטיסה, בגישה לנחיתה איבד הצוות שליטה והמטוס התרסק בים. לא היו ניצולים. תחקיר האירוע לא התפרסם עדיין בגרסה הסופית אבל, פרטיה שידועים הביאו את איירבס לפרסם הודעות והנחיות הנוגעות לצביעת מטוסים ושחרורם חזרה לכושר אווירי. ההנחיה מדגישה את הצורך להגן בזמן הצביעה על סנסורים ופתחים סטטיים חיוניים לתפעול המטוס אבל גם לשים לב להסרה מסודרת של אמצעים אלו לקראת הטסת המטוס. סיבת ההתרסקות בים קשורה לתפקוד הסנסורים האלו שגרמו לצוות להגיב מאוחר ולא נכון בגישה שהובילה אותם לתמרון מוטעה אל תוך מי הים התיכון. פתחים סטטיים וחיישני מהירות צבועים או מכוסים כבר גרמו לתאונות בעבר .

התאונה עלתה לכותרות בחודש האחרון לאחר שוועדה משפטית בצרפת הודיעה שלא ינקטו תהליכים משפטיים כנגד המעורבים, המפעיל, היצרן והמתחזק. זהו שינוי לאחר שבעבר הובאו לדין פלילי מעורבים בתאונות אוויריות.
כיום מגיעים מקרים כאלה לדין פלילי מאחר וועדות החקירה אינן מתעסקות בנושא זכויות הקורבנות. ייתכן ובמקרה זה, מאחר ולא היו נוסעים משלמים על המטוס העניין לא הגיע לבית הדין הפלילי.
טיוטת חוק חדשה של האיחוד האירופי מסמיכה את וועדות החקירה לעסוק גם בנושא זכויות הקורבנות. במידה והרעיון יעבוד גם בפרקטיקה זה ייתר את הצורך לפנות לבית המשפט ע"מ לתבוע זכויות אלה, זאת כאמור במקרים בהם אין חשד לפלילים או רשלנות פושעת.
טיוטת החוק שסביר שתאושר תשמש בעתיד הקרוב מודל לחיקוי בכול העולם.

בהקשר זה כדאי להזכיר כי תמיד קיים המתח בין הצורך לבצע תחקיר אמת לשם שיפור הבטיחות והצורך להגן על המעורבים מפני תביעות משפטיות. מעורבים החוששים לדין פלילי סביר שלא ישתפו פעולה עם וועדות החקירה ובכך יפגעו ביעד העליון של שיפור הבטיחות בתעופה. על המחוקק להתייחס לנושא זה וליצר מנגנונים מתאימים למרות הלחץ הציבורי בכיוון הפלילי.

 

כתבה בנושא

תאור התאונה והחקירה

 

 

ה NTSB לוקח יוזמה בנושא עייפות טייסים ומגבלות תעסוקה
הנושא עלה כאן כבר מספר פעמים וממשיך להוות את אחד הנושאים המרכזיים בתחום בטיחות הטיסה. תנאי העבודה השתנו כבר מזמן, טיסות ארוכות טווח וזמן, מעברי אזורי זמן תכופים וטיסה סביב השעון אולם החוק נשאר כשהיה, והתוצאה – טייסים טסים עייפים.
כבר לפני חמש שנים החלו תלונות כלפי ה
FAA על אפאטיות שהוא מגלה כלפי מגבלות תעסוקה חדשות המבוססות על מחקרים רפואיים. הביקורת נמשכת גם היום בטענה שה FAA נכנע ללובי חברות התעופה שהרי ברור שמגבלות תעסוקה נוספות יעלו כסף, כסף שכ"כ חסר לתעשייה במשבר.
להזכירכם, בסוף שנה שעברה נערך ל
FAA שימוע בקונגרס האמריקאי. השימוע נערך בעקבות ההשתהות המתמשכת בהצגת שינויים בחוק לעניין מגבלות התעסוקה. למרות זאת, עד היום, דבר לא השתנה.

יחד עם זאת, נראה שה NTSB החליט לקחת יוזמה בעניין. פרסומים שונים הגדירו את נושא העייפות כאחד מהנושאים העיקריים ב"רשימת המבוקשים" של עולם הבטיחות. לאחרונה גייס ה NTSB שני מומחים בעלי שם עולמי שיעסקו בתחום. יש האומרים כי מאסו מלחכות ל FAA, ימים יגידו. זה המקום לציין כי בתחום זה, החקיקה באירופה משיגה את זו של צפון אמריקה.

כתבה בנושא

 

מטוסים איראניים מנועים מלפעול באירופה – סנקציות בעניין הגרעין או לא? וקצת על ארגוני הביקורת המערביים

לאחרונה פורסמה ידיעה האוסרת נחיתה ופעילות אווירית של מטוסים מחברות התעופה האיראניות בתחומי אירופה. הידיעה תורגמה ע"י רבים מאמצעי התקשורת כחלק מהסנקציות על איראן בנושא הגרעין אולם לא כך הוא.

איראן פשוט נכנסה לרשימה השחורה של המדינות שאינן מורשות לפעול באירופה בגלל ליקויים רבים שנמצאו בביקורת ועדה אירופאית שבדקה את רמת האחזקה, כשירות האוויר והפיקוח על חברות התעופה במדינה.

כתבה בנושא הביקורת באיראן

 

בעבר הזכרנו את הרשימה השחורה בהקשר לחברת ו Yamenia שהייתה על סף כניסה לרשימה זו ערב התאונה באיי קומרוס בשנה שעברה.

הזכרנו גם כי הארגון האמריקאי הוא שהוריד את הדרוג של רת"א בישראל לרמה 2. אותו ארגון הוזמן ע"י רת"א ופועל במשותף עם הרשות הישראלית כדי להחזיר את ישראל לרמה 1. חלק מהמגבלות של ישראל בגלל הורדת הקטגוריה היו ביטול כול ה Code Share עם החברות האמריקאיות וביטול האפשרות לפתיחת יעדים חדשים בצפון אמריקה ע"י חברות ישראליות.

בעולם המערבי פועלים כיום כמה ארגונים המבצעים ביקורות על מדינות הטסות לתחומי אירופה וארה"ב. להלן קצת סדר ברשימת הארגונים הנ"ל:

הארגון האמריקאי של ה FAA נקרא IASA)   International Aviation Safety Assessment )

הארגון האירופאי נקרא SAFA    Safety Assessment Of Foreign Aircraft (EC SAFA Program)

הארגון הבין לאומי של ה ICAO בראשות האו"ם נקרא USOAP    Universal Safety Oversight Audit Program

 

התוכנית האמריקאית החלה לפעול בתחילת שנות ה 90 לאחר תאונה קטלנית של חברה זרה בתחומי ארה"ב. לאחר תאונה זו הוחלט כי יש לבדוק את רמת העמידה בסטנדרטים הבינלאומיים של חברות שטסות לתחומי ארה"ב. התוכנית של האו"ם החלה לפעול באמצע שנות ה 90 וזו האירופאית בתחילת שנות ה 2000. תפקידי הארגונים השונים כמעט זהים לחלוטין.

 

 

 

                   טיפ לחיים: אף פעם אל תטוס בחברת תעופה שטייסיה מאמינים בגלגול נשמות.

 

עבור לתוכן העמוד