חדש בחלל מס' 94 - 15 ביוני 2017

חדש בחלל מס' 94  -    15  ביוני  2017

ב 5 ביוני שיגרה הודו לראשונה את המשגר הכבד GSLV-Mark III אשר מסוגל להעלות לחלל מטען של 4 טון. בכך מצטרפת הודו למועדון המצומצם בו חברות ארה"ב, רוסיה, אירופה וסין

ספייס אקס שיגרה היום, חללית דרגון "משומשת" לתחנת החלל הבינלאומית. החללית אינה מאוישת, ומשמשת להעברת אספקה לתחנה. לאחר השיגור המוצלח, על גבי רקטת פאלקון 9. בנוסף, ובאופן שהפך לשגרתי כמעט לגמרי בשנה וחצי האחרונות, ספייס אקס הנחיתה בהצלחה את השלב הרקטי הראשון של הפאלקון 9. הנחיתה בוצעה על גבי מנחת קרקעי בנמל החלל קייפ קנוורל בפלורידה, הסמוך למרכז החלל קנדי, ממנו בוצע השיגור.

מטוס ה Stratolaunch הענק של חברה הממומנת על ידי פול אלן, אחד מיזמי חברת מיקרוסופט מיועד לשגר מטענים לחלל מגובה רב. מוטת הכנפיים שלו 117 מטר, כן הנסע כולל 28 צמיגים והוא יכול לשאת מטען במשקל של כ 250 טון. המטוס יעבור בדיקה של 6 מכלי הדלק והוא מתוכנן לבצע ניסוי שיגור מטיסה ב 2019.

בטקס שנערך במעמד סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, הציגה נאס"א את 12 האסטרונאוטים החדשים. קבוצת האסטרונאוטים החדשה נבחרה מתוך מספר שיא של 18,300 מועמדויות שהוגשו לסוכנות. השיא הקודם נרשם בשנת 1978, בתקופה שהקדימה את עידן מעבורות החלל, אז הוגשו לסוכנות 8,000 מועמדויות. הנבחרים יחלו כעת בתכנית אימונים בת שנתיים, שבסופה יצטרפו ל-44 האסטרונאוטים הפעילים של הסוכנות.

סוכנות החלל האמריקאית הודיעה שחללית המחקר הבאה שלה לשמש, Solar Probe Plus ("גשושית השמש פלוס"), תכונה מעתה "גשושית השמש פארקר", על שם האסטרופיזיקאי יוג'ין פארקר.  החללית, שתשוגר בין יולי לאוגוסט 2018, תגיע קרוב יותר לשמש מכל חללית אחרת אי פעם. בסוף המשימה, בין 2024 ו-2025, החללית תגיע בנקודה הקרובה ביותר במסלול שלה למרחק של כ-6 מיליון קילומטר מהשמש – 0.04 מהמרחק הממוצע של כדור הארץ מהשמש

פלנטה מסוגו של צדק שהתגלתה לאחרונה היא כה חמה עד שהיא מותחת את ההגדרה של המילה "כוכב לכת". עם טמפרטורת יום של 4,600 קלווין, כוכב הלכת KELT-9b חם מרוב הכוכבים, וקר רק כ-1,200 מעלות קלווין (או צלזיוס) מהשמש שלנו. מדובר בענק גז פי 2.8 מסיבי יותר מצדק אבל צפיפותו רק חצי מזו של צדק. זאת מכיוון שהקרינה הקיצונית מן הכוכב המארח שלו גרמה לאטמוספרה שלו להתנפח כמו בלון.

מתקן LIGO- Laser Gravitational-wave Observatory גילה אירוע שלישי של גלי כבידה  - אדוות במרחב ובזמן והוכיח כי אכן נפתח חלון חדש באסטרונומיה. כמו במקרה של שתי התגליות הראשונות, גלי הכבידה נוצרו כאשר שני חורים שחורים התנגשו ויצרו חור שחור גדול יותר. החור השחור החדש, שנוצר על ידי המיזוג, הוא בעל מסה גדולה פי 49  מהשמש שלנו. נתון זה ממלא את הפער בין שני האירועים הקודמים – בראשון היה מדובר ב-62 מסות שמש ובמקרה השני ב-21.

האסטרונומיה היא המדע השני שהופך באופן רשמי למדע של Big Data, אחרי הביולוגיה.  ב-30 השנים האחרונות האסטרונומיה התפתחה במהירות, כל דור חדש של מכשירים מייצר פי 100 יותר נתונים לשנייה מאשר קודמו. במהלך התצפיות נאספים הרבה מאוד נתונים ורק במקצתם נעשה שימוש. לפיכך, יש הזדמנות גדולה לאלו שרוצים לנתח את הנתונים הללו.

חוקרי טלסקופ אלמה של המצפה האירופי הדרומי (ESO) בצ'ילה צפו בכוכבים דומים לשמש, בשלב מוקדם מאוד של היווצרותם ומצאו עקבות של איזוציאנט מתיל (methyl isocyanate ) אחת מאבני הבניין הכימיות של החיים. זה הגילוי הראשון של המולקולה הקדם-ביוטית הזו בקרבת קדם-כוכבים מסוגה של השמש מהסוג שממנו התפתחה מערכת השמש שלנו. התגלית יכולה לעזור לאסטרונומים להבין כיצד החלו החיים על כדור הארץ.

המצגת מתארת את ההתפתחות המרשימה של  תעשיית החלל  של איחוד האמירויות  הערביות