סכום כנס התעופה האזרחית הבינלאומי השישי – 18 לנובמבר 2013

 

 

לתוכנית הכנס, הקלטות ההרצאות, המצגות ותמונות הקש כאן

 

הכנס השנתי לתעופה האזרחית התקיים בבית חיל האויר בהרצליה ב 18 בנובמבר 2013.
הכנס תוכנן ויצא לפועל בשיתוף רשות התעופה האזרחית (רת"א) ובסיוע הקרן לבטיחות טיסה של איזור הים התיכון (FSF-MED).
הכנס עמד השנה בסימן מגמות ההתפתחות בתעופה האזרחית העולמית.

המושב ראשון, עסק בנושאי שליטה, בקרה וניווט, חקיקה ופיקוח בין-לאומי.
המושב השני סקר והצביע על לקחים שנלמדו מאירועי בטיחות חמורים בעולם ובארץ.
המושב השלישי עסק בגישות שילוב בטיחות בייצור מטוסים, התפתחותה הנחשונית של מגמת  ה  Low-Cost   והתשובות התיכנוניות של חברות התעופה בארץ.

בכנס התארחו אנשי מפתח מתעשיית התעופה העולמית – יורוקונטרול, ICAO, איירבס, מכון מחקר תעופתי שצמח ליד המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), לצד בכירי תעשיית התעופה בארץ.


מנכ"ל משרד התחבורה פתח את הכנס לפני אולם מלא עד אפס מקום, וגילה בין השאר שבמשרדו מסתמן "הרהור שני" על נכונות ומועד סגירתו הצפוייה של שדה התעופה בהרצליה.

 

מושב הפתיחה, בהנחייתו הנמרצת של מר קריסטוס פטרו מקפריסין, אירח את נשיא יורוקונטרול שסקר את המצב והתכניות לעתיד של שמי אירופה וחיברנו העיקרי לנתיבי המסחר. באותו מושב סקרו מומחי MITRE מחקרים בתחום התעופה העולמית בנושאי עומסים בשדות תעופה, תכנון ופיתוח מסלולים ואופטימיזציה של תפעולם, ומגמות התפתחות מערכות ודיוקי הניווט לצרכי גישה ונחיתה. סיכום מתבקש למושב הובא על-ידי סמנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) שהביא לכנס את תכניות התפעול של נתב"ג המחודש והשחכותיהן.


המושב השני, בהנחיית מר ערן רמות, נפתח בעידכונים על תיכנונים, הנחיות וכוונות באמתחת החקיקה של ICAO, המושב נמשך בסקירה של קברניט יוני רונן על תאונת מטוס מטען בדובאי שממנה למדה התעופה על הסכנה בסוללות ליתיום, ובסקירתו של ראש אגודת התעופה בארץ על תאונות שארעו לאחרונה ותפיסתו איך צריך למנוע הישנותן. המושב השני נחתם בהרצאתו המאלפת של קברניט יובל לוטן מאל על בנושא החידושים והגישה המתקדמת שהביא חוק הטיס החדש בארץ המנסה לעודד את הטייסים לדווח על אירועים בטיחותיים מבלי להפוך את הדיווח למפליל ואת המדווח לעבריין.


 

המושב השלישי, בהנחייתה של פרופ' ניקול אדלר שעסקה לאחרונה רבות בחקירת משמעויות כניסת ה Low-Cost לארץ, עסק בהשלכות הכלכליות של התפתחות התעופה העולמית והישראלית. המושב נפתח בסקירתו של סמנכ"ל הבטיחות של AIRBUS, מר יאניק מלאנז', על בטיחות הטיסה בראי היצרנים, ונמשך בסקירתו של סגן נשיא WIZZ-AIR, מר ג'ון סטפנסון, על התפתחותה המטאורית של וויזז כחברת LCC. את המושב חתמו מנכ"ל ישראייר – מר אורי סירקיס וסמנ"כל אל-על – מר דוד מימון, שהיתוו את תכנית התמודדותם עם התחרות הכלכלית המתפרצת לפתחם. שם נרמז לראשונה על תכניתה של אל-על להקים חברת בת לטיסות Low-Cost, והסתברה האפלייה לכאורה שמשיתה רש"ת על החברות הישראליות עם השימוש בטרמינל 1 בנתב"ג.


 

את הכנס חתם ראש רת"א מר גיורא רום שהודה למנחים, למרצים ולקהל המשתתפים, והביע אכזבה מנוכחותם הדלה של טייסי התעופה האזרחית בכנס מקצועי חשוב שכזה. אלה נעדרו, "הצביעו ברגליים", בעקבות הסתייגותו המוזרה מסדר היום של יו"ר איגוד הטייסים הישראלי וקריאתו התמוהה אליהם לא להגיע.

עבור לתוכן העמוד