חדש בחלל מספר 17 - 10 באפריל 2014

מאי 2013  ניוזלטר מס' 1
ידיעון מספר 17 - 10.4.2014

חג חרות שמח לקוראי חדש בחלל

אופק 10 ששוגר הלילה הוא לוויין מכ"ם (SAR)
מנהלת החלל הפועלת במסגרת מפא"ת במשרד הביטחון, והתעשייה האווירית שיגרו הלילה 9.4.2014 בשעה 22:15 את הלוויין "אופק 10" לחלל. השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג "שביט", משדה הניסויים פלמחים במרכז הארץ.

נאס"א ניתקה את יחסיה עם רוסיה
בעקבות המשבר באוקראיניה, ניתקה נאס"א את שיתוף הפעולה עם רוסיה בכל הפרויקטים למעט תחנת החלל הבינלאומית.

SpaceIL תקבל תרומה על סך 16.4 מיליון דולר מטעם קרן משפחת ד"ר מרים ושלדון אדלסון
עמותת SpaceIL, הפועלת להנחתת חללית ישראלית ראשונה על הירח במסגרת התחרות הבינלאומית Google Lunar X Prize , הודיעה היום על קבלת תרומה בסך 16.4 מיליון דולר מקרן משפחת ד"ר מרים ושלדון ג. אדלסון.תרומה זו מצטרפת לתמיכה הציבורית הרחבה לה זוכה העמותה ולמימון מתורמים מרכזיים אחרים,

הודו בדרך למערכת GPS עצמאית
לוויין שני של מערכת GPS הודית שוגר השבוע.
הודו תחל להפעיל מערכת של 4 לווייני  GPS ב 2015.
המערכת הסופית תכלול 7 לוויינים.

הגלגול הבא של טלסקופ החלל קפלר / קלרה מוסקוביץ
נאס"א פרסמה בקשה להצעות לשימוש אחר בקפלר. בתשובה הציעו מדענים יותר מ-40 משימות חדשות לחללית. מקצתן הן דרכים שונות להמשך החיפוש אחר כוכבי לכת, ואחרות מציגות כיוונים חדשים לגמרי. הנה קווים כלליים של ארבע תכניות מעניינות לגלגולו הבא של קפלר.

מסע התלאות של האסטרונאוטים הגיע לסיומו: הצליחו להתחבר לתחנת החלל הבינלאומית אחרי למעלה מיומיים בסויוז
אסטרונאוט נאס"א סטיב סוונסון , ועמיתיו הרוסים אלכסנדר דקבורטסטוב ואולג ארטמייב עגנו בתחנת החלל הבינלאומית לאחר שבילו יומיים נוספים בחללית סויוז TMA-12M הרוסית הצפופה, שמחו שלושת חברי הצוות ה-39 של תחנת החלל הבינלאומית למתוח את רגליהם.

חלליות לונר אורביטר לירח
חלליות לונר אורביטר היו המשך ישיר לחלליות סרוויאר. החלליות לא הונחתו על הירח אלא הוכנסו למסלול סביבו. הן הקיפו את הירח במסלולים כמעט משווניים שלוש חלליות, ושתי חלליות במסלולים כמעט קוטביים. חלליות אלה עסקו אך ורק בצילום. הן צילמו את שני צדדיו של הירח, אך התרכזו בעיקר בצד הנראה.

חלליות לונה 18 לירח (ד)
ב־2 בספטמבר 1971 שוגרה לונה 18. חללית זו המשיכה במחקר של קודמותיה והוא חקר הירח וסביבתו. מטרת הטיסה הייתה נחיתה בים הפוריות, בשטח הררי בעל חשיבות מדעית גדולה. חוקרי הירח קיוו למצוא כאן את סלע התשתית המקורי של הירח בהיערכותו המקורית

אסטרונומיה ואסטרופיזיקה

מאדים בניגוד – השבוע הוא בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ (יחסית כמובן)
כמו שקורה אחת לשנתיים וחודשיים, מאדים וכדור הארץ הולכים ומתקרבים, והמרחק ביניהם מתקצר ב-300 ק"מ בדקה. כאשר המרחק ביניהם יגיע לגודלו המינימלי למחזור זה, הם יהיו מרוחקים 92 מיליון קילומטרים, מרחק קצר במונחי מערכת השמש.

אישוש נוסף לקיומו של אוקיאנוס מים נוזלים מתחת לקרקע הירח השבתאי אנקלדוס
החללית קאסיני המקיפה את כוכב הלכת שבתאי ורשת טלסקופי רדיו שמפעילה נאס"א כדי לשמור על קשר עם החלליות בקצה מערכת השמש (רשת החלל העמוק) חשפו ראיות לקיומו של אוקיאנוס תת קרקעי גדול של מים נוזליים מתחת לפני השטח הקרחיים של הירח השבתאי אנקלדוס (אנסלדוס). בנאס"א מעריכים כי לפחות מבחינת התנאים, יכולים היו חיידקים להתפתח שם.

"קיבלנו מסר חשוב משברירי השניה הראשונים של היקום לאחר המפץ הגדול"
"גילוי התבנית בקרינת הרקע הקוסמית, ובשל כך הוכחת האינפלציה היא התגלית החשובה ביותר בקוסמולוגיה, אבל הוא יצר שאלות חדשות אודות מה שקדם לאינפלציה וכיצד היא התנהלה בכל שלביה". כך אומר פרופ' מרק קמיונקובסקי, פיסיקאי תאורטיקן מאוניברסיטת ג'ון הופקינס,

המסתורין של דיסקות שמהן נוצרים כוכבי לכת זכה לפתרון בעזרת המגנטיות
אסטרונומים אומרים כי סערות מגנטיות בגז המקיף כוכבים צעירים עשויות להסביר את המסתורין האופף את חידת עודף האור התת אדום מדיסקות של כוכבי לכת צעירים מאז שנת 2006.

לראשונה התגלו טבעות סביב אסטרואיד
גילוי אסטרונומי מרתק המתפרסם ב-Nature: בפעם הראשונה גילו המדענים אסטרואיד המוקף טבעות בדומה לכוכבי הלכת הענקיים.  הטבעות המפורסמות ביותר הן כמובן של שבתאי, אך טבעות דקיקות בהרבה (ובולטות פחות) קיימות גם סביב צדק, אוראנוס (אורון) ונפטון (רהב). ואולם, איש לא חשב שהן יכולות להתקיים גם סביב גרם שמימי קטן כמו אסטרואיד.

התגלה העצם המרוחק ביותר במערכת השמש
מערכת השמש זוכה היום לחבר חדש, המרוחק ביותר עד כה.  מדענים שהשתמשו בנתוני תצפיות קרקעיות מאמינים כי גילו את העצם המרוחק ביותר בקצה מערכת השמש. התצפיות על 2012 VP113, ככל הנראה כוכב לכת ננסי, מומנו במענק של נאס"א. כוכב לכת הוא עצם הנמצא במסלול סביב השמש שהוא גדול מספיק כי שכוח הכבידה העצמית שלו יגרום לו להיות כדורי או לפחות קרוב לכך.

להתראות בניוזלטר הבא...