חדש בחלל מספר 10 - 2 בינואר 2014

מאי 2013  ניוזלטר מס' 1
ידיעון מספר 10 - 2.1.2014

האירועים של השנה במדע: פגיעת המטאוריט ברוסיה; הגולגולת בגיאורגיה; אקדח בהדפסה ביתית;
השנה היתה שנה מלאת חדשות בתחומים מדעיים רבים ומגוונים. מבין אלף הכתבות שפורסמו השנה באתר הידען, בחרנו את מה שעשויות להיות הידיעות החשובות ביותר בעלות השלכות ארוכות טווח.
המטאור שהחריד את רוסיה
הגולגולת בגיאורגיה
אקדח בהדפסת תלת ממד
שיבוט אנושי
כוכבי לכת באיזור החיים
וויאג'ר 1 יצאה ממערכת השמש
חדשות ממאדים

SpaceIL רוכשת מנועים לחללית שלה במפעל מל"מ של התעשיה האווירית
מחממים מנועים: עמותת SpaceIL מתקרבת צעד נוסף לנחיתה על הירח ורוכשת מערכת הנעה לחללית
בחוזה שנחתם השבוע במפעל מל"מ של התעשיה האווירית, סוכמה רכישתו של הרכיב החיוני ביותר בחללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח, לקראת סוף שנת 2015: מערכת ההנעה.

אין צורך בהליכת חלל שלישית: האסטרונאוטים סיימו את התקנת המשאבה החלופית
המשימה הראשונה בהליכת החלל היתה לשחרר את חלק החילוף ממתקן האיחסון החיצוני מס' 3 של התחנה. לאחר השלמת שלב זה, חוזקה המחשבה לרכיב S1 של התחנה וחוברה ללולאת הקירור A של מערכת הבקרה התרמית.. בתמונה, האסטרונאוט מייק הופקינס רוכב על הזרוע הרובוטית של תחנת החלל הבינלאומית כשהוא סוחב את משאבת האמוניה שמשקלה כ-350 ק"ג, כאשר התחנה חלפה מעל דרום אמריקה.

רשת החלל העמוק של נאס"א – רשת התקשורת האלחוטית הגלובלית הראשונה חוגגת 50 שנה
ב-24 בדצמבר 2013 ציינה רשת החלל העמוק של נאס"א, מערכת התקשורת הגדולה והחזקה ביותר בעולם לחלליות, 50 שנה להקמתה.
במהלך יובל השנים האחרון יצרו האנטנות של רשת החלל העמוק (DSN) קשר עם כמעט כל משימה שטסה לירח או מעבר לו. דרכה עברו שידורים היסטוריים לרבות המשפט "צעד קטן לאדם – צעד ענק לאנושות". כל התמונות מהחלליות שהגיעו לכוכבי הלכת החיצוניים, תמונות שצולמו על־ידי רכבי המאדים, ונתונים המאשרים כי החללית וויאג'ר של נאס"א נכנסה סוף סוף לחלל הבין־כוכבי.

חליפת החלל הדולפת תוקנה לקראת מבצע של שלוש הליכות חלל בשבוע הקרוב – הראשונה שבהן היום
סדרת הליכות החלל שיבצעו שני אסטרונאוטים אמריקנים נועדה לתקן את לולאת הקירור שהתקלקלה לפני כשבוע וגרמה להשבתת ניסויים מדעיים ומערכות לא חיוניות בתחנת החלל הבינלאומית כאשר אסטרונאוט נאס"א מייק הופקינס ייצא לחלל בפעם הראשונה השבוע, הוא לבש את חליפת החלל שהושבתה עד כה בשל דליפת המים. בהתאם להנחיית נאס"א התווספה כרית חדשה לחלק האחורי של כל הקסדות האמריקניות, במטרה לספוג את המים במקרה של דליפה חוזרת. האסטרונאוטים גם יצמידו בסקוטש צינור – שבמקרה חירום יזרים את המים אל המקום בו מוזרם האוויר אותו נושפים האסטרונאוטים.

סוף היקום שמאלה – שוגרה החללית גאיה שתמפה את שביל החלב בדיוק חסר תקדים
החללית האירופית שמשקלה כ-2,000 ק"ג וקוטרה כ-10 מטרים, מצויידת בטלסקופ משוכלל מאוד, למעשה טלסקופ כפול, המכיל גם מכשור למדידת עוצמת אור ברגישות גבוהה במיוחד. הטלסקופ מחובר גם למצלמה בעלת איכות צילום של מיליארד פיקסלים (פי 100 בערך ממצלמה של סמארטפון משוכלל). הציוד הזה יאפשר לה לצלם עצמים חלשים אלפי מונים ממה שעין האדם מסוגלת להבחין בהם, ולקבוע בדיוק רב את מיקומם של כוכבים מרוחקים ביותר.

פרויקט מרינר פרק 2 – חלליות מרינר למאדים (1)
לאחר שני השיגורים לנוגה הפנתה נאס"א את חלליות מרינר הבאות למאדים, הפרויקט התחיל בתקלה, ראשונה מני רבות, אך הדבר לא הפריע להם להמשיך. בפרק זה נביא את סיפורן של החלליות מרינר 3,4,6,7

פרויקט מרינר פרק 3 – והפעם על עוד תקלה בדרך למאדים ועל הפרויקט המוצלח של מרינר 9
תכנית החלל האמריקנית לשנת 1971 כללה שיגור של שתי חלליות למאדים - מרינר 8 ומרינר 9, והכנסתן למסלול סביבו למשך 90 ימים. גם מרינר 8 נפלה קורבן לקללת מאדים כאשר המשגר ועמו החללית נפלו לים זמן קצר לאחר השיגור אך מרינר 9 היתה סיפור הצלחה

אסטרונומיה ואסטרופיזיקה

האם מולקולות טרום-חיים נוצרו באטמוספירות של כוכבי-לכת מרוחקים?
כיום החוקרים סבורים כי המולקולות הטרום-חיים נוצרו על גביי גרגירי קרח זעירים בחלל הבין-כוכבי. למרות שטיעון זה נראה כסותר את הסברה המקובלת כי החיים בחלל בלתי אפשריים, פני השטח של הגרגירים הללו למעשה כן מספקים סביבה נוחה התורמת ליצירת חיים מאחר והיא מגינה על המולקולות מקרינת החלל המזיקה.

היום הראשון של החורף – היום הקצר בשנה
יום ההיפוך החורפי (winter solstice), היום הראשון של החורף או היום הקצר בשנה, חל בהתאם לתזוזות הקלות בלוח השנה הגרגוריאני סביב ה-21 בדצמבר בחצי הכדור הצפוני. בעוד בחצי הכדור הדרומי באותו הזמן חל היום הארוך ביותר של הקיץ.

מולקולת גז אציל התגלתה לראשונה בחלל
מולקולה המכילה גז אציל התגלתה בחלל ע"י צוות אסטרונומים מאוניברסיטת קרדיף.
הממצא הושג בעזרת תצפיות ומדידות שנעשו ע"י טלסקופ החלל האירופאי הרשל. המולקולה, ארגון הידריד (ArH), נצפתה בערפילית הסרטן (Crab Nebula), שהיא שאריותיו של כוכב שהתפוצץ לפני 1000 שנים. לפני התגלית הזו, מולקולות מהסוג הזה נצפו רק במעבדות על פני כדור הארץ.

להתראות בניוזלטר הבא...