מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
טייסת 147 "הפוגות" במלחמת ששת הימים

טייסת הפוגות הייתה טייסת מבצעית שכמותה לא הייתה וגם לא תהיה עוד באף חיל האויר שבעולם משום שהייתה זאת תופעה חריגה בלוחמה האווירית בכל הזמנים. לפי תורת הלחימה של חיל האויר, כל מטוס, בהתאם לכישוריו המבצעיים, צריך לקחת חלק במלחמה. לפי כך הופעלו מטוסי ההרורד (טייסת 140) כמטוסי תקיפה במבצע "קדש". במגמה הזאת אורגנו ב-1964 מטוסי הסילון הראשונים של בית הספר לטיסה (הפוגות) כטייסת מילואים מבצעית שנועדה לתקוף מטרות קרקע.

 

טייסת 147 התאפיינה בשלושה תחומים מיוחדים:-

 

א). סוג המטוס וחימושו – מטוס קטן, איטי. פגיע מאד ובלי מושב מפלט. אך עם זאת בעל כושר ספיגה גדול. המטוס הצטיין בחימוש יעיל ביותר נגד טנקים ומטרות נקודה אחרות.- רקטות 80,69 ו-68 מ"מ. כל מטוס נשא 12 רקטות כאלה. בדרך כלל שוחררו הרקטות בשלושה יעפים ואם לא הייתה סיבה מונעת מיוחדת, שלוש מטרות אויב היו צריכות להיפגע בגיחה אחת.

 

ב). המוצא הטיסתי והחברתי של הטייסים – מסה"כ של 42 טייסים שהתייצבו,מרביתם היו טייסי מילואים המבוגרים ביותר בחיל ובעלי ניסיון קרבי ממלחמת "קדש". מנגד, 9 טייסים היו הצעירים ביותר בחיל, בוגרי קורס טייס מס.52 שלא הספיקו לסיים את האימון המבצעי שלהם על מטוסי אורגן ולכן הוחזרו לטוס על הפוגות. מבחינת הפרש הגילים, ציבור הטייסים הזה היה כאין מפגש בין אבות לבנים.

 

ג). התחום המבצעי – בגלל מגבלות הטווח. טייסת הפוגות לא נכללה בתוכנית "מוקד". רק כשבועיים לפני פרוץ המלחמה הוחלט להפעיל את הטייסת בסיוע ישיר לכוחות הקרקע של פיקוד הדרום. באותם הימים גם עוצב סמל הטייסת- חיבור של כנפיים וטנק, המבטא היטב את שיתוף הפעולה בינה לבין כוחות השריון.

 

מטוסי הטייסת פתחו את מלחמת ששת הימים בטיסות הטעיה שמטרתן הייתה להציג לאויב פעילות אימונים רגילה. בנוסף לכך, פריסה מתוחכמת של מטוסים לאילת נועדה להזהיר את המצרים בפני סכנות והפתעות, אם יגשימו את תוכניתם לכבוש את אילת.

 

בשעה 08:00 ו  08:06 תקפו 12 פוגות שלוש תחנות מכ"ם בקדמת סיני כדי למנוע מהן לגלות את המטס האווירי הגדול של מטוסי החיל בדרכם למצרים.

 

לפני חציית "אוגדת הברזל" בפיקודו של האלוף טל, את הגבול לעבר הציר הצפוני, "התנפלו" 54 פוגות על מערך תותחי שדה מבוצר היטב ומוגן על ידי עמדות נ"מ רבות בשייך זועייד. מערך זה נועד לחסום ולבלום כל חדירה לשטח המצרי החיוני הזה. במשך שעתיים שוחררו על עמדות התותחים כ-640 רקטות שהשתיקו למעשה את אשם. אחרי כיבוש המתחם הארטילרי הזה, 100 תותחים הוצאו מעמדותיהם והופעלו על ידי תותחני צה"ל כלפי בעליהם הקודמים. בכך פתחו הפוגות פירצה טקטית משמעותית ביותר לכוחות הקרקע העיקריים בגזרה הזאת ואפשרו להם כניסה קלה לשטח האויב במינימום של אבדות. בהמשך היום הגישו 90 פוגות, ששחררו כ-1900 רקטות, סיוע אמנעה וסיוע מקרוב לכוחות הקרקע ואפשרו להם להתגבר על התנגדות המצרים במוצביהם המרכזיים והגדולים בקדמת סיני.

 

לפנות ערב, כאשר החזית המצרית יצאה מרדיוס הפעולה של הפוגות, הוכנסו שלוש רביעיות לחזית הירדנית. אחת מהן גילתה את חטיבת התגבורת הירדנית מס. 60 במעלה האדומים, תקפה אותה ומנעה ממנה להגיע לירושלים כדי להתערב שם בקרבות הקשים והמכריעים בעיר העתיקה ובגבעת התחמושת. הודות לסבב המהיר של הפוגה ולמרות מספר הטייסים הגדול שרובם ככולם סבלו מקלקולי קיבה קשים ומתישים, מרביתם טסו ביום הלחימה הראשון 5 גיחות. ארבעה טייסים נפלו ונהרגו ביום זה, שלושה מהם נפגעו בגובה נמוך שלא אפשר לטייסים לנטוש את מטוסיהם במצנח רגיל.

 

ביום הלחימה השני, הגזרה הירדנית ניתנה כולה לפעולה חופשית של הטייסת. במשך 4 שעות שלפני הצהריים תקפו 104 פוגות כל מטרה מזדמנת של הצבא הירדני הנסוג והבזיקו עליהן כ-1200 רקטות. מסה"כ של 252 גיחות שמטוסי החיל ביצעו בגזרה הזאת ביום זה, 246 גיחות בוצעו על ידי טייסת 147. ביום זה ממוצע הגיחות לטייס היה שלוש. טייס אחד נהרג.

 

"הציד החופשי" נמשך גם למחרת היום בו גילו ותקפו טייסי הפוגות, בין השאר, את חטיבת התגבורת העיראקית מיד אחרי שזו חצתה את גשר דמיה. החטיבה נעצרה ונבלמה באותו מקום וכלל לא הגיעה ליריחו.

 

תודות לעבודתם המסורה של אנשי צוות הקרקע, רמת השמישות של המטוסים הייתה גבוהה והסבב שלהם מהיר מאד. למרות הפגיעות הרבות במטוסים, צוותי הקרקע סיפקו לגף המבצעים כל יום 38 מטוסים שמישים. בסה"כ הוחלפו 21 מנועים, מזה 15 כבר ביום הלחימה הראשון.

 

ב-8 ביוני הודיעו לטייסת על סיום לחימתה במלחמה, תוך ציון ברכות והערכות על פעילותה והישגיה הרבים והבלתי-צפויים. באותו ערב נערכה מסיבת סיום סוערת.  המתח, החשש והפחד שנצברו במשך ימי הלחימה מצאו את פורקנם בריקודים, בשירה ובהרבה שתייה של משקאות חריפים. למעשה, איש לא ישן באותו לילה. ואז, תוך כדי המסיבה הזאת נתקבלה החלטה להעביר את הפוגות למחרת היום לרמת דוד כדי לשתף אותן בלחימה על רמת הגולן. במצב פיזי ירוד ביותר ובמצב נפשי קשה הגיעו הטייסים לבסיס הצפוני. מפקד הטייסת שהוביל את הרביעייה הראשונה לתקיפה, נפגע והתרסק לתוך המטרה. הטייסת הוחזרה מיד לבסיסה הקבוע. היה זה סיום עצוב וטראגי ביותר להישגיה המרשימים של הטייסת המיוחדת הזאת.

 

עובדה מצערת היא, כי הגורמים המופקדים בחיל האויר ובעמותת חיל האויר על מורשת הקרב נוהגים להוציא את טייסת 147 "מחוץ לגדר" של הקניית מורשת הקרב החיילית. באירוע השנתי המרכזי שנערך לפני כשנתיים בנושא "מטוסי תקיפה צרפתיים", טייסת הפוגות לא צוינה כטייסת מבצעית. בתוכנית "מוקד" המוצגת על ידי אנשי החיל בסדיר ובמילואים, טייסת 147 לא מוצגת בכלל או בהערות קצרות בלבד. הספר "כרעם ביום בהיר", שמחברו הסתייע בחומר מבצעי כמעט בלתי-מוגבל בכמות ובסיווג בטחוני שקיבל מחיל האויר,  סוקר הוא בפירוט רב את פעילותן של כל טייסות החיל בתחילת מלחמת ששת הימים. מ-650 עמודי הספר רק שניים מזכירים את טייסת הפוגות. בביטאון חיל האויר חגיגי מס. 175 שהופיע לרגל יום חיל האויר ביוני השנה, מופיעה כתבה בת עמוד אחד, עלובה ומבולבלת על טייסת הפוגות.

 

אולם טייסת 147 זכתה להערכה רבה ומכובדת דווקא מכוחות הקרקע. אלוף פיקוד הדרום, י. גביש ציין לשבח את שיתוף הפעולה המבצעי הישיר והמוצלח שהתרקם בין אג"ם הפיקוד ומפקדת הטייסת. הוא הדגיש את יעילות הסיוע המקיף והרצוף של הטייסת לעוצבות הלוחמות והבליט במיוחד את השתקת מערך התותחים בשיך- זועיד. האלוף י. טל "הודה" בסיוע המאסיבי של הפוגות בפריצת אוגדתו לתוך מצרים. בתערוכה הקבועה של מוזיאון בגעת התחמושת, פעילות הפוגות באזור ירושלים, מוצגת במידה ראויה ומכובדת. אחד מטייסי הטייסת מדליק את משואת חיל האויר בטקס המכובד הנערך כל שנה בגבעת התחמושת ביום ירושלים. הגיע הזמן שאחרי 40 שנה, בשנה המוקדשת למלחמת ששת הימים, גם בחיל האויר ובעמותת חיל האויר יתייחסו כראוי ובמלא העובדות המבצעיות לטייסת המיוחדת הזאת שכמוזכר, כמוה לא הייתה וגם לא תהיה עוד בחיל. 

                                                                  נערך על ידי אלי איל

                                                                           אוגוסט 2007

 

 

הדפסשלח לחבר

ניירות עמדה נוספים

בניית אתרים
  דלג על בר תחתון
בר תחתון
עבור לתוכן העמוד