סכום הכנס הבינלאומי השנתי לתעופה האזרחית 16 בנובמבר 2016

 

 

הכנס הבינלאומי השנתי  לתעופה האזרחית נערך במכון פישר ב-16 בנובמבר. עם שותפינו רשות שדות התעופה, רת"א ורשות שדות התעופה, רש"ת.


לכנס נרשמו יותר מ- 300 משתתפים; אולם המליאה היה מלא עד אפס מקום, וכך גלשנו אל כיתת מועדון הטייסת שם הוקרנו ההרצאות במעגל סגור.


הכנס נפתח על ידי שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ שנדרש לאקטואליה בקריאתו  לחברת אל על להפסיק את הטרגדיה ולחזור לפעילות מלאה תוך משא ומתן עם ציבור העובדים.

 

בכנס היו שלשה מושבים, והוא התמקד בשלושה נושאים:


1.      המושב הראשון עסק במשמעויות היותר עמוקות של השימוש באוטומציה בעולם התעופה בכלל ובתאי הטייסים בפרט. לצד תרומתה המכרעת לבטיחות, דיוק ההטסה, התגברות על מזגי אוויר וכיו"ב, האוטומציה מאתגרת את המפעילים בגלל הבנה לא מספיקה או אי הכרת כל המודים והאפשרויות, עד כדי אבדן התמצאות ושליטה. מנכ"ל ונשיא קבוצת ארקיע, מר ניר דגן, היה מנחה המושב, ונסקרו בו תכנוני אוטומציית העתיד של חברת בואינג על ידי מר מייקל סינֶט, הסמנכ"ל לפיתוח של בואינג; רעיונות חדשניים ומהפכניים לקיצור תהליך הכשרת טייסים והסתמכות רבה על אוטומציה משופרת ואמינה נסקרו על ידי מר דוד שביט, טייס ניסוי בתע"א; ולעומתם סקר מנהל צי 737 של אל על, קברניט רוני זוהר, את התמודדות ההדרכה של הטייסים היום ואתגרי עבודת הצוות כדי למנוע כשלונות תפעוליים.

 


2.     המושב השני עסק בעיקר בנושאי פיקוח טיסה ובקרה אווירית. סמנכ"ל רש"ת למבצעים, מר אודי ברעוז היה המנחה. החלק הראשון עסק בהכנסת אוטומציה למגדלי הפיקוח, אותה מפתחת חברת IATAS ועליה הירצה מנהלה, מר אוֹרי שלוּש: היא נועדה להקל על שליטת הפקחים ולתרום לאמינות ובטיחות גבוהות ביותר בתנועת מטוסים על הקרקע ובתחום ה-TMA .
לאחר מכן נסקרה הפרובלמטיקה של ריבוי צרכנים בתחום אווירי מצומצם על ידי מר אסף בן-מיכאל, מנהל חטיבת תעבורה אווירית ברש"ת ומר טל לנדאו, מנהל בקרת צפון.
נושאים נוספים שעלו במושב הזה היו סטטוס תשתיות, החל מחלופה להרצליה, דרך הכנות לפתיחת שדה תמנע/רמון ועד לתכניות שדה גליל ברמת-דוד; מר גדי רגב מרת"א סקר את ההסכם החדש שנחתם עם יורוקונטרול ונועד להקל על יציאת המובילים האוויריים מנתב"ג לאירופה דרך הצינור הקפריסאי; בני דווידור, ראש מחלקת כטמ"מ ברת"א סקר את השימושים, המשמעויות והתקלות הרגולטוריות לגבי הכלים הלא מאויישים שצצים כפטריות מתחת לפרופלורים. יו"ר איגוד הפקחים שהציג לנוכחים את האיגוד ופעולותיו נעל את המושב השני.


 

3.     המושב האחרון כינס את שלושת מנהליהן של חברות התעופה הגדולות בארץ – דוד מיימון מאל על, ניר דגן מארקיע ואורי סירקיס מישראייר. יחד איתם הוזמן גם סמנכ"ל המסחר של חברת הלואו-קוסט ראיינאייר, וכולם יחד, תחת שרביט ניהולו של מר גיורא רום, עד לפני כשנתיים מנהל רת"א. הדיון בפאנל עסק בלקחי שלוש שנות הסכם "שמיים פתוחים", ובתכניות לעתיד על פי כיווני ההתקדמות של התעופה האזרחית, צרכניה ולקוחותיה. היה מעניין ללמוד, למשל, שישראייר מגדירה את עצמה כ"חברת תיירות" ולא רק "חברת תעופה", וכי הרווחיות בחברת לואו-קוסט נשענת לא מעט על טיסות בלגים קצרים והרבה סבבים יומיים למטוס. שמענו גם על היערכותן של החברות לנוכח האפשרות שמחירי הדלק יאמירו שוב ל-70-80 דולר לחבית.


להאזנה להרצאות הכנס ולצפייה בתמונות מהכנס  הקש כאן.

 

 

 

עבור לתוכן העמוד