חדש בחלל מס' 68 - 16 ביוני 2016

חדש בחלל מס' 68  - 16 ביוני  2016

חדש בחלל   הוא ידיעון משותף   ל מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל   ו לאתר הידען .

ראש נאס"א צ'ארלס בולדן שביקר לאחרונה בארץ, קורא לחוקרים ולחברות מישראל להשתתף בניסויים בתחנת החלל, ובפיתוח היכולות לטיסה למאדים. "הנשיא אובמה איתגר את נאס"א לשגר בני אדם למאדים בשנות השלושים של המאה הנוכחית. זה לא כל כך הרבה זמן..."

משגר מסוג פאלקון 9 שיגר אתמול שני לווייני תקשורת לחלל למסלול גיאוסטציונרי. בתום פעולת השלב הראשון נעשה ניסיון להשיבו לנחיתה על אסדה בים - ניסיון שהסתיים בפגיעה באסדה ופיצוץ השלב. הדבר נגרם בשל מהירות נחיתה גבוהה מדי. בכך נקטע רצף השבות מוצלחות של השלבים הראשונים מסוג זה.

פרויקט אירופי שאפתני שמטרתו ניקוי החלל עבור הדורות הבאים החל לפעול. Self-Removal of Spacecraft   הוא מתכוון לפתח מערכות שתאפשרנה להחדיר לאטמוספירה חלליות שאינם בשימוש עוד כדי למנוע התנגשות שלהם עם כלים חלליים אחרים.

נאס"א וסוכנות החלל של אמירויות המפרץ חתמו על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה בחלל
במסגרת ביקורו של ראש נאס"א צ'ארלי בולדן בדובאי, נחתם הסכם שת"פ בין סוכנות החלל האמריקאית לסוכנות החלל של איחוד האמירויות הערביות. לאחר החתימה אמר  ראש נאס"א: "אני משוכנע כי הסכם זה יסייע בקידום המסע שלנו למאדים". יצוין, כי סוכנות החלל של איחוד האמירויות מתכוונת לשגר חללית מחקר למאדים בעוד חמש שנים.

החלטתי להיות צייד שביטים בבוקר צלול ובהיר לפני 50 שנה במונטריאול. במידה כלשהי הייתה זו גחמה של רגע. עמדתי בפני מבחן בצרפתית וידעתי שהמורה הבוחֵן, מר האטצ'ינסון, ישאל אותי על הקריירה שאני מתכנן לעצמי. אז מצאתי משהו שגם נשמע מכובד וגם יכולתי לתרגם אותו בקלות לצרפתית.

שביל החלב, הנהר המבריק של כוכבים שהשתלט על שמי הלילה ואת הדמיון האנושי מאז ומעולם, אינו אלא זיכרון דהוי עבור שליש נהאנושות וכשמונים אחוזים מהאמריקנים, כך עולה מאטלס גלובלי חדש של זיהום אור שפיתחו מדענים אמריקנים ואיטלקים.

Kepler 1647b מרוחק מאיתנו כ-3,700 שנות אור וגילו כ-4.4 מיליארד שנים, פחות או יותר בגילו של כדור הארץ. שני הכוכבים במערכת הכפולה דומים לשמש, אחד גדול יותר והשני מעט קטן יותר ממנה. כוכב הלכת הוא בעל מסה ורדיוס כמעט זהים לאלו של צדק, מה שהופך אותו לכוכב הגדול ביותר המקיף מערכת בינארית.

תגלית חדשה של אסטרונומים בכירים מארה"ב (חלקם מהצוות שגילה את ההתפשטות המואצת של היקום ב-1998) המתפרסמת החודש עומדת בסתירה לתוצאות המפורטות של מדידות קרינת הרקע המדויקות ביותר בשנים האחרונות ומעמידה בסימן שאלה את המודל המפץ הגדול.

אסטרונומים גילו מערכת טבעות עצומת ממדים ויתכן שגם ירח סביב כוכב־לכת המקיף שמש.
מודלים של הטבעות מעלים את האפשרות ששוכן בקרבם ירח בגודל מאדים. אם האפשרות הזאת תאושש, הירח הזה יהיה הירח הראשון שזוהה מחוץ למערכת השמש שלנו, וילמד על האפשרות שעוד ירחים צפויים להתגלות. מחקרים נוספים של המערכת הייחודית הזאת צופנים הבטחה לחשוף פרטים חדשים וחסרי תקדים באשר לאופן שבו כוכבי לכת וירחים נוצרים סביב כוכבים אחרים.

המצגת מסבירה את הקשיים בהם נתקלים האסטרונאוטים השוהים בחלל תקופות ארוכות