ידיעון בטיחות מאי 2010

 

תאונה לחברה הלובית  Afriqiyah Airways

12.05.2010 – תאונה של חברת התעופה הלובית, פרטים ראשונים:

טיסת  Flight 8U771  Afriqiyah Airways מיוהנסבורג לטריפולי לוב התרסקה בתהליך הנחיתה, קצת לפני תחילת מסלול, בסביבות השעה 06:00 בבוקר, סמוך לשעת הזריחה. 
המטוס מסוג
Airbus A330-200s חדש בן לא יותר מ 9 חודשים שצבר 1600 שע"ט בלבד.
מז"א מדווח בשעת התאונה מראה על ראות טובה שהלכה וירדה בזמן התאונה ורוחות קלות.

על המטוס היו כ 104 אנשים, כולל צוות ונוסעים.  ישנן שמועות על ילדה אחת ניצולה.

לפרטים ראשונים: http://www.flightglobal.com/articles/2010/05/12/341857/afriqiyah-airways-flight-crashes-at-libyas-tripoli.html

 

אפר וולקני

שני מאמרים מאוד מעניינים ומפורטים על נושא האפר הוולקני שפורסמו ע"י חברת בואינג ואיירבס.

המאמרים כוללים תאור מקרים מהעבר, ניתוח סיכונים, הנחיות לפעולה ועוד מידע רב ומעניין.

11ADOBL01 - Airbus Volcanic Ash Advice.pdf

11ADOBL02 - Boeing Volcanic Ash Advice.pdf

ועוד מאמר מפורט באותו עניין:

Why Can't Planes Fly Through Volcanic Ash? NASA Found Out the Hard Way

 

עדכון לגבי התרסקות המטוס הנשיאותי הפולני

זיהו הגופות וההלוויות האחרונות הסתיים בשבוע הראשון של מאי.

ביקורת רבה מופנה לאי מעורבות מספקת של הפולנים בועדת החקירה המנוהלת ע"י הרוסים, עד כדי אמירות כי הרוסים מונעים מידע נדרש מהצוות הפולני המשתתף בועדת החקירה.

טענות רבות מופנות כלפי שר ההגנה על אחריותו לתאונה ולתאונה קודמת ב 2008 בה נהרגו 20 קצינים מחיל האוויר הפולני.
להערכתי האישית, הטענות משיקולים פוליטיים פנמיים ואין בהם ממש מעבר לאחריותו המיניסטריאלית על המתרחש בצבא.  צריך לזכור כי פולין לקראת בחירות לנשיאות וכי ראש הממשלה והנשיא באים ממפלגות יריבות, קרקע מצוינת להאשמות והשמצות הדדיות.

לא נותר אלא להמתין לפרסום נתונים מוועדת החקירה שכפי שתיארתי בעבר, רבים בפולין לא יאמינו לה בגלל חוסר אמון בסיסי בינם לבין הרוסים אולם לדעתי אין סיבה אמיתית לסילוף הממצאים ע"י הוועדה.

 

עדכון לגבי חקירת התאונה של החברה התורכית בסחיפול אמסטרדם ב 25.02.2009

וועדת החקירה פרסמה באופן רשמי כי תקלה במד הגובה האלקטרוני  גרמה להפחתת הכוח בשלב הגישה הסופית.

זו אומנם תקלה אולם זו כמובן אינה סיבה שמצדיקה תאונה.  על הצוות היה לזהות את סגירת המצערות ולבצע פעולה מתקנת.  עוד פורסם שהגישה שבוצעה הייתה "גישה לא מיוצבת" ועל הצוות היה ליזום הליכה סביב.

הייתכן כי אף אחד מאנשי הצוות לא החזיק במצערות בזמן הגישה?  כיצד ייתכן שלושה אנשי צוות לא מזהים את סגירת המצערות המוקדמת בשלב הכי קריטי של הטיסה?

אלה ועוד רבות אחרות הן השאלות שכדאי שיענו בדוח הסופי.

 

עדכון לגבי חקירת תאונת AF 447 שהתרסקה בדרום האטלנטי ב 1.06.2009

קיימת תקווה למציאת שברים נוספים בעקבות דיוק נוסף בהגדרת החיפוש שנובע מניתוח נוסף של אותות שלקלטו ע"י צוללת גרעינית צרפתית שהייתה באזור בזמן ההתרסקות.

כך או כך אני בספק אם תאונה זו תפוענך אי פעם, גם בגלל חוסר בממצאים וגם בגלל ניגודי אינטרסים ברורים של היצרן והחברה.  הזמן יגיד. 

 

אתר חדש לרת"א

ברכות לפתיחת האתר המאפשר גישה למידע בנושא חקיקה, בטיחות ועוד נושאים רבים אחרים הקשורים לתעופה האזרחית בישראל

http://caa.gov.il/

 

מהעולם בקצרה

טיסת יונייטד שהמריאה מסדני אוסטרליה לסאן-פרנסיסקו נאלצה לחזור לנחיתה לאחר שעתיים טיסה בגלל שפשוף זנב בהמראה

מדיניות הקנסות הכבדים של FAA נמשכת

(באדיבות רם קורש, מחלקת בטיחות ואיכות - אל על)

הסוכנות הפדראלית לתעופה בארה"ב  ממשיכה במדיניות חדשה ואגרסיבית של קנסות כבדים על חברות וארגונים שנתפסים באי ציות לחוקי התעופה. בהמשך לחודש שעבר, הפעם נפלו ברשת :

ERA Helicopters קיבלו קנס של 260000 דולר על שחרור מסוק מאחזקה ללא ביצוע טיסת מבחן שאותה פעילות דרשה. הקנס בנוי על מספר הפעמים שהמסוק הטיס נוסעים משלמים.

American eagle Airlines זכתה בקנס של .2.9 מיליון דולר על הפעלה מתמשכת של מטוסי CRJ700 עם תיקון וטיפול לא תקין לדלתות כן נסע. הקנס הגבוה מחושב על 1000 טיסות שבוצעו עם מטוס לא כשיר. לחברה זו יש כבר מלפני חודשיים קנס אחר בגובה המכובד של 2.5 מיליון דולר על חישוב לא נכון של משקל ואיזון ב 1700 טיסות שבהן הייתה סכנה למטוסים.

זהו סוג המטוס שהפעלתו הלא תקינה עלתה לחברה בהוצאה על קנסות בגובה של מעל 5 מיליון דולר. 

 

Chautauqua Airlines זכתה בקנס של 348000 דולר על הפעלת מטוסיה ללא ביצוע סעיפי ביקורת ראייה שירדו כחלק מהוראת כושר אווירי למטוסים אלו.

 

 

עבור לתוכן העמוד