ידיעון בטיחות - יולי 2009

 

סקירה כללית בעקבות שתי תאונות מטוסי Airbus

 

שתי התרסקויות קטלניות של מטוסי Airbus תוך חודש מכניסות את עולם התעופה לעיסוק מוגבר בנושא הבטיחות.

"הקופסה השחורה" של טיסה 447 של מטוס ה Airbus A330-200 לא נמצאה, מה שמטיל ספק ביכולת לפענח את סיבות התאונה באופן וודאי ומלא.

אחד מכיווני הפיתרון לבעיה שכזו הוא שידור נתוני קול ונתונים מהמטוסים בזמן אמיתי.

כמובן שבמצב הנוכחי הטכנולוגיה אינה תומכת בפיתרון זה והבעיה העיקרית היא רוחב הפס של מערכות ה Data Link הקיימות.

כך או כך, לחברת Airbus נראה שזה הכיוון בהמשך פיתוח המערכות החדשות.

הכוונה אינה להחליף את ה"קופסאות השחורות", שבד"כ מאותרות, אלא לשדר נתונים עיקריים כגיבוי למקרים כגון זה האחרון.

יש הטוענים כי ההשקעה אינה כדאית לאור העובדה שכאמור ברוב המקרים מאותרות הקופסאות. 

זמנים יגידו.

אספקטים נוספים שעשויים לעמוד למכשול במימוש הרעיון הם התנגדות כמעט וודאית של ארגוני הטייסים, שגם במצב הנוכחי מתנגדים להעברת מידע בזמן אמיתי של המתרחש בקוקפיט, באותה מידה כפי שהתנגדו להצבת מצלמות.

לא רק נושא ה"קופסאות השחורות" בכותרות.

לאיחוד האירופי ולרשויות התעופה האמריקאיות "רשימות שחורות" של חברות שאינן מורשות לפעול בתחומי האוויר שלהן.

חברות שאינן עומדות בסטנדרטים הנדרשים נכללות ברשימה זו ועליהן לעבור ביקורות ומבחנים על מנת להימחק ממנה.

הרשימה כרגע אינה גלובאלית ויש המבקשים להופכה לכזו.

הנושא עלה שוב במלוא עוצמתו בעקבות התרסקות מטוס ה Airbus A310-300 של חברת Yemenia בטיסה 626.

המטוס התרסק לפנות בוקר בניסיון הגישה השני שלו לאי Comore באוקיינוס ההודי מול חופי מוזמביק.

החברה התימנית הייתה על סף כניסה ל"רשימה השחורה" של האיחוד האירופי בשנים האחרונות בשל ליקויים בטיחותיים וסטנדרטים נמוכים של תפעול אולם היא נדרשה לבצע פעולות מתקנות ולא הוכנסה לרשימה.

ובחזרה לתאונת טיסה 447 של חברת Air France .

חוקרים מאמינים כי המטוס פגע במים במהירות גבוהה, בכיוון הטיסה ועם הגחון ראשון.  דהיינו, הנמכה בישרה ואופקית.

כמו כן הם סבורים שהמטוס לא התפוצץ, בער או התפרק באוויר, זאת לאור אי המצאות סימנים מעידים לכך בשברים שנתגלו.

לא ידוע בשלב זה אם הנוסעים ואנשי הצוות היו בין החיים בשלב הפגיעה במים.

ניתוח 51 הגופות שנמצאו עשוי לשפוך אור על נקודה זו.

שברים ו- 24 הודעות תקלה שהמטוס שידר ישמשו בבסיס החקירה מאחר והחיפושים אחרי הקופסא השחורה הופסקו ב 10 ליולי.

בנוסף, בשלב זה אין שום הוכחה כי מדי הפיטו (צינור המודד את מהירות האוויר הפוגעת במטוס) מתוצרת Thales הם אכן אלה שהובילו לתאונה.

להזכירכם, אחת התשדורות מהמטוס הצביעה על תקלה במדידת מה' האוויר.

בדיקת החברה העלתה כי אין בעיה טכנית ברכיב המדידה אולם בעקבות איומי שביתה של טייסי החברה בוצעה פעולה תחזוקתית בנושא.

 

ועוד בעניין מדידת נתוני אוויר עיקריים.

מטוסי Airbus A330 היו מעורבים מאז אוקטובר 2008 בארבעה אירועים חמורים של תקלות במערכת הטיסה האוטומטית.

ה- NTSB  האמריקאית מודאגת מזה זמן מנושא הבטיחות בטיסה אוטומטית וחוקרת שניים מהמקרים בהן אירע אובדן נתוני עיקריים למכשירי הטיסה.

באחד מהמקרים, המטוס נתקל בגשם חזק שגרם לכיפופים במעטה החיצוני של המטוס וכן לאובדן נתוני אוויר שגרמו לניתוק הטייס האוטומטי וכן לניתוק מערכת ניהול הדחף האוטומטית (Autopilot and (Auto Throttle .

הקברניט לקח הטסה ידנית והטיס את המטוס אל מחוץ לאזור הגשם.  לאחר כמה דקות חזרו נתוני הטיסה והתייצבו על קריאות נורמאליות והצוות חזר לטיסה אוטומטית.

תנאים דומים שררו בטיסת Air France 447.

שני מקרים נוספים נחקרים באוסטרליה שם אירעו לחברת Qantas שני אירועי אובדן נתוני טיסה עיקריים למטוסי Airbus A330 .

באחד משני מקרים אלה אף נפצעו באורך משמעותי 40 נוסעים בעקבות תמרון חריף שהמטוס ביצע ברגע אובדן הנתונים.

(ההמלצה לשבת חגור – זה לא סתם...)

 

הנתונים בסקירה זו עפ"י פרסומים ב Aviation Week July 6, 2009

עבור לתוכן העמוד